jviirret kirjoitti:...kaks vuotias harvoin ylettää kunnolla edes polkimille, saati sitten maahan niin että saa kunnolla potkuteltua. Sellainen oli tuokin runko, joten vähän muokkasin sitä.
Juu, mulla vähän sama ongelma vaikka jäbä oli jo neljä ja melko isohko iältään -- olimme näes hankineet heti ekaksi fillari 16-tuumaisen, sen verran iso hän oli. No ei nyt millään ylennyt maahan, ei edes nelivuotiaana, mutta jo kolmevuotiaana polkimiin. Kun itse olin oppinut pyöräilyn vasta kuus- tai seitsenvuotiaana (en muista enää tarkaan) en uskonut -- ei tullut fillarin ostaessa mieleenkään -- että jo kolmevuotiaana olisi voinut oppia, joten tyydyimme ensi kesäksi apupyöriin. Mutta kun havaitsin ettei juuri kehitystä niillä oli, ja että jotkut muut osaa jo kolmevuotiaana, ja kun sitten törmäsin tuohon potkupyörämenetelmän jossakin kansainvälisissä keskustelufoorumeissa... No sitten suunta oli selvä.
Eli: Jos ei välttämättä haluaa että jo kaksivuotiaana opi fillaroimaan, vaan kolme riittää, niin olen melko varma että tavalliselta 12-tuumaiselta lastenfillarilta voi värkätä tilapäisesti potkupyörän kolmevuotian oppimista varten. Suht koht isohkolle nelivuotiaalle (ja siten myös tosi isolle kolmevuotiaalle) voi sitä tehdä myös 16-tuumaiselta, joten yksi kokonainen fillariostos jää pois. Pitää vain tehdä yhden pienen niksin satulan alentamiseen, ja sitä varten pitää vain olla riittävän vanhanaikanen pyörä. (Mutta kuten olemme huomaneet tässä ja fillari-foorumin ketjuista, niin lastenpyörät yleensä ovatkin.
)
Niksi on se että pitää käännä ne erilliset kiinnikeet jotka pitävät vanhanaikasen satulan vanhanaikasessa satulatolpassa niin että pultti joka mene klemmarin läpi ei ole satulan raiteiden alla vaan niiden yllä. On se puolihankala nippelityötä, mutta sillä satula laskee noin tuuman. Ja lisäniksinä sitten voi jättä koko satulatolpan ja klemmarin kokonaan pois, ja kiinittää satulan kiinikkeet pultilla suoraan rungossa olevan satulatolpaklemmariin; sillä tienaa vielä yli puolen tuuman, ehkä lähes kokonaisen.
Olen melko varma että näillä nikseillä saa 12-tuumaisen pyörän toimimaan potkupyöräksi jopa vähän alle keskikokoisellekin kolmevuotiaalle. (Ja jos olisin tiennyt tätä kaksi vuotta sitten enkä vasta hoksannut sen viime vuonna niin oltaisiin luultavasti meilläkin menty 12-tuumaisen kautta eikä suoraan 16-tuumaiselle.
)