Hei! Olen auto-onnettomuuden vuoksi estynyt pyöräilemästä pystypyörällä. Niskani ei tykkää asennosta jossa joutuu olemaan ajaessa. Sekä minulla on lievää ongelmaa tasapainon kanssa. Huomasin, että on olemassa kolmipyöräisiä nojapyöriä. Minulle sopisi paremmin kahdella takapyörällä olavat mallit. Millaista tarjontaa markkinoilla on tuollaisista nojapyöristä. Kova halu olisi päästä pyöräileen.
Haluaa jatkaa pyöräilyä!!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: Haluaa jatkaa pyöräilyä!!
Delta-mallisista (kaksi pyörää takana yksi edessä) nojapyöristä varma valinta on Hasen Ketwiesel. Sellaisen saat esim. Takakeno bikesiltä Kangasalta. http://www.takakenobikes.fi/
Vähän sitten riippuu muista mieltymyksistäsi, mutta eräs vaihtoehto voisi olla täälläkin myynnissä oleva Flevon kolmipyörä. Flevo on jalkaohjattu ja jotkut vieroksuvat ohjaamista jaloilla, mutta toiset taas pitävät sitä ainoana oikeana nojapyörän ohjaustapana. Sinullekin voi suositella hakeutumista koeajamaan nojapyöriä jonnekin. Pääkaupunkiseudulla on koeajotilaisuus 3.5. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=2697
Heh, huomasin vasta, että asut itsekin Kangasalla. Koeajomahdollisuus on siis lähellä.
Niin, ja tervetuloa foorumille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
Joo HASEn ketwiesel on semmonen. En sit tiä saaks tota sivuu suomekskin…
…ja tervetuloo voorumille vaan munkin puolesta:
-
- Sisällöntuottajakokelas
Koeaja ihmeessä!
Mutta ole vielä hetken aikaa auki myös etuparipyöräisille (tadpole, "nuijapää") vaihtoehdoille. Vaikka etupyöräiset tuntuvat alkuun hassuilta, niin ne taitavat olla nojapyörissä aika toimiva rakenne. Toki on monia syitä suosia myös deltoja. Merkittävät syyt arvioida deltaa on suhteellinen raskaus (jopa vähän enemmän kuin tadpole tai raskas peruskaksari) ja korkea painopiste joka voi aiheuttaa jopa kaatumisen.
Tadpolet ovat usein matalampia... Sinulle sopiva istuimen kulma taitaa olla merkittävin tekijä?
-
- Viesti:
HVK50v kirjoitti:Huomasin, että on olemassa kolmipyöräisiä nojapyöriä. Minulle sopisi paremmin kahdella takapyörällä olavat mallit.
Eikä sovi! Anteeksi vaan, mutta tadpolet (joissa on siis kaksi pyörää edessä) ovat paljon kivempiä. Hasen Kettwieselit on vähän sellaisia pappamalleja, eh? Mielestäni siis. Muitakin mielipiteitä voi olla. Koeajoille mars, vasta testilenkit paljastavat, mikä sinulle parhaiten sopii. Onneksi nojapyöriä on joka makuun.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Vielä yksi näkökulma siihen onko edessä vai takana kaksi pyörää. Jonkin verran seurannut iäkkäämpiä ihmisiä joilla ollut esim. Helkaman pystypyörä edellä mainituilla vaihtoehdoilla niin olen havainnut että joidenkin hankala hahmottaa sitä että takana kaksi pyörää ja mutkissa kolauttavat jonnekin tai putoavat ojaan. Edessä olevat pyörät helpompi hahmottaa.
Tämä vain oma havaintoni niistä seniorikansalaisista jotka eivät kykene ajamaan tavallisella pyörällä. Mutta molemmat mallit varmaan ajavat tarkoituksensa itsellesi.
- jviirret
Voisiko tähänkin soveltaa tätä periaatetta: Jos jompi kumpi olisi kaikille ja kaikkeen käyttöön parempi vaihtoehto niin toista ei olisi edes tarjolla.
Monelle ainakin deltan kyytiin ja kyydistä pois nouseminen helpompaa suuremman istumakorkeuden vuoksi, eikä ole etuakseli penkin edessä hankaloittamassa. Deltan "taluttaminen" myös helpompaa, sitä voi vetää pitkiäkin matkoja eturenkaasta kantamalla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
Minä olen rakentanut ja ajellut sekä delttoja että tadpoleja. Nyt viimeksi tadpolen SH22, josta on juttua tuolla rakennuspuolella. Kummassakin tyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Olen aikaisemmin ollut kovasti deltan kannalla, mutta nyt on vaaka kääntynyt. Jos tadpolessa istuin ei ole kovin alhaalla eikä etupyörien tuentaputket ole tiellä on tadpoleen istuminen ja ylösnousu helpompaa kuin deltassa varsinkin, jos keskirunkoon asentaa lisätukiputken niinkuin SH22:ssa on.
Tässä voisi luetella moniakin niin hyviä kuin huonojakin puolia molemmista ja lopultahan on kysymys myös makuasiasta. Jotenkin minusta tuntuu, että tadpole on turvallisemman oloinen kovemmissa vauhdeissa ja varsinkin kaarteissa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Johtuisikohan tadpolen turvallisuuden tunne kaarteessa siitä, että vauhdin suunnassa etupyörä on suhteellisesti kauempana estämässä kaatumista, kun taas deltassa linja etupyörästä kaarteen ulkosyrjän takapyörään on lähellä ja kaatumisuunta on vauhdin suunnassa. Varmaan tutkittu juttu, mutta missähän olisi faktaa asiasta.
Deltojakin on erilaisia kuten nuijapäitäkin, Ketwiesel-tyyppinen on pitkä ja vaikka istuin on suht korkee niin ei kait hirveen helposti kaadu. Lyhytakselista deltaa kun kokeilin niin kokoajan tuntu ett kaatuu, vaikka istuin oli matalalla. Painopiste kait ratkasee kaatumisherkkyyden. Nykyinen deltani on hyvin matala, enkä oo vielä sitä saanu nurin.
Tadpolejakin on erikorkuisia ja istuin eri kohdissa joten eroja niissäkin.
Onneks näitä on niin monenlaisia, on jotain kirjoteltavaa foorumille.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.