Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä on projektin esittelysivu ja siihen on koottu maistiaisiksi kuvia keskusteluketjusta. Osa kuvista toimii linkkeinä siihen kohtaan viestiketjua, jossa kuvaa on käytetty. Kuvalinkin tunnistat hiiren kursorin muuttumisesta sormeksi tällaisen kuvan kohdalla.

Viime talvena tehtiin Tampereen teknillisen yliopiston Konstruktiotekniikan laitoksella diplomityö, jossa tavoiteltiin kolmipyörän ongelmien ratkaisemista käytännönläheisellä hands on-metodilla. Juhani Grönlundin diplomityön tavoitteena oli rakentaa kunnianhimoisen suunnitelman mukaisesti kolmipyörä, jossa on ratkaistu kolmipyörää vaivaavat vetävän pyörän pienen painon ja kolmen kulku-uran aiheuttamat ongelmat.


Kaksiraiteinen kolmipyörä
Alusta lähtien oli tarkoituksena nimenomaan tehdä konkreettinen pyörä samalla huomioiden valmistustekniikassa piensarjatuotannon mahdollisuudet kohtuullisin työkaluvaatimuksin. Toinen tavoite suunnittelussa oli huomioida suurempien valmistusmäärien vaatimukset niin, että osavalmistus olisi helppo ja halpa siirtää kauemmaksikin toteutettavaksi.

Käytännössä tuo tarkoitti osien koon ja muodon rajoittamista sellaisiksi, että ne on helppo pakata tiiviisti konteissa kuljetettavaksi. Esimerkkinä käytimme Ikean tuotteita, jotka käytännössä kaikki tehdään jossain kaukana, ne ovat siitä huolimatta edullisen hintaisia, koska suunnitteluun on uhrattu ajatustyötä myös kuljetukset ja alihankinta huomioiden. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pyörä oli saatava purettua helposti käsiteltäviin (litteisiin) kohtuullisen kokoisiin pahvilaatikoihin, eli pyörän osien piti olla mahdollisuuksien mukaan tasomaisia, jolloin niitä saattoi pakata tiiviisti.

Pyörään tehtiin klamppien (putkipuristimien) ja muutaman ruuvin avulla neljästä pääosasta koottava runko. Ketjuvoimien hallitsemiseksi ketju vedettiin sivurunkoa pitkin, jolloin pyörän lujuusvaatimusten kannalta suurin voima, ketjuvoima, otettiin vastaan mahdollisimman suoraan ilman suuria taivutus tai vääntörasituksia.

Ympäri kiertävänä runkoputkena käytettiin 30 x 1,5 putkea. Takaosan selkänojan putkena ja vetävän kiekon haarukkana 25 x 1,5 putkea ja mm etupyörän ripustuksessa 20 x 15 putkea. Putkikokojen valinta johtui lähinnä taivutuskoneen lestien kokojakaumasta.

Sivulla kulkevan ketjulinjan takia valittiin poljinkampien sijaan kampiakseli, joka kiinnitettiin sivurunkoihin -sekin putkipuristimilla, mikä mahdollisiti helpon tavan säätää pyörää polkijan mittoihin. Kampiakselin tekeminen oli tälläkin foorumilla nähty aika työlääksi monine hitsauksineen, joita varten tarvittiin jigi.

Teimme tähän pyörään kampiakselin 25 mm hydrauliikkaputkesta taivuttamalla. Kampiakselin päät suunniteltiin siten, että laakeripesät ovat kiinni itse akselissa, eivätkä rungossa, jotta ne olisivat aina aksein suhteen suorassa. Laakerien sisärenkaat kiinnittyivät pallomaisiksi sorvattujen putkipuristimet kiristävien pulttien kantoihin. Tämä menetelmä mahdollistaa kampiakselin säätämisen ilman tarkkaa mittaamista, koska laakerit ovat aina suorassa. Kampiakselin toisen pään laakeripesästä tehtiin kartiomainen yhden ruuvin avulla kiinnitettävä ja irroitettava, jotta polkimien laakerit saattoi pujottaa tuosta päästä paikoilleen.

2r3p-16.jpg
2r3p-16.jpg (22.38 KiB) Katsottu 2019 kertaa

Poljinlaakerit olivat sisäreiältään 30 mm ja ne sovitettiin kampiakselin mutkiin halkaistujen muovisten holkkien avulla.

Kaksiraiteisuuden ja suuren vetävän pyörän kuorman yhdistelmä vaatii vetävän pyörän siirtämistä kuljettajan viereen painopisteen akselille. Kuljettajan navan kohdalle. Jotta etupyörälle olisi jäänyt kuormaa ohjauksen varmistamiseksi siirsimme takapyörän kuskin takapuolelle. Tämä järjestely vaati ohjauksen myös takapyörään. Pyörässä on siis kaksi ohjaavaa pyörää peräkkäin ja yksi kiinteä pyörä keskellä toisella sivulla. Painojakaumaksi muodostui 55% 30% 15%.

Ohjauksesta tuli tämän pyöräprojektin vaikeimmin suunniteltava osio. Pitihän takapyörän kääntyä eri suuntaan, kuin etupyörän ja selvästi vähemmän, kuin etupyörän. Monien laskelmien, mittausten ja kokeilujen jälkeen pyörä saatiin liikkumaan laahaamatta mitään pyörää hyvinkin jyrkkiä mutkia. Vaikka pyörä on kaksi metriä pitkä, kääntyy se helposti 4 m kaistalla u-käännöksen. Pyörää ohjataan eteen-taakse kallistuvalla ohjaussauvalla oikealla kädellä. Sauvassa on myös etupyörään vaikuttava jarrukahva.

2r3p-6.jpg
2r3p-6.jpg (20.19 KiB) Katsottu 2015 kertaa
2r3p-7.jpg
2r3p-7.jpg (12.82 KiB) Katsottu 2014 kertaa
2r3p-15.jpg
2r3p-15.jpg (18.96 KiB) Katsottu 2018 kertaa

Tilansäästösyistä kääntyviin pyöriin tehtiin loivat ohjausakselit. Varsinkin kääntyvä takapyörä kääntyy hyvin vinon akselin ympäri. Homma toimii, joskin loivempiakin kulmia olisi voinut käyttää. Ajokin etupyörässä käytettiin ulokeakselia, joka saatiin Bilteman BMX varaosakiekosta. Tuossa oli 14 mm akseli, jota siirrettiin kiertämällä toiselle sivulle ja puristettiin omalla mutterillaan toispuoleisen haarukan putkeen kiinni.

2r3p-14.jpg
2r3p-14.jpg (22.9 KiB) Katsottu 2024 kertaa

Takapyörään tehtiin vaakasuora haarukka, jotta olisi mahdollista käyttää napamoottorillista kiekkoa kääntyvässä takapyörässä.

2r3p-10.jpg
2r3p-10.jpg (14.54 KiB) Katsottu 2013 kertaa

Vetävä takapyörä on nyt Biltema BMX takapyörä. 48 pinnaa ja kohtalaisen tukeva vanne. Tällä pyörällä on kuormaa saman verran, kuin 406 pystypyörän takapyörällä. Ainakin kovapaineisen paksun BMX-renkaan se tarvitsee. Nykyinen lastenpyörän 2,5 bar ei riitä kunnon rullaukseen.

Pyörän istuin suunniteltiin tehtäväksi tekstiilihihnasta ommeltavasta verkosta, joka pujotetaan kunkin hihnan päihin ommeltujen lenkkien avulla takarunkoon. Toistaiseksi ompelutyö on tekemättä ja istuinremmi on vain pyöriteety rungon ympärille. Hämmästyttävän hyvin toimii noinkin.

2r3p-6.jpg
2r3p-6.jpg (20.19 KiB) Katsottu 2015 kertaa

Pyörä on matala, eikä painopisteen korkeus mahdollista pyörän kaatumista asfaltin kitkakertoimella. Rotvallin reunaan ajamalla sen kuitenkin varmaan saa kaatumaan.

Viimeeksi kun näin pyörän siinä ei vielä ollut lokasuojia, jollaisen se ilman muuta vaatii vetävän pyörän ympärille, sillä kuljettajan vasen käsi on suunniteltu lepäävän tuon lokasuojan päällä. Vaihdevipu ja vetävän pyörän jarru on ajateltu kiinnitettäväksi tuon lokasuojan etupuolelle.

Tarkoitus on tehdä tästä pyörästä kattava open source dokumentisto, jota hyödyntäen pyörää saattaa kuka tahansa alkaa valmistaa. Saapas nähdä, kuinka käy. Opinnäytetyötään tehnyt opiskelija on joutunut palkkatöihin. :|

Minulla ei ole kuvia pyörästä, mutta niitä on mm. Pastorilla. Täydennellään tekstiä sitä mukaa, kun kuvia ja kysymyksiä tulee. Toivottavasti myös Juhani (tämä opiskelija) itsekin ehtii osallistumaan tämän tekstin täydentämiseen. Ehkä lopullinen dokumentti kannattaisi rakentaa tuonne wikin puolelle, mutta kootaan sitä johonkin vaiheeseen tässä.

2r3p_ani.gif
2r3p_ani.gif (81.17 KiB) Katsottu 2011 kertaa


Kuva
Tässä yksityiskohtia vielä hiukan keskeneräisestä pyörästä. Kuva on linkki, josta löytyy lisää yksityiskohtakuvia.
Kuva
Esi-isä
Kuva
Vasen takapyörä tyhjänä 8 kg kuormalla 69.1 kg = 52%
Oikea takapyörä tyhjänä 3,4 kg kuormalla 41,1 kg= 31%
Oikea etupyörä tyhjänä 6,7 kg kuormalla 21,1 kg= 16%
Yhteensä pyörä tyhjänä 18,1 kg kuormalla 131,3 kg=100%

Isoveli
Kuva
Yksityiskohtia lisää kuvan linkistä.
Kuva
Tämä projekti sai jälkeläisiä
2T3, two track trike
Kaksiraiteinen kolmipyörä
Samaan aikaan toisaalla...

PICT0544.jpg
PICT0544.jpg (36.38 KiB) Katsottu 2010 kertaa

Takapyörän ohjauksen herättämän kiinnostuksen vuoksi tässä kuva z-ketjumekanismista, jolla saadaan niin haluttaessa takapyörä(t) kääntymään pienillä ohjauskulmilla etupyörien kanssa hieman samaan suuntaan, pysymään paikoillaan tai kääntymään vastakkaiseen suuntaan riippuen z-linjan geometriasta, mutta suurilla kulmilla hitaassa ajossa takapyörät kääntyvät ilman laahausta vastakkaiseen etupyörien suhteen vastakkaiseen suuntaan. Mekanismi toimi hyvin, mutta jäi toteuttamatta, koska ohjaus toimi myös kovemmassa vauhdissa ilmankin.

Z-ketjumekanismi takapyörien ohjaukseen.jpg

Liikuttava mekanismi oikealla kuvassa työntää ja vetää ketjua (etuojauksesta tuleva liike) siirtää takaraidetankoa liikuttavaa lattaa (kiinni ketjussa z-keskellä ja kurottuu siitä vasemmalle). Pienillä ketjun liikkeillä latan vasen pää ei juuri liiku, tai liikkuu vain hiukan riippuen z-käyrän tarkasta muodosta, kun liike on suurepi, siirtyy liikuttava pää z-muodon vaakasuorille osille ja liike on yhtä nopeaa kuin ketjunkin.

Viimeksi muokannut jori, 15 Heinä 2013, 09:27. Yhteensä muokattu 11 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä koetan iltasella kaivella kuvia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko kattamista ajateltu ?
Kuvia odotellessa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko kattamista ajateltu ?
Kuvia odotellessa.

Katteen tekeminen oli suunnitelmissa jo alkumetreiltä, mutta sen miettiminen on jäänyt muun teknisen haastavuuden jalkoihin. Ajatus oli ruuvata runkoputkeen ympäri kiertävä reunus kennolevystä ja siihen samasta materiaalista konepelti. Sittemmin, kun pyörästä näytti tulevan matala ja kevyt, tunuu Hasen Klimaxin tapaan rakennettu kangaskate luontevammalta.

Klimax.jpeg
Klimax.jpeg (34.11 KiB) Katsottu 2006 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yleiskuva ylhäältä.

Kuva

Jori laittaa muut asiaankuuluviin kohtiin ja kommentein.

Ja noin yleiskommenttina. Mä olen nyt muutamaan otteeseen tällä ajellut, ja hirmu hauska laitehan tää on ajella. Voisin ihan kuvitella itselleni retkihommiin tommoisen. Mieluusti hankkisin Ikeasta jotain tämmöistä. Heh.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ohjauksesta tuli tämän pyöräprojektin vaikeimmin suunniteltava osio. Pitihän takapyörän kääntyä eri suuntaan, kuin etupyörän ja selvästi vähemmän, kuin etupyörän. Monien laskelmien, mittausten ja kokeilujen jälkeen pyörä saatiin liikkumaan laahaamatta mitään pyörää hyvinkin jyrkkiä mutkia.

Voin vain kuvitella. Tähänhän tuli ilmeisesti myös jonkinmoinen ackerman periaatetta noudattava geometria, eli käännöksessä kaikkien pyörien akselit osoittavat kääntöympyrän keskipisteeseen?
Tadpolen mitoittamiseen on selvät periaatteet ja molemmat pyöränripustukset samanlaiset, tässähän kääntyvät pyörät on joka suhteessa eriparia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa mielenkiintoinen projekti! Paljon hyviä oivalluksia! :mrgreen:

Kuitenkin herää kysymys, mitä varsinaisia etuja kaksiraiteisuudesta on verrattuna Jukan kinneri- ja minun SH18-tyyppiin?:

Kuva
Takapyörän kääntyminenhän tekee rakenteen monimutkaisemmaksi ja painavammaksi. Kyllä SH18 kääntyy ilman takapyörän kääntymistä aivan riittävän pienellä säteellä. Tuo etupyörän kannatus on tehty yllättävän kevyeksi, mistä voi ottaa oppia!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ohjauksesta tuli tämän pyöräprojektin vaikeimmin suunniteltava osio. Pitihän takapyörän kääntyä eri suuntaan, kuin etupyörän ja selvästi vähemmän, kuin etupyörän. Monien laskelmien, mittausten ja kokeilujen jälkeen pyörä saatiin liikkumaan laahaamatta mitään pyörää hyvinkin jyrkkiä mutkia.

Voin vain kuvitella. Tähänhän tuli ilmeisesti myös jonkinmoinen ackerman periaatetta noudattava geometria, eli käännöksessä kaikkien pyörien akselit osoittavat kääntöympyrän keskipisteeseen?
Tadpolen mitoittamiseen on selvät periaatteet ja molemmat pyöränripustukset samanlaiset, tässähän kääntyvät pyörät on joka suhteessa eriparia...

Ei se sitten lopulta niin kummoinen homma ollut, kun viimein hahmotti, miten se pitää tehdä.
Riitti, kun mitoitti ensin ohjausvivuston karkeasti kääntymiskulmien suhteen oikean suuruiseksi. Sitten irrotti toisen ohjaustangoista (vrt. raidetanko) asetti pyörät kääntymään oikein -kaikkien pyörien akselien jatkeet leikkaamaan samassa pisteessä- piirsi irrotetun tangon päällä kaaren vivun kylkeen, käänsi ohjauksen toiseen suuntaan täsmälleen oikein ja piirsti toisen kaaren. Sitten vain poralla reikä kaarten leikkauspisteeseen ja nivelpultti kiinni tuohon reikään. Voillá, siinä se.
Kuva
Näissä Pastorilta tulleissa kuvissa on näkyvyissa taistelun jäljet, eli ohjausvivun kylkeen liitetyt levyt, joihin porattiin reikiä oikein urakalla kokeillaksemme erilaisia ohjausmitoituksia. Lopullisessa oli tietenkin vain yksi reikä molemmille tangoille.

Sakari
Takapyörää siirrettiin taaemmaksi siksi, että saatiin vetävää takapyörää siirrettyä eteen painon maksimoimiseksi sille. Tästä syystä toinen takapyörä piti siirtää kauemmas taakse, jotta ohjaavalle pyörälle olisi tullut riittävä kuorma ja ohjauksesta varma.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä putkee tuo runko on ? Yksityiskohta kuvia kiitos :mrgreen: On hieno peli, tais mennä miun kolmipyöränkehitysversio romukoppaan :?
Varsinaiset polkmet ei taida tuossa vielä olla paikallaan ? Tuo vetävä kiekko, jääkö se tuohon kainaloon ?
Penkki on varsin yksinkertanen ja ilmeisen kevyt :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mitä putkee tuo runko on ? Yksityiskohta kuvia kiitos :mrgreen: On hieno peli, tais mennä miun kolmipyöränkehitysversio romukoppaan :?
Varsinaiset polkmet ei taida tuossa vielä olla paikallaan ? Tuo vetävä kiekko, jääkö se tuohon kainaloon ?
Penkki on varsin yksinkertanen ja ilmeisen kevyt :mrgreen:

Lisäilen kuvat tuonne ensimmäiseen viestiin sitä mukaa, kun tarvitaan, niin on helpompi koota sitten se lopullinen raportti wikiin.
Ympäri kiertävänä runkoputkena käytettiin 30 x 1,5 putkea. Takaosan selkänojan putkena ja vetävän kiekon haarukkana 25 x 1,5 putkea ja mm etupyörän ripustuksessa 20 x 15 putkea.
Näissä kuvissa ei ole polkimia, sillä nämä kuvat on otettu kauan sitten. Ei se sinänsä paljon ole muuttunut, kun se opiskelija joutui oikeisiin töihin. Ohjausvipu on nykyisin kunnollinen ja jarrut ja polkimet asenettu. Ei paljon muuta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kuitenkin herää kysymys, mitä varsinaisia etuja kaksiraiteisuudesta on verrattuna Jukan kinneri- ja minun SH18-tyyppiin?:

Itse näen tuossa kaksi etua:
-Lumeen jää vain kaksi renkaiden jättämää uraa, eli ainakin teoriassa on vähän muita kolmipyörätyyppejä kevyempi ajaa
-Enempi painoa vetävällä pyörällä. Ei sudi, mutta asettaa tuon vanteen kestävyyden koetukselle. Se on muutenkin heikoin näistä vanteista ja oikealla käänettäessä on suuri vaara että antaa periksi.

Erittäin hyvä että nyt kuitenkin tulee käytännön kokemusta tämänkin konstruktion eduista ja haitoista, puhetta ja mutuiluahan tästä on ollut vaikka kuinka menneinä vuosina.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kuitenkin herää kysymys, mitä varsinaisia etuja kaksiraiteisuudesta on verrattuna Jukan kinneri- ja minun SH18-tyyppiin?:

Itse näen tuossa kaksi etua:
-Lumeen jää vain kaksi renkaiden jättämää uraa, eli ainakin teoriassa on vähän muita kolmipyörätyyppejä kevyempi ajaa
-Enempi painoa vetävällä pyörällä. Ei sudi, mutta asettaa tuon vanteen kestävyyden koetukselle. Se on muutenkin heikoin näistä vanteista ja oikealla käänettäessä on suuri vaara että antaa periksi.

Erittäin hyvä että nyt kuitenkin tulee käytännön kokemusta tämänkin konstruktion eduista ja haitoista, puhetta ja mutuiluahan tästä on ollut vaikka kuinka menneinä vuosina.

Lisäksi ne tärinäraidat. Kaksiraiteisella voi ajaa liian kapealla pientareella niin, että oikeanpuoleiset pyörät kulkevat tärinäraidan pientareen puolella ja vasen, vetävä pyörä tien puolella.

Vetävä takapyörä on nyt Biltema BMX takapyörä. 48 pinnaa ja kohtalaisen tukeva vanne. Tällä pyörällä on kuormaa saman verran, kuin 406 pystypyörän takapyörällä. Ainakin kovapaineisen paksun BMX-renkaan se tarvitsee. Nykyinen lastenpyörän 2,5 bar ei riitä kunnon rullaukseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vetävä takapyörä on nyt Biltema BMX takapyörä. 48 pinnaa ja kohtalaisen tukeva vanne. Tällä pyörällä on kuormaa saman verran, kuin 406 pystypyörän takapyörällä. Ainakin kovapaineisen paksun BMX-renkaan se tarvitsee. Nykyinen lastenpyörän 2,5 bar ei riitä kunnon rullaukseen.

No pystypyörä kallistuu kaarteissa ja vanne on suunniteltu kestämään kohtisuoria voimia. Mutta eiköhän tuollainen pieni bmx vanne kestä sen mitä pitääkin, näissä kai kehä on pinnattu keskelle napaa eikä kuten "retkipyörissä" että pakan puoleiset pinnat ovat eri kulmassa napaan nähden kuin toisen puolen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vetävä takapyörä on nyt Biltema BMX takapyörä. 48 pinnaa ja kohtalaisen tukeva vanne. Tällä pyörällä on kuormaa saman verran, kuin 406 pystypyörän takapyörällä. Ainakin kovapaineisen paksun BMX-renkaan se tarvitsee. Nykyinen lastenpyörän 2,5 bar ei riitä kunnon rullaukseen.

No pystypyörä kallistuu kaarteissa ja vanne on suunniteltu kestämään kohtisuoria voimia. Mutta eiköhän tuollainen pieni bmx vanne kestä sen mitä pitääkin, näissä kai kehä on pinnattu keskelle napaa eikä kuten "retkipyörissä" että pakan puoleiset pinnat ovat eri kulmassa napaan nähden kuin toisen puolen?

Tiedostamme kyllä ongelman, mutta tässä vaiheessa emme tee mitään, kunnes selviää, kestääkö, vaiko eikö. 48 pinnaa ja pieni vierintäsäde auttaa varmasti aika pitkälle. Kiinassa ja Intiassa niillä on 700 kiekot ja jopa tonni kuormaa päällä. Paksut pinnat tosin. Pinnojen vaihto meilläkin on se ensimmäinen korjaustoimenpide, jos näyttää siltä, ettei kestä käytössä. Levypyörähän tuossa paikassa olisi omiaan, jollei pinnapyörä ala kestää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

2r3p_ani.gif
2r3p_ani.gif (81.17 KiB) Katsottu 7963 kertaa
Vastaa Viestiin