kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Päivitys huhtikuu 2015: .

kääntyväkeskiöinen.jpg
kääntyväkeskiöinen.jpg (268.45 KiB) Katsottu 5192 kertaa

Pyörä tässä muodossa, akseliväli 142cm, keskiön korkeus 55cm, penkin alinkorkeus 47cm ohjauskulma n.49astetta, jättö n. 10cm. Edessä 622 kiekko ja takana 559 - koska takajarrutapit käy tuolle kiekko koolle.
Varsinainen rakentelu alkaa tästä:

2013-07-07 21.34.02.jpg
2013-07-07 21.34.02.jpg (184 KiB) Katsottu 7141 kertaa

Löytyis 26" kiekot ja muutkin materiaalit, vähän tein hahmotelmaa palikoista.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 12 Huhti 2015, 17:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ikuisena pessimistinä luulen että ei oo tuo ohjauslaakeri pitkäikäinen... Taitaa mbb-rakentelijat käyttää 1 1/8" haarukoita tai jopa itse rakennettuja laakerointeja?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Ikuisena pessimistinä luulen että ei oo tuo ohjauslaakeri pitkäikäinen... Taitaa mbb-rakentelijat käyttää 1 1/8" haarukoita tai jopa itse rakennettuja laakerointeja?

Jukka

Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?

Tuuma on tuuma tässäkin, eli noin 25,4mm. Mitataan haarukan kierteettömältä kohdalta. Eli se on joko 25,4mm=1" tai 28,5mm=1 1/8"(nämä ovat yleensä kierteettömiä)
Isompi kaulaputki tarkoittaa isompia laakereita ja parempaa kestävyyttä.
On olemassa myös se kuuluisa välimalli, eli haarukan kaulaputki on tuuman, mutta sovitelaakerilla se menee 1 1/8" laakerilla tarkoitettuun emäputkeen. Eli laakerikehän halkaisija on noiden kahden edellämainitun väliltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Haarukoiden mittoja en oo vielä oppinu, edessä olevan haarukkaputken ulkomitta on n.24 mm takana oleva on muutaman mm paksumpi. Onks tuo perimmäinen sitt 1/8" haarukka ?

Tuuma on tuuma tässäkin, eli noin 25,4mm. Mitataan haarukan kierteettömältä kohdalta. Eli se on joko 25,4mm=1" tai 28,5mm=1 1/8"(nämä ovat yleensä kierteettömiä)
Isompi kaulaputki tarkoittaa isompia laakereita ja parempaa kestävyyttä.
On olemassa myös se kuuluisa välimalli, eli haarukan kaulaputki on tuuman, mutta sovitelaakerilla se menee 1 1/8" laakerilla tarkoitettuun emäputkeen. Eli laakerikehän halkaisija on noiden kahden edellämainitun väliltä.

Jukka

Eli tuo etummainen on tuumanen ja takimmainen 1 1/8 " Lukihäiriö sekotti ajatusta kun luin 1/8"
Taidan vaihtaa haarukoiden paikkaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

Jukka on varmasti oikeassa tuon laakerin keston asiassa, mutta teoretisoin hiukan, kun siitä on tullut minulle paha tapa. :oops:
MBB pyörässä emälaakeri pääsee joiltain osin vähemmällä: Jalkojen massa painaa etupyörän etupuolelta kääntyvää etupäätä edestä alas, samalla kun maan tukivoima kääntää ylös. Nämä voimat siis ainakin osittain kumoavat toisensa. Polkemavoimat työntävät nekin enemmän eteen, kuin taakse, joten sekin vähentää laakerin rasitusta. Tottakai, esim. ylämäkeen pienellä vaihteella polkiessa, laakerivoimat ovat vedon takia suuret, mutta tällaista rasitusta laakerin käyttöiästä on kuitenkin pieni osuus. Päättelisin siis, että kuten alussa sanoin, Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee. :)

Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jukka on varmaan oikeassa, mutta varma tästä ei voi olla, ennen kuin kokeilee. :)

Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".

Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".

Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt. :D

mä oon kokeillut, CLWB:ssä laakeri vaihtokunnossa, selvä pykälä. Ohjauskulma 60astetta. Lowlwb:n vaihdoin, ohjauskulma 60astetta. Molemmat olivat pykälättömiä kasatessa. Molemmat takapainoisia. Vaihtokuntoon kuluneet tuhansien kilometrien ajolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos tarkoitus on tehdä vain kokeilua ja ajamisen opettelua varten pyörä niin taatusti kestää. Mutta jos tarkoitus tehdä alusta loppuun valmis pyörä loppu iäksi, niin pelaisin varman päälle ja laittaisin laakerin joka todennäköisesti ei kulu pari kertaa kesässä "pykälille".

Varmistelemalla ei koskaan saa tietää, olisiko heikompikin kestänyt. :D

mä oon kokeillut, CLWB:ssä laakeri vaihtokunnossa, selvä pykälä. Ohjauskulma 60astetta. Lowlwb:n vaihdoin, ohjauskulma 60astetta. Molemmat olivat pykälättömiä kasatessa. Molemmat takapainoisia. Vaihtokuntoon kuluneet tuhansien kilometrien ajolla.

Syy voi olla kyllä jokin muukin. 60 astetta ei ole kovin paljon ja molempien keulat todella kevyellä kuormalla. Vaikea uskoa, että laakerit ylikuormittuisivat tuollaisesta. Joku värähtelyongelma voi olla syynä. Keulan ajaminen kuoppaan saattaa lyödä välyksiä laidasta laitaan, kun päällä ei ole vaimentavaa massaa. Tiedä häntä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuossa kun kasasin pitkästä aikaa -94 hankitun Kuwaharn maastopyörän niin siinähän oli 1-1/8" kierteellinen ohjainputkin Manitou elastomeerikeulassa. Rungossa alkuperäiset ohjainlaakerit joissa alempi neulalaakeri ja ylempi normaali kuulalaakeri.

Hyvin kesti mun älyttömän rynkytyksen muutamassa kisassa jotka sillä ajoin. Ei mitään pykäliä.

Suosittelein ranskalaisiin haarukkakulmiin lujia maastopyörien ohjainlaakereita. Omaan maastovehkeeseen hommasin Tokenin heavy duty MTB-laakerin. Oli hankkinut lowraceriin vastaavan maantiepyörän ja vakuutuin keveydestä ja rakenteesta. Kummassakaan ei ole tarkoitus vaihtaa vuosikausiin ohjainlaakeria.

Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

mhelander kirjoitti:

Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...

On tullu luettua foorumia, ja siitä se ajatus lähti :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...

On tullu luettua foorumia, ja siitä se ajatus lähti :wink:

Asiaa. Saatko Nokialle valmiiksi ettei tarvi ite alkaa paskarteleen ? :lol:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Niin, ja kummasti PW:n hahmotelma muistuttaa "Lemmy Bike" ratkaisua...

On tullu luettua foorumia, ja siitä se ajatus lähti :wink:

Asiaa. Saatko Nokialle valmiiksi ettei tarvi ite alkaa paskarteleen ? :lol:

Jaa, nyt ei saa oikeen mitään valmiiksi mutt ainahan voi yrittää, ottaa mallia vaikka Pastorista.
Muok. välillä löytyy näitä viestejä lukemattomina niin ettei ne kuitenkaan näy uudet viestit osiossa vaan löytyy kun selaa jotain muuta osiota, tänäänkin löyty 3 vanhempaa viesti mm tää mhelanderin johon vastasin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Sommittelu jatkuu, laitoin tuohon 622mm kiekot kun noihin haarukoihin mahtu ja olin mittaavinani ett just yltäsin polkemaan noilla. Nyt kun runko on heppailtu paikoilleen ni matkaa penkin reunasta keskiöön on n. 760mm joka saattaa olla jo liikaa. Penkki valahti alle 40cm joka vaikuttaa kans tuohon matkaan. Pitää muuttaa runkoa niin ett penkki nousee n. 45cm maasta jos sitten alkas yltää polkmille.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin