kevään eka kesäpyörä lenkki

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: kevään eka kesäpyörä lenkki

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nyt parin viikon nojakkitreenin jälkeen jo kaksi lenkkiä Milanilla. Täytyy vaan valitettavasti todeta, että täällä Vihdissä ja Lohjalla pyörätiet ovat taas yhden vuoden huonomassa kunnossa kuin viime kesänä: pahimmissa kohdissa asfalttipinta on kahden metrin välein katki, mikä luo sellaisen 12 Hz:n hakkaavan tahdin. Milloinkahan ne pinnoittavat uudestaan nämä 25 vuotta vanhat pyörätiet? Eli samaa kiusaa klv:n pinnasta sekä nojakilla että kinnerillä.

Kinnerillä taas tulee vedettyä enemmän ajoradalla. Asfaltit ovat pääsääntöisesti kuluneet talvella hirveän karkeiksi, kaikki kivet ovat koholla, kun bitumi on kulunut niiden välistä veke. Kai ne sitten painuvat asfalttiin muutaman hellepäivän jälkeen.

Teillä on myös routavaurioita eli yllättäviä pomppuja. Ne ovat ikäviä, kun niiden paikkoja ei vielä tiedä eikä muista. Meinasin kaatua, kun loivassa mutkassa ja viidenkympin vauhdissa tuli vastaan sellainen pomppu, mutta vain toisen puolen renkaille... Tämä siis Lehmijärven tiellä.

Ja vielä: sadeveden syömiä teräväreunaisia läpiä asfaltissa ihmeen paljon erityisesti tiellä 110 Lohjanharjun ja Huhmarin välissä. Niillä olisi jo ollut pari viikkoa aikaa käydä paikkaamassa ainakin pahimmat lävet.

Nåjåå, olisi tämän voinut toki panna myös viralliseen marinaketjuunkin...

Mutta silti kaikkiaan hurjan kivaa päästä kaahailemaan kinnerillä: nojakilla pääsi 25-26 vauhtia, mutta kinnerillä mennyt nyt 35-36 vauhdilla. Kivaa! Ja vastatuulta ei huomaa ollenkaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Itsekin saanut nyt muutamat ensimmäiset kunnon reissut. Uuden mittarin tietojen höystämänä. Taisi tulla kevään ensimmäinen pyörän nopeusennätys > 22km/h, huonokuntoiselle. Sinänsä hassu että sama lenkki toiseen suuntaan aamulla olin ihan piipussa ja aikakin 10min pidempi! Illalla oli ilmeisesti kone käynnistynyt ja meno oli täysin toisenlaista.
Kun keli ei ole tämän hassumpi niin mikäs siinä.

Ajarmalan marinaan voin mukautua: Tampereen Pirkkalan pyörätiessä on uskomattomia rotkoja. Pääosin ovat yleensä onneksi hyviä teitä, mutta muutamissa kohdissa routavaurio on ratkennut niin että tiessä on repeämiä johon rengas mahtuisi kokokaan. Täytyykin ottaa kuva kun seuraavan kerran menen ohi.

ajarmala kirjoitti:

Mutta silti kaikkiaan hurjan kivaa päästä kaahailemaan kinnerillä: nojakilla pääsi 25-26 vauhtia, mutta kinnerillä mennyt nyt 35-36 vauhdilla. Kivaa!

??! Vau!
Olin aiemmista kinnerikeskusteluista kuvitellut että kinnereillä ehkä saa sen +10% ja suoranopeudet täysin tasaisella ovat hyvät.
Onko tuo kuinka yleistä, vai onko teilläpäin maa ihan tasaista? Saako tuolla puserruksella tarpeeksi tuuletusta?

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TKorho kirjoitti:

Olin aiemmista kinnerikeskusteluista kuvitellut että kinnereillä ehkä saa sen +10% ja suoranopeudet täysin tasaisella ovat hyvät.
Onko tuo kuinka yleistä, vai onko teilläpäin maa ihan tasaista? Saako tuolla puserruksella tarpeeksi tuuletusta?

Hmm, no lyhyesti korkeus merenpinnasta m ja nopeus m/s menivät seuraavasti, vaaka-akselina aika s:

Lehmijärven lenkki: korkeus ja nopeus
Lehmijärven lenkki: korkeus ja nopeus

Ja "kartalla" lenkki suurin piirtein näin:

Lehmijärven lenkki kartalla
Lehmijärven lenkki kartalla

Matka: 41 km, keskinopeus oli 34,0 km/h. Noh, olihan se vähän mäkinen, Vihtiä ja Lohjaa ja siis Salpausselällä eli tiet kiemurtelee harjun laitoja. Ainiin, ja tuossa suurimmassa alamäessä joiduin jarruttelemaan edessäni ajaneen auton hidastellessa hyvässä alamäessä, hyvän mäen haaskausta sellainen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

eemeli
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kovaa te kyllä päästälette menemään kinnereillä. Mulla ei ole mitään toivoa noihin lukemiin. No ei kai auta kuin polkea enemmän.
Jos mä vertaan omaan kaksipyöräseen niin ei mulla keskinopeus ole noussut juuri lainkaan. Ehkä Nokialla pääsi kinnerillä vähän kovempaa, mutta ei sielläkään ero ollut kummonen tunnin ajossa. Tosin mä en nykykunnossa jaksa nousta edes sängystä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jupet

Viesti Kirjoittaja jupet »

Näistä nopeuksista... Ootteko vertaillu kilometriä kohden väliaikoja tai keskinopeuksia ?
Sport-trackerissä on kätevä ominaisuus, osaa viipaloida 1km,2km,5km keskinopeuden.
Kätevää myös kun pystyy siitä suhteuttaa jotenkin esim, nokian radan kierrosvauhtiin.

koko ajomatkan vauhti on aina semmonen vähän epämääräinen kun on siirtymiä, hitaita pätkiä ja muuten vaan kruisailu ajoo.
mulla oli vastatuuleen ja myötätuuleen 5km/h ero keskarissa viimelenkillä.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyllä tulee katsottua noita omia lenkkien keskinopeuksia aika tarkkaan. Kuten myös keskisykettä ja huippunopeuksia.

Itse kirjaan kaikki lenkit Stravaan ja laittelen vähän muistiinpanoja millanen oli keli ja jos viilempää niin mitä oli päällä. Lenkkien vertailu helpottuu.

Noilla konsteilla ainakin selvisi milloin MetaPhysic:llä ajaminen alkoi sujua kun keskinopeus parani verrattuna lowraceriin samoissa olosuhteissa, lenkkireitillä ja keskisykkeellä.

Keskinopeuden nostossa päälle 30:n on aina oma hommansa talven jälkeen kun se ajo pyöräväylillä on niin pätkittäistä tykittelyä. Paitsi tänä keväänä jolloin jo ekalla maantielenkillä mentiin päälle, viime keväänä piti muutama viikko ajaa että mentiin yli.

Kun tein tuon etuvetosen niin sitten tuli kateltua vielä tarkemmin miten vähäiset mäet täällä päin lenkeillä sujuu. Ja voin sanoa että kyllä se kiipee kevyemmin kuin MP vaikka painavat saman verran.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin