Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Pythonin isällä Jurgen Magesilla oli ensin Airbike. Hän halusi nopeamman ja keksi pythonin.

Python on runko-ohjattava lowracer 2x26" pyörillä, etuvedolla ja takajousituksella.

Pythonin kantaisä on "airbike", joka on myös runko-ohjattava. Olen ajanut runko-ohjattavalla vuodesta 1996 - ja yhä nautin siitä yhä. Kun on oppinut ohjauksen periaatteen, pyörä on helposti ohjattavissa ilman käsiä, joten ohjaustanko voidaan jättää pois.

Kuva

Jokainen normaali ihminen voi oppia ajamaan tällaisella pyörällä, se vaatii vain päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä. Jälkimmäinen lasketaan yleensä päivissä tai viikoissa. Runko-ohjattavan täydellisen hallinnan saavuttaminen (puhumme kuukausista), sanotaan johtavan eräänlaiseen metafyysiseen tilaan, joka on sitä palkitsevampi, mitä enemmän kipua ja kärsimystä olet käynyt läpi tiellä kohti täydellisyyttä.

Otin osaa joihinkin kilpailuihin airbikelläni, jolloin tuntui, että minulla pitäisi olla nopeampi pyörä. Päätin rakentaa lowracerin. Senkin piti olla runko-ohjattava -tottakai, rakentaminen mahdollisimman yksinkertaista ja osat normaalista maastopyörästä. Lowracer aloittelevaa autotallirakentelijaa varten.

Aloin CAD-mallin tekemisen talvella 2002/03 ja rakentelin samalla ensimmäistä protoa pyörästä nimeltään "flairbike". Takajousitus ja istuin onnistuivat melko hyvin, mutta etuosaan en ollut tyytyväinen. Lisäksi flairbike ei ollut tarkoitukseeni tarpeeksi matala. Läpimurto oli ajatus käyttää normaalia keskiötä ohjausnivelenä. Näin ohjaukseen tuli vakautta ja etuhaarukka saattoi olla suora. Lisäbonuksena tuli pyörän katkaisumahdollisuus keskeltä yksinkertaisesti irrottamalla kammet ohjauskeskiöstä.

Aloitin rakentamisen helmikuussa 2003 ja ensimmäinen roll out oli jo 2 viikon kulutta, vaikka minun oli opeteltava MAG-hitsaus aivan alusta. Rahaa ei kulunut enempää kuin 10 euroa materiaaleihin. Yllätyksekseni pyörä myös näytti aika hyvältä. Uusi pitkä ja suora runko muistutti jonkinlaista valtavaa käärmettä, joten nimeksi valittiin "python".

Jotkut epäilivät, onko python lainkaan ohjattavissa, koska siinä oli negatiivinen jättö. Yleensä polkupyörät negatiivisella jätöllä eivät ole stabiileja, varsinkaan suurilla nopeuksilla tai etujarrua käytettäessä. Mutta pythonin ohjausgeometria on erilainen, koska ruko-ohjaus käyttäytyy kuin "heiluri", mikä tarkoittaa, että kuljettajan paino vakauttaa ohjausta työntämällä ohjauskulmaa suoraksi.

Olen ajanut pythonillani yli 2500 km ja rakastan todella tätä pyörää. Käytän sitä päivittäin työmatkoilla, vapaa-aika ja jopa kaupunkiliikenteessä. Ja minulla on vielä paljon suunnitelmia sen suhteen ...


Taipuu muttei taitu --- Jürgen, kesäkuu 2003


Vanhat herrat eivät ole niin nopeuden perään, joten...

Riston pöydällä ja koneella pyöri vuosikaudet kuvia Airbike nimisestä pyörästä.

Kuva

Erityisesti unkarilaisen Peter Matetelkin tutkielmia aiheesta.

Kuva

Talvella oli foorumilla houkutteleva nojapyöräretki tarjolla viroon, joten tuumasta oli ryhdyttävä toimeen.

Koska pyörää tekivät koneenrakennuksen opettajat, ei valmiin mallin kopiointi tullut kyseeseen. Muutama skitsi piirrettiin taululle, mallinnettiin pyörä cadilla ja tekeminen alkoi.
Kuva
Rakentelu alkoi runkoputkesta, jonka kooksi valittiin sattumalta hyllystä löytynyt 60x40x2. Painava, mutta parempi aloittaa tekeminen, jotta ajamisen harjoitteluunkin jäisi aikaa.

Pyörään piti saada takajousitus, kuten alkuperäisessä Airbikessä. Muutenkin noudatettiin Airbiken mitoituskuvan ohjeita. Jousitukseksi valittiin kumijousi, joka rakennettiin vinoksi muotoillun runkoputken yläpuolelle. Kumipusla löytyi vahingossa lastauslaiturille jätetystä röntgenspektrometrin kuljetuslaatikon pohjasta. Tila oli aika ahdas, mutta haarukkaan saatiin jätettyä tilaa 622 pyörää varten, vaikka suunniteltu kiekkokoko oli 559.
Kuva

Takahaarukkaa piti taivuttaa, jotta haarukan välisilta saatiin istumaan vinon runkoputken päälle.
Jousivoima välitettiin vinon takalevyn ja kumipuslan läpi menevällä pultilla, joka veti haarukan siltaa kumin välityksellä vinoa pintaa vasten. Pultin yläpuolen mutteria kiristämällä saadaan jousi esikiristettyä. Näyttää toimivan hyvin.

Suunnitelman tyylilajiksi ja siten laakerien ja muiden osto-osien hankintapaikaksi valittiin Biltemalaatu. Takahaarukan jousituksen ja ohjauslaakerien tyyppi ja koko valiutui myös näillä perusteilla.

Molemmat laakerit rakennettiin suoraan pyörän runkoputkesta tai huonekaluputkesta pätkimällä ilman laakeripesien koneistusta. Väljät tulivat, mutta tutkitaan, onko tästä haittaa.

Pesäputken sisälle tehtiin samasta putkesta halkaisemalla pala pois sisäputki, joka tulppahitsattiin pesäputken läpi poratusta reiästä kiinni pesäputken sisälle. Laakerien väliin pätkäistiin väliholkki, joka oli hitusen pidempi, kuin pesäholkki, jotta laakereihin ei tulisi asennuksen takia aksiaalikuormaa.
Kuva
Runkoputken etupäähän rakennettiin ”koura”. Tässä tapauksessa päätettiin kokeilla kouran rakentamista kahdesta suorasta latan palasta, jotka hitsattiin putken ylä- ja alapintaan. Putki jäi edestä auki ja sinne sijoitettiin Airbiken tarvitsema keskitysjousi.
Kuva
Kuva
Etuhaarukka rakennettiin kahdesta haarukasta, etu- ja takahaarukasta. Ensin istutettiin maastopyörän etuhaarukka emäputken kylkiin. Haarukka piti rikkoa puoliskoiksi, siksi puoliskot kiinnitettiin kiekkoon ja jarrutapeistaan apurautaan, joka sekin löytyi ”kas, siinähän se onkin”-menetelmällä täydellisesti mitoitettuna johonkin muuhun käyttöön alunperin tehtynä ja hylättynä romulaatikosta. :)
Kuva
Haarukkaa tehdessä piti päättää jättö. Kun asiasta ei ollut kokemusta, valittiin alkuperäisen Airbiken yli 150 mm jättö. Haarukan suoruuden ja jätön mittaamiseen käytettiin ohjainlaakerin läpi tähtäilyä. Molemmat meistä ovat entisiä -Risto nykyinenkin- kilpa-ampujia. :)

Etuhaarukan dropoutit sahattiin pois ja takahaarukka kiinnitettiin tuon etuhaarukan etupuolelle siten, että sen dropoutteihin kiinnitetty etukiekko tuli suoraan ja jättö suunnitellusti.

Haarukat yhdistettiin 30x1,5 huonekaluputkella, johon taivutettiin pari mutkaa. Kampikeskiöön jätettiin kiinni pätkä satulaputkea, jotta etuvaihtajalle olisi kiinnityspaikka valmiina oikeassa asennossa.
Kuva
Airbikessä istutaan ohjausnivelen päällä hihnoista kootun istuimen päällä. Hihnan etupäät kiinnitystä varten tehtiin ohjausakseliin poikkiputki 25x1,5 putkesta. Koska istuinhihnat vetävät akselia ulos reiästään lisättiin akseliin haara, josta se ruuvattiin nivelkouran yläpintaan. Sama ruuvi toimii myös ohjauksenpalautinjousikumin kannatinraudan kiinnittimenä.

Istuimen selkänojan puolelle tehtiin takahaarukan kanssa samalle akselille ovelalla jatkomuttereista rakennetulla systeemillä nivelöity haarukka, jonka yläpäähän kiinnitettiin lyhennetty ohjaustanko tavallisella vinokiilastemmillä.
Kuva
Istuinhihnat pujotettiin tuon ohjaustangon pätkän ja ohjainakselin poikkiputken päihin. Hihnat pujotettiin vanhoista toimistotuoleista viilattuihin levyihin, jotta etureunan putki ei painaisi istujan reisiä, eikä selkänojan stemmi ja tanko selkää.
Kuva
Tässä vaiheessa pyörällä saattoi jo kokeilla ajamista. Runko-ohjattavan ajaminen on kokemattomalle todella vaikeaa, joten jouduimme keksimään uuden urheilulajin, sauvapyöräilyn.
Kuva
Jarruttomuus pelotti harjoitusajoissa, vaikkei pyörällä päästy, kuin muutaman metrin matkoja, siksi etuhaarukan kylkiin taivuteltiin ja hitsattiin kiinni käyrät sarvet. Aluksi sarvet olivat liian pitkät ja asento liian pysty. Sarvet tökkivät takareiteen kääntäessä ja pelottivat niin, ettei sellainenkaan onnistunut, joka ennen sarvien laittoa onnistui.
Kuva
Jarrut piti yksinkertaisesti vain heittää jarrutappeihin, mutta homma ei ollutkaan niin yksinkertainen. Luovuttajapyörissä oli ollut 100 mm etäisyydellä toisistaan cantilever jarrutapit, jotka eivät mahdollistaneet normaalin H-muotoisen v-jarrun asentamista. Jarrupalat eivät ylettäneet vanteelle. H-jarrussa jarrutapit ovat 80 mm etäisyydellä. H-jarrut oli kuitenkin laitettava, koska tilaa cantileverjarrun v-muotoiselle vetovaijerille ei ollut. Vaijerin oli tultava sivulta.
Kuva
Homma ratkesi kahdella tavalla. Risto löysi jostain britanniasta cantilevertapeille tarkoitetut H-jarruvivut. Rakensimme kuitenkin odotusajaksi vanhojen maantiejarrujen paloista jatkomuttereilla korotetut palat, jotka toimivat ihan hienosti. Piti käyttää vanhojen maantiejarrujen paloja, koska kierrevartiset jarrupalat on M6 kierteytetty vain päästään ja kaula on 5,2 mm tyvestä. :(
Kuva
Nyt pyörä on ajoharjoittelukunnossa. Ei vielä maalattu, jotta kaatuilusta ei jää liikaa todisteita.
Pyörällä on päästy kituliaasti jo parkkipaikan ympäri ja jonkinlaista oppimisen hehkua on noussut naamoille.
Kuva

Viimeksi muokannut kuparinen, 26 Huhti 2016, 19:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kiitoksia hienosta raportoinnista.

Miten tuo keskitys jousi toimii?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mielenkiintosta, mitä materiaalia on nuo penkin selkä ja istuin osa ?
Onko käsitystä ajamisen vaikeudesta pythoniin verrattuna ?

Petri

Viimeksi muokannut PW, 23 Touko 2013, 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kiitoksia hienosta raportoinnista.

Miten tuo keskitys jousi toimii?

Siinä on emäputkeen hitsattu kulmaraudan palat, jotka muodostavat matalan kulman.
Kuva
Kun emäputki kääntyy, painaa se kumitissiä vinoon. Ylemmässä kuvassa on kokeiluemäputki, jossa oli vain putki vartena jousivoiman kokeilua varten.
Kuva
Kumitissi on kiinnitetty u-muotoiseen rautaan, jonka korkeutta putkessa säädetään noilla ruuveilla sivussa. No, lopulta u-rauta oli vain ruuvinpäiden etupuolella, jotta paine emäputken kylkeä vasten saatiin riittäväksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mielenkiintosta, mitä materiaalia on nuo penkin selkä ja istuin osa ?
Onko käsitystä ajamisen vaikeudesta pythoniin verrattuna.

Ne on pienennetty ja rei'itetty 7 mm koivuvanerista tehdystä toimistotuolin istuin- ja selkänojalevystä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hienolta näyttää, täähän pitää päästä kokeilemaan!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Hienolta näyttää, täähän pitää päästä kokeilemaan!

Tervetuloa vaan virka-aikaan Hermiankatu 5. Parkkipaikka on kyllä keskipäivällä niin täynnä, että aivan aloittelijoiden tuskin kannattaa silloin koeajaa. :)
Toisaalta siellä on myös kaksiraiteinen kolmipyörä, jota voi koeajaa pienemmässäkin tilassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Perusgeometria kuten Flevossa

Kuva

Tämähän on vähän niinkuin pythonin ja mbb:n välimalli:

Kuva

Kuva

Liekö oppimisaikakin suunnilleen noiden puolesta välistä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Liekö oppimisaikakin suunnilleen noiden puolesta välistä.

Toivottavasti. Harjoitteluaikaa ei ole paljon. :oops:
Korkeus auttaa. Ohjauksen reagointinopeuden ei tarvitse olla aivan niin suuri, kuin pythonissa. Lisäksi positiivinen jättö tuottaa helpotusta, kun etupää kaatuu pyörän kaatumissuuntaan jo luonnostaan. Ihan tarpeeksi tuohon silti jää vielä harjoittelemista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Liekö oppimisaikakin suunnilleen noiden puolesta välistä.

Toivottavasti. Harjoitteluaikaa ei ole paljon. :oops:
Korkeus auttaa. Ohjauksen reagointinopeuden ei tarvitse olla aivan niin suuri, kuin pythonissa. Lisäksi positiivinen jättö tuottaa helpotusta, kun etupää kaatuu pyörän kaatumissuuntaan jo luonnostaan. Ihan tarpeeksi tuohon silti jää vielä harjoittelemista.

Ootko, Jori tällä lähdössä Viron turneelle ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Hienolta näyttää, täähän pitää päästä kokeilemaan!

Tervetuloa vaan virka-aikaan Hermiankatu 5. Parkkipaikka on kyllä keskipäivällä niin täynnä, että aivan aloittelijoiden tuskin kannattaa silloin koeajaa. :)
Toisaalta siellä on myös kaksiraiteinen kolmipyörä, jota voi koeajaa pienemmässäkin tilassa.

Hmph, kokeilu-olosuhteet ei vaikuta hyvältä. Mutta mä Nokialla ajelin jo ihan käännöksiä Flevolla, kai sitä nyt sillä kokemuksella uskaltaa...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Liekö oppimisaikakin suunnilleen noiden puolesta välistä.

Toivottavasti. Harjoitteluaikaa ei ole paljon. :oops:
Korkeus auttaa. Ohjauksen reagointinopeuden ei tarvitse olla aivan niin suuri, kuin pythonissa. Lisäksi positiivinen jättö tuottaa helpotusta, kun etupää kaatuu pyörän kaatumissuuntaan jo luonnostaan. Ihan tarpeeksi tuohon silti jää vielä harjoittelemista.

Ootko, Jori tällä lähdössä Viron turneelle ?

Se on Riston (kuparinen) pyörä. Olen aikeissa tehdä pakoputkipyörään uuden rungon niistä sinun jättämistäsi putkista. Emäputkiaihiota vielä etsiskelen. Toisaalta, katsotaan nyt, miten oppimiskäyrät venkuroivat, kuka milläkin pyörällä Rakvereen ajelee. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läpimurto ajohajoittelussa

Viesti Kirjoittaja jori »

Aamulla kokeilin taas pitkästä aikaa Airbikeä. Kaveri yllytti lähtemään ilman apukeppejä, mutta en uskaltanut. Ajoin sauvapyöräilynä sadan metrin lenkin palauttaakseni tuntuman. Sitten ei kun kokeilemaan ilman keppejä lähtöä. Hurraa, se onnistui ja pyörä tunuti hallitummalta kun kädet olivat kahvoissa. Ajelin pari kierrosta parkkipaikkaa ympäri ja kun vieläkin tuntui meno asialliselta päätin lähteä käymään parin kilsan päässä Ruskossa katsomassa, onko autokorjaamo ymmärtänyt, mitä piti tehdä. Heti parkkipaikalta lähdön jälkeen alkoi hirmuinen alamäki, jossa vauhti nousi varmaan viiden kympin pintaan todennäköisesti ylikin. Pyörä tuntui alamäessä vakaalta, mutta soimasin itseäni: "Mikä hullu. pyörällä on ajettu vasta muutama sata metriä tasaisella eikä jarruja edes kokeiltu kunnolla ja heti pitää räimiä alamäkeä." Alamäki meni turvallisesti ja luottamus pyörään kasvoi. Sitten risteyksesta suorakulmakäännöksiä ja rotvallikiviä ym. kaikki hienosti, kuin olisin vanha tekijä. Tai olinhan minä. Jo kokonainen kilometri takana. :)

Kaikin puolin ajo oli helppoa ja sujuvaa, mutta käsien irrottaminen ohjaustangosta muutti ajon taas epävarmaksi. Pääsin turvallisesti korjaamolle ja esittelin pyörää mekaanikolle. Sanoi nähneensä tuollaisen aiemminkin. :shock:
Korjaamolta lähtiessä en muistanut, miten vaikeaa lähtö piti olla, joten lähtö onnistui, kuin en muuta olisi tehnytkään. Ajo takaisin oli miellyttävää ja hauskaa. Yritin ajaa ilman käsiä moneen otteeseen, mutta ajo muuttui heti epävarmaksi, vaikka en varsinaisesti ohjaustangosta käsin käännellyt -ainakaan tietoisesti. Olisikohan kyse kontaktista pyörään, joka remmipenkin takia on vähän epämääräinen.

Se hirmuinen alamäki piti sitten kelata ylös takaisin reissuni lopussa. Olin tuon saman mäen polkenut tuntia aiemmin baaripyörälläni ja koville otti. Nyt tuntui, että mäki nousi helpommin ja vauhti oli kovempi. mutta loppukinkamassa meinasi henki lähteä -tai siis ilma tuntui loppuvan. Pyörä on minulle vähän liian pieni ja polvet nousevat ylös ja painavat mahaa - jota vieläkin on nähtävästi liikaa- maha painaa keuhkoja alta päin, eikä keuhkoihin mahdu ilmaa. Tältä se ainakin tuntui. Hirveä hiki tuli myös. Kävin tuon saman reissun uudelleen parin tunnin päästä vähän hitaammalla nopeudella, jolloin ilma riitti hyvin. - Kunto varmaan kasvoin ensimmäisen reissun seurauksena. :) Hymyilytti onnistumisen kokemus melkein koko päivän.:)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea uuden oppimisesta, tänään oli iltalenkillä puhetta pythonin rakentamisesta ihan vaan sen takia ett vois opetella sillä ajamisen taidon.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Paluu pythonin juurille: Airbike opettajien puhdetöinä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onnittelut onnistumisesta, sekä rakentamisen että ajamiseen oppimisen suhteen.

Mulla on kans aika herkässä mitä käsillä tekee niin sillä on vaikutusta menoon. Tänään sain yli puolen vuoden tauon jälkeen lowracerin ajokuntoon ja ekat satametriset meinas olla yhtä hoippumista. Sitten muistin vaan painaa kyynärpäät rintakehää vasten ja pitää rennosti tangosta kiinni.

Ja tuo MBB-värkki, kun sen ajotaidon sai palautettua niin kyllä se vaan tekee takavetosellakin ajamisen helpommaksi mutta olihan alkuun melkosta hoippumista ennen kuin sai jalkojen ja käsien koordinaation sovitettua yhteen. Takavetoseen tulee apuja siis sen tasaisen polkimien pyöritystekniikan muodossa josta toivottavasti on apua lowracerin löysemmän rungon häviöiden minimoinnissa.

Tuommonen python-tyyppinen pitää varmaan joskus rakentaa. Tai sitten takaperin ajettava.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin