Aion korjailla pari pientä murtumaan Quest velomobiilini rungossa, jalkareikien ympärostössä. Mistä saan parhaimmat tiedot lasikuitutöistä?
Korin lasikuitutyöt?
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Korin lasikuitutyöt?
Tuossa jotain näin aluksi...
http://www.autosound.fi/index.php/lasik ... aytto.html
http://www.linkkitori.net/lasikuit.htm
http://kanoottipurjehtijat.fi/rakentami ... ikuitu.php
http://www.motot.net/wiki/Lasikuitukatteiden_teko
myös rakentelu osiossa on aihetta puitu..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Re: Korin lasikuitutyöt?
Ensimmäiset kolme kuuden kerroksen laminointia nyt tehty, eikä ollut yhtään hankalaa. Lokasuojien ja rungon väliset pienet murtumat lienee hankalampia, kun täytyy korvata hilseilevä kerros ja korvata se. Lisäksi siellä on uudelleen avautunut rako jossa vanhaa pakkelia. Sitten kun tää Quest on maalattu hienoksi niin kukaan ei osaa aavistaa millainen tilkkutäkki se on sisältä. Hehheh.
Re: Korin lasikuitutyöt?
Nyt aion tehdä Da Hood -race cap /smurffihatusta itse lasikuituisen kopion jonka valmistan sopimaan Questin päälle. Tämä siksi koska Da Hood ei istu täydellisesti Questiin sillä se on tehty Mangoa (tai uudenpaa Questia varten?). Muotin tekoon käytän kipsiä ja kangasta jotta kipsimassa ei valu. Aluksi oli tarkoitus käyttää uretaanivaahtoa, mutta se kuulemma tarttuu niin äkäisesti ettei irtoa kalliista hiilikuitu Da Hoodista ja pilaisi sen. Saatan ehkä tursauttaa uretaania jäykisteeksi sitten kun kipsi on kuiva ja sentin paksuinen. Kun projekti on valmis, voin myydä hiilikuituisen Da Hoodin Mango kuskeille.
Aion aloittaa tekemällä kipsistä ja kankaasta muotin, joko sisämuotin tai ulkomuotin. ja työstän muottia niin että race capin takaosa istuu paremmin Questin päälle.
sisämuotti olisi sellainen että valan kipsin Da Hoodin sisälle. Tässä on se etu että voin poistaa ylimääräistä massaa hiomnalla. Täytyy vain merkitä muottiin tarkat rajat mihin asti hion ylimääräistä materiaalia pois. Kun sisä'muotti on viimeistelty siitä täytyy vielä tehdä ulkomuotti ja vasta siitä voin tehdä lopullisen lasikuitu-race capin.
Pelkän ulkomuotin teko ilman sisämuottia pitäisi myös onnistua. Silloin joudun lisäämään kipsimassaa muotin sisäpinnalle jotta saisin race capin takareunan laskeutumaan. En ole ihan varma kuinka saan muotoiltua märkään kipsiin koveria muotoja ja hiottua sen nätisti.
Kun lopullinen kappale on valmis, leikkaan siihen haluamani ikkunat ja valmistan siihen visiirin, mikä on oma hommansa.
Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita.
KAI
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Korin lasikuitutyöt?
Kuva ois kiva!
Laitapa se huppu siihen paikoilleen ja ota kuva, jotta nähdään, millaisista muutoksista on kyse.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Korin lasikuitutyöt?
jori kirjoitti:Kuva ois kiva!
Laitapa se huppu siihen paikoilleen ja ota kuva, jotta nähdään, millaisista muutoksista on kyse.
Tältä se näyttää
Melkoisesti korkeammalle jää tuo race capin takareuna Questissa kuin Mangossa. Da Hoodin pehmusteiden perusteella oletan että Mangossa race capin takareuna on 5 mm korkeudella.
KAI
Re: Korin lasikuitutyöt?
jviirret kirjoitti:Ainakaan mulla ei nuo kuvat näy
Jukka
joko näkyy?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Korin lasikuitutyöt?
kaitsu kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ainakaan mulla ei nuo kuvat näy
Jukkajoko näkyy?
Joo, kiitos. Ilman vaihdon kannaltahan tuo rako on ihan oikeassa paikassa ja näyttää jopa suunnitellulta jutulta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Korin lasikuitutyöt?
Tein vihdoin sen muotin eilen
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Korin lasikuitutyöt?
Minusta se madaltaminen kannattaa tehdä niin, että kun sinulla on nyt tuo Mangon hupun muotti, teet sillä ohuen hupun, jonka sahaat kannen ja huppuosan pyöristyksen yläpuolelta kahtia. Poistat siitä sen ylimääräisen korkeuden ja teippaat ulkopuolelta takaisin malalampaan muotoon. Sitten laminoit Questihupun sisäpuolelta kiinni. Hiot ja paklaat sauman ulkopuolelta kuntoon ja teet siitäkin naarasmuotin. Sitten sinulla on sekä Mangoon, että Questiin huppumuotit. Tietenkin sitä madallettua mallia voi alkaa heti käyttää, mutta varsin pienellä vaivalla siitäkin muotti tulee. Joka kerta, kun tehdään uusi muotti, muotovirheitä voi hioa ja paklailla kuntoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Korin lasikuitutyöt?
jori kirjoitti:kun sinulla on nyt tuo Mangon hupun muotti, teet sillä ohuen hupun, jonka sahaat kannen ja huppuosan pyöristyksen yläpuolelta kahtia. Poistat siitä sen ylimääräisen korkeuden ja teippaat ulkopuolelta takaisin malalampaan muotoon. Sitten laminoit Questihupun sisäpuolelta kiinni. Hiot ja paklaat sauman ulkopuolelta kuntoon ja teet siitäkin naarasmuotin.
Kiitos Jori, oikein hyvä suunnitelma. Tahtoisin vielä tietää mitä pakkelia kannattaa käyttää?
Oletan että pakkeloitu ja hiottu kappale täytyy vielä ruiskumaalata hyvin tasoittuvalla maalilla joka peittää loputkin pienet pintavirheet. Maalikerros tarvitaan ainakin peittämään pakkeli, mikäli se on huokoista. Sen jälkeen siitä voisi tehdä muotin
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Korin lasikuitutyöt?
kaitsu kirjoitti:jori kirjoitti:kun sinulla on nyt tuo Mangon hupun muotti, teet sillä ohuen hupun, jonka sahaat kannen ja huppuosan pyöristyksen yläpuolelta kahtia. Poistat siitä sen ylimääräisen korkeuden ja teippaat ulkopuolelta takaisin malalampaan muotoon. Sitten laminoit Questihupun sisäpuolelta kiinni. Hiot ja paklaat sauman ulkopuolelta kuntoon ja teet siitäkin naarasmuotin.
Kiitos Jori, oikein hyvä suunnitelma. Tahtoisin vielä tietää mitä pakkelia kannattaa käyttää?
Oletan että pakkeloitu ja hiottu kappale täytyy vielä ruiskumaalata hyvin tasoittuvalla maalilla joka peittää loputkin pienet pintavirheet. Maalikerros tarvitaan ainakin peittämään pakkeli, mikäli se on huokoista. Sen jälkeen siitä voisi tehdä muotin
Hartsia paksunnetaan fenoliballoonilla, niin se muuttuu pakkeliksi.
Tässä viestissä sen käyttöä on selostettu.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 38&#p49138
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Korin lasikuitutyöt?
tein ensimmäisen kopion Race Capistä. Ei meinannut irrota muotista koska levitin Gelcoat-kerroksen huolimattomasti niin että joissain kohdissa oli pelkkä lasikuitu muottuvahaa vasten. Tai sitten vahakerros oli liian ohut.
Tätä ois nyt sitten tarkoitus lähteä tuunaamaan. Ennenkuin alan silppomaan ja tuunaamaan tuota kopiota laminoin sen pohjaan puusta tukirakenteita jottei muoto ei mene pilalle
Re: Korin lasikuitutyöt?
Hommat etenee!
Samalla kun teen itselleni modifioitua Race Cappiä, niin tein samalla kevyen kopion siitä alkuperäisestä. Kiinnostaako ketään ostaa tämä?
Käytin Bilteman 300 g punottua lasikuitumattoa ja polyesterihartsia. Yksi kerros oli todella löysä joten laitoin toisen kerroksen (punos 45° kulmassa).
Jos haluaisin ultrakevyen Race Capin niin yksi kerros voisi riittäisi mutta silloin kuomu tarvitsee lisävahvistuksia, esim. lasikuitunauhaa tai jopa semmoinen ontelokehikko.
Harmi kun ulkona on niin kylmä että sormet jäätyy ja siksi tulin naputtelemaan Teille tätä viestiä.