12.7
3 pv.
147 km
23,1 kmh
71,5 kmh max.
441 km yht.
Kuninkaanteitä keisarin majalle juomaan presidentti kahvia...
Ei aikataulutus oikeen passannut niin en Jarcolla poikennut, Hamina kun oli päivän ensimmäinen rasti.
Tänä aamuna tuli sitten tarkastettua kulkupelikin kun eilen jäi väliin ja ketjut sai voitelunsa, ilma oli pysynyt renkaassa eli paikkauksen voi kai tulkita onnistuneeksi. Aamupalana mustikoita ja läksin ajamaan. Muutama marjastaja pölähti paikalle niin en viitsinyt enää jäädä eväitä syömään.
Puolustusvoimat ampui kunnialaukauksia minun Haminaan saapumisen vuoksi mutta heillä oli väärä tieto saapumisajasta ja niin he tulivat aamulla herättäneeksi kauneusunilta Kivenheiton päässä alkoi kait harjoitusalue...
Haminaan oli lyhyt matka ja torille kurvasin munkkikahveelle, torilla on oma tunnelmansa ja sillä kiva käydä. Joskus vaan olen miettinyt kuinka monta tuntia vuodessa kahvilanpitäjä purkaa ja kasaa kojuansa kun Helsingin kauppatorin yleensä sivutin pystys aikaan. Ja kuinka monta kiinteää kahvilaa kerkeisi rakentaa samalla tuntimäärällä kauppiasuran aikana
Aikani kaupungissa pyörin ja huomasin kiinalaisen ravintolan ja ajattelin hoitaa aamupalan pois lounaan merkeissä, ruoka oli hyvää, palvelu ei, se ehkä selittää sen, että olin koko aikana ainoa asiakas? Paljon on vanhaa säilynyt ja sillä kaunis kaupunki ja asemakaava on aika mielenkiintoinen. Voisi sanoa, että ensimmäinen liikenneympyrä keksittiin Haminassa mutta muualla ei sen keskelle enää rakenneta kivitaloa vaan on tyytyminen kukkaistutuksiin määrärahojen puutteessa
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... _m9Tk95dT0
Bastiljoonien kautta vai mitä ne nyt oli ja Kotkan suuntaan, pyöräteitä pitkin... Onneksi oli hitunen paikallistuntemusta niin ei karttaa tarvinnut, pyörätiellä olevat kyltit oli kokenut ilkivaltaa joten pyörätien poukkoillessa puolelta toiselle tuli yksi oho, eiku käännös. Kerran piti pysähtyä tarkastamaan renkaat kun oli tunne, että ajaa tyhjällä renkaalla, tiessä vaan oli poikittaishalkeama metrin välein ja asfalttimiehetkin hommansa oli tehnyt maanantaina. Useita tosi vaarallisia alikulkuja tai käännöksiä varsinkin kun tuolla seudulla on vielä mopoilu sallittu -kyltit.
Jos on puutarhaihmisiä niin Kotkan puistot varmaan hurmaa, samoin Merimuseo on hieno. Itse en poikkeillut vaan kävin fiilistelemässä opiskeluaikaisia paikkoja. Keisarin kalastusmajalta aloitin. Eilisessä kahvilassa olisi saattanut vaikka keisari käydä, niin arvokkaan oloinen oli, tämän päivän kahvipaikassa keisari varmaan on käynyt, en tosin tullut kysyneeksi missä käytössä rakennus on ollut, nyt siellä kuitenkin leivotaan ihan pätevää porkkanakakkua. Omat eväät söin kosken partaalla jonka päälle käppäilin ympäristössä. Joskus aikanaan on ihan opiskeluaikaa saanut käyttää tuossa miljöössä valokuvaten... Joku ryhmätyö paikallisesta nähtävyydestä.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... Oh0V3HNebQ
Kotkansaarella ajelin vähän ympäriinsä ja poikkesin uimarannalle istuksimaan ja syömään lisää eväitä, uimaan en kuitenkaan uskaltautunut. Kävin kurkkaamassa vanhan asuinpaikan ja lähdin jatkamaan matkaa eteenpäin. Ennen Mussaloa kuului räjähdysääni ja toppasin pyörän, eturengas päästi ilmojaan pois, sama rengas kuin eilen. Paikka ei kuitenkaan ollut pettänyt vaan renkaassa oli ihan läpi reikä, tiedä sitten Kendan pistosuojauksesta... Ei huvittanut purkaa rengassäkkiä keulilta ja toisaalta kiinnostaa tietää paljonko Kendat kestää kilometrejä niin laitoin jesaria reiän kohdalle ja paikkasin sisurin. Ilmat sisään ja eteenpäin. Karhulassa olin käynyt rajamarketista hyttyshatun ja jotain pientä. Nyt poikkesin Prismasta maitopohjaiset eväät ja samalla trikoo-osaston ajattelin tutkia, pyöräilyhousuja eivät myy mutta nojakistille vaipoista on vaan haittaa niin juoksutrikoot löysi tiensä ostoskoriin, 24,90€ tiedä sitten oliko kalliit vai halvat? Kärkkäisen alennustrikoot oli kympin mutta ei tietenkään ollut kokoja ja muut vaihtoehdot on olleet kalliimpia.
Pyhtään suunta on vieraampi ja sielläkin tuli oho, eiku käännös lisää. Kohtuu vilkasta pätkää Loviisaan saakka mutta aika paljon pyöräteitä. Törmäsin myös tieinsinöörin järjen riemuvoittoon... Normitrike ei olisi mahtunut pystyssä läpi.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... wPBJkMo6qE
Viime viikkoina olen syönyt liian vähän eikä viimepäivien lämpimät kelit ole asiaa auttaneet, vaikka välipaloja on ollut niin määrät on liian pieniä, niinpä Loviisassa poikkesin kebab-hampurilaisaterian kun ajattelin, että sellainen mättö putoaa, hyvin meni ja annos oli tuplakokoinen heseen verrattuna muuten Loviisa jäi pisteeksi kartalle, mitä nyt muutaman kadunpätkän pyörin. Sellainen vaikutelma on jäänyt, että kinnerillä saa ihan sponttaania naurua aikaiseksi mutta perjantai-iltaisin myös ihan tehtyä tekoröhönaurua...
Loviisan jälkeen katosi autot moottoritielle ja yksin sai ajella. Pernajan kautta poikkesin maisematien, nätti vanha kylä ja hauska syherötie eikä kuitenkaan liian jyrkkiä nousuja niin oli kevyt ajaa.
Isolle tielle kun pääsi takaisin niin rupesi jumps jumps ääni kuulumaan ja bussipysäkillä ihmetteli renkaita. Siipeensä saanut kenda oli tehnyt patin reiän kohdalle. Jatkoin kilometrin sillä aatoksella, että vaihdan aamulla renkaan mutta kun en ole aamuihminen enkä jaksanut jumpsutusta niin ryhdyin hommiin. Nyt pääsi Duranot keulille ja ei siinä vaihdossa kauaa mennyt, vähemmän kun pussin virittämisessä keulaan niin, ettei se osu polkimiin perstuntumalta kulkee kevyemmin, alamäessä poljin +70kmhja vakaasti meni. Pitää vaan toivoa kuivia kelejä kun Duranot ei rullaa sateessa.
En ole vielä oppinut aurinkokennoa käyttämään. Aika paljon päivästä ajaa varjossa ja tänään viritin sen vasta Haminan jälkeen. Kai se kuitenkin 20-30% akusta latasi? Surffailin päivällä eikä se täysi ollut aamulla. Pitää näköjään heti herättyä laittaa puhelin kennoon kiinni, vai onko se hyväksytty syy ajaa väärää puolta kun sillä puolen paistaa aurinko Tätä poikkesin kirjoittamaan kuninkaanportin apsille kun kaarran taas syheröteille ja sattui moottoritien ylityksessä kohille. Saan ainakin virran riittämään ja ladattua pyörän akkua, ei ole ollut pistorasia onnea eli korkeintaan yksi rasia vapaana ja ei täälläkään. Piti erikseen kysyä ja yhdessä nurkassa sattui olemaan jatkojohtohässäkkä... Arkkitehdit ei varmaan matkapyöräile? Joo, se laturi pyörään tulee talvella...
Kotkassa ihmettelin aika pitkään ja rengashommat vei ylimääräistä joten pimeys yllätti, pitää lähteä katsomaan josko pimeydestä yöpuu löytyy, päivittelen kilometrit jahka ne selviää.
Huomenna Porvoon vanhempi osa ja Helsingin läpiajo...
Oli siellä Kotkassa pyöriäkin https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... X4JZsbtzf0
Muoks. Vaikka olisi mitä tiemestarin erikoisia tai vastoinkäymisiä niin viimeisen 25 km takia kannatti.Aivan mahtava ajaa hiljaisessa ja tyynessä yössä maaseututeitä, pyörä kulki kuin enkeli ja tien profiili joutuisa. Kannattaa välillä lähteä ajamaan epätyypillisiin aikoihin, Kesäyö ei etelässäkään ole ihan säkkipimeä.
Älkää koittako tätä kotona mutta jätin täksi yöksi sadekatoksen pois