Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takahaarukan kiinnitys Jorin pyörässä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Voiskohan ton takaosan liitoksen tehdä tommoiseen etuhaarukkaan jotenkin tämänhenkisesti kuten Super Sakari on tehnynnä tähän SH20:een ton etupään?

Kuva

Suomennos. Voisi kayttää tuon haarukan kauloineen hyväksi, jos sen päähän tulisi vaan yksi lyhyt vaakasuuntainen putki.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takahaarukan kiinnitys Jorin pyörässä?

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Voisi kayttää tuon haarukan kauloineen hyväksi, jos sen päähän tulisi vaan yksi lyhyt vaakasuuntainen putki.

Minulla tuo vaakaputki on noin pitkä useasta syystä.

Ensinnäkin tuohon piti tehdä alun perin muunneltava takapää, johon olisi tullut takahaarukaksi yksipuoleinen heiluri, jonka asentamalla toisin päin saa takakiekon keskelle runkolinjaa ja kääntämällä toisin päin 0,3 - 0,4 metrin päähän sivulle, jolloin lisäämällä toinen samanlainen tuosta olisi saanut kallistuvan kolmipyörän. On jäänyt tekemättä, kun tuon (lähes) symmetrisen haarukan tein aamukuudelta parissakymmenessä minuutissa ennen Jyväskylän Ensimmäiseen Lowride tapahtumaan lähtöä.
Kuva
Toinen syy tuolle leveälle poikkiputkelle on laakerivälin levittäminen pitkäksi, jolloin väljälläkin laakerilla tulee tukeva haarukka. Narun linja on valittu siten, että se pitää takahaarukan välykset kaikissa tilanteissa samalla puolella, joten välyksistä ei ole haittaa, vaikka niitä taitaa olla useita millejä noissa holkkiputkissa. Nyt vielä yksinkertaistaisin lisää ja tekisin holkkiputkesta haarukan ja lisäisin avoimelle puolelle irtohihnan, jolla kiristäisin takahaarukan haarukan poikkiputkeen kiinni.

Kolmas syy leveään poikkiputkeen oli ohuesta vanerista suoraan runkoputkeen ruuvatun vaneripenkin tukeminen juuri siltä kohdin, mistä penkin tukivoima välittyy selkään.

Neljäs syy, miksi en ole päitä myöhemmin lyhentänyt, vaikken enää kuvittelekaan tekeväni kolmipyörää, on tuon putkenpäiden mainio käyttö matkatavaroiden kuljettamisessa. Kaupassa käydessäni ripustan muovikassin tuon putken päihin pyörän alle, kahden kassin tapauksessa kassit molemmille puolille, tai kuten kuvassa näkyy matkakassin omista kahvoistaan pyörän alle.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takahaarukan kiinnitys Jorin pyörässä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Nyt vielä yksinkertaistaisin lisää ja tekisin holkkiputkesta haarukan ja lisäisin avoimelle puolelle irtohihnan, jolla kiristäisin takahaarukan haarukan poikkiputkeen kiinni.

jepu. Mä en siis kritisoi tota vaakaputken kokonaismittaa yhtään. Katotaas saadaanko tästä sun lainatusta lauseesta mun aivoilla mitään kiinni.

Olisko siis mahdollista niin että:

Kuva

  1. Ton valmiin haarukan kaulaan liimaa eli hitsaa suoraan semmoisen vaakaputken kappaleen, esim vaikka penkin levyisen. Rälläköidään putken yläosa veke. Saadaan semmoiseen TEEn mallinen kappale jossa on yläosa avattu.
  2. Hitsataan runkoputken päähän samanmittainen vaakaputki joka on TEEn mallisen kappaleen vaakaputkea soveliaasti pienempi = avonainen putki siis ympäröi kivasti sen.
  3. Ympäröidään paketti remmillä.

Va toisinpäin.

  1. Runkoputkeen paksumpi putki joka avataan alaosasta.
  2. Haarukkaputken tee osa menee sen sisään.
    Kuva
maanma
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2013, 08:01

Re: Takahaarukan kiinnitys Jorin pyörässä?

Viesti Kirjoittaja maanma »

Pastori kirjoitti:

No ni. Luonnostelua pajan lattialla. Runko ...
Kuva

Tässä ilmeisesti jotain kiinalaisten pihatelttojen putkia -paitsi jos tulee rinnakkaiset tuplaputket. Telttaputket ei oo hirveen vahvaa tavaraa. Isojen trampoliinien putket olis ehkä paremmat.

Liikkumismenetelmät: Crescent 309 Världmestarcykeln, Scott Boulder viritys, Monark kumipyöräpotkulauta. Talvella ja sateen sattuessa T. Crolla -94.

maanma
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2013, 08:01

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja maanma »

Onkohan kukaan onnistuneesti kiinnittänyt polkimia suotaan vaihteita sisältävään Shimano, SACHS tai Sturm-archer taka-akseliin?

Ei tarttis ketjuja lainkaan kun poljetaan suoraan etupyörästä.

Liikkumismenetelmät: Crescent 309 Världmestarcykeln, Scott Boulder viritys, Monark kumipyöräpotkulauta. Talvella ja sateen sattuessa T. Crolla -94.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja PW »

maanma kirjoitti:

Onkohan kukaan onnistuneesti kiinnittänyt polkimia suotaan vaihteita sisältävään Shimano, SACHS tai Sturm-archer taka-akseliin?

Ei tarttis ketjuja lainkaan kun poljetaan suoraan etupyörästä.

Enpä muista tuommosta nähneeni. Äkkiä mietittynä, polkimia ei kiinnitetä akseliin vaan pitäs kiinnittää takarattaaseen - ja mihinkäs se vasenkampi sitten ? Seuraava kymysys, mihin väliin haarukka jotta polkimet pääsee pyörimään ?
Ehkä joku tämmösen rakentaa tai on jo rakentanu :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

maanma
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2013, 08:01

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja maanma »

Jotenkin se poljinongelma on tässäkin ratkaistu http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Lei ... -20-27086/

Liikkumismenetelmät: Crescent 309 Världmestarcykeln, Scott Boulder viritys, Monark kumipyöräpotkulauta. Talvella ja sateen sattuessa T. Crolla -94.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja jori »

maanma kirjoitti:

Onkohan kukaan onnistuneesti kiinnittänyt polkimia suotaan vaihteita sisältävään Shimano, SACHS tai Sturm-archer taka-akseliin?

Ei tarttis ketjuja lainkaan kun poljetaan suoraan etupyörästä.

maanma kirjoitti:

Jotenkin se poljinongelma on tässäkin ratkaistu http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Lei ... -20-27086/

Yksipyöräisessä ei ole takanapaa, vaan pinnalaipat on hitsattu suoraan kampiakseliin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
maanma kirjoitti:

Onkohan kukaan onnistuneesti kiinnittänyt polkimia suotaan vaihteita sisältävään Shimano, SACHS tai Sturm-archer taka-akseliin?

Ei tarttis ketjuja lainkaan kun poljetaan suoraan etupyörästä.

maanma kirjoitti:

Jotenkin se poljinongelma on tässäkin ratkaistu http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Lei ... -20-27086/

Yksipyöräisessä ei ole takanapaa, vaan pinnalaipat on hitsattu suoraan kampiakseliin.

Niin eikä siis vaihteita, tai onhan siinä yksi :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, jos tuollainen 1:1 välitys riittää niin täältä saa navan laakereineen:

Kuva

http://pyoratohtori.fi/kasettikeskiot.htm

Tuollaiseen pyörään kannattaa sitten katsella aika suurehkoa kiekkoa. 28" kiekolla 90kampikierrosta minuutissa pyörä kulkee 12km/h :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Schlumpfhilla (oikeinkirjoitus?) on se yksipyöräisen 2-vaihteinen napa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Olen nähnyt nojakin jossa on etuveto, kammet akselin läpi ja napavaihde. Vielä kun muistaisi missä, mikä olikaan napa jne...

Damjan:n Eivie-streamlinereissa on myös ollut kampiakseli takapyörän läpi. Kampiakseli on siis laakeroitu runkoon, takanavan akseli kampiakseliin ja navassa on sitten yksi rissa. Vaihteet oli väliakselilla, kuten pyörimissuunnan vaihto. Tämmönen:

Kuva

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

maanma
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2013, 08:01

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja maanma »

Edellinen teksti ja kuva täydentää pähkäilyäni.

  1. Pähkäily taka-akselin päälle laitetaan putki, joka johtaa kiekkoon, joka kiinnitetään takarattaaseen. Myös toiselle puolelle putki ja kiekko. Molempien puolien kiekot kiinnitetään toisiinsa. Polkimet tulee putkien päihin. Putket laakeroidaan runkoon.

En pystynyt keksimään pitääkö taka-akseli kiinnittää johonkin vai ei.

Edellisestä tekstistä käy ilmi, että taka-akseli kiinnitettäisiin tähän laakeroituun runkoläpivienti putkeen (jos oikein ymmärsin).

  1. Pähkäily
    Unohdetaan hetkeksi kiekot (jotka oli 1. pähkäilyssä). Ja mihin sitä putkea sitten tarvittaisiin - miksei laakeroitaisi suoraan akselia runkoon ja kiinnitettäisi polkimia akselien päihin sekä akselia rattaaseen? Tämä tarkoittaisi että taka-akseli pyörisi rattaan kanssa samaan tahtiin, mutta haittaako se?

Ei taida jarru aktivoitua taaksepäin polkiessa.

Liikkumismenetelmät: Crescent 309 Världmestarcykeln, Scott Boulder viritys, Monark kumipyöräpotkulauta. Talvella ja sateen sattuessa T. Crolla -94.

maanma
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2013, 08:01

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja maanma »

Oma projektini on ehkä rakentumassa vanhasta 28" naisten nopsasta.

Nopsassa 28" kiekko, jossa Simplex 5 pakka, vaihtoehtoisesti Nexus-7 napav tai Muu shimano 3v napavaiheinen. Näillä napavaihteisilla en kuitenkaan vielä ala tekemään tuota edellisen viestin 2. pähkäilyn rattaan ja navan fixiä. Tarvitaan napa, joka on jätettä, jos epäonnistuu.

Polkimet kiinnitetään irtisahattuun takakolmioon. Tämä kolmion haarukka eturenkaan vaihteiston kanssa samalle akselille kuin ohjaushaarukka ja ex. istuinputki kiinni stemmiin. Polkimia ei vielä ole (tai on tarvittaessa mutta vain koeajoa varten).

Selkänojan jyrkkyyttä (Nopsan muuttamaton istuinputki kulma) säädetään laittamalla pienempi takakiekko. Heti tarjolla olisi 12", 16" ja 20".

Istuin:
Selkänojan pohjaksi näyttäisi olevan aika kelvollinen tuollainen skeittilauta. Lasten malli ensikokeilussa tuntui ok:ltä. Kiinnitys pakoputkien kiinnitykseen käytetyillä klemmareilla. Varsinaisen istuimen 1. koeistuin oli bilteman alu takatarakka, jonka päälle on siis helppo kiinnittää vesivaneri.

Alustavan suunnitelman mukaan mitään ei tarvitse hitsata (kun en osaa).

Liikkumismenetelmät: Crescent 309 Världmestarcykeln, Scott Boulder viritys, Monark kumipyöräpotkulauta. Talvella ja sateen sattuessa T. Crolla -94.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rakkine roskalavasta - pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja PW »

maanma kirjoitti:

Oma projektini on ehkä rakentumassa vanhasta 28" naisten nopsasta.

Nopsassa 28" kiekko, jossa Simplex 5 pakka, vaihtoehtoisesti Nexus-7 napav tai Muu shimano 3v napavaiheinen. Näillä napavaihteisilla en kuitenkaan vielä ala tekemään tuota edellisen viestin 2. pähkäilyn rattaan ja navan fixiä. Tarvitaan napa, joka on jätettä, jos epäonnistuu.

Polkimet kiinnitetään irtisahattuun takakolmioon. Tämä kolmion haarukka eturenkaan vaihteiston kanssa samalle akselille kuin ohjaushaarukka ja ex. istuinputki kiinni stemmiin. Polkimia ei vielä ole (tai on tarvittaessa mutta vain koeajoa varten).

Selkänojan jyrkkyyttä (Nopsan muuttamaton istuinputki kulma) säädetään laittamalla pienempi takakiekko. Heti tarjolla olisi 12", 16" ja 20".

Istuin:
Selkänojan pohjaksi näyttäisi olevan aika kelvollinen tuollainen skeittilauta. Lasten malli ensikokeilussa tuntui ok:ltä. Kiinnitys pakoputkien kiinnitykseen käytetyillä klemmareilla. Varsinaisen istuimen 1. koeistuin oli bilteman alu takatarakka, jonka päälle on siis helppo kiinnittää vesivaneri.

Alustavan suunnitelman mukaan mitään ei tarvitse hitsata (kun en osaa).

Jos ymmärsin oikeen MBB on tulossa, siis poljinkeskiö kääntyy ohjauksen mukana.
Vähän hauskan näkönen jos edessä 28" ja takana huomattavasti pienempi :D
Kannattasko tehdä oma ketju tästä pyörästä, vaikka otsikko hyvin sopiikin ilmeisesti tämän kaltaiseen rakentamiseen. Monesti kysytty miten nojakki hitsaamatta ja tästä tulis oiva esimerkki.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin