Meillä on trikeissä (Greenspeed GT3 16" renkailla) käytössä ikivanhat Ortliebin takalaukut. Näiden laukkujen korkeus ei siis ole liian suuri edes pienipyöräisiin nojapyöriin. Laukut ovat olleet ja ovat edelleen kovassa käytössä sekä pysty- että nojapyörissä ja joskus myös kanooteissa lisäkuivasäkkeinä. Laukkuja on käytetty n. 15 vuoden ajan retkien lisäksi työmatkoilla kuljettamaan raskaita kirjoja ja mappeja sekä lisäksi kotimatkalla kaupasta hankittuja ruokatavaroita. Siitä huolimatta ne ovat edelleen kuin uudet, edes mitään kulumisjälkiä ei näy. Nykyisessä Ortliebin mallistossa ko. laukut vastaavat lähinnä Back-roller Classic tai City -laukkuja eli tilavuus on n. 20 l / laukku. Laukut toimivat kanoottisäkeistä tutulla rullausmekanismilla, joten ne ovat takuulla vesitiiviit ilman mitään lisäsuojia. Kiinnitysmekanismi tarakkaan on yksinkertainen ja nopea käyttää. Laukut voi tarvittaessa pestä ulkoa ja sisältä vaikka vesiletkulla. Ainoa pieni miinus tulee siitä, ettei laukuissa ole mitään lokeroita. Tavaroiden järjestyksestä on siis huolehdittava tarvittaessa esim. irtopussien avulla. Pakkaustilavuus (yhteensä 40 l) on myös melko rajallinen. Katsoin Ortliebien nykyisiä hintoja ja etenkin tuo City-mallin 88 euron parihinta maahantuojan (NWI) hinnastossa on mielestäni erittäin maltillinen.
Ortliebillä on nykyisin myös nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja, jotka ovat varmaankin todella käytännöllisiä ja laadukkaita, mutta hinta on myös kova: laukkupari n. 300 euroa ja tavaratelineen päälle tuleva reppu erikseen vielä n. 150 euroa. Sillä hinnalla saa yhteensä 72 litran pakkaustilavuuden. Lisäksi laukkujen fiksu muotoilu parantanee jonkin verran myös nojapyörän ilmanvastusta (pienempi jättöpyörre?)
Nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja valmistaa myös kanadalainen Arkel. Esim. Arkel RT-60 Recumbent Touring -laukut (60 litraa /laukkupari) maksavat n. 200 puntaa Englannissa (Suomessa ei ole tietääkseni maahantuojaa). Tarakan päälle on saatavissa lisäksi n. 11 litran tarakkalaukku (Tail Rider n. 70 puntaa), jota voi käyttää erikseen tai yhtaikaa sivulaukkujen kanssa. Näilläkin saa siis aikaan lähes saman pakkaustilavuuden kuin Ortliebeillä ja hinta jää n. 25 % halvemmaksi. Itselläni on tuo Tail Rider -laukku, joka on erittäin kätevä päivittäisillä lenkeillä. Arkelin laukuissa on paljon erillisiä osastoja ja kaikenlaisia hyviä monikäyttöisyyttä lisääviä ominaisuuksia. Ne vaikuttavat myös laadukkailta. Laukut ovat vain osittain vedenpitävät eli kaatosateella niiden päälle joutuu vetämään erilliset sadesuojat (jotka tosin ovat varsin kätevät käyttää).
Retkillä tarvitaan usein aika paljon pakkaustilaa. Pienemmilläkin pakkauksilla tietysti pärjää syömällä ravintoloissa ja käyttämällä hotellien palveluita, mutta monet hakevat retkillään riippumattomuutta näistä palveluista ja matkabudjettikin voi karsia ko. palveluiden käyttöä vähemmälle. Laukkuihin saa n. puolet siitä pakkaustilavuudesta, jonka peräkärry tarjoaa, ja ajaminen pelkkien laukkujen kanssa lienee kärryn vetoa kevyempää, mutta tilavien ja laadukkaiden erikoislaukkujen hinta alkaa olla kärryn kanssa samaa luokkaa.
EDIT: Jäi tuossa aiemmin mainitsematta, että peräkärry voi osoittautua jopa edulliseksi, jos se korvaa sekä kalliin tavaratelineen että isot laukut. Päiväretkillä kun pärjää erilaisilla suoraan istuimeen kiinnitettävillä pikkulaukuilla tai repuilla varsin hyvin.
J