Tiistaina tuli sitten tehtyä tällä pitkän kaavan rengastestit.
Nimittäin kun läjäilen vanhan Kuwahara-maasturin kaverille kesäksi lainaan, niin siihen pyysin tilaamaan vanhojen hapartuneiden renkaiden tilalle Schwalbe Furious Fred 50-559 gumekset ja tubeless-venttiilit. No eihän sitä pyörää luovuteta ennen kuin nuo renkaat on testattu, joten tilasin taakse vielä 50-622 kokoisen ja heitin gummit kitkarenkaiden tilalle sisureilla talvikiekkoihin.
Ensimmäinen Jäälijärven kierto siis ralliraneilla (57-559 ja -622) joissa ghetto-tubeless. Keli oli märkä, vähän vihmo vettä ja kova puuskainen tuuli, sivumyötäinen mennessä Jääliin ja vastainen palatessa. Sitten kotona alle kiekot raivoreetuilla ja sisureilla (Furious Fred 50-559 ja -622).
Tuon jälkeen oli tarkoitus asentaa reetut oikeesti tubelessina parempiin kiekkoihin mutta tuolla edellisellä lenkillä kuulu joku napsahdus ja kotona totesin että iskarin alapultti on poikki. Kumma kun muistelin vaihtaneeni kaikki lujuuspultteihin mutta tämä oli edelleen rosterista kierretankoa... ja siinähän meni tovi taistellessa lujuuspulttia paikalle. Piti vielä syödä (liian myöhään) ja käydä kahvittelemassa... josta kotona vasta 23:00 jälkeen.
Noh, kun kerran oli tarkoitus viedä testit loppuun niin nehän viedään. Alkoi rengasruletti kun otin litkutetut ralliranet pois kiekoilta, vannenauhat pois ja vanteen sisäpuolen huolellinen puhdistus jotta Stans:n teippi tarttuu kunnolla ja tiiviisti. Perään Stans:n tubeless-venttiilit, raivoreetut ja painetta kehiin. Hyvin nousi vanteelle joten venttiili pois ja Stans:n litkut sisään.
Ralliranet odotteli yksi kerrallaan litkut sisällä asennusta, takasen pistin talvikiekolle ja etusen Kuwaharan etupyörään vanhalla ghetto-sisurilla. Kummastukseksi se onnistui hyvin ja myös takakiekkoon, kun oli vain yksi pari tubeless-venttiilejä.
Homma oli valmis noin 01:30 jolloin pistin valot ja lähdin ajamaan sen viimeisen kierroksen. Tuuli oli tasaantunut, tasainen mutta puuskaton. Vettä vihmo taas. Ei kun matkaan.
Suureksi yllätykseksi maasturi oli melkein yhtä rivakka ajaa kuin vaikkapa MetaPhysic. Pirun hyvin rullasi tasaisella ja renkaat on melkein äänettömät, ulinaa tulee vain kun ottaa kurvia vauhdilla, muutenkin nuo kurvit on kovalla pinnalla paljon helpompaa ajaa kuin ralliraneilla joissa veltot sivunappulat alkaa lingertää.
Vielä suurempi yllätys tuli kun sitten heivasin Garminin datat Stravaan ja tarkistin kierrosajat. Nimittäin kaksi ensimmäistä meni aika tarkkaan samalla ajalla/keskarilla mutta viimeinen oli melkein 5 minsaa nopsempi. Kaikki samalla sykkeellä (1-3 iskun sisään) ja keskiteholla. Ehkä vähän helpompi oli tuulet mutta nimen omaan tuo rullaavuus ja alamäen/tasaisen momentin hyödyntäminen ylämäessä oli aivan uutta.
Ja maastossa jossa oli tarjolla soratietä, nurmipätkää, märkää mutaa, pehmeää hiekkaa jne oli ajettavuus raivoreetuilla ihan riittävän hyvä. Jos ihan täysillä mennään on rallirane maastossa varmempi pidoltaan mutta pitkän matkan maastoiluun jossa suurin osa on kovapohjaista on raivoreetu kyllä ihan omaa luokkaansa.
Vertailua varten kuvat renkaista:

Schwalbe Racing Ralph

Schwalbe Furious Fred
Ja tietysti (suttuinen) kuva nojakista jälkimmäisillä gumeksilla:
