Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Ratapäivä takana, Mango kulki iloisesti. Ja olisi toki kulkenut vielä iloisemmin, jos kuskilla olisi ollut enemmän puhtia :) . Rengastuksena oli Schwalben Shreddat, yksi tubeleksena litkuilla ja kaksi sisärenkain. Litkuversion ilmanpitävyys ei ollut kelvollisella tasolla, kerran sai ajosession aikana lisätä, paine oli laskenut 5 -> 3 baariin. Tarvii kokeilla isommalla litkumäärällä ja jos sekään ei ala toimia, niin sitten on sisärenkaan vuoro (ja litkut sisärenkaan sisään pistoja paikkaamaan).

Virittelin päivän aikana tuulilasin ekaa kertaa paikalleen. Ilman tuulilasia aamupäivän vilpoinen viima osui ilkeästi kaulaan (buff-huivi pelasti onneksi tilanteen). Tuulilasi suuntasi ilmavirran silmien yläpuolelle, kypärän reunan tienoille. Tästä tuli mieleen, että jos askartelisi polykarbonaatista kypärään lipan niin, ettei viima osuisi naamaan laisinkaan. Terpan visiirikypärää tutkiskelin teollisuusvakoilumielessä.

Voimansiirto pitää turhan paljon ääntä, vetopuolen ketjuohjuririssa pitäisi vaihtaa. Alkuperäinen on kulunut ja onnettoman pieni halkaisijaltaan. Joku tarvikeversio tarvii metsästää tilalle (tai sitten sorvailla itse). Onko hyviä ehdotuksia vähämeluisista?

Liitteet
Mangon tuulilasi
Mangon tuulilasi
P1040069_600.jpg (85.64 KiB) Katsottu 2999 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tm kirjoitti:

Voimansiirto pitää turhan paljon ääntä, vetopuolen ketjuohjuririssa pitäisi vaihtaa. Alkuperäinen on kulunut ja onnettoman pieni halkaisijaltaan. Joku tarvikeversio tarvii metsästää tilalle (tai sitten sorvailla itse). Onko hyviä ehdotuksia vähämeluisista?

Jos sais aikaseksi sorvata lisää..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Syväri kirjoitti:

Jos sais aikaseksi sorvata lisää..

Laskisitko terppa hammasluvun siitä omasta TerraCycle-rullastasi? 14- vai 15-hampainen? Jäi eilen laskematta.
Mittaa myös reunalaippojen ulkohalkaisija ja rullan kokonaisleveys.

Varmistetaan ensin nuo, ettei tule liian isoa, Mangossa kun on rajallinen tila tuolle ohjurirullalle.
Mieluusti Syväri sulta tuon tilaisin, jos noita lähiaikoina olet sorvailemassa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Jos sais aikaseksi sorvata lisää..

Laskisitko terppa hammasluvun siitä omasta TerraCycle-rullastasi? 14- vai 15-hampainen? Jäi eilen laskematta.
Mittaa myös reunalaippojen ulkohalkaisija ja rullan kokonaisleveys.

Varmistetaan ensin nuo, ettei tule liian isoa, Mangossa kun on rajallinen tila tuolle ohjurirullalle.
Mieluusti Syväri sulta tuon tilaisin, jos noita lähiaikoina olet sorvailemassa.

Mulla on vielä kaksi Syvärin sorvaamaa 15-piikkistä rullaa asentamatta. Jos tulee oikein kiirus tarve niin ei ole mielessä niiden asentaminen lähiaikoina joten voin postittaa tulemaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:
tm kirjoitti:

Mulla on vielä kaksi Syvärin sorvaamaa 15-piikkistä rullaa asentamatta. Jos tulee oikein kiirus tarve niin ei ole mielessä niiden asentaminen lähiaikoina joten voin postittaa tulemaan...

No tuo olis tosi hieno juttu! Mutta varmistan ensin terpalta nuo mitat.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Jos sais aikaseksi sorvata lisää..

Laskisitko terppa hammasluvun siitä omasta TerraCycle-rullastasi? 14- vai 15-hampainen? Jäi eilen laskematta.
Mittaa myös reunalaippojen ulkohalkaisija ja rullan kokonaisleveys.

Varmistetaan ensin nuo, ettei tule liian isoa, Mangossa kun on rajallinen tila tuolle ohjurirullalle.
Mieluusti Syväri sulta tuon tilaisin, jos noita lähiaikoina olet sorvailemassa.

Laitetaas mitat vielä tänne jos joku toinenkin on vaihtamassa... Mulla on 14 hampainen, halkaisija 65mm ja leveys 20 mm ja Mangossa jää rullan alle nippanappa sen verran tilaa, että etusormen pään saa vietyä rullan ali, ehkä joku 10-11 mm. Minun rulla on todennäköisesti tuo: http://www.icletta.com/shop/antrieb/cnc ... -8-mm.html

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:
tm kirjoitti:

Laitetaas mitat vielä tänne jos joku toinenkin on vaihtamassa... Mulla on 14 hampainen, halkaisija 65mm ja leveys 20 mm ja Mangossa jää rullan alle nippanappa sen verran tilaa, että etusormen pään saa vietyä rullan ali, ehkä joku 10-11 mm. Minun rulla on todennäköisesti tuo: http://www.icletta.com/shop/antrieb/cnc ... -8-mm.html

Tuolla toisaalla ("Kohtuuhintaista taittopyörää ?") http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 6&start=15
oli mainittu Syvärin rullan mittoja, jotka tosin taisi hieman muuttua lopulliseen versioon. Eli ulkohalkaisija luokkaa 75 mm ja leveys 19 (+3?) mm. Terpan mittausten perusteella siis tuollainen 15-hampainen voisi jopa sopia.

Laitan mhelander yv:nä postitusosoitteen, laita paluupostissa hinta ja tilinumero.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mun 15 piikkisen ulkohalkaisija muistaakseni 71mm. Anyway, teen niitä tässä lähiviikkoina, jos vaan ehdin. Mun ehtimisen varaan ei tosin kannata laskea :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja terppa »

75 millinen on kyllä siinä ja siinä... sitä rupesin miettimään, että jos ajaa kivikkojen yli (eihän tietenkään kukaan muu kuin minä ajele :) mutta kuiteskin jos pohja osuu maahan) niin vaikka tuosta kohdasta kuori on vahva niin pitääkö siinä silti olla joku "elämisvara"? Jos rullan mitta on 71 mm niin kuulostaa jo ihan siltä, että hyvin mahtuu.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Syväri kirjoitti:

Mun 15 piikkisen ulkohalkaisija muistaakseni 71mm. Anyway, teen niitä tässä lähiviikkoina, jos vaan ehdin. Mun ehtimisen varaan ei tosin kannata laskea :D

Kiitokset tarjouksesta, lähettele tuosta tulevasta sarjasta yksi mhelanderille.
Otan "pikana" tuon olemassa olevan, niin pääsee sovittelemaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juu sain TM:n YV-viestin.

Itselläni ne on asentamatta kun MP:hen kaavailin mutta siinä on penkki sen verran lähellä jo nykyistä tupla-taittopyörää että etenkin likan penkillä ei kerta kaikkiaan ole tilaa noille. Ja lowraceri pärjää hyvin Optiman rullalla ja toinen samanlainen on vielä pelittäny hyvin maasturissa.

Taitaa olla nopeinta laittaa rulla TM:lle postiin. Katsotaan josko jo tänään ehtisin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuli tänä iltana ajeltua vajaan puolentoista tunnin pyörätielenkki. Ja hyvin tuli esille, ettei velomobiili sovellu pyörätiealamäkiin, jos liikkeellä on muitakin klv:n käyttäjiä. Nopeuserot on liian suuret, kun enempiä yrittämättä oma nopeus kasvaa helposti 40-50 km/h:iin ja ylikin. Jarruttele siinä sitten jokaisen koiranulkoiluttajan ja fillaroivan lapsen kohdalla, kun juuri on saanut hyvät vauhdit. Ylämäissä ongelmia ei ole, kun oma vauhtikin hiipuu. Tilanteesta ja paikasta riippuen taidan minäkin alkaa rikkoa lakia ja siirryn autojen sekaan. Ladellaan sitten poliisisedälle kootut selitykset, jos sattuu kohdalle.

Tuli myös kirjaimellisesti kantapään kautta koettua, ettei isompien möykkyjen kohdalla kannata roikottaa jalkaa ala-asennossa. Kantapää kun jää tuolloin korin alapuolelle ja kopsahtaa iloisesti ensimmäisenä asvalttiin (ison kengännumeron iloja...). Ja tässä tapauksessa tietenkin juuri se kipeä kantapää :evil: .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Tuli myös kirjaimellisesti kantapään kautta koettua, ettei isompien möykkyjen kohdalla kannata roikottaa jalkaa ala-asennossa. Kantapää kun jää tuolloin korin alapuolelle ja kopsahtaa iloisesti ensimmäisenä asvalttiin (ison kengännumeron iloja...). Ja tässä tapauksessa tietenkin juuri se kipeä kantapää :evil: .

Lyhennä kampia. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Lyhennä kampia. :mrgreen:

Joo tuli tuokin heti mieleen, Mangossa kun on nyt "ylipitkät" 170 milliset. Toisaalta niin on muissakin nojakeissani, ilman ongelmia noilla on ajo sujunut. 150 millisten kokeilu retkinojakissa jäi viime vuonna kesken, tarvinnee kokeilla jossain vaiheessa kinnerissä.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Minulla väheni kantapääkosketukset merkittävästi sen jälkeen kun siirsin kengän klossit alas (kengännumero 43). Kammet on ne mitkä tuli tehtaalta eli ilmeisesti ne 170 milliset.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Vastaa Viestiin