Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli miun piikkiin meni menee vaan tuo haju :D ja vaahtomuovin palanen, senkin näin pyörän vieressä maassa ja näytin siulle mutt en muista laitoinko pyörän sisälle vai toimiston pöydälle.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Eli miun piikkiin meni menee vaan tuo haju :D ja vaahtomuovin palanen, senkin näin pyörän vieressä maassa ja näytin siulle mutt en muista laitoinko pyörän sisälle vai toimiston pöydälle.

Joo muistan tuon, näytti vaan kovin pieneltä palaselta ollakseen tuolta. Ei sen väliä mitä sinne liimailen, mikä vaan sopivan kokoinen pala käy. Eihän sillä muuta virkaa ole kuin pitää ohjaustanko pois tieltä kuskin pujottautuessa sisään ja ulos.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

No enpähän sitten malttanut olla koskematta Mangon renkaisiin, vaikken vielä ole edes kipsiä jalasta pois saanut (huomenna sekin autuus viimein koittaa). Wim Schermerin rengastestin (http://wimschermer.blogspot.fi/2013/03/ ... redda.html) innoittamana tilasin Schwalbe Shreddat, kokoa 40-406. Ovat BMX-renkaat, mutta erittäin kevyet sellaiset. Saapuivat sopivasti ennen Nokian kisaa, ja mm. terpalle niitä jo ehdin mainostaakin. Oli aikomus tehdä renkaalle ensin rullaustesti ja laittaa vasta sen jälkeen ajoon. Mutta minkä sitä ihminen malttamattomalle mielelleen voi, joten kokeilin jo nyt, kuinka tällainen kumi istuisi Mangon etuvanteelle.

Koska tubeless on päivän sana, niin päätin jättää sisärenkaan pois ja hoitaa homman pelkän litkun kanssa ghetto-tubeless -tyyliin. Tai kyllä sisärengastakin tarvittiin, mutta vain vannenauhan korvikkeena. Siispä halkaisin yhden 16" sisärenkaan (Schwalbe SV3, en punninnut) ja venyttelin sen vanteen päälle. Sisukainen on tarkoituksella pienempää tuumakokoa, että istuu napakammin paikoilleen. Sitten ulkorengas toiselta puolelta vanteelle, litkut (n. 60 grammaa) sisään ja toinenkin puoli paikalleen. Suhaus ilmaa sisään, ja yllätys yllätys rengas tiivistyi nätisti vanteelle, eikä suhissut edes paljoa. Tämän jälkeen kiekon pyörittelyä ja ravistelua, jotta litku valuisi joka paikkaan tiivistäen vuotokohdat. Suhinaa ei enää kuulunut, joten pumppasin täydet paineet (5 bar) ja jätin odottamaan seuraavaa päivää.

Yön aikana rengas oli selvästi vajuuntunut, mutta oli hyvin vielä vanteella, joten pumppasin uudestaan täyden paineen. Tubeless-asennuksen jälkeen kannattaisi aina heti ajella pieni lenkki, jotta rengas asettuisi kunnolla vanteelle ja litku tiivistäisi mahdolliset vuodot. No tämä sitten lähipäivinä, kun toivon mukaan pääsee edes vähän puikkoihin.

Vielä ei ole siis varmuutta, tuliko tuosta kelvollista viritystä, vai joutuuko rengasta pumppaamaan 5 km:n välein :D . No tavallinen sisuri tilalle, jos niin käy. Kaikista ei-tubeless renkaista ei edes saa tiiviitä litkun kanssa, osa istuu huonosti vanteelle ja osan kyljet on niin ohuet ja "reikäiset", että tiivistys ei onnistu. Litkun määrällä pystyy hieman avittamaan, jos vuoto on pientä.

Kommentteja virityksen onnistumisesta tulee, kunhan päästään ensin liikenteeseen.
Alla muutama kuva asenteluvaiheesta.

Jaa että miksikö kaikki tämä vaiva? No ensinnäkin halusin kokeilla, pystyykö tuollaista pistosuojaamatonta ja toivon mukaan suht hyvin rullaavaa rengasta käyttämään muuallakin kuin rataoloissa. Litku toivottavasti paikkaa pienet pistot.

PS: taitaa valmistajalla olla erilailla kalibroitu vaaka, kun paketissa luki painoksi 250 g ja mun vaaka näytti 282 g :lol: .
Ei ole ensimmäinen kerta, eli mitenkään harvinaista rengasalalla...

Liitteet
lihonut rengas
lihonut rengas
P1030969_600.jpg (103.66 KiB) Katsottu 3246 kertaa
halkaistu sisärengas vannenauhana
halkaistu sisärengas vannenauhana
P1030972_600.jpg (123.77 KiB) Katsottu 3246 kertaa
litkupullo
litkupullo
P1030973_600.jpg (104.21 KiB) Katsottu 3246 kertaa
rengas paikoillaan, vannenauhan reunat leikkaamatta
rengas paikoillaan, vannenauhan reunat leikkaamatta
P1030981_600.jpg (102.45 KiB) Katsottu 3246 kertaa
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:

Koska tubeless on päivän sana, niin päätin jättää sisärenkaan pois ja hoitaa homman pelkän litkun kanssa ghetto-tubeless -tyyliin.

Tuo on itselläkin ollut mielessä, mutta jäänyt tekemättä. Keskustellut itseni kanssa, että olisiko siitä vastaavaa iloa, ja en ainakaan vielä ole saanut itselleni perusteltua rahan käyttöä tuohon. Minun argumentit ovat olleet, että olisiko varmempi (eli vähemmän rengasrikkoja), mutta kun ei noita rengasrikkoja pahemmin ole 8ei edes joka kesä), niin miksi alkaa korjata asiaa joka ei ole rikki?

Tämän Notubes-videon monet ovat nähneet, mutta laitetaan vielä

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hei semmonen huomio että onko tuo rengas Tubeless ja/tai Tubeless Ready ? Mun kaikki maastorenkaat on TLS eli jälkimmäisiä ja toimivat varmasti ilman sisuria.

Maantiepyörän renkaat eivät kuulemma pysy kovemmilla paineilla (6+ bar) millään vanteella tubeless-asennuksessa ilman sisuria. Toisaalta kokeilin tubeless-valmistellulle WTB:n vanteelle pysyyko Contin TopContact II Winter 50-559 päällä ja ihan pikkasen se vuosi mutta ei pyrkinyt pois vanteelta vaikka pistin renkaan maksimipaineet 4 bar sisään. Katsotaan kunhan talvikelit tulee tiivistyykö kunnolla litkujen kanssa ja pysyykö myös ajossa vanteella.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tubeless-kokeiluihin liittyen: itse kun en ilmakompuraa omista ja hiilidioksidipatruunoiden käyttö alkaa pitemmän päälle tuntua tyhmältä, niin rakentelin "pussauttajan" 1,5 litran limsapullosta ja vanhasta CO2-venttiilistä. Vaati jokusen yritys-epäonnistumis-kierroksen, ennenkuin alkoi toimia kelvollisesti. Vaan niinhän se yleensä näissä tee-se-itse -jutuissa menee :D .

Porasin siis limsapullon korkkiin reiän, johon kiinnitin tuon CO2-sulkuventtiilin/suukappaleen. Koska ko. värkki oli suunniteltu huomattavasti isommalla paineella toimivaksi, niin kaikki läpivirtausreiät olivat onnettoman pieniä, mikä aiheutti melkoisesti painehäviötä. 5 baarin paineella ilma suhisi onnettoman hitaasti, ei puhettakaan mistään paineiskusta, joka nostaisi renkaan vanteelle. Siistä porakoneella röörit selvästi isommiksi, johan alkoi ilma virrata.

Koska kapistuksessa ei ollut enää toimivaa sulkuventtiiliä (joka siis estäisi pulloon pumpattua ilmaa karkaamasta), niin tein sellaisen tavallisesta fillarin pinnasta, sen kierteeseen ruuvattavasta pyöreästä muovirinkulasta sekä tiivistyksen hoitavista o-renkaasta ja kumilevystä (pala sisärengasta). Ei kovin esteettinen tai helppokäyttöisin, mutta riittävän toimiva protoon. Pinnan ulostuloa varten porattua 2 mm:n reikää en tiivistänyt millään, ilma pääsee pullon täyttövaiheessa vuotamaan hissukseen , mutta n. 5 baarin paineen sai tuosta huolimatta jalkapumpulla aikaiseksi. Enemmän jos haluaisi, niin tarvisi viritellä joku kumitiiviste väliin.

Pullon täyttö tapahtuu samasta reiästä (suukappaleesta) kuin tyhjennyskin, väliin vain tarvitsee vanhasta sisärenkaasta leikatun venttiilin, joka istuu pumpun suuttimeen.

Vesirakettirakentelijoiden mukaan limsapullot kestävät yli 20 baarin paineen, joten kovin suurena turvallisuusriskinä en tuota 5 baarin painetta vielä pidä. Pulloissa on toki eroja, joten kuulosuojaimet ja kasvosuoja oli paineistettaessa päässä.

Pienellä jatkokehittelyllä tuosta saisi ihan näppärän kapistuksen mukana kuljetettavaksi, jolloin tubeless-täytön pystyisi tekemään tarvittaessa myös kenttäolosuhteissa.

Liitteet
P1030978_600.jpg
P1030978_600.jpg (86.18 KiB) Katsottu 3239 kertaa
P1030974_600.jpg
P1030974_600.jpg (102.56 KiB) Katsottu 3239 kertaa
P1030976_600.jpg
P1030976_600.jpg (92 KiB) Katsottu 3239 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Voisko nyt joku selittää jansantajuisesti tän tubeless autuuden. Eli miksi ja mitä sillä saavuttaa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

Hei semmonen huomio että onko tuo rengas Tubeless ja/tai Tubeless Ready ? Mun kaikki maastorenkaat on TLS eli jälkimmäisiä ja toimivat varmasti ilman sisuria.

Eipä renkaan kyljessä tainnut mitään mainintaa olla, tarvii katsoa kun seuraavan kerran tallilla käy.
Mahtaakohan tuo tubeless-touhu olla edes vielä rantautunut bmx-kuvioihin?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Voisko nyt joku selittää jansantajuisesti tän tubeless autuuden. Eli miksi ja mitä sillä saavuttaa?

Edut:

  • pienempi vierintävastus
  • litkun kanssa parempi pistonkestävyys (litku paikkaa pienet pistot)
  • maastoajossa rengas nielee epätasaisuudet paremmin ilman sisärengasta
  • painon säästö jossain tapauksissa

Ans kattoo toteutuuko noista mikään kinnerikäytössä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja jori »

Asiaan vihkiytymättömälle lukijalle

Pussautus:
Normaalisti pumppaamalla ilma karkaa vanteen ja renkaan reunan välistä ennen kuin paine renkaassa ehtii nousta ja tiivistää raon. Sisärenkaaton rengas saadaan nousemaan tiivistyspinnoilleen vanteen reunoille nopealla ilmanpaineen nostolla, pussautuksella.

Auton renkaiden kanssa oli noita pussautusongelmia aikanaan. Nyt osaan kuitenkin saippuoida renkaan reunat hyvin ja poistaa venttiilistä sielun pussautuksen ajaksi, niin ei ole enää aiheuttanut ongelmia. Noissa gettotubeleshommissakin näkisin saippuan käytön pelkästään eduksi renkaan reunojen istumisen varmistamiseksi.

Näköjään punnitsit vain suuttimen. Aivan oikein, vichypullohan on muutenkin mukana. :D
Melko pitkäpinnainen se vielä on. 2,5 grammaa saat vielä pois lyhentämällä pinnaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset Jori tarkennuksista.

jori kirjoitti:

...Nyt osaan kuitenkin saippuoida renkaan reunat hyvin ja poistaa venttiilistä sielun pussautuksen ajaksi, niin ei ole enää aiheuttanut ongelmia. Noissa gettotubeleshommissakin näkisin saippuan käytön pelkästään eduksi renkaan reunojen istumisen varmistamiseksi.

Tuota saippuointia en nyt tehnyt, suositeltavaa kyllä jatkossa. Autonventtiilien kanssa sielun poisto on aivan must. Prestoista menee paremmin ilma läpi sielun kanssakin, eikä kaikista saa sitä edes irti.

jori kirjoitti:

...Näköjään punnitsit vain suuttimen. Aivan oikein, vichypullohan on muutenkin mukana. :D
Melko pitkäpinnainen se vielä on. 2,5 grammaa saat vielä pois lyhentämällä pinnaa. :mrgreen:

Grammanviilauksen puolelle siis mennään :lol: . No koko setti painoi 97 grammaa, eli pullon osuudeksi tuli 45 grammaa.
Puolen litran pullokin voi olla riittävä, jos käyttää isompaa painetta.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun empiirinen rengastesti osoittaa selvästi että jos on sisuri niin maastorengas rullaa ihan ajaessakin havaittavasti huonommin. Eilen testasin pelkällä etukiekolla mutta molemmilla sain 5min nopeamman ajan 30 km:n lenkille tubelessin eduksi samalla keskisykkeellä.

Ja saippuoin aina renkaan reunan ja WTB:n vanteen reunan kans. Kompressorilla nostin mutta mielessä on käynyt tehdä letkut jotta voisi reissussa käyttää lähteenä auton vararengasta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

Mun empiirinen rengastesti osoittaa selvästi että jos on sisuri niin maastorengas rullaa ihan ajaessakin havaittavasti huonommin. Eilen testasin pelkällä etukiekolla mutta molemmilla sain 5min nopeamman ajan 30 km:n lenkille tubelessin eduksi samalla keskisykkeellä.

Matalilla maastopaineilla ero varmasti korostuu, isommilla paineilla vaikutus on pienempi. Mutta kuinka paljon, sitä en lähde arvailemaan. Meikäläisellä ei ole vielä tubeless-ajokokemuksia muista kuin maastopystäreistä.

mhelander kirjoitti:

...Ja saippuoin aina renkaan reunan ja WTB:n vanteen reunan kans. Kompressorilla nostin mutta mielessä on käynyt tehdä letkut jotta voisi reissussa käyttää lähteenä auton vararengasta.

Jos tuota autonrengasta painesäiliönä aiot kokeilla, niin mahdollisimman lyhyt letku ilman muitakaan turhia "kuristuksia". Kokeilin samaa, mutta välissä oli painemittari (tämän näköinen, mutta mallia Lidl: http://www.hydromarket.fi/fi/rengaspain ... ri-rpm-25d). Ahdisti liikaa ilmavirtausta, ei toiminut. Pelkkä lyhyt letku ja korkeampi paine olisi voinut auttaa. En kehitellyt sen pitemmälle, kun päätin siirtyä noihin limsapullokokeiluihin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Eilen sain kipsin pois jalasta ja pitihän sitä sitten heti illalla käydä heittämässä Mangolla pieni pyörätielenkki. Puoli tuntia ei tuntunut pahalta ajettaessa, vasta sitten yöllä... no ei johtunut välttämättä fillaroinnista. Nyt jalka sanoo ettei halua tänään Mangoa ulkoiluttamaan, uskon sitä. Kiusataan sitten vaikka huomenna lisää.

Tubeless-viritys toisessa eturenkaassa toimi ongelmitta, ei kadonneet paineet ajon aikana. Ans kattoo onko enää tänään/huomenna ilmaa renkaassa. Toisena eturenkaana oli ostettaessa alla ollut Durano sisärenkaalla ja takana Conti (mallia en muista) samaten sisärenkaalla. Tuon lyhyen ja rauhallisen lenkin perusteella on paha mennä tekemään kovin syväluotaavia arvioita Shreddan ominaisuuksista. Terävissä möykyissä oli mukavampi eli nieli epätasaisuudet paremmin (mikä nyt ei ollut suuri yllätys), mutta muusta on vielä paha sanoa. Tarvii ensin vaihtaa nuo loputkin renkaat, jotta saa tuntumaa, että onko esim. liian veltto isommassa vauhdissa. Tubeless-asennuksia varten odottelen ensin saapuvaksi lisää prestaventtiilisiä 16" sisäkumeja (vannenauhoiksi). Tai jos malttamattomuus iskee, niin sitten laitan vaan väliaikaisesti sisäkumien kanssa, ans kattoo.

Sellaisen huomion uudesta takaiskarista tein, että 5 baarin paine on meikäläiselle liikaa lenkkikäyttöön, peräpää tärskäytteli ikävästi kuopissa. Voi toki olla, ettei tuo Rissen iskari ole lähellekään samaa tasoa mukavuudessa Foxin maastoiskarien kanssa (joihin on pystypyörissä tottunut), vaikka ilmanpainetta laskisikin. Ehkä tuo on enemmän "perinteinen" ilmaiskari huonon alkuherkkyyden osalta. Vaimennuksetkaan eivät ole Rissessä säädettävää mallia (ilman iskarin purkamista).

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mielenkiintoisia kokeiluja. Minua ei litkut edes Tubeless Ready renkailla vakuuttaneen, kun maatopyörässä niitä kokeilin, aina ennen joka lenkkiä sai renkaat pumpata, minusta aika kypsää touhua. Nyt on täysjoustossa aidot UST renkaan ja ne kyllä pitää ilmaa kiitettävästi.

Vastaa Viestiin