kääntyväkeskiöinen.jpg (268.45 KiB) Katsottu 6768 kertaa
Pyörä tässä muodossa, akseliväli 142cm, keskiön korkeus 55cm, penkin alinkorkeus 47cm ohjauskulma n.49astetta, jättö n. 10cm. Edessä 622 kiekko ja takana 559 - koska takajarrutapit käy tuolle kiekko koolle.
Varsinainen rakentelu alkaa tästä:
2013-07-07 21.34.02.jpg (184 KiB) Katsottu 8717 kertaa
Löytyis 26" kiekot ja muutkin materiaalit, vähän tein hahmotelmaa palikoista.
Petri
Viimeksi muokannut PW, 12 Huhti 2015, 17:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ikuisena pessimistinä luulen että ei oo tuo ohjauslaakeri pitkäikäinen... Taitaa mbb-rakentelijat käyttää 1 1/8" haarukoita tai jopa itse rakennettuja laakerointeja?
Ikuisena pessimistinä luulen että ei oo tuo ohjauslaakeri pitkäikäinen... Taitaa mbb-rakentelijat käyttää 1 1/8" haarukoita tai jopa itse rakennettuja laakerointeja?
Jukka
Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?
Tuuma on tuuma tässäkin, eli noin 25,4mm. Mitataan haarukan kierteettömältä kohdalta. Eli se on joko 25,4mm=1" tai 28,5mm=1 1/8"(nämä ovat yleensä kierteettömiä)
Isompi kaulaputki tarkoittaa isompia laakereita ja parempaa kestävyyttä.
On olemassa myös se kuuluisa välimalli, eli haarukan kaulaputki on tuuman, mutta sovitelaakerilla se menee 1 1/8" laakerilla tarkoitettuun emäputkeen. Eli laakerikehän halkaisija on noiden kahden edellämainitun väliltä.
Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?
Tuuma on tuuma tässäkin, eli noin 25,4mm. Mitataan haarukan kierteettömältä kohdalta. Eli se on joko 25,4mm=1" tai 28,5mm=1 1/8"(nämä ovat yleensä kierteettömiä)
Isompi kaulaputki tarkoittaa isompia laakereita ja parempaa kestävyyttä.
On olemassa myös se kuuluisa välimalli, eli haarukan kaulaputki on tuuman, mutta sovitelaakerilla se menee 1 1/8" laakerilla tarkoitettuun emäputkeen. Eli laakerikehän halkaisija on noiden kahden edellämainitun väliltä.
Jukka
Eli tuo etummainen on tuumanen ja takimmainen 1 1/8 " Lukihäiriö sekotti ajatusta kun luin 1/8"
Taidan vaihtaa haarukoiden paikkaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jukka on varmasti oikeassa tuon laakerin keston asiassa, mutta teoretisoin hiukan, kun siitä on tullut minulle paha tapa.
MBB pyörässä emälaakeri pääsee joiltain osin vähemmällä: Jalkojen massa painaa etupyörän etupuolelta kääntyvää etupäätä edestä alas, samalla kun maan tukivoima kääntää ylös. Nämä voimat siis ainakin osittain kumoavat toisensa. Polkemavoimat työntävät nekin enemmän eteen, kuin taakse, joten sekin vähentää laakerin rasitusta. Tottakai, esim. ylämäkeen pienellä vaihteella polkiessa, laakerivoimat ovat vedon takia suuret, mutta tällaista rasitusta laakerin käyttöiästä on kuitenkin pieni osuus. Päättelisin siis, että kuten alussa sanoin, Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee.
Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".
Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee.
Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".
Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".
Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt.
mä oon kokeillut, CLWB:ssä laakeri vaihtokunnossa, selvä pykälä. Ohjauskulma 60astetta. Lowlwb:n vaihdoin, ohjauskulma 60astetta. Molemmat olivat pykälättömiä kasatessa. Molemmat takapainoisia. Vaihtokuntoon kuluneet tuhansien kilometrien ajolla.
Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".
Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt.
mä oon kokeillut, CLWB:ssä laakeri vaihtokunnossa, selvä pykälä. Ohjauskulma 60astetta. Lowlwb:n vaihdoin, ohjauskulma 60astetta. Molemmat olivat pykälättömiä kasatessa. Molemmat takapainoisia. Vaihtokuntoon kuluneet tuhansien kilometrien ajolla.
Syy voi olla kyllä jokin muukin. 60 astetta ei ole kovin paljon ja molempien keulat todella kevyellä kuormalla. Vaikea uskoa, että laakerit ylikuormittuisivat tuollaisesta. Joku värähtelyongelma voi olla syynä. Keulan ajaminen kuoppaan saattaa lyödä välyksiä laidasta laitaan, kun päällä ei ole vaimentavaa massaa. Tiedä häntä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa kun kasasin pitkästä aikaa -94 hankitun Kuwaharn maastopyörän niin siinähän oli 1-1/8" kierteellinen ohjainputkin Manitou elastomeerikeulassa. Rungossa alkuperäiset ohjainlaakerit joissa alempi neulalaakeri ja ylempi normaali kuulalaakeri.
Hyvin kesti mun älyttömän rynkytyksen muutamassa kisassa jotka sillä ajoin. Ei mitään pykäliä.
Suosittelein ranskalaisiin haarukkakulmiin lujia maastopyörien ohjainlaakereita. Omaan maastovehkeeseen hommasin Tokenin heavy duty MTB-laakerin. Oli hankkinut lowraceriin vastaavan maantiepyörän ja vakuutuin keveydestä ja rakenteesta. Kummassakaan ei ole tarkoitus vaihtaa vuosikausiin ohjainlaakeria.
Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...
Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...
On tullu luettua foorumia, ja siitä se ajatus lähti
Asiaa. Saatko Nokialle valmiiksi ettei tarvi ite alkaa paskarteleen ?
Jaa, nyt ei saa oikeen mitään valmiiksi mutt ainahan voi yrittää, ottaa mallia vaikka Pastorista.
Muok. välillä löytyy näitä viestejä lukemattomina niin ettei ne kuitenkaan näy uudet viestit osiossa vaan löytyy kun selaa jotain muuta osiota, tänäänkin löyty 3 vanhempaa viesti mm tää mhelanderin johon vastasin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sommittelu jatkuu, laitoin tuohon 622mm kiekot kun noihin haarukoihin mahtu ja olin mittaavinani ett just yltäsin polkemaan noilla. Nyt kun runko on heppailtu paikoilleen ni matkaa penkin reunasta keskiöön on n. 760mm joka saattaa olla jo liikaa. Penkki valahti alle 40cm joka vaikuttaa kans tuohon matkaan. Pitää muuttaa runkoa niin ett penkki nousee n. 45cm maasta jos sitten alkas yltää polkmille.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.