Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulle Marathon plussat ovat opettaneet renkaanvaihdon tekniikkaa. 406:n saa vanteelle kun pitää huolta siitä että reunat ovat koko operaation ajan mahdollisimman syvällä vanteessa. Ja isä jo aikoinaan opetti että jos renkaan päälle laitossa tarvitaan työkaluja, vika on tekijässä eikä renkaassa. 8)

Marathon plussa on ainakin minulla vakiorengas. En viitsi paikata kovin usein tien päällä ja nykyiset ovat kaikki kestäneet ainakin 4000 km ilman vaivoja. [koputtaa puuta]

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Minulle Marathon plussat ovat opettaneet renkaanvaihdon tekniikkaa. 406:n saa vanteelle kun pitää huolta siitä että reunat ovat koko operaation ajan mahdollisimman syvällä vanteessa. Ja isä jo aikoinaan opetti että jos renkaan päälle laitossa tarvitaan työkaluja, vika on tekijässä eikä renkaassa. 8)

Oispa ollut mukava nähdä miten isäsi pistää kickbiken takakumin(18" Kojak) ilman työkaluja paikoilleen vanteelle jossa ei käytännössä ole keskisyvennystä ollenkaan ;) tai matala syvennys on, mutta kun vanne on yksiseinämäinen niin pinnan nippelit ovat siinä urassa estäen kumin reunan menemisen sinne. Ainoa kerta kun piti käyttää työkaluja :)
Tässä nyt kuitenkin enempi kai aiheuttanut pulmia tapahtumat sen jälkeen kun kumi on jo vanteella, mutta täyttämisestä huolimatta eivät nouse ympäri asti oikeaan kohti vaan kumin reuna jää sinne keskisyvennykseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja janx »

Vaimon mummon 40-622 Marathon plus nousi vanteelle, kun vaan pumppas ilmaa 3 bar. Taitaa tuo mun vanne olla oikukas.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No laitetaan nyt vielä muistin virkistämiseksi tännekin mun avovanne ja rengas ongelma. Liittyi lähinnä M5 lowracerin mukana tulleeseen 451-vanteeseen johon Duranoja virittäessä olen katkaissut kutakuinkin kaikki muoviset ja yhden metallivahvistetunkin rengasraudan.

Kerran sain siitä taisteltua sisurin ehjäksi tienkin poskessa mutta aikansa se otti. Duranon reuna on vaan niin vahva ja kumi hyvin pitävää että homma on vaikeeta. Etenkin muilla kuin ohuehkoilla Schwalben sisureilla.

Kun älysin tehdä saippuavesiliuosta ja sitä renkaan reunaan niin johan menee helposti vanteelle. Ilman saippuaakin Durano nousi vanteen reunoille kunhan sisuriin vähän painetta saa sisään.

Toisaalta toinen M5:n 451-kiekko, se 3-lapanen, on paljon helpompi Duranolle. Ja molemmille menee ihan itsestään Ultremo ZX.

622-kokoisista avorenkaista Conti TopContact II Winter menee vanteelle helposti mutta nousee vannetta vasten vasta ihan valmistajan maksimipaineella. Ja se tuntui pitävän ilman sisuriakin aika hyvin maasturin kiekoissa. Ehkä laitan tubelessina toiseen kiekkