Komposiitti nojakin rakentaminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Komposiitti nojakin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Olen vuoden verran kehitellyt ajatusta rakentaa itse itselleni nojapyörä. Olen Googlettanut aihetta, lueskellut, hiukan jo jotain pientä kokeillutkin ja viimeksi olin katsomassa ja tutustumassa toisten kulkuneuvoihin Eco-Trip Finland 2008 tapahtumassa.

Toiveenani on ollut löytää pyörä jonka voisi kopioida itselle, tai sitten hyvät työkuvat, kumpaakaan en vielä ole löytänyt.

Toiveissani on irroitettavalla sadesuojalla varustettava nojakki jossa olisi kaksi 20”pyörää edessä ja yksi, ehkä vähän isompi takana ”vetämässä”. Rakennusaineeksi olen halunnut ne tutut aineet veneilyharrastukseni ajoilta eli hiilikuitu/ solumuovi/ polyesterihartsi… kenties vielä epoksia ja kevlaria… Kokonaispainon ei saisi tulla nykyistä pystypyörääni painavammaksi, muuten voi tulla pettymyksen tunteita.

http://www.elisanet.fi/turun.nojakki/

Ystävällisesti Teuvo

Viimeksi muokannut Teuvo, 08 Syys 2008, 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojakin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teuvo kirjoitti:

Toiveissani on irroitettavalla sadesuojalla varustettava nojakki jossa olisi kaksi 20”pyörää edessä ja yksi, ehkä vähän isompi takana ”vetämässä”.
...
Kokonaispainon ei saisi tulla nykyistä pystypyörääni painavammaksi, muuten voi tulla pettymyksen tunteita.

Mahdollisuutesi onnistua riippuvat toki siitä kuinka painava pystypyörä sinulla on :-)

Kolme rengasta vanteineen ja napoineen väkisinkin painaa jotain, mutta tietysti osaavissa käsissä hiilukuidusta syntyy kevyitä rakenteita.

Oliko ajatus sadesuojastasi jotakin tämän tyyppistä, vai kenties kova, mutta irrotettava kate?

Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Kolme rengasta vanteineen ja napoineen väkisinkin painaa jotain, mutta tietysti osaavissa käsissä hiilukuidusta syntyy kevyitä rakenteita.

Yhden ylimääräisen renkaan lisäksi painoa tulee penkistä, pidemmästä ketjusta, ketjun ohjareista kiinnikkeineen... Oikeastaan missään kohden ei tule painon säästöä pystäriin nähden, eli runko valmiina pitäisi olla huomattavasti kevyempi kuin pystypyöräsi runko, siinä on haastetta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Lähinnä tuo kopan paino mietityttäisi: esim. Actionbentin Trike painaa jotain 16,5-17kg, kun taas Helkaman Ainot ja Oivat 16-18 kg... eli perinteisen pystypyörän paino alittuu noinkin halvalla trikellä.
Toki jos pystypyöränä on asiallinen maasturi (9-13kg) tai maantiepyörä (7-10kg) niin olisi jo jännä nähdä minkälaisia ratkaisuja triken rakenteesta löytyisi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Lähinnä tuo kopan paino mietityttäisi: esim. Actionbentin Trike painaa jotain 16,5-17kg, kun taas Helkaman Ainot ja Oivat 16-18 kg... eli perinteisen pystypyörän paino alittuu noinkin halvalla trikellä.

Punnittu paino vai ilmoitettu paino? Samoilla varusteilla(tukeva tarakka, kunnolliset lokasuojat...)?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Lähinnä tuo kopan paino mietityttäisi: esim. Actionbentin Trike painaa jotain 16,5-17kg, kun taas Helkaman Ainot ja Oivat 16-18 kg... eli perinteisen pystypyörän paino alittuu noinkin halvalla trikellä.

Punnittu paino vai ilmoitettu paino? Samoilla varusteilla(tukeva tarakka, kunnolliset lokasuojat...)?
Jukka

Ilmoitettu paino vanhemmalle mallille (mm. erilainen takahaarukka) tarakan kanssa on 19kg. Omaani en ole punninnut, mutta samanlainen se on nostella kuin Alligtin Kruiser, joka oli vajaat 17kg. Tämä siis ilman etulokasuojia. Ei nuo kyllä paljoa vaikuttaisi, kun muoviset lokkarit tulisi kuitenkin laitettua etteivät alkaisisi rämistä.
Kuitenkin nuo perinteiset pystypyörät tehdään ohentamattomasta rautaputkesta painavilla osilla, joten oikeasti maastokäyttöön tehtyihin pyöriin tottuneena ne tuntuvat aina painavan käsittämättömän paljon.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo Jukan laskentatapa on oikea ja havainnollinen. Supistetaan yhtälöstä yhteiset osat pois molemmilta puolilta ja sitten verrataan jäljelle jääneitä osia.

Tavoitteesi realistisuutta voit testata seuraavasti:
Etsi ensin markkinoiden kevein kolmipyörä ja lisää siihen haluamasi sadesuojan, lokasuojien ja muun tarpeellisen paino ja vertaa sitten siihen pystypyöräsi painoon. Käytä oikeita painoja älä valmistajan ilmoittamia. Yleensä niissä ei ole kaikkea edes välttämätöntä, kuten renkaiden painoja, mukana. Älä petä itseäsi, vaan laske kaikki tarpeellinen.
Jos pysyit painossa tavoitteesi rajoissa, mieti pystytkö kopioimaan kevyen kolmipyörän rakenteen niin, ettei paino nouse tai lujuus huonone. Lisäksi täytyy tietysti miettiä oletko valmis sijoittamaan tarvittavan summan keveisiin osto-osiin, joilla kevyt kolmipyörä on saatu niin kevyeksi.
Nyt voit sitten miettiä mahtaisiko tällaiseen projektiin olla hyviä piirustuksia valmiina jossain vapaasti kopioitavana, puhumattakaan siitä riittävätkö pelkät piirustukset toteutusohjeiksi.

Projekti on kiinnostava ja osallistun mielelläni kolmipyörän laihdutustalkoisiin. Kunhan osien painoja alkaa olla riittävästi tiedossa, voin mietiskellä keinoja konstruktion keventämiseksi.

Laitoin oman aiheen osien painojen metsästyksestä.

Jori

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

"haastava"

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Varmasti paino on haastava, hiilikuitutyön onnistumisesta oikeastaan kaikki on kiinni. Jos rungosta tulee painava, mitään kalliita kevytosia ei enää kannata tilata ja runko on viisainta silloin paloitella pieniin palasiin ja pistää jätesäkkiin ja aloittaa uudelleen. Kyllä minä sellaisia pieniä koelappusia olen tehnyt ja haastavalle tuntuu edelleen.

Mielenkiintoisia juttuja http://www.wwnet.fi/corebros/artikkel/rimarake.html

Pitäisin nojakin runkoa onnistuneena jos se tulisi noihin painoihin.

Sadesuojaksi ajattelin polykarponaattia ja ajattelin että nämä tällaiset mukavuustekiät olisivat asennettuina vain täällä kotipuolessa kuntoilu käytössä ja sitten kesäisin kauniillailmalla ne voisi jättää pois matkasta.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pakko laittaa muutama linkki kotona tehtyihin hiilariproggiksiin, itsekin niitä tullut aikoinaan ihailtua..

http://users.skynet.be/benoit.dery/
(SWB, jousitettu)

http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004

http://twobushdesigns.com/predator%20tr ... meset.html
(trike, komee!)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tää on kyllä hieno! Pakko vain olla trikellä ajokokemusta sopivien säätöjen löytymiseksi alla. Näyttää että tuosta puuttuu kaikki, selkänojan kaltevuus, polkimien etäisyys... Jos säädöt jättää teräsrunkoisestakin pois, niin varmuudella säästää ainakin kilon painossa.
Paksut kotelorakenteet ovat myös pakottaneet käyttämään ketjussa kahta ohjainrullaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Kovasti on muotoilijan tekemän näköinen. Kaukaa näyttää hyvältä, mutta yksityiskohdat ovat vähän niin ja näin toiminnallisuuskin kyseenalainen.

Ykkönen näyttää vain muotoilumallilta, jolla ei varsinaisesti ole tarkoituskaan ajella. Tuo 36,5 paunaa eli 16,6 kg on toki muotoilumallille mahdollinen, mutta epäilen, ettei tällä sen painoisena ajeta. Kakkosversion paino lienee noussut niin suureksi, ettei sitä ole kehdannut lainkaan julkistaa, silti esim etupyörän rakenteet ovat sellaiset, että ainakaan minä en sillä uskaltaisi maantiemäkeä laskea.

Tuosta kun laskee pinta-alaa tuolle kotelolle ja kertoo sen valmistusteknisesti mahdollisella seinämänvahvuudella niin on helppo ymmärtää mistä paino kertyy. Etupyörän ripustuksen kuva kertoo paremmin mitä tarkoitan ajokelpoisuudella ja toiminnallisuudella.
Älkää antako kurvien hämätä, käyttökelpoisuus ratkaisee. :wink:

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mitäs tuosta tuumitte?
Kuva
http://www.viebke.nu/URO-X/
Hiilikuiturunkoisen tadpolen kevyimmän version painoksi ennakoidaan 11 kg. Uskoisin sen olevan mahdollisuuksien rajoissa. Tähänastisista kevyin minkä tiedän on uusi Windcheetah Sportcompact joka painaa Velovision-lehden mukaan 14,6 kg.
http://www.viebke.nu/URO-X/preliminar%2 ... 080319.pdf

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Catrike Speed 13,6 kg
tataa olla tadpolen
kevyimpiä tehdasmalleja....
http://www.catrike.com/speed.htm

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Hiilikuiturunkoisen tadpolen kevyimmän version painoksi ennakoidaan 11 kg. Uskoisin sen olevan mahdollisuuksien rajoissa.

Kyllähän se teoriassa on mahdollista, kuten pystärin tekeminen alle 4kg painoiseksi. Melko hifi osaa pitää käyttää ja kestävyyskin varmasti kärsii.
Jos renkaat painaa jo 1.5kg/kpl, tulee niistä 4,5kg yhteensä, ainakin ripustuksien kans vaikka käyttäisi kuinka hifiosaa. Siihen kampipaketti ainakin kilo ja kettinki ohjainrullineen vajaa kilo on koossa jo 6,5kg. Takavaihtaja + kahva =500g, niin on 7kg kasassa. Vielä puuttuu jarrut ja ohjaus kahvat/vivusto, pistetäänkö kilo? Yhteensä 8kg. Eli runko+penkki saa painaa max 3kg...
Tai vaihtoehtoisesti voi tyytyä pelkkään takavannejarruun, jolloin kyllä saa etukiekoista painoa vähemmäksi, mutta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Mitäs tuosta tuumitte?

Juu, tämä on enemmän Uroxen, kuin naaraan näköinen. Liiat muodot tahtovat kerryttää liikaa painoa. :)

Ainakin olkatappien, kampikeskiön etuakselirakenteet ovat paljon paremmat kuin edellisessä. Eivät silti ihan loppuun asti mietityt. Vaikka tuo kantattu rakenne on paljon parempi kuin suora pelti, on ohjaustangon kiinnitys löperö. Putkesta hitsattu kuorirakenne jossa akselikin on putkea olisi silti kevyempi ja jäykempi.

Vaikka suunnitelmassa on vielä puutteita, tämä on Teuvolle ja muillekin kunnon dokumentti tricumbentin rakenteista. Sieltä löytyy jopa painotaulukko Biltema osilla.

Keskeneräisyyksistä voisi mainita:
Takaosan muoto on epäjohdonmukainen. Kun poljettavassa pyörässä tuo ketjun vetovoima on se suurin voima, nin luulisi olevan järkevää ottaa se vastaan mieluumin puristussauvarakenteella kuin ulokepalkilla. Jotta tässä käytetty rakenne kestäisi ketjuvoimat, täytyy sen olla takapyörän maastojouston suunnassa älyttömän jäykkä. Ei ne takajouset joissain nuijapäissä pelkkää koristelua varten ole. Etuvetoiseen tuo on kuitenkin oikein hyvä perän rakenne, kunhan tehdään riittävän joustavaksi.

Pitkittäis- ja poikittaispalkin yhdistävä rakenne on laajennettu istuimeksi. Tämä on hyvä idea. Alueen laajentaminen eteen on kuitenkin tarpeetonta ja haitallista. Laaja levykenttä on lommahdusherkkä ja vaatii suurena paljon paksuutta =painoa, jotta kestäisi. Pienentäminen parantaisi lujuutta ja keventäisi rakennetta. Poikkirungosta tulisi uun muotoinen, jolloin nuijapäätrikun ongelma, omille kantapäille ajovaara, vähenisi ja etupuomin säätäminen lyhytjalkaisellekin tulisi mahdolliseksi. Komposiitin parhaat puolet -vapaa muodon valinta- kannattaa siis käyttää hyödyksi.

Jori

Vastaa Viestiin