mhelander kirjoitti:
Joka tapauksessa minkä katetun vehkeen teen, tulee sen olla erittäin kevyt. Kun ei ole mitään käyttöä perinteiselle velomobiilille, laite tulisi vain kisakäyttöön ja todennäköisesti juuri pitkille matkoille ja/tai mäkisempään maastoon. Nokialla 12h-kisailu ajarmalan Milanin kanssa todisti sen mitä reippaasti suurempi paino tekee tuon tyyppisessä ajossa kun tarkoitus on pienellä watti (-tunti) määrällä päästä etenemään.
Aerodynaaminen, kevyt ja vähän tehoa hukkaavalla voimalinjalla oleva ehkä 2-pyöräinen sukkula olisi siis mulle monikäyttöisin. Hyvin tehtynä samalla voisi ajaa ehkä kaikissa luokissa (nopeus, tunti ja 6-12-24h).
Sorry, siirsin tämän kommenttisi toisesta ketjusta tähän, kun tänne se kuuluu.
Kanssasi oli hauskaa vetää loppuvaiheessa 12 h kisaa samaan kierrosaikaan, mutta selvästi eri tahtia. Pääsit aina 50 m karkuun siinä ylämäessä, koska ajoin vielä silloin tiukasti 11 ensimmäiselle tunnille valitsemaani maksimisykerajaa 115 bpm vastaan. Jos olisin yrittänyt pysyä ylämäessä vauhdissasi, niin syke olisi noussut liikaa. Mutta tästä 50 m erosta ylämäessä ei sitten monenkaan kieroksen aikana ollut varsinaista haittaa, koska takasuoran vastatuuliosuudella (oletan, että siellä oli vastatuuli, vaikka se ei tunnu lainkaan Milanissa) sain aina sinut helposti kiinni naurettavalla 110:n syketasolla. En kuitenkaan kehdannut mennä ohitse, koska edessä odotti taas se jokakierroksinen ylämäki.
Toki on totta, että jos jotenkin onnistuu konstruoimaan kevyen ja aerodynaamisen kinnerin, niin silloin se on huippupeli. Vaan usein on vaikea saada yhtaikaa parasta molemmista maailmoista. Jos joku minulta kysyisi, pitäisin erinomaista aerodynamiikkaa tärkeämpänä Suomen maastoissa kuin äärimmäistä keveyttä.
Kisasta täytyy vielä sanoa, että siinä sadan kierroksen jälkeen alkoi jo osata radan ulkoa ja tiesi täsmälleen, miten se pitää ajaa, jos haluaa pitää syketason hallinnassa ja sillä tavalla jaksaa 12 tunnin kisan loppuun asti suuremmin rasittumatta. Ja täytyy nyt kokemuksesta myöntää, että Tahko Pihkalan lausuma "ei matka tapa, vaan vauhti" pitää täsmälleen paikkansa. Enpä tosin tiedä, minkä merkkistä sykemittaria hän 20- ja 30-luvuilla käytti...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)