YesCom

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

THuhtamaki kirjoitti:

Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...

Kyllä kenkä pääsee lukon rajoittamissa rajoissa kääntymään, ainakin kun kääntää ja tuolla asennollakin on merkitystä. Jos kääntää kantoja ulospäin niin ei kestä polkea sitäkään kuin kanta sisäänpäin käännettynä. Pitää vielä kokeilla kääntää klossia niin että kanta pääsee sisemmäs, mutta jossakin kohti alkaa nilkka ottamaan kiinni kampeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
THuhtamaki kirjoitti:

Eihän sulla vaan jumita kengän pohjakuvio siihen polkimeen ja kenkä hitusen väärässä asennossa? Mulla meinas niillä Wellgo:n polkimilla kans ottaa polviin veivaaminen, mutta ku laitto nuo Shimanon pikkupolkimet joihin kengän pohjakuvio ei osu ollenkaan niin kenkä pääsee hieman kiertymään polkimessa eikä polvikivuista ole enää tietoakaan...

Kyllä kenkä pääsee lukon rajoittamissa rajoissa kääntymään, ainakin kun kääntää ja tuolla asennollakin on merkitystä. Jos kääntää kantoja ulospäin niin ei kestä polkea sitäkään kuin kanta sisäänpäin käännettynä. Pitää vielä kokeilla kääntää klossia niin että kanta pääsee sisemmäs, mutta jossakin kohti alkaa nilkka ottamaan kiinni kampeen.

Jukka

Koitappas sitte jossain vaiheessa normi kengillä siten että saat jalkaterät leveämmälle...
Meinaan jos kampikeskiö on fysiikallesi vain turhan kapea ja polvet ei mene suorassa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Työmatkat ajelen normi kengillä, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Eikä ongelmaa ole matalempisykkeisessä ajossa lukoillakaan. Ilman lukkoja kun tehot on automaattisesti vähän pienemmät ja jalka lepää ison osan kampikierrosta kun taas lukoilla vääntää koko kierroksen johonkin suuntaan. Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni. Voihan se olla että polvissa on vikaa tai ihan vaan harjoituksen puutettakin. Ne on kuitenkin tällä hetkellä ns. "heikoin lenkki".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kannattaa kokeilla polvitukien kanssa teholla polkemista, ainakin mulle tuo avun. Mangolla pystyn hyvin ajamaan ilman tukiakin mutta kun yritin männä sunnuntaina 200 metrin rykäisyä ilman tukia niin ei onnistunut.

Omiin vaivoihin on sellainen näppituntuma, että helpoiten kipeytyy pyörässä jossa polkimet on reilummin jakkaraa ylempänä ja jalkaterän asento on sitten toinen eli tykkäisin polkea oikea jalkaterä vinossa mutta se kipeyttää polven ulkosyrjän.

Minulla on ihan halpis neopreemituet käytössä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni.

Jukka

Osaisitko tulkita tuleeko kipu vetäessä tapahtuvasta kierrosta? jos muutoin ei kipua tule?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kipuja tulee vasta kun vääntää tosissaan ja näyttää ettei ole kampipituudesta kiinni.

Osaisitko tulkita tuleeko kipu vetäessä tapahtuvasta kierrosta? jos muutoin ei kipua tule?

Jep, siitä ne alkaa ja kun kerran on kipurajan ylittänyt niin sama missä kammen asennossa yrittää voimaa käyttää niin sattuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja samuel »

Veljelläni oli aikoinaan vastaava homma.
Treenaamisesta huolimatta polvi ei kestänyt lukkopolkimien tuomaa rasitusta. Sama hiihdossa. Kun luistelutyyli tuli kisoihin niin kilpailut täytyi lopettaa. Hän sitten vaihtoi lajin karateen, ja sitä polvet kestää. :shock:

Tuo polvikipu kyllä kannattaa ottaa vakavasti, ja käydä tutkituttamassa. Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.

Henri

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.

No ei toki, paitsi työmatkoilla joilla en ole aiemminkaan käyttänyt. Pitää olla vain joku kohtuus noissa kovempi sykkeisten lenkkien määrässä ja mitassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Voipi olla että lukkopolkimet saa jäädä pois. Toivottavasti ei.

No ei toki, paitsi työmatkoilla joilla en ole aiemminkaan käyttänyt. Pitää olla vain joku kohtuus noissa kovempi sykkeisten lenkkien määrässä ja mitassa.

Erilaisissa polviongelmissa useimmissa tapauksissa auttaa jos lihakset ovat kunnossa. Oma arvaukseni on, että jos ajaisit lukoilla 'arkiajotkin' niin lihakset saattaisivat vahvistua, ja tuo 'tosissaan' ajaminen ei aiheuttaisi ongelmia, ainakaan niin paljoa. Tai sitten jotenkin muuten.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla oli pitkään ongelmia polvissa ja olkapäissä. Olen saanut ne loppumaan syömällä muutaman viikon NivelTeho-nimisiä tabletteja.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teoreettis tasoinen kysymys kampien pituus vs. välipyörän tehohäviöt. Kummassa tapauksessa tuollaisen välipyörän tehohäviöt ovat suuremmat?
-Lyhyet kammet, pienempi välityssuhde, suuremmat kampikierrokset, suurempi ketjunopeus ja pienempi ketjuvoima vai
-Pitkät kammet, suurempi välityssuhde, pienemmät kampikierrokset, hitaampi ketjunopeus ja suuremmat ketjuvoimat

Näyttää nimittäin siltä että tuohon välipyörään hukkuu noin 20W teho. Tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm higracerilla nopeuteni 300W teholla on 40,8km/h ja Yescomilla 280W teholla 43,6km/h. Molemmat niitä nopeuksia jotka olen tyvenellä noilla saavuttanut.
Karu on nopeuden vaikutus tehon tarpeeseen, pitäisi kyetä voimaa nostamaan 400Wattiin jotta saisi nopeuden 50km/h. Päinvastoin ajateltuna taas Higracerissa pitää tuohon 40km/h nopeuteen käyttää liki 300W teho ja Yescomissa riittää 230Wattia

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Spekulointia tuon laskurin tiimoilta lisää.
Higracerilla Nokialla 1h ajossa tulos 30,7km/h. Laskurin mukaan keskiteho siis 145Wattia.
Samalla teholla Yescomilla keskinopeus olisi 33,6km/h ja sijoitus olisi noussut 5 sijaa
12H ajossa keskinopeus 22,5km/h, keskiteho Highracerilla 70Wattia
Yescomin keskinopeus samalla keskiteholla 24,6km/h ja tulos tuolla nopeudella 12h ajossa 295km. Sijoitus ei olisi noussut yhtään.
Nämä siis sillä oletuksella että tuohon välipyörään ei watteja pienemmillä tehoilla hukkuisi, käytännössähän näin ei ole...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Kreuzendotteri pitää aika hyvin paikkaansa, toki jokainen pyörä on erilainen ja kymmenien wattien virhettä voi odottaa laskuilta, mutta ei ehkä 50 watin eroja. vielä yksi ehdotus: levytä takakiekko. näinkin lowlowracerissa se antaa aika paljon ilmaista nopeutta, vähän kuin takakoppa. :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: YesCom

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Teoreettis tasoinen kysymys kampien pituus vs. välipyörän tehohäviöt. Kummassa tapauksessa tuollaisen välipyörän tehohäviöt ovat suuremmat?
-Lyhyet kammet, pienempi välityssuhde, suuremmat kampikierrokset, suurempi ketjunopeus ja pienempi ketjuvoima vai
-Pitkät kammet, suurempi välityssuhde, pienemmät kampikierrokset, hitaampi ketjunopeus ja suuremmat ketjuvoimat

Näyttää nimittäin siltä että tuohon välipyörään hukkuu noin 20W teho. Tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm higracerilla nopeuteni 300W teholla on 40,8km/h ja Yescomilla 280W teholla 43,6km/h. Molemmat niitä nopeuksia jotka olen tyvenellä noilla saavuttanut.
Karu on nopeuden vaikutus tehon tarpeeseen, pitäisi kyetä voimaa nostamaan 400Wattiin jotta saisi nopeuden 50km/h. Päinvastoin ajateltuna taas Higracerissa pitää tuohon 40km/h nopeuteen käyttää liki 300W teho ja Yescomissa riittää 230Wattia

Erittäin hyvä kysymys. Olen pitkään jo miettinyt mittausjärjestelelyä tuon asian varmistamiseksi. Loiva taittopyörä näyttää vievän tehoa kohtalaisen paljon ketjun värähtelyyn. Tuon laskeminen teoreettisesti on turhan monimutkaista ja epävarmaa ennen kuin jotain konkreettista saadaan mitattuna.

Mittausideana on tehdä seinälle tai pöydälle ripustettu palkki kahdella välimatkaltaan siirrettävällä kampikeskiöllä, joiden ympäri ketju kiertää. Keskiörattaiden väliin alempaan ketjulinjaan ripustetaan taittopyörä painolla roikkumaan. Ketjun pituudella ja keskiöiden välisellä etäisyydellä säädetään ketjun vapaa pituus ja taittokulma. Nyt toista kampikeskiötä pyöritetään ja mitataan ketjunopeutta ja voimaa, joka vetää riippuvaa taittipyörää sivulle.
Testit eri nopeuksilla ja eri ketjukulmilla, eri kokoisilla, hammastetuilla ja hammastamattomilla taittopyörillä

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin