Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja janx »

Kuinka tyypillistä... juuri silloin kun pitäisi tehdä oikeasti jotain esim. mennä kisan tynkää vääntämää alkaa ongelmat. Suosittelen aikaisempien foorumipostausten perusteella välttämään mm. Extremelajeja ennen Nokiaa. Ja viimeiset lenkit on hyvä tehdä edes yhden arkipäivän päästä kisaviikonlopusta, että saa varaosia. Kumi rupesi vajumaan tänään lenkillä noin 10km päästä kotoa. Pääsin 1km välein pumpaten ajamaan kotiin ilman että vanne pyöri pitkin tietä. Tämä ei ole mikään maailmanlopun ongelma ennen viikonloppua, mutta ketuttaa se kuitenkin. No yhdelle niskavaivaiselle sedälle tein PR:ää, kun se katseli kumin pumppaamista lenkin varrella. :mrgreen:

Empiirisen tutkimuksen tulos: Schwalbe Marathon kokoa 40-559, jolla ikää noin 5-6 vuotta ja kilsoja reilu 5000km (jos siis edellinen omistaja ei ole vaihtanut välillä), on imassut sisäänsä tappajasoran murusen. Kiilamainen kivi mennyt kaikista pistosuojauskerroksista läpi kihnuttaen sisäkumiin reiän. Paikkauslitkua ei tässä kumissa ollut. Etukumissa sitä on pyörimässä.

Kuva

Kotona otin lenkillä mukana olevan paikkarasian esiin... liimatuubi on tyhjäksi kuivunut (Bilteman paikkarasia). No ihan hyvä, että tässä vaiheessa sekin tuli ilmi... :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja terppa »

janx kirjoitti:

Kotona otin lenkillä mukana olevan paikkarasian esiin... liimatuubi on tyhjäksi kuivunut (Bilteman paikkarasia). No ihan hyvä, että tässä vaiheessa sekin tuli ilmi... :roll:

Heh, mulla kun tuli eka reikä nojiksella niin omista ja vanhempien paikkarasioista joita oli yht. kolme oli kaikista liima kuivunut :mrgreen: oisko pumppu puuttunut vielä silloin varustuksesta niin autonoudon tilasin... Nyt on työkaluja sen verran mukana, että vaikka mootoriremontin voi tehdä tien varressa nököttävälle autoilijalle :D

Mielenrauhan vuoksi vältän paikkaamista ja vaihdan yleensä sisurin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo. Vastaavista omista 47-406 -renkaista on mennyt pari soransirua läpi kohta 4 vuoden aikana. Kerran meni joku nastapiikki. Lasinsiruja en ole koskaan löytänyt renkaita puhkoneena. Tasan kerran on kesken lenkin mennyt rengas puhki, muutoin olen huomannut ennen pyöräilyynlähtöä että kappas, tyhjä rengas.

Olen paikannut sisureita sitä mukaa kun menevät puhki ja hyvin on ilmoja pidelleet korjaamisen jälkeenkin :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja janx »

Laitanpa tähän. Vaidoin ennen kisoja uuden kumin (Schwalbe Marathon) ja uuden sisäkumin. Toistaiseksi kestänyt. Tosin rupesin pohtimaan, että pyörälenkeillä pitää kuitenkin saada jotain paikkausvälineistöä mukaan. Ostin sittarista liimattavia paikkoja, jotka tuntuivat toimivan ihan hyvin, kun kokeeksi paikkasin tässä ketjussa esiintyneen sisäkumin. Piipahdin tällä viikolla varuste.netin myymälässä ja käteen tarttui tämä: http://www.varuste.net/Parktool+Super+Patch+Kit+GP-2
Kohtuullisen pieneen pakettiin on ängetty 6 paikkaa ja luultavasti Park Tools laatua. Tuotteen oikea koko on muuten 30x30x7mm.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja tm »

Mulla oli takavuosina maastopyöräsetissä mukana noita Parktoolin tarrapaikkoja. Pariin kertaan tuli käytettyäkin. Toimi ensiapuna, ainakin maasturipaineilla (2-3 bar), mutta alkoivat vuotaa pitemmän päälle. Eli sopivat "kotiin nilkuttamiseen", mutta kannattaa vaihtaa oikea paikka tilalle, jos ko. sisuria aikoo pitemmän aikaa käyttää.

terässiipi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Huhti 2013, 16:57
Paikkakunta: Tsadi

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja terässiipi »

Onko kellään kokemusta Bilteman pistosuojatuista renkaista? Eli ovatko hintansa väärtejä. Turha niitä verrata Schwalbeihin yms. laatumerkkeihin, sanoo jo hintaerokin sen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla on baaripyörässä sellaiset Biltemasta ostetut Flatfighterit. Käsittämättömän hyvin ovat kestäneet, vaikka ajelen mm. koiralenkkejä alueella, jossa leikellään orapihlajapensaita vähän väliä. Muhin pyöriin olen paikkaillut renkaita kerran viikossa, mutta tuossa on (ilmeisesti vain hiton hyvää tuuria) vielä ensiasennusilmatkin. En edes muista, milloin olen tuota pyörää pumpannut. Siinä vain on aina ilmaa renkaissa, kun pitää lähteä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja janx »

Minulla tosin pyörii molemmissa sisäkumeissa tätä (Schwalben prestaventtiili on kierteellä ja ruiskulla liejua sisään): http://www.notubes.com/Stans-Tire-Seala ... 51C14.aspx (En laiskuuttani laittanut tätä takakumin sisään ennen tämän ketjun tapausta)
Bilteman möhnäsisäkumeissa lienee sisällä tätä, koska on saman väristä: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod32388
Pistosuojatuista päälikumeista ei ole kokemusta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on jonkin sorttinen pistosuoja kaikissa renkaissa.

Maanteillä on tullut ajettua ehkä eniten Continentalin Podium 19mm:n tuubirenkailla. Melkein yhtä paljon Tufo S3 Lite 195 ja 215 tuubeilla. Ei mitään ongelmia vaikka kiven ja lasin muruja on kaivettu varsinkin Tufon kumeista veks.

MetaPhysic:ssä on ollu yli kaksi tonnia alla Conti GP 4000S gummit jotka Nokian alla vaihdoin GP Force & Attack pariin. Aikaisemmat on erinomaisen mukavat ja pitävät myös sateella hyvin. Ei tartu kiven murut. Ja on ihan kevyet.

Maasturissa on jotain kolme tonnia ajetut Racing Ralph renkaat joissa kaikki mahdolliset Schwalben pistosuojat. Vaikka kuinka kovaa kyytiä olen niille antanut ja yhden johdon pätkänkin tai naulan yli ajanut takarenkaalla, ei ole ollut mitään ongelmia, kun on ollut Stans:n litkut sisällä ilman sisureita.

Nyt siinä on mahdollisimman vierivät ja täysin suojaamattomat Furious Fred gummit tubelessina. Etunen on blurpannu kahdesti, pienen ajovirheen ja matalan paineen sekä osin vanteen takia (DT-Swiss XM-sarjan maastovanne). Seuraavaksi FF menee WTB LaserDisc XC -vanteelle jossa on tavallaan hylly kumin reunalle joten ainakaan sen takia ei pitäis blurpata.

Eilen nimittäin ajoin kulmikkaan kiven yli joka pukkasi kumia vanteen reunalta irti. Melkein kaikki paineet lähti saman tien ja kaaduin. Renkaan sivuun ihan vanteen yläpuolelle tuli kaksi nirhautumaa jotka vuotivat niin paljon ettei Stans;n litku sitä jaksanu paikata ja piti vaihtaa sisuri tilalle. Nyt on kumille sopivalla pikaliimalla tukittu päältä tuota kohtaa mutta kumi on vanteella kevyen sisurin kanssa ja välissä on vauvan talkkia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt ei menny kumi puhki mutt hyppäs vanteelta - venyny vai mikä lie. Joku marathon racer tai slick, en muista.Ei suostu enää pysymään paikoillaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Nyt ei menny kumi puhki mutt hyppäs vanteelta - venyny vai mikä lie. Joku marathon racer tai slick, en muista.Ei suostu enää pysymään paikoillaan.

Petri

Johtuskohan tuo siitä ett vanteessa ei oo minkäänlaista pykälää reunassa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin