(C)lwb projekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tähän pyörään sopis levyjarrut kuin nenä päähän, mutta saatavuusteknisistä syistä ostin vannejarrulliset navat joten näillä mennään.. Etujarru vaan on helposti tiellä, hirveästi tilaa kampien ja etuhaarukan välillä ei muutenkaan ole. Tuollanen vanhanmallinen v-jarru pitäs olla ok.

Nyt pelaa takavaihtaja, ja etuvaihtajan putken sovituksia viilailin eilen. Jarru- ja vaihdevaijerisetti riittää juuri ja juuri takavaihtajalle, eteen piti kaivella romuista pätkiä.

Sellanen pieni juttu tuli mieleen, ketju kulkee nyt lähellä penkkiä eli jos on löysät housut niin likaantuu. Mitään ketjuputkia en haluais laittaa mutta ehkä se on pakko, tämä kun on tällanen kruisailupyörä eikä mikään spandex ohjus :D Vanerista tai jostain al-profiilista jos tekee suojan, toimisko?

Yllättävän tukevalta tuntuu polkea, ei mitään kauheita velttouksia missään. Voimansiirto on kyllä rungon suuntasesti ja etupyörä antaa tukipisteen, mutta silti odotin että olis löysempi runko? no eipä haittaa :D

Päivän päätteeks kun olin testiajolla kuului pitkästä aikaa "hieno pyörä" -kommentti. Siitä heräs kysymys, onko se tarpeeks hieno oikein maalaukseen vai vedänkö vaan sprayllä, ja oottelen että joku paikka hajoaa :D no ehkä vähän aikasta miettiä vielä pintakäsittelyä, saumat on ainaki aivan törkeet ja roiskeita joka puolella :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Sellanen pieni juttu tuli mieleen, ketju kulkee nyt lähellä penkkiä eli jos on löysät housut niin likaantuu. Mitään ketjuputkia en haluais laittaa mutta ehkä se on pakko, tämä kun on tällanen kruisailupyörä eikä mikään spandex ohjus :D Vanerista tai jostain al-profiilista jos tekee suojan, toimisko?

Toimii, mutta on ääneksä. Ketju kolahtelee tuollaista kiinteää suojaa vasten joka töyssyssä. Yhdessä pyörässäni( http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis2.htm ) oli tuollainen pellistä pokattu kouru ja on viimeinen pyöräni johon sellaisen laitan jos ketjua on pitkästi. Putki on paljon parempi/hiljaisempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Sellanen pieni juttu tuli mieleen, ketju kulkee nyt lähellä penkkiä eli jos on löysät housut niin likaantuu. Mitään ketjuputkia en haluais laittaa mutta ehkä se on pakko, tämä kun on tällanen kruisailupyörä eikä mikään spandex ohjus :D Vanerista tai jostain al-profiilista jos tekee suojan, toimisko?

Toimii, mutta on ääneksä. Ketju kolahtelee tuollaista kiinteää suojaa vasten joka töyssyssä. Yhdessä pyörässäni( http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis2.htm ) oli tuollainen pellistä pokattu kouru ja on viimeinen pyöräni johon sellaisen laitan jos ketjua on pitkästi. Putki on paljon parempi/hiljaisempi.

Jukka

En tyrmäisi ketjusuojaa omien kokemusten perusteella. Tein hiilikuitu-kevlarista suojan joka toimii mainiosti. Ensivaikutelma oli, että joskus ketju tosiaan nappaa suojaan kiinni, ketjurattaan ja kammen väli on aika pieni. Hain paikallisesta Etolasta kiveniskuteippiä ja laitoin sitä sisäpuolelle. Tämä teippi on joustava ja pehmentää ääntää. Tämä kesä ajettu ja toimii. Mulla ei ollut putkea, joten näin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Tein hiilikuitu-kevlarista suojan joka toimii mainiosti. Ensivaikutelma oli, että joskus ketju tosiaan nappaa suojaan kiinni, ketjurattaan ja kammen väli on aika pieni. Hain paikallisesta Etolasta kiveniskuteippiä ja laitoin sitä sisäpuolelle. Tämä teippi on joustava ja pehmentää ääntää. Tämä kesä ajettu ja toimii. Mulla ei ollut putkea, joten näin.

No joo, tuollainen rakenne on varmasti hiljainen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja PW »

Nähdäänhän tämä Nokialla ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

PW kirjoitti:

Nähdäänhän tämä Nokialla ?

Petri

Olen tulossa Nokialle, mutta autolla. Jos vaikka sais uusia virikkeitä ensi talveen. Tietysti suoja on helppo ottaa irti ja heittää auton perään. Mutta keskustelua ja katselemista varmaan on paljon. Toimiva jousitus kinneriin olis edelleen toivomuslistalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja PW »

JEF-40 kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nähdäänhän tämä Nokialla ?

Petri

Olen tulossa Nokialle, mutta autolla. Jos vaikka sais uusia virikkeitä ensi talveen. Tietysti suoja on helppo ottaa irti ja heittää auton perään. Mutta keskustelua ja katselemista varmaan on paljon. Toimiva jousitus kinneriin olis edelleen toivomuslistalla.

Hyvä kaikki nojakkinähtävyydet on plussaa ja kiinnostaa, tarkoitin kuitenkin tätä Syvärin pyörää :wink:
JEF-40 kinneri olis kyllä kiinnostana nähdä livenä kun noita omatekosii on niin vähän päässy katteleen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:

Nähdäänhän tämä Nokialla ?

Petri

Kyllä! Tänään sain vanteet teetettyä, pinnat oli kuin olikin oikean kokoiset. Mä en vaan osannu pinnata :D 559 kiekko ottikin kiinni iskariin töyssyissä, nyt ei oo sitä ongelmaa edes 1,75" kumeilla. Innoissani sitten asensin kumit täydellisen väärinpäin, eteen oli tarkoitus laittaa vanha ulkokumi, no laitoin uuden. Ja sekä etu ja takakumissa on nyt väärä pyörimissuunta. :D mutta eihän tolla nyt oikeasti ole juuri merkitystä, jos ei laskettele 60km/h sateen liukastamalla tiellä. Nyt ei jaksa enää kääntää niitä :mrgreen:

Etujarrunkin sain kiinni, siinä ja siinä ettei vaijeri hakkaa kampiin. Olis ehkä kuitenki pitäny laittaa ne antiikkiset v-jarrut mitä meinasin aluksi, mutta olkoot. Vaihteet pelaa kohtuullisesti nyt mutta toki pitkä vaijerinkuori näkyy tarkkuudessa. Täyspitkät vaijerit on kuitenkin niin helppohoitoset että en jaksa alkaa kikkailla pidikkeiden kanssa..

Ei oo dropoutit keskellä toisiinsa nähden, ja varmaan monta muutakin heittoa rungosta löytyy. Vaikeuttaa vähän suoraan ajamista. Ohjausgeometrialla on tietysti oma vaikutuksensa. Ehkä vähän enemmän offsettiä sais olla etuhaarukassa. Paha sanoa kun ei oikeen oo vertailukohtaa :D Helpompi ajaa kuin velokraft joka tapaukses.

Nyt myös tajusin miks jousitetuilla ajetaan ja täysjäykillä kisataan :lol: onhan tämä naurettavan lepposta kyytiä.

JEF-40 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Sellanen pieni juttu tuli mieleen, ketju kulkee nyt lähellä penkkiä eli jos on löysät housut niin likaantuu. Mitään ketjuputkia en haluais laittaa mutta ehkä se on pakko, tämä kun on tällanen kruisailupyörä eikä mikään spandex ohjus :D Vanerista tai jostain al-profiilista jos tekee suojan, toimisko?

