jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Ehkä minä joudun käymään Herwoodissa piirtelemässä ja katsomassa & kuulemassa Jorin visioita.
Tee tekniikka legoista niin nääet vähän mittasuhteita ja toimintaa. Isopyöräisen pythonin etummaisia nivelpisteitä ei voi yhdistää poikittais rakenteella, joten rakenteesta tulee veltto tai raskas.
Miksei voi.
Ajattelin tehdä normaalin python etuhaarukan (silmukan), jonka takareunaan kiinnitetään 50 mm leveästä suorakaideprofiilista pystyputki, ikään kuin lokasuojan pätkä. Tämän "lokasuojan" ylä ja alapäähän hitsataan latat, johon tulee rinnakkaiset kierrereiät nivelvarsia varten, jotka eivät siis ole, kuin enintään tuon 50 mm toisistaan erillään. Nivelvarsien takapäät tulevat runkoputken alapäähän kiinnitettyyn poikkirautaan alhaalla ja istuimen tukirautaan ylhäällä.
Säätö tehdään rungon puoleisia nivelpisteitä liikuttamalla. Nivelvarret ovat siis melko jyrkkässä v-kulmassa, jos halutaan nivelpiste kovin kauas etukiekon sisälle. Tarvittava nivelpisteen paikka kuitenkin on vain 50 - 100 mm renkaan pinnasta sisälle päin, joten kovin jyrkkiä v-kulmia ei tarvitse käyttää.
Kuvassa siis rungon puoli on oikealla ja tuo sininen murikka on se pystyn lokariputken pää. Minulla tosin nivelet kiinnitetään tuohon päälle.

Jatketaan nyt vielä, kun tuli aloitettua. 
Nuo kaksi kaksisauvaista virtuaaliniveltä astetaan sivuprofiilissa katsoen niin, että tuon parin virtuaalinen nivlpiste osuu kampikeskiön kohdalle. (Kuvittele tuohon oikeanpuoleiseen kuvaan vasemmalta kyljeltään kuvattu python, jossa molemmat ylemmät- ja alemmat nivelvarret näkyvät yhtenä.) Tuo mahdollistaa etupyörän jouston siten, että istuin ja kampikeskiö ovat paikallaan. -Aivan, kuten etujoustossa kuuluukin. 