Cone 1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Pilojen ohella cone on oikeesti edistynyt. Yläkopan laminointi onnistui riittävän hyvin, paino ilman tuulilasia on 3.1 kg. Pinta vaatii pakkelia ja maalia. Paljon on jäljellä rakentamista ja kun olis juhannuksena halu kisata saksan MM kisoissa täytyy ryhtyä järjestelmälliseksi. Kuten todettu, viimeistely todellakin vie aikaa. Voin listata noin 20 viimeistelyaihetta ja jossain 15. kohdalla pyörä on kisakelpoinen, 17. katukelpoinen, 20 valmis. Tässä työlistani:

  1. Ylä- ja alakopan sovitus yhteen, laipat sisälle
  2. Satula / ajoasento
  3. Ketjun linja, ketjurullat
    4.Takajousitus
  4. Etupyörän akselin kiinnitys
  5. Etujarru
  6. Ohjaustanko
  7. Vaijereiden veto, jarrukahvat
  8. Tuulilasi
  9. Etupyörän aukon peitto levyllä
  10. Ketjuille suojakoppa
  11. Ilmastointireiät
  12. Pakkelointi ja maalaus
  13. Kiekkojen levytys
  14. Takahaarukalle ja -pyörälle koppa
  15. Lasketumistelineet
  16. Takalokasuoja
  17. Takapeili
  18. Valot
  19. Säädettävät ilmanottoaukot
    Hihat heilumaan vaan
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Conen on riittävän valmis että uskalsin sillä ajaa, siis esimmäisen kerran ja ilma yläkoppaa. Testiajo oli onnistunut kun mikään ei hajonnut. Matkakin oli huima 500m, polkea en uskaltanut vielä kunnolla. Tasapainoilu oli helppoa lowracereihin tottuneelle, ohjaus tosin vaikutti hermostuneelta. Tai sitten kuski oli. Paino ja vähän lookkikin on kuin venäläisellä polkupyörällä, 19 kg. ketjuille tarvii putket etteivät pompi paikoitaan. Tän ekan Conen tarkoitus on toimia protona ja ja se toinen tai kolmas on se oikea :mrgreen: . 8 kohtaa on valmis, ja noin 13 jäljellä, yksi pointti tuli lisää, ylä-ja alakopan välinen sarana.

Tehty

  1. Ylä- ja alakopan sovitus yhteen, laipat sisälle
  2. Satula / ajoasento
  3. Ketjun linja, ketjurullat
    4.Takajousitus
  4. Etupyörän akselin kiinnitys
  5. Etujarru
  6. Ohjaustanko
  7. Vaijereiden veto, jarrukahvat
    Jäljellä:
    8.5 ylä-ja alakopan välinen sarana
  8. Tuulilasi
  9. Etupyörän aukon peitto levyllä
  10. Ketjuille suojakoppa
  11. Ilmastointireiät
  12. Pakkelointi ja maalaus
  13. Kiekkojen levytys
  14. Takahaarukalle ja -pyörälle koppa
  15. Lasketumistelineet
  16. Takalokasuoja
  17. Takapeili
  18. Valot
  19. Säädettävät ilmanottoaukot
Liitteet
ylävasemmalta.jpg
ketjut edessä.jpg
Oikea sivu.jpg
edestä.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Onnittelut! On se aina messevä fiilis, kun pääsee ensimmäistä kertaa omien kättensä tuotosta kokeilemaan.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Cone sai asfallikasteen Nokialla. Geometria toimi, voin ajaa kävelyvauhtia mutta maksasin tasaisella jo 60 km/h:n, eli parannettavaa riittää vielä. Tärkeintä oli kuitenkin että mahduin sisään ja polkemaan, ylimääräisiä senttejä ei Conessa juuri ole vaan kaikki on tiukkaa. Olkpäät on kasassa, kypärälle sentti tilaa, polville sentti, jalkaterille millejä, kantapää ketjussa kiinni, jne, saitte kai kuvan. Kaatuminenkin onnistui hyvin. useamman kerran.

Leikkasin jaloille koppaan reiät etuhaarukan viereen, voi olla että jostain pian löytyy hurja viedopätkä jossa hiilikuitu lentää ja kuviosaha soi... kannatti, harjoituspäivän päätteksi pystyin jo lähtemään ja pysähtymään ilman apua, tämä ei ole kovin tavallista katetuilla 2-pyöräisillä. Sivulaskeutmistelineitä ei vielä ole.

Ketjulinjasta on poistettu edessä näkyvä toinen ratas, "puolikkaankahdeksikon" tekeminen vetävälle puolelle oli huono idea, tuli häviöitä. Nokialla ketju hyppäili pois päältä, TM:n pajassa teimme paremman, laipallisen, eturattaan toisioketjuun, parani huomattavasti, mutta tämä ongelma ei täysin vielä poistunut. Kantapää voi osua ketjuun, heitää sitä vähän sivulle, siitä tämä hyppimen rattaan ohi. Täytyy fixata toisoketju siten että se ei pääse sivusuunnassa hyppäämään yli.

Euhaarukan V-jarrun leikkaus etuhaarukkaan aiheutti siihen sivuttaisjoustoa, täytyy laittaa lisää kuitua/sandwichiä päälle. Ehkä kokeilen myös 9-vaihteista versiota roloffin ohella, mekaniikkassa tuntui olevan häviöitä, p-tuntuman mukaan. Juhannuksena olis tarkoitus Conen saada kisakaste Saksan Leerin MM kisoissa :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Nokian testisession kuvia löytyy tuolta:
https://picasaweb.google.com/1101933213 ... directlink

Videokoostetta joutuu odottamaan vielä jonkun aikaa...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Nokian testisession kuvia löytyy tuolta.

Tiukkaa settiä Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Videokooste:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hieno video. On kuvattu vastoinkäymisiäkin. Onko tuolla kuinka suuri sisämelu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ihan hyvä ensi visiitti. :lol:

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Kiitos TM videosta, editoituna ja kaikkea. Conen neitsymatka on nyt hienosti ikuistettu hankaluuksineen.

Melu... kyllä on reippaasi ketjumelua sisällä. en siitä häiriintynyt, vastaavasti tuulen humina puuttui tai sitten ei sitä kuullut rätinältä. :lol: aion vielä poistaa viimeisenkin putken palan rätinöineen, mutta kahden ketjun systeemi pienen kopan sisällä tulee aina olemaan meluinen.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hieno video ja pyörä! Onnittelut! :mrgreen:

Se, joka on tehnyt useampia nojapyöriä, tietää, että joutuu tekemään lukuisia enemmän tai vähemmän epäonnistuneita koeajoja ja muutoksia ennenkuin homma lähtee pelittään. Sitten, kun se viimeinkin toimii, onnistuminen tuo paljon tyytyväisyyttä ja iloa! :D

Seuraavassa versiossa voi sitten vielä korjata ja muuttaa sellaisia kohtia, jotka eivät nyt toimi. Itse leventäisin himpun verran koria hartioiden ja olkavarsien kohdalta. Jos ne ottavat koriin kiinni, on se epämukavaa pitemmässä ajossa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojailija, Täytyy tänne laittaa kun et ota YV:tä vastaan. Mistäs sä oot hankkinut noita rakennus materiaaleja? Onko joku paikallinen liike vai netistäkö tilailit?

Viimeksi muokannut Wacky, 05 Kesä 2013, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja irakas »

Wacky kirjoitti:

Täytyy tänne laittaa kun et ota YV:tä vastaan. Mistäs sä oot hankkinut noita rakennus materiaaleja? Onko joku paikallinen liike vai netistäkö tilailit?

Otan kyllä vastaan yksityisviestejä muilta, mutta sinulta en ole saanut ensimmäistäkään. Minnekähän ovat kadonneet? :roll:

Metallit ostan Kuusakoskelta ja vanerit Puukeskuksesta. Molemmat paikallisia firmoja.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

irakas kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Täytyy tänne laittaa kun et ota YV:tä vastaan. Mistäs sä oot hankkinut noita rakennus materiaaleja? Onko joku paikallinen liike vai netistäkö tilailit?

Otan kyllä vastaan yksityisviestejä muilta, mutta sinulta en ole saanut ensimmäistäkään. Minnekähän ovat kadonneet? :roll:

Metallit ostan Kuusakoskelta ja vanerit Puukeskuksesta. Molemmat paikallisia firmoja.

Sakari

Sulle varmaan onnistuukin, Nojailija ei ota vastaan viestejä.
Kiitos kuitenkin tiedosta Sakari.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja irakas »

Wacky kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Täytyy tänne laittaa kun et ota YV:tä vastaan. Mistäs sä oot hankkinut noita rakennus materiaaleja? Onko joku paikallinen liike vai netistäkö tilailit?

Otan kyllä vastaan yksityisviestejä muilta, mutta sinulta en ole saanut ensimmäistäkään. Minnekähän ovat kadonneet? :roll:

Metallit ostan Kuusakoskelta ja vanerit Puukeskuksesta. Molemmat paikallisia firmoja.

Sakari

Sulle varmaan onnistuukin, Nojailija ei ota vastaan viestejä.
Kiitos kuitenkin tiedosta Sakari.

Nyt Saku-vaari taas sekoli, kun luuli, että häneltä kyseltiin materiaaleja. :oops:

Mutta tässä iässä ei tällaiset haittaa! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin