Vapaarattaaseen on kertynyt ruostetta talven aikana ja se tekee vanhojen rasvojen kanssa sitkeää tahnaa. Öljykylpyä suosittelen ensihoitoon. Voit tietysti ensin pestä rattaan ja räikän petroolissa uittamalla, niin lähtee kököt nopeammin liikkeelle.
Ei nyt just petroolia ollut mutt ruikin tuommosta irrotus/voitelu ainetta sinne ens hätään.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ok, pakan sain irti. Laakereiden vieressä oleva peltikappale on hajonnut, onkohan tuo välttämätön jos kuulat vaan laittaa rasvalla paikoilleen ja kiertää muut osat, niin toimiikohan? Räikkää kun heiluttaa tuntuu vähän väljyyttä, oisko 1mm pää heiluu. Onkohan normaalia? Saako tuota räikkää irrotettua jos sisältä putsais ja rasvais ?
Aika paljolta tuo milli kuulostaa, sehän vaikuttaa jo pian takavaihtajan säätöihin jos pakka heiluu noin paljon. Sen vapaarattaan saa kyllä irti, ehkä jopa purettua, mutta näitä on paljon erilaisia ja mitään "yks ohje toimii kaikkiin" ratkaisua ei ole olemassakaan. Joissakin on akselin reiässä iso kuusiokanta, siis taka-alaselia paksumpi ja se avautuu riittävällä voiman käytöllä. Joissakin taas kuulauran reunassa koloset josta sopivan vahvuisella raudalla vääntämällä lähtee purkautuun. Varmaan on muunkin laisia, nuo on ne tyypit joihin itse olen törmännyt. Uuden vapaarattaan löytäminen väljäksi kuluneen tilalle voikin sitten olla haastavaa, näitä ei kai harrastelija hintaluokassa ole edes tarkoitettu vaihdettavaksi vaan tulevat navan mukana.
Ok, pakan sain irti. Laakereiden vieressä oleva peltikappale on hajonnut, onkohan tuo välttämätön jos kuulat vaan laittaa rasvalla paikoilleen ja kiertää muut osat, niin toimiikohan? Räikkää kun heiluttaa tuntuu vähän väljyyttä, oisko 1mm pää heiluu. Onkohan normaalia? Saako tuota räikkää irrotettua jos sisältä putsais ja rasvais ?
Voihan se olla ett tuo napa alkaa olla lopussa.
Kuulanpidinrengas on kuin perskarvat -niistä on vain haittaa. No joo, onhan se kätevä pyöriä kootessa, mutta noin siinä aina lopulta käy. Kuulien väliin taivutetut liuskat kuluvat ja alkavat manklautua kuulien ja kuulauran väliin. Laakeri tökkii ja joskus jopa jumittuu. Pirullinen etupyörässä. Ennen vanhaan pyörämiehet purkivat jo uutena pyöristään kuulanpitimet pois ja lisäsivät rinkiin yhden lisäkuulan. Laakerin kantavuus parani, eikä koskaan töki kuulanpitimen takia. Ainoa ongelma tuossa on huolellisuuden tarve, kun tehdään remonttia, ettei kuulat putoile ja katoa ruohikkoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ok, pakan sain irti. Laakereiden vieressä oleva peltikappale on hajonnut, onkohan tuo välttämätön jos kuulat vaan laittaa rasvalla paikoilleen ja kiertää muut osat, niin toimiikohan? Räikkää kun heiluttaa tuntuu vähän väljyyttä, oisko 1mm pää heiluu. Onkohan normaalia? Saako tuota räikkää irrotettua jos sisältä putsais ja rasvais ?
Voihan se olla ett tuo napa alkaa olla lopussa.
Kuulanpidinrengas on kuin perskarvat -niistä on vain haittaa. No joo, onhan se kätevä pyöriä kootessa, mutta noin siinä aina lopulta käy. Kuulien väliin taivutetut liuskat kuluvat ja alkavat manklautua kuulien ja kuulauran väliin. Laakeri tökkii ja joskus jopa jumittuu. Pirullinen etupyörässä. Ennen vanhaan pyörämiehet purkivat jo uutena pyöristään kuulanpitimet pois ja lisäsivät rinkiin yhden lisäkuulan. Laakerin kantavuus parani, eikä koskaan töki kuulanpitimen takia. Ainoa ongelma tuossa on huolellisuuden tarve, kun tehdään remonttia, ettei kuulat putoile ja katoa ruohikkoon.
Tää rengas ei kuitenkaan oo semmonen mihin kuulakerrallaan asetellaan mutta ilmeisesti dama tarkotus tuolla on.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siinä on 2koloa joista tuo räikkä pitäs kait sitt aueta. Pitää kattoo mitä se on syöny, kun räikästä pitää kiinni ja kiekkoo pyöräyttää kuuluu melkosta rohinaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vein kiekon paikalliseen pyöräkorjaamoon, Porrasmäki Karhumäellä. Ensiks sano ett ei kannata muuten jos ite askartelet ni..... No sitte tyrkkäs kuusiokoloavaimen sinne keskelle ja väänd palikan auki. Lupas huomiseks penkoo jos löytys varastosta vastaava.
On palvelualtis kaveri, täytyy kehuu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eipä sitä vapaaratas osaa tuohon löytyny kuitenkaan. Kyllä kai tuolla vielä vähän aikaa ajaa kun laitan sen kasaan mutta uutta pitäs ettiä kuitenkin. Mistäs löytys 406 takakiekko, onko hyvää vinkkiä ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Recumbent parts.com oli velocityn takakiekko 24 pinnaa 100,- . Kestääkö noin vähillä pinnoilla aikamiehen alla ?
Sramin 32 pinnanen 150.- . Onko noissa muuta eroa ku tuo pinnojen määrä ?
Nykysessä tais olla 32 pinnaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pieni kiekko voi hyvin kestääkin vähillä pinnolla, jos vanne on tarpeeksi iso-onteloinen = korkeaprofiilinen. Iso ontelo tekee itse vanteesta jäykän, jolloin pinnat kantavat yhdessä, eikä mikään niistä yksin joudu liian tiukalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pieni kiekko voi hyvin kestääkin vähillä pinnolla, jos vanne on tarpeeksi iso-onteloinen = korkeaprofiilinen. Iso ontelo tekee itse vanteesta jäykän, jolloin pinnat kantavat yhdessä, eikä mikään niistä yksin joudu liian tiukalle.
Sekään ei oikeen oo selvää kuinka korkeaprofiilisia nuo on, kuvasta vaikee nähdä.
Laitoin Pyörätohtorille kyselyy.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Velocraftilta tilasin tähän kiekon, Pieter lupaili ensviikolla tulevaks. Näkee sitten mitä sieltä tullee.
Tuolta sais samaan kyytiin renkaat, kojakit vai duranot ehkä jotain ihan muuta ? Mikä noissa erona, voisko viisaammat ja kokeneemmat valasta ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En tiedä rullaavuudesta kunnolla, mutta paperilla noilla on aika vähän eroja. Leveys ja paineen kesto on suurimmat erot kun pistosuojaus ja kumiseos on sama molemmissa. Leveämpi kojakki on varmasti mukavampi arkisessa ajossa kuin durano ja luultavasti kestää hieman pidempään.
Pieteriltä tuli uus etukiekko, levyjarrumahdollisuus tuossa pitäs olla mutt ilmesesti se on joku muu systeemi ku mitä oon ennen nähny. Jarrupuolella on semmonen tiheä hammastus tai booritus n. 35mm kehä siinä akselin ympärillä. Saikohan tuosta mitään selvää, tietääkö kukaan mikä jarru tuohon käy ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pieteriltä tuli uus etukiekko, levyjarrumahdollisuus tuossa pitäs olla mutt ilmesesti se on joku muu systeemi ku mitä oon ennen nähny. Jarrupuolella on semmonen tiheä hammastus tai booritus n. 35mm kehä siinä akselin ympärillä. Saikohan tuosta mitään selvää, tietääkö kukaan mikä jarru tuohon käy ?
Pieteriltä tuli uus etukiekko, levyjarrumahdollisuus tuossa pitäs olla mutt ilmesesti se on joku muu systeemi ku mitä oon ennen nähny. Jarrupuolella on semmonen tiheä hammastus tai booritus n. 35mm kehä siinä akselin ympärillä. Saikohan tuosta mitään selvää, tietääkö kukaan mikä jarru tuohon käy ?