Osapuillen tuolaisen työkaluarsenaalin kanssa olin liikenteessä, säläkassista löytyi yksi työkalusatsi lisää minkä ostin "etelän katastrofin" jälkeen
Miniräikkäväännin + kärkisatsit jonka kanssa sopii ahtaisiin rakoihin. Kuvan oranssit pikkupihdit unohtui mukaan toiselle reissulle vahingossa, ekalla reissulla ostin kunnolliset ja Lethermanin pihdit toimii kakkospihteinä myös, se oli samalla reissun käytetyin työkalu.
Iso ilo on myös teipistä, liimasta, rautalangasta ja nippusiteistä. Unohtamatta kosteuspyyhkeitä esim. Savet jolla saa räpylät puhtaaksi viritysten jälkeen. Offia ei kannata unohtaa työkalusatsista jos joutuu korjaamaan hyttysrikkaalla alueella.
Renkaita lähti mukaan 4 kpl, duranoita ja yksi Mararathon Racer. Takarengas loppui ajamalla, 1 eturengas meni pistossa runkovialiseksi ja yksi Durano kyljestä rikki eli aika minimi määrä varakumeja jos mielenrauhan haluaa ylläpitää. Nokialla tein kyllä sitten rengaskauppoja 
Vaijerisatsit oli mukana mutta vaijeripihdit vasta Nokialta, Vaihdevaijerin vaihdoin kesken reissun.
Majoite oli yksinkertaisella pohjalla oleva riippumatto edullisimmasta päästä, olisiko 70€ hintainen. Hennesy Hammock Scout lukee pussin kyljessä. Toimiva sen jälkeen kun osti kaveriksi 3 x 3 metrisen sadekatoksen, alkuperäinen oli liian pieni jos halusi pitää narulla pyykkiä ja viistosateen yllättäessä ei kauheasti haittaa vaikka katoksella on pinta-alaa.
Alkuperäisiä maakiiloja ei ollut kuin 4 ja niitä hukkui rehevään metsään, 14 cm ruuvit pysyi paremmin maassa kiinni kiinni mutta ovat aavistuksen liian lyhyitä sammalikossa, Biltusta löytyi perhepakkaus 20 senttisiä puuruuveja asialliseen rahaan niin jatkossa mennään niillä, joku kompromissi pituuden ja painon kanssa.
Yleensä sadekatteen sai laittaa maton klipseihin kiinni mutta jos oli sadetta luvassa niin se kannatti sitoa erikseen puuhun, tätä varten ostin pikaliinat joilla kiristys on nopeaa. Ihmetyttää telttojen yms. narut jotka on aina mustia ja niihin kompastuu hämärässä niinpä ostin matkan varrelta valkoista narua ja solmin sopivan määrän lenkkeihin. Jos ostaa maton niin kannattaa ostaa myös pakkausapuri niin mattoa ei kastele märässä metsässä ja sen pakkaaminen on muutenkin nopeampaa ja simppelimpää.
Makuualustana oli toisella reissulla kuplamuovi ja on parempi kuin makuualusta, mukautuu paremmin maton muotoihin eikä sitä myllää niin helposti altansa pois. ei paina paljoa ja vie vähemmän tilaa.
Makuupussi on kesämallin untuvapussi, Halti Everest 20m, ei ole palellut kylminäkään öinä vaikka näköjään comfort lämpötila on +1 astetta vaikka jotain pakkasta muistelin. Parasta on paino 1,2 kg ja pieni pakkauskoko. Huonoa on vetskari jonka kanssa sai välillä tenmputa. Lisälämpöä saa kuvasta puuttuvasta silkkilakanasta joka samalla pitää makuupussin puhtaampana, Suositeltava hankinta...
Yleensä nukuin pikkupöksyissä mutta muutamaksi kylmemmäksi yöksi vetäisin merinovillaisen ajopaidan. Sukkia olisi kannattanut parina yönä käyttää kun sandaaleissa viilensi jalat illalla kosteassa metsässässä niin niiden lämpeneminen otti aikansa.
Vika reissu meni ekaa päivää lukuunottamatta sandaaleissa. Mukana oli pyöräilykengät jonka pohjat olis löysät ja niillä on mukava myös kävellä pitkiä matkoja (ei tullut käveltyä). Retkeilytarkoituksiin paljasjalkakengät joilla Saanalla kesäkuussa kiipesin mutta muuten vähemmällä käytöllä. Jos olisi vilakampaa ja märkä metsä niin nuo kannattaisi vetäistä jalkaan leiriytyessä niin ajokengät ei kastu, nyt oli lämmintä niin käytin sandaaleita mitkä kuivaa nopeasti. pärjäisi kai sitä pelkästään sandaaleissakin jos olisi kengän päälliset kylmälle ja märälle kelille? tai ainakin kinnerimies pärjäisi?
Yhdessä pussissa oli sadevermeet ja hyttyshattu. Hyttyshattua käytin ehkä kaksi kertaa tällä toisella reissulla... inisijät vaan katosi johonkin...
Repussa kulki uimavehkeet, pyyhe ja uikkarit sekä suihkua varten shampoo. Taukoja varten merinovillainen pitkähihainen ajopaita ja jotkut pitkät pöksyt mitkä voi pukea kengät jalassa (ei käyttöä) jos tulee kylmä. Kasan päällä oli vuorellinen takki jota tuli sitten käytettyä enemmän koska sen sai nopeasti suurempia kaivelematta päälle. Reppu on pakattu säilytyspussiinsa eli ja shampoo pullo toimii mittakaavana eli pieni on
Kirkas, tuulen ja vähän vedenkin pitävä ajotakki joka ei paina mitään ja pakkautuu pieneksi olisi hyvä leiriä tehdessä mutta huomiovärinsä takia jäi lähes käyttämättä.

Vaatetta oli vähän liikaa... Juoksutrikoot ostin Kotkasta jotka toimii hyvin ajohousuna, ajopaitoja oli 4 kpl joka oli minulle hyvä määrä, kerran tai kaksi pyöräytin likapyykit pesukoneessa per reissu. Sukkia kolmet + lämpimät pitkävartiset sukat. Aluspöksyjä samaten kolmet mutta niitä osti tarpeen mukaan matkan varrelta lisää, näin saa udistettua samalla vaatekaapin sisältöä
Puuvillaiset pöksyt hiertää joten olen ostanut pelkästään Bambukuituisia, mukavammat päällä eivätkä pinty niin pahan hajuiseksi. Samoin sukkina olen bambuisia suosinut. Tiedä sitten olisiko kisatilanteessa ollut hyvä jos olisi kompressiosukat jotka verenkiertoa parantaisi jaloissa, tai toimisi ne varmaan pitkillä mäkitaipaleilla jos on päiväksi odotettavissa kiipeämistä?
Ajopaidat jotka on pyöräilyyn tarkoitettu ja juoksutrikoot on ihan ehdoton valinta koska ne kuivuu nopeasti eivätkä tunnut hikisenä märältä, juoksutrikoot on myös yllättävän lämpöiset kylmällä, toisaalta kun vetää lahkeet ylös niin toimivat shortsien tapaan (tyylistähän ei reissulla tarvitse välittää
)
Shortsit ja siistimmät pitkät housut ja vanhat pyöräilyhousut, 2 t-paitaa ja yksi lyhythihainen merinovillainen ajopaita (t-paidat periaatteessa ihan turhia), pipo, kaulasuojus, hanskat, taiteltava putkimallinen kaulaliina. Lämpöisillä keleillä ei ollut tarvetta pipolle mutta en kyllä noita jättäisi pois matkastakaan.
Vaatteet oli pakattu kahteen kuivasäkkiin.
Olkalaukussa oli kaikkea ihmeellisyyksiä aina passista ompelutarvikkeisiin ja lusikkaan... rasvat ym. hygienia tarvikkeet siinä kulki näppärästi ja samalla tuon otti yöksi kainaloonsa kun meni koisimaan.
Mukana kulki kolme vihreää pussia, yhdessä oli patukat ja pähkinät, toisessa lataustarvikkeet jonka nappasi kahville ja syömään mukaan roikkumaan olkalaukun hihnaan, ja kolmannessa matka-apteekki. Luotin ihan valmiiseen satsiin mitä retkeilijän ensiapulaukusta löytyy, sen lisäksi otin ihoteippiä jos akillesjänteet tms. menee ja imodiumia ja särkylääkettä, haavaspraytä oli kans iso pullo...
Karttoja tuli takaisin pari kiloa enemmän mitä meni, tai sitten vaan paperi imee kosteutta
Suomessa paras on retkeilijän GT, riittävän tarkka mutta valmiita reittiehdotuksia kannattaa tukia varauksella. Ruotsista en löytänyt hyvää karttaa vaan tyydyin autoilijan tiekarttaan joka ei näyttänyt sorateitä, kinnerimiehelle sopii kirjamallinen mutta kaksipyöräisellä lakana on parempi, lakana tosin pitäisi teipata jo kotona saumoista ja reunoista kun se muuten tuhoutuu kostealla kelillä nopeasti.
Ruotsista löysin kyllä hyviä Norjan karttoja jotka ostin pois kuleksimasta ja euroopan tiekartan ostin Kemistä (kun sai niin halavalla), että pääsee tutkailemaan tulevia reissuja paperin ääressä, sen mittakaava ei tosin riitä eli mieluusti ostaa ko. maasta tarkemman kartan, noh, tuolla pääsee kuitenkin alkuun.
10 liitetiedosta täynnä mutta 2 kuvaa käyttämättä...