Toimii, mutta on ääneksä. Ketju kolahtelee tuollaista kiinteää suojaa vasten joka töyssyssä. Yhdessä pyörässäni( http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis2.htm ) oli tuollainen pellistä pokattu kouru ja on viimeinen pyöräni johon sellaisen laitan jos ketjua on pitkästi. Putki on paljon parempi/hiljaisempi.

Jukka

En tyrmäisi ketjusuojaa omien kokemusten perusteella. Tein hiilikuitu-kevlarista suojan joka toimii mainiosti. Ensivaikutelma oli, että joskus ketju tosiaan nappaa suojaan kiinni, ketjurattaan ja kammen väli on aika pieni. Hain paikallisesta Etolasta kiveniskuteippiä ja laitoin sitä sisäpuolelle. Tämä teippi on joustava ja pehmentää ääntää. Tämä kesä ajettu ja toimii. Mulla ei ollut putkea, joten näin.

Hyvää tietää että vois onnistua. On siinä sekin että kyytiin ja pois noustessa saattaa helposti hajottaa sen suojan. Olis kuitenkin ehkä tyyliin sopiva sellanen kiinteä suoja.

Pari kuvaa, vanteet:
Kuva

Sivuprofiili ties kuinka monennen kerran:
Kuva

Kuskin näkymät. Pyörä tuntuu kyydissä paljon pienemmältä. Koon huomaa vasta kun sitä yrittää saada johonki mahtumaan :D
Kuva

Vaijerisotkua:
Kuva

Peräpää:
Kuva

Edestä, kohtuullisen aerodynaamisen näköinen ja siltä myös tuntuu
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Mittailin kuvasta ohjausgeometriaa. Näyttäisi olevan vielä aika suuri jättö, 190 mm. Voisi varmaan lisätä haarukan offsettiä. Se on nykyään reilut 100 mm. Mielestäni sitä voisi lisätä vaaratta tuonne 180-190 mm pintaan, jolloin jättö putoaa 75-60 mm luokkaan. Itse kokeilisin noin vinolla ohjauskulmalla nollajättöä tai jopa hieman negatiivista saadakseni tuntumaa vinon ohjauskulman ja jätön vuorovaikutussuhteista. Ennan kuin maalaat etuhaarukan, voisit varmaan laittaa kunnon latat haarukan etupintaan. Tähän lattaan sitten dropouturia parin kymmenen millin välein. Ja ei kun kokeilemaan. Kun oikea jättö löytyy, sitten taivutat haarukan offsetin oikeaan arvoonsa. Offsetin lisääminen vaikuttaa pyörän ulkonäköön. Keula laskee hiukan alemmas, jolloin runkoputki kääntyy vaakasuoraksi ja polkimet siirtyvät alemmas. Pyörä tietenkin pitenee, joten jos et halua sitä, täytyy jättö jättää suureksi.

Liitteet
Syväri MWB.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Mittailin kuvasta ohjausgeometriaa. Näyttäisi olevan vielä aika suuri jättö, 190 mm. Voisi varmaan lisätä haarukan offsettiä. Se on nykyään reilut 100 mm. Mielestäni sitä voisi lisätä vaaratta tuonne 180-190 mm pintaan, jolloin jättö putoaa 75-60 mm luokkaan. Itse kokeilisin noin vinolla ohjauskulmalla nollajättöä tai jopa hieman negatiivista saadakseni tuntumaa vinon ohjauskulman ja jätön vuorovaikutussuhteista. Ennan kuin maalaat etuhaarukan, voisit varmaan laittaa kunnon latat haarukan etupintaan. Tähän lattaan sitten dropouturia parin kymmenen millin välein. Ja ei kun kokeilemaan. Kun oikea jättö löytyy, sitten taivutat haarukan offsetin oikeaan arvoonsa. Offsetin lisääminen vaikuttaa pyörän ulkonäköön. Keula laskee hiukan alemmas, jolloin runkoputki kääntyy vaakasuoraksi ja polkimet siirtyvät alemmas. Pyörä tietenkin pitenee, joten jos et halua sitä, täytyy jättö jättää suureksi.

Jepulis. Ja näköjään kerkesit ennen mua mittaamaan toteutuneen ohjauskulman, jonka piti olla se 45. Taittui tuo yks liitos emäputkessa koeajolla kun se oli vasta hepillä kiinni.. ja tietenki räkäsin sen umpeen sen jälkeen :D

Hyvä idea tuo säädettävä offset, ei pitäs olla sen kokeilun kanssa suurta ongelmaa.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Selvis ainakin yksi kierous, tämän takia aioin laittaa aluksi kaksoisputkirakenteella: rungon etuosa oli vähän kiertynyt takaosaan verrattuna. Piti tehdä suorakaideputki-viritys minkä kiinnitin vanteisiin, ja sitten löysäsin teleskoopin ruuveja ja väänsin suoraan. Paljoa kieroutta ei näköjään tarvi että kääntyy herkemmin toiseen suuntaan. Nyt on parempi vakaus vauhdissa.

Pituuden säätö onkin hankalaa, vaikea laittaa pelkän viivamerkinnän perusteella suoraan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Paljoa kieroutta ei näköjään tarvi että kääntyy herkemmin toiseen suuntaan.

Mitä suurempi jättö sitä enempi kallellaan oleva etupää pyrkii pyörää ohjaamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kokeilinpa tuossa hitsata lattaa etuhaarukkaan. Alkuperäinen haarukan offset oli 105mm, nyt oli reiät 150mm ja 170mm. Liian lyhyet latat oli, jäi testi vajaaksi. Muttamutta, 150mm tuntui ehkä jopa huonommalta kuin alkuperäinen oli jotenkin oudolla tavalla wheel floppia ja pehmeyttä yhtä aikaa, 170mm oli jo aika "smooth" eli ei tarvinnut hirveästi voimaa käyttää. Vauhdissa hieman, no, erilainen? Ei tota nyt oikeen osaa kuvailla. 170millillä ohjauskulmakin muuttui siihen about 45 asteeseen.

Miinuspuolena nojakulmasta tuli pystympi. Tein tuon penkin aika loivalle kulmalle :lol:

Huomasin myös että stemmi repeilee liitoksistaan. Pitäääs varmaan sorvata vähän paksumpi putki ja tukevammat korvakkeet..

Muoks: negatiivinen jättö vaatis n. 210mm offsetin haarukkaan, pitää vielä hitsata dropouttien jatkoille jatkoa :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Kokeilinpa tuossa hitsata lattaa etuhaarukkaan. Alkuperäinen haarukan offset oli 105mm, nyt oli reiät 150mm ja 170mm. Liian lyhyet latat oli, jäi testi vajaaksi. Muttamutta, 150mm tuntui ehkä jopa huonommalta kuin alkuperäinen oli jotenkin oudolla tavalla wheel floppia ja pehmeyttä yhtä aikaa, 170mm oli jo aika "smooth" eli ei tarvinnut hirveästi voimaa käyttää.

Latat on tosiaan vähän huonoa haarukan jatko kamaa, omaa kokemusta lähinnä tässä chopperissa:

Kuva

Tuokin tuntui suuremmilla ohjauskulmilla hirmu veltolta ja käytös epämääräiseltä, suoraa ajaessa ei toki mitään heikkoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Latat on tosiaan vähän huonoa haarukan jatko kamaa, omaa kokemusta lähinnä tässä chopperissa:
Tuokin tuntui suuremmilla ohjauskulmilla hirmu veltolta ja käytös epämääräiseltä, suoraa ajaessa ei toki mitään heikkoa.

Jukka

Jep, varmaan katkasen etuhaarukan ja hitsaan uudestaan oikeaan offsettiin sitten kun se on selvillä. En nyt tiedä sitten paljonko vaikuttaa testailuun että latat vetelee, vaikka paksua kamaa onkin.

Vastaa Viestiin