Vaikea nyt muistaa mitkähän ne argumentit ostaessa olivat, mutta ainakin nyt on helppo havaita terveyshyötyjä.
Itselle merkittävä hyöty on mahdollisuus ajaa pidempiä lenkkejä. Pystärillä ei harvoin ajava voi ajaa pitkiä lenkkejä, koska hajoaa takamus ja kädet. Nojakilla voi ajaa juuri niin pitkästi kuin jalat kestävät. Olen minä kerran Anthrotechillä ajanut vuoden toisena ajopäivänä 160 km, ja se ensimmäinen ajopäivä oli tuota edeltävä. Toki siihen ajamiseen meni noin 15 tuntia taukoineen, mutta pystärillä olisi varmasti jäänyt ajamatta.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Oma nojakki-innostus lähti viime sykysnä puhtaasti siitä, että "tuollainen voisi olla hieno rakentaa".
Siinä sivussa tuli mielenterveydelliset edut mukaan, että pääsee "apinalaumalta" talliin evakkoon
Nyt n. 150km ajojen jälkeen voin todeta että tämä on koukuttavaa hommaa ja ajolenkin jälkeen on hyvä olo!
Minulla kanssa paha selkävika. Ei voi pitkää matkaa edes kävellä, etteikö kipu rupeaisi säteileen jalkoihin.
Pystypyörällä ei muutamaa sataa metriä piitempään, sama juttu kipu yltyy.
Viime syksynä eksyin tälle foorumille ja innostuin rakentamaan itselleni nojakin, yllätys oli todella suuri kun pystyin ajamaan ilman mitään särkyä. Nyt takana jo useampi sata kilometriä, pisin päivä lenkki 52.8 Km. Tästä mainiosta liikunta muodosta innostui myös vaimoni jolle hankin myös nojakin.
Huonoja puolia en ainakaan vielä ole havainnut.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Jos nuo mielenterveydelliset (tai -terveydettömät...) seikat huomioidaan, niin tulipa vielä yksi juttu mieleen:
Ei tarvitse hipsiä ympäriinsä vaipoissa jos ei välttämättä halua!
sukkahousutkin on optionaaliset.
EDIT sen verran, että:
aiemmin mainitsin jalkojen puutumisesta.
Jostain syystä tänä vuonna ei kuitenkaan tuota ole paljoa tullut, vaikka olenkin ajanut enemmän kuin viime kesänä. Jokin tottumus tuossa siis kuitenkin vaikuttaa. Minulla on puutuminen myös ollut toispuoleista, vaikka kuinka tarkkaan olen klosseja katsonut. Tämä tuli ilmeisesti siitä että rattaan puolelta akseli on pidempi... tai sitten oikea jalkani ei ole samaa paria vasemman kanssa. Mutta tänä keväänä puutumista siis on ollut erityisen vähän.
Minulla kanssa paha selkävika. Ei voi pitkää matkaa edes kävellä, etteikö kipu rupeaisi säteileen jalkoihin.
Pystypyörällä ei muutamaa sataa metriä pitempään, sama juttu kipu yltyy.
Viime syksynä eksyin tälle foorumille ja innostuin rakentamaan itselleni nojakin, yllätys oli todella suuri, kun pystyin ajamaan ilman mitään särkyä. Nyt takana jo useampi sata kilometriä, pisin päivä lenkki 52.8 km. Tästä mainiosta liikunta- muodosta innostui myös vaimoni, jolle hankin myös nojakin.
KIITOS oki!
Tämä on mitä parhain ylistys nojapyöräilylle! Saahan tätä lainata mahdollisesti vastaantulevissa tilanteissa, joissa tarvitaan vankkaa faktaa nojapyöriä esiteltäessä ja niiden hyötyjä perusteltaessa?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Pystypyörällä ei muutamaa sataa metriä pitempään, sama juttu kipu yltyy.
Viime syksynä eksyin tälle foorumille ja innostuin rakentamaan itselleni nojakin, yllätys oli todella suuri, kun pystyin ajamaan ilman mitään särkyä. Nyt takana jo useampi sata kilometriä, pisin päivä lenkki 52.8 km. Tästä mainiosta liikunta- muodosta innostui myös vaimoni, jolle hankin myös nojakin.
KIITOS oki!
Tämä on mitä parhain ylistys nojapyöräilylle! Saahan tätä lainata mahdollisesti vastaantulevissa tilanteissa, joissa tarvitaan vankkaa faktaa nojapyöriä esiteltäessä ja niiden hyötyjä perusteltaessa?
Sakari
Lainaa vapaasti vaan.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Ei tarvitse hipsiä ympäriinsä vaipoissa jos ei välttämättä halua!
-Vielä.
TKorho kirjoitti:
aiemmin mainitsin jalkojen puutumisesta.
Jostain syystä tänä vuonna ei kuitenkaan tuota ole paljoa tullut, vaikka olenkin ajanut enemmän kuin viime kesänä. Jokin tottumus tuossa siis kuitenkin vaikuttaa. Minulla on puutuminen myös ollut toispuoleista, vaikka kuinka tarkkaan olen klosseja katsonut. Tämä tuli ilmeisesti siitä että rattaan puolelta akseli on pidempi... tai sitten oikea jalkani ei ole samaa paria vasemman kanssa. Mutta tänä keväänä puutumista siis on ollut erityisen vähän.
Jos tarkoitat jalkapohjan puutumista, on kyse todennäköisesti ajokenkien venymisestä jalkoihin sopivammaksi. Jalkapohjien puutuminen on todennäköistä, jos laittaa klossillisten ajokenkien nauhat samalla tavalla, kuin pystypyörässä. Nojapyörässä nauhat pitää olla ja voivat olla löysällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos tarkoitat jalkapohjan puutumista, on kyse todennäköisesti ajokenkien venymisestä jalkoihin sopivammaksi. Jalkapohjien puutuminen on todennäköistä, jos laittaa klossillisten ajokenkien nauhat samalla tavalla, kuin pystypyörässä. Nojapyörässä nauhat pitää olla ja voivat olla löysällä.
Tämä on niin totta. Mulla on kaikki maantiekengät kovalla pohjalla. Kärjen tarranauhat jätän löysälle ja vain lähinnä nilkkaa olevan lenkin laitan juuri sen verran kireälle ettei kenkä lonksu nilkkakuopasta.
Nimittäin vaikka kuinka paljon laittaa paukkua polkemiseen ei kengän kärkiosaa kannata kiristää kuten pystärillä ajaessa.
Yllätys oli tuossa 6-tunnin maastokisassa jonka ajoin Pearl Izumi X-Alp kengillä, että ollakseen verraten lepsut kengät ja nauhatkin aika löysällä ei polkemisen tehokkuudessa ollut juurikaan eroa.
Ja mulla on jokusen viikon ollu vasemman jalan jalkapöydän päällä joku jänne ärtynyt, vähänkään kireämmällä oleva sandaalin tai pyöräilykengän lenkki painaa... mihin lie kolahtanu mutta kenkä löysällä on hyvin pystynyt ajamaan.