jori kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:Lisää kierroksia koneeseen. Älä jyryytä liian isolla vaihteella.
Huomasin tuossa riistavedellä ajellessa kun siellä oli noita "isoja" mäkiä että kun laitoin todella pienen vaihteen ja polkeminen meni todella "keveäksi" niin se tuntui aivan kauhealta polkea.. kaiken lisäksi mäen nousu alkoi kestämään liian kauan jotta olisi riittänyt kuntoa vispaamaan..
tuntui että jalat vispasivat "ilmaa" ja varpaat alkoivat puutumaan ja etureisien sisä osat kramppaamaan..
mutta kun nosti hieman isommalle vaihteelle niin ongelma poistui tai ainakin väheni huomattavasti.Jos mäennousunopeus hidastuu, on vaihde liian pieni. Parhaat tehot ja korkeimman sykkeen saa kuitenkin irti vain melko korkealla pyöritysnopeudella. Hitaassa poljeskelussa, milloin ei tarvita merkittäviä tehoja, tuo voimalla runttaaminenkin on ihan käyttökelpoinen tapa selvitä mäennyppylöistä.
Oma mäennousutyyli on sama mustasudenkorennolla. Nopeus mäen päällä on pari km/h isompi kun vähän laskee kadenssia (80rpm) ja käyttää kaikkia lihaksia mitä jalasta löytyy, eli pyörittää täyttä ympyrää. Välillä johonkin kohtaan tulee itsestään leposykli. Penkki on hyvä sellaisessa kulmassa että persuksen voi nostaa ja tehdä "sillan" hartioiden ja polkimien välille niin veri lähtee kiertämään ja sykkeet nousee.
Näin ainakin ne pienet mäet mitä täällä on nousee nopeammin nojakilla kuin hybridillä