250 W jarrutusteho riittää 10 m/s matkavauhdissa jarruttamaan 2,5N voimalla, eli se pienentää alamäen jyrkkyyttä noin 2,5%. Ei se minusta mitenkään vähän ole. Pelkkä 2,5% mäki vie esimerkki nojapyöräilijää 55 km/h. Harvassa ovat ne mäet, joissa riittää pituutta liian vauhdin jarruttamiseen ja jyrkkyyttä enemmän kuin reilut 1% mäki pyörän vastuksista 10/s vauhdissa + 2,5% mäki. Tuo tarkoittaisi, että sellainen 65 km/h mäki muuttuisi 250W moottorilla jarruttaen 36 km/h mäeksi. Ei minusta liian vähän. Kaupungissa jarruttelemiseen pysähdyksiin asti tuo lienee liian vähän, mutta auttaa siinäkin melkoisesti. Toisaalta jarruttamisessa käsitellään pienempiä energiamääriä, kuin kiihdyttämisessä. (pyörän vastusten verran vähemmän), joten moottorin kuormittaminen jarrutuksessa nimelliskuormitusta enemmänkin on mahdollista. Kaikki riippuu oikeastaan, enemmän kuin moottorista, ohjauselektroniikasta ja akun kyvystä vastaanottaa tehoa.
"MYYTY" Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
- Liitteet
-
- Vastustehot ja mäkiprosentit.png (46.96 KiB) Katsottu 5857 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
jori kirjoitti:250 W jarrutusteho riittää 10 m/s matkavauhdissa jarruttamaan 2,5N voimalla, eli se pienentää alamäen jyrkkyyttä noin 2,5%. Ei se minusta mitenkään vähän ole. Pelkkä 2,5% mäki vie esimerkki nojapyöräilijää 55 km/h. Harvassa ovat ne mäet, joissa riittää pituutta liian vauhdin jarruttamiseen ja jyrkkyyttä enemmän kuin reilut 1% mäki pyörän vastuksista 10/s vauhdissa + 2,5% mäki. Tuo tarkoittaisi, että sellainen 65 km/h mäki muuttuisi 250W moottorilla jarruttaen 36 km/h mäeksi. Ei minusta liian vähän. Kaupungissa jarruttelemiseen pysähdyksiin asti tuo lienee liian vähän, mutta auttaa siinäkin melkoisesti. Toisaalta jarruttamisessa käsitellään pienempiä energiamääriä, kuin kiihdyttämisessä. (pyörän vastusten verran vähemmän), joten moottorin kuormittaminen jarrutuksessa nimelliskuormitusta enemmänkin on mahdollista. Kaikki riippuu oikeastaan, enemmän kuin moottorista, ohjauselektroniikasta ja akun kyvystä vastaanottaa tehoa.
Joo, pointti ei ollu siinä että riittääkö pienen moottorin jarrutuksen teho, vaan siinä että kuinka paljon virtaa moottorista saadaan jarrutuksessa ulos jolla pikaladataan LiFePo-akkuja. Niihin kun saa myös sellaisia kontrollereita joilla purku ja lataus onnistuu "lennosta" ja nopeimmillaan akut saa ladattua 75-90 % kapasiteettiin 10-20 minuutissa.
Pikalataus vaatii virtaa ja sitä ei mahdottomasti saa 250W:n moottorista. Ajatellaan vaikka oikeesti mäkisempää alppimaastoa jossa sähköapua tarvitaan nousuissa joita väistämättä seuraa pitkät laskut. Moottorilla rullaamalla jarruttamalla voisi jopa saada akut täyteen ennen seuraavaa ylämäkeä...
Mutta en ole tehnyt laskelmia miten homma toimisi. Saati suunnitellut sellaista moottorin kytkentää lukittavine vapaarattaineen joilla homma toimisi oikein. Spekuloinniksi on jäänyt... kun ei ole välitöntä tarvetta.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Ahaa, tarkoitit siis noin yleisesti, että moottori vastaisi akun kykyä vastaanottaa virtaa, mikä laajentaisi käyttöaluetta mäkisempään maastoon. LiFePO4 akuilla tosiaan pystyy säästämään kokonaisenergiankulutuksessa ajamalla alamäen liika vauhti akkuihin ja purkamalla se sitten ylämäessä. Alamäessä kovaksi kasvaneen vauhdin aiheuttaman suuren ilmanvastuksen osuus jää näin säästöön ja kasvattaa keskinopeutta.
Ei kai se LiFePO4-akun lataus ole vain normaalia hidaslatausta tai pikalatausta, eikös se kestä hyvin myös siltä väliltä latausvirtoja, kunhan pysytään ylimmän kapasiteetin alapuolella.
Tuosta laskelmastani saa helposti taulukon, jossa tarvittava moottoriteho voidaan määrittää mäkiprosentin mukaan. 36 km/h nopeuden kulkuvastukset vastaavat 1% mäkeä ja 25 km/h vastukset 0,6% mäkeä. 250 W riitti siis 3,5% mäkeen lataukseen ja 1,9 % mäkeen ylämäkeen ajoon laillisesti 25 km/h. 2000 W moottorilla voi rullata ladaten akkuja 8% mäkeä alas 10 m/s, jolloin latausteho on siis tuon 2 kW ja ajaa 6,3% mäkeä ylös 25 km/h. Ihan kohtalainen peli tuollainen olisi vuoristossa, muttei vieläkään mikään tykki. Vaan malttaisiko olla päästelemättä yli 36 km/h, kun kerrankin olisi tilaisuus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Moi,
Kohta tulee uutta rakennustarvetta pilttuuseen. Kyseinen vielä makuuttaa sielä, kyselijöitä on mutta ostaja puuttuu =)
Tutustu: http://performer.nettisivu.org
-Riku
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
optimistx kirjoitti:kaitsu kirjoitti:...
Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.
Kuinka varma olet tuosta? Olen kuvitellut, että tehoksi katsotaan valmistajan moottorin tyyppikilvessä oleva nimellisteho, esim. "250 W 24 V"
Sähkökulkuneuvoharrastajien foorumit on täynnä räprojekteja joissa 500 w moottoreista revitään tuhansia watteja. Ei kiinalaiset ala rakentamaan Euroopan vaatimattomia markkinoita varten 250w moottoreita. Ne on ihan samoja 500 w moottoreita joihin ajetaan matalampaa jännitettä pienemmästä akusta (ja toisinaan matalampaa virtaa).
Moottorin todellista tehoa voi todistella asentamalla mittari sitä varten ja säätää perusohjaimen tehoruuvia piirilevyllä tai käyttää älykästä ohjainta joka kylläkin maksaa satasia. Viime kädessä vain laboratoriossa tehty mittaus kertoo todelliset tehot ja nopeudet. Voihan esim voimansiirto syödä kymmeniä prosentteja tehosta, lisäksi moottorin lämpöhäviöt, johtojen vastus jne.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Eli periaatteessa voisi noilla napamoottoreilla varustaa 4 -vetoisen jossa 4 x 500 wattia tehot ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Lizard100 kirjoitti:Eli periaatteessa voisi noilla napamoottoreilla varustaa 4 -vetoisen jossa 4 x 500 wattia tehot ?
Näin ymmärtäisin, kunhan yhteenlaskettu 250W ei ylity.
Lisäkommenttina paketin sisältöön, vaikkakin ajattelinkin myydä menopeliäni aktiivisesti taas ensi keväänä.
Ylimääräisenä olisi DIY aurinkopanelisetti: http://www.everbrightsolar.net/108-3x6- ... 10836.html
Sisältö:
- Pyörä + säilytysboksi
- 2 x täydelliset sähköt
- noin. 200 w aurinkotehoa
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
RTA kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Eli periaatteessa voisi noilla napamoottoreilla varustaa 4 -vetoisen jossa 4 x 500 wattia tehot ?
Näin ymmärtäisin, kunhan yhteenlaskettu 250W ei ylity.
Lisäkommenttina paketin sisältöön, vaikkakin ajattelinkin myydä menopeliäni aktiivisesti taas ensi keväänä.
Ylimääräisenä olisi DIY aurinkopanelisetti: http://www.everbrightsolar.net/108-3x6- ... 10836.htmlSisältö:
- Pyörä + säilytysboksi
- 2 x täydelliset sähköt
- noin. 200 w aurinkotehoa
Eikö ton sais myytyä johonkin museoon..liikenne tms ?
Kerrassaan upea laite lisäosineen.
Mihin olit ajatellut niitä kennoja ?
Muuttuuko se "kivireeksi" 130 km jälkeen ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Lizard100 kirjoitti:RTA kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Eli periaatteessa voisi noilla napamoottoreilla varustaa 4 -vetoisen jossa 4 x 500 wattia tehot ?
Näin ymmärtäisin, kunhan yhteenlaskettu 250W ei ylity.
Lisäkommenttina paketin sisältöön, vaikkakin ajattelinkin myydä menopeliäni aktiivisesti taas ensi keväänä.
Ylimääräisenä olisi DIY aurinkopanelisetti: http://www.everbrightsolar.net/108-3x6- ... 10836.htmlSisältö:
- Pyörä + säilytysboksi
- 2 x täydelliset sähköt
- noin. 200 w aurinkotehoa
Eikö ton sais myytyä johonkin museoon..liikenne tms ?
Kerrassaan upea laite lisäosineen.
Mihin olit ajatellut niitä kennoja ?
Muuttuuko se "kivireeksi" 130 km jälkeen ?
Ei se vielä museotavaraa ole =) Kennot hahmottelin katteeksi loivalle kaarelle kulkupelin päälle.
Ei muutu kivireeksi, kun on vapaaratas eteen. Tuli viime kesänä polettua 100 kilsaa ilman akkuenergiaa, tosin kohtuu tasaista oli tienoo.
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Moi,
Nyt on se oikea aika kesänkorvalla kevätmyynnille:
Kisan jälkeen huuto loppuu:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Olen uutta kehittelemässä vaikka vanhassa olisi vara parempi =)
PS. Saa nähdä miten kisoissa käy tänävuonna, onkohan pyörää jalostettu yhtään edellisestä ?=)
-Riku
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
Moi,
Laitoinpa tuosta erikseen sähköt ja pyörän kaupan kun kiinnostuneita on ollut sekä/että.
Muunnossarjaan lisäsin myös laturin mitä ei aikaisemmin ollut.
Katsotaan kuinka käy
Sähköistetty nojapyörä http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Sähköt http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
-Riku
Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
RTA kirjoitti:Moi,
Laitoinpa tuosta erikseen sähköt ja pyörän kaupan kun kiinnostuneita on ollut sekä/että.
Muunnossarjaan lisäsin myös laturin mitä ei aikaisemmin ollut.
Katsotaan kuinka käy
Sähköistetty nojapyörä
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Sähköt
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Mikä tähän kaupantekoon tuli kun sulkeutui ennenaikojaan ?Petri
-Riku
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
MYYTY Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka
PW kirjoitti:RTA kirjoitti:Moi,
Laitoinpa tuosta erikseen sähköt ja pyörän kaupan kun kiinnostuneita on ollut sekä/että.
Muunnossarjaan lisäsin myös laturin mitä ei aikaisemmin ollut.
Katsotaan kuinka käy
Sähköistetty nojapyörä
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Sähköt
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Mikä tähän kaupantekoon tuli kun sulkeutui ennenaikojaan ?Petri
-Riku
Moi,
Myyty.
Pystyy ottamaan myynnistä pois jos huutoja ei ole kertynyt.
-Riku