Tässäpä yksi etuveto lowracer jossa polviin koliseva taittopyörä on ratkaistu Minq tyyliin:
http://www.fastfwd.nl/index.php?id=35
Menee myös pieneen tilaan katkaistuna.
Jukka
Tässäpä yksi etuveto lowracer jossa polviin koliseva taittopyörä on ratkaistu Minq tyyliin:
http://www.fastfwd.nl/index.php?id=35
Menee myös pieneen tilaan katkaistuna.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kuis toi ny si toimii ku tuo ketjulinja menee oin kaukana haarukasta?
tollanen katkastava ois aivan loistava pikkuauton haltialle... sais fillarin iisisti kyytiin..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Tämä on nätti pyörä tuosta terävästä kulmasta huolimatta. Kisakoneen hankkiminen tavalla tai toisella on käynyt mielessä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tarkotatko Jukka tuota vetopuolen rissan viemistä ohjausputken takapuolelle?
Ei miun pyörässä rissat oo juuri häirinny kun on 20' kiekko.
Isokiekkosessa on tosi lähellä reittä.
Munzossa on toisaalta penkki taaempana eli rissa jalkaan nähden samoilla kohdin ku miun PW 1 ssä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Tarkotatko Jukka tuota vetopuolen rissan viemistä ohjausputken takapuolelle?
Ei vaan tuota että etuhaarukkaa viedään kaeummas kuskista ja kallistetaan taaksepäin. Näin rissat ja ketjut saadaan polven ja nilkan väliin. Siinä on paljon enempi tilaa kuin polven ja pallien välissä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Rohkenen epäillä, ettei kovin hyvin käänny ainakaan vasemmalle. Haarukkaan tarvitaan paljon offsettiä. Sitä enemmän, mitä enemmän ohjausakseli on väärin päin vinossa, jotta ohjaukseen saadaan jättöä. Tämä aiheuttaa vetävän ketjun siirtymisen sitä kauemmas ohjausakselilinjasta, mitä vinompi ohjaus on väärään suuntaan. Kaukana ohjausakselista sijaitseva ketju ottaa kiinni käätyvään renkaaseen sitä aiemmin, mitä kauempana se akselista on. Iso offsetti joustaa vetävän ketjun kuorman alla. U-käännös kv-väylällä mahdollinen vain oikealle, eli taitaa olla vasenkätisen liikenteen pyörä.
Tuon rungon katkaisun voi tehdä normaalillakin ohjausakselin kulmalla rakennettuun etuvetoiseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jviirret kirjoitti:noja kirjoitti:LOWRACER kirjoitti:LOWRACER kirjoitti:Crazy stuff!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mihinkäs tuo nyt liittyi?
Jukka
Epäilisin että tuohon nurinkuriseen emäputken asentoon johon LOWRACER joskus tuon kommentinsa heitti...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Omat kuvat vaan ei enää näy.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1785
noja kirjoitti:Omat kuvat vaan ei enää näy.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1785
Haa, olipas jo ehtinyt unohtua, että noja ehti tätä jo kokeilla pari kolme vuotta sitten. Olen tuolloin ollut näköjään ihan samaa mieltä, kuin nytkin.
Aprillipäivänä 2011
jori kirjoitti:Taitaa olla sellainen konstruktio, että jommastakummasta on tingittävä, kääntyvyydestä tai vetelemättömyydestä, jos haluaa kiertyväketjuisen tehdä negatiivisella ohjausakselin kulmalla. Jos laittaa jättöä ja negatiivisen ohjauskulman, ketju menee väkisin vinoon ja ohjaus vetelee. Vetely loppuu, jos siirtää vetopuolen taittopyörän niin, että veto on ohjauksen kanssa yhdensuuntainen, mutta ketju siirtyy kauas ohjausakselista ja se rajoittaa renkaan sivusiirtymää käännöksessä. Hitusen positiivinen ohjausakselin kulma ja melko suora (no rake) haarukka, niin kaikki toimii.
Tuossa nojan lähettämässä videossa takaperin työnnettävä pyörä ei sinänsä liity tähän, vaikka siinäkin haarukka on takaperin menosuuntaan. Olennaisempaa on ohjaavan pyörän sijainti menosuuntaan takana. Ohjaavan pyörän sijainti takana tai edessä täytyy monimutkaisten ohjausgeometrioiden takia vähän oudosti:
Jos ohjausta käännettäessä pyörän painopiste lähtee ohjauksen suuntaan, on ohjaava pyörä edessä. Jos ajokin kokonaispainopiste lähtee ensin vastakkaiseen suuntaan, on ohjaava pyörä takana.
Se paksu äijä, joka pyörää työntää on Andy Ruina. Toinen kaksipyöräisdynamiikan guruista. Toinen on tässä videossa esiintyvä valkotakki Arend Schwab.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma