Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Ehkä minä joudun käymään Herwoodissa piirtelemässä ja katsomassa & kuulemassa Jorin visioita.

Tee tekniikka legoista niin nääet vähän mittasuhteita ja toimintaa. Isopyöräisen pythonin etummaisia nivelpisteitä ei voi yhdistää poikittais rakenteella, joten rakenteesta tulee veltto tai raskas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ehkä minä joudun käymään Herwoodissa piirtelemässä ja katsomassa & kuulemassa Jorin visioita.

Tee tekniikka legoista niin nääet vähän mittasuhteita ja toimintaa. Isopyöräisen pythonin etummaisia nivelpisteitä ei voi yhdistää poikittais rakenteella, joten rakenteesta tulee veltto tai raskas.

Miksei voi.

Ajattelin tehdä normaalin python etuhaarukan (silmukan), jonka takareunaan kiinnitetään 50 mm leveästä suorakaideprofiilista pystyputki, ikään kuin lokasuojan pätkä. Tämän "lokasuojan" ylä ja alapäähän hitsataan latat, johon tulee rinnakkaiset kierrereiät nivelvarsia varten, jotka eivät siis ole, kuin enintään tuon 50 mm toisistaan erillään. Nivelvarsien takapäät tulevat runkoputken alapäähän kiinnitettyyn poikkirautaan alhaalla ja istuimen tukirautaan ylhäällä.

Säätö tehdään rungon puoleisia nivelpisteitä liikuttamalla. Nivelvarret ovat siis melko jyrkkässä v-kulmassa, jos halutaan nivelpiste kovin kauas etukiekon sisälle. Tarvittava nivelpisteen paikka kuitenkin on vain 50 - 100 mm renkaan pinnasta sisälle päin, joten kovin jyrkkiä v-kulmia ei tarvitse käyttää.

Kuvassa siis rungon puoli on oikealla ja tuo sininen murikka on se pystyn lokariputken pää. Minulla tosin nivelet kiinnitetään tuohon päälle.
Kuva

Jatketaan nyt vielä, kun tuli aloitettua. :)

Nuo kaksi kaksisauvaista virtuaaliniveltä astetaan sivuprofiilissa katsoen niin, että tuon parin virtuaalinen nivlpiste osuu kampikeskiön kohdalle. (Kuvittele tuohon oikeanpuoleiseen kuvaan vasemmalta kyljeltään kuvattu python, jossa molemmat ylemmät- ja alemmat nivelvarret näkyvät yhtenä.) Tuo mahdollistaa etupyörän jouston siten, että istuin ja kampikeskiö ovat paikallaan. -Aivan, kuten etujoustossa kuuluukin. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Millin väljyys/jousto tuossa rakenteessa siis saattaa siirtää virtuaali nivelen keskikohdan senttejä sivuun pyörän keskilinjasta? Lähinnä kiertojäykkyyttä ajattelin kun eturengas suoraa ajaessa taivuttelee runkoa vuoroin molempiin suuntiin. Vaatii siis tuon b-vaihtoehdon, eli raskaat rakenteet ;) Tuomitsen lisää kun näen/pääsen kokeileen ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

weapea
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Elo 2010, 20:31
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja weapea »

oon ite aatellu ihan muutenvaan keksintönä ja ideana laittaa fillariini ohjauksen teleskoopilla.
siis 3 pyöräiseen laitan 2 tukitankoa sivuilta, jotka ovatkin vaikka auton penkin liu-ut. ne saa lukkoon kun ajaa suoraan (jos tarttee) ja auki kun kääntyy. tällöoin koko kehon painopisettä saa muutettua suht helposti ja "automaattisesti" kääntyessä (ioku vaijeriviristys siihen automatisointiin tms).
ni en tie käviskö teleskooppi-idea tohon teidän probleemaan..
. myös ajoasennon voim uuttaa täten ajaessa, ilmasylinteri, josta laskee ilmaa pois /pumppaa ajaessa sisään, ja voit säätää painopistettä ja ajoasentoa ajaessa! siis sylinteri on kytketty vaikka penkin selkänojan tueksi... :oops:

toiminnee myös jotenkin 2 pyöräsessä.

Tarpeettomia tavaroita ei ole, on vain köyhä mielikuvitus.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Säätö tehdään rungon puoleisia nivelpisteitä liikuttamalla. Nivelvarret ovat siis melko jyrkkässä v-kulmassa, jos halutaan nivelpiste kovin kauas etukiekon sisälle. Tarvittava nivelpisteen paikka kuitenkin on vain 50 - 100 mm renkaan pinnasta sisälle päin, joten kovin jyrkkiä v-kulmia ei tarvitse käyttää.

Eikös tämä mene juuri päinvastoin, loivempi V vie nivelen kauemmas? Onkos jyrkemmästä kulmasta jotain haittaa, vai luenko minä tuota tekstiäsi jotenkin väärin rivien välistä?

jori kirjoitti:

Nuo kaksi kaksisauvaista virtuaaliniveltä astetaan sivuprofiilissa katsoen niin, että tuon parin virtuaalinen nivlpiste osuu kampikeskiön kohdalle. (Kuvittele tuohon oikeanpuoleiseen kuvaan vasemmalta kyljeltään kuvattu python, jossa molemmat ylemmät- ja alemmat nivelvarret näkyvät yhtenä.) Tuo mahdollistaa etupyörän jouston siten, että istuin ja kampikeskiö ovat paikallaan. -Aivan, kuten etujoustossa kuuluukin. :D

Ööh, tämä jäi minulle kyllä hämäräksi.

jviirret kirjoitti:

Millin väljyys/jousto tuossa rakenteessa siis saattaa siirtää virtuaali nivelen keskikohdan senttejä sivuun pyörän keskilinjasta? Lähinnä kiertojäykkyyttä ajattelin kun eturengas suoraa ajaessa taivuttelee runkoa vuoroin molempiin suuntiin. Vaatii siis tuon b-vaihtoehdon, eli raskaat rakenteet ;) Tuomitsen lisää kun näen/pääsen kokeileen ;)

Jos jokaisessa nivelpäässä olisi millin välys, 100mm varret, ja virtuaalinivel 100mm päässä varsien päästä, niin siellä virtuaalinivelessä olisi klappia 4 mm tai vähän enemmän sivusuuntaan? Itsellä ei oikein ymmärrys riitä arvioimaan minkälainen vempula tuosta muuten tulisi, ja kuinkas jämerää tavaraa tuohon oikein pitäisi laittaa. Toimivuus-testailuun ei kai niin tarkkaa, mutta oikeaan käyttöpyörään jo ihan toinen juttu. Ei ole kiva jos rakenne pettää alamäessä kovassa nopeudessa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jori »

Tavasti
Tarkoitin jyrkällä kulmalla terävää kulmaa. Siis, mitä terävämpi, sitä kauemmas nivelpiste osuu.
Mistä te näitä millin välyksiä näihin keksitte. Minulla on ollut virtuaalinivelinen, jossa nivelet olivat: 8 mm porareikä latan läpi ja siihen M8 pultti. Sillä ajeltii rasvaamatta (minut tuntevat tietävät, että tuo on totta :oops: ) vuosikaudet, eikä pyörä ollut millään lailla vempula -päinvastoin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mistä te näitä millin välyksiä näihin keksitte. Minulla on ollut virtuaalinivelinen, jossa nivelet olivat: 8 mm porareikä latan läpi ja siihen M8 pultti. Sillä ajeltii rasvaamatta (minut tuntevat tietävät, että tuo on totta :oops: ) vuosikaudet, eikä pyörä ollut millään lailla vempula -päinvastoin.

Trike? Sen käyttäytyminen ja suuntavakaus ei muutu merkittävästi vaikka etukiekko olisi 5cm sivussa keskilinjasta tai vaikka se joka polkaisulla tekisi noin suurta sivuttaisliikettä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Mistä te näitä millin välyksiä näihin keksitte. Minulla on ollut virtuaalinivelinen, jossa nivelet olivat: 8 mm porareikä latan läpi ja siihen M8 pultti. Sillä ajeltii rasvaamatta (minut tuntevat tietävät, että tuo on totta :oops: ) vuosikaudet, eikä pyörä ollut millään lailla vempula -päinvastoin.

No se milli oli noin esimerkki, en ota kantaa onko se todellinen vai ei. Jotain välyksiä on, jopa minua parempien seppienkin tekeleissä, esim tuossa kiertopalkinnossa se ohjausnivelen väljyy. Minusta se on toki harmiton.

Ainakin niihin mitä teen itse pitää tuntea vihollisensa: olen huono käsistäni, tehdään pienellä budjetilla. Välineet & materiaalit eivät ole ykkosketjua, ja tekijä vielä vähemmän. Mittavirheitä ja välyksiä tulee.

Itse kuvittelisin, että jotenkin hommalla olisi joku onnistumisen mahdollisuus jos ne nivelvarret eivät nyt aivan kiinni toisissaan olisi, jolloin 2 mm virhe paikassa ei veisi maalta merelle. Tuo 2 mm mittatarkkuus taitaa olla suurin tarkkuus mihin minun käsistä uskaltaa luvata edes yrittävänsä.

Edit: aiheesta eka proto tuolla latta+porareikä mallilla voisi olla mahdollinen. Siis kunhan nyt on pyörän runkoa niin paljon että on mihin laittaa niveltä, oikeaa tai virtuaalista. Nyt on vasta virtuaalirakennusprojekti...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Irkissä pyöriteltiin vielä virtuaalinivelen etuja ja haittoja. Etuna se, että isopyöräisen jätön saisi kohtuullisemmaksi. Haittana taas renkaan sivusuuntainen liike jalkojen välissä. Isopyöräisessä pythonissa siihen sivuliikkeeseen ei olisi tilaa, koska rengaskoko on valittu niin suureksi kuin mihin jalat riittää. Eli ei sitä niveltä ei voisi siirtää kovin paljoa, jolloin sen hyötykin on pienehkö.

Edit: about tuon verran voisi

Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on juuri se matka, joka tekee myös isopyöräisestä pythonista yhtä stabiilin, kuin pienipyöräiset. Lisäksi virtuaalisen ohjauksen varustuksella saadaan helposti toteutettua etujousitus.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt alkaa vaikuttaa mielenkiintoiselta... että kun saatte pelittämään tuon isopyöräisen ja matalan virtuaalinivelellä niin pitää vissiin itsekin rakentaa mokoma kokeiluja varten. Sen verran on jännä peli tuo pyyttoni.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Olikos lujuuslaskentaosastolla arvausta kuinka järeää kamaa kierretanko & nivelpäät pitäisi olla jos virtuaalinivelillä lähtisi tekemään?

IKH:lla on M6-M8-M10-M12-M14-M16... koossa noita. http://www.ikh.fi/tuotehaku/nivelvar

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Olikos lujuuslaskentaosastolla arvausta kuinka järeää kamaa kierretanko & nivelpäät pitäisi olla jos virtuaalinivelillä lähtisi tekemään?

IKH:lla on M6-M8-M10-M12-M14-M16... koossa noita. http://www.ikh.fi/tuotehaku/nivelvar

Riippuu liian monesta asiasta, mm. jousituksen voiman suunnasta Periaatteessa oikein jousien paikkoja optimoimalla staattiset nivelvoimat saisi ohjausnivelistöstä kokonaan pois. Sivuvoimia tietenkin tulee ajosta, mutta niidenkin voimien tasosta on vaikea sanoa, ennen kuin rakenteesta saa mittoja. Tämä on kokeiltava. Minulla on valmiiksi hankittuna neljä M10 niveltä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kestävyyden kannalta nuo M10:t kyllä riittää, mutta kuinka nopeasti kuluvaa tavaraa ne tällaisessa käytössä on? Tässä tapauksessa kantavat kuormankin eikä vain ohjausvoimia kuten näiden yleisimmissä käyttökohteissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täsä yksi hyvä kuva virtuaalinivelestä, jos se auttaisi hahmottamaan ideaa:

Kuva

Pyörän etupää kääntyy kuin siinä olisi yksi nivel penkin etupuolella. Näin ei kuitenkaan ole vaan neljällä pyörän takaosassa olevalla erillisnivelellä on tehty virtuaalinen nivel siihen kohdalle. Harmi kun ei ole kuvaa jossa ajokki olisi suorassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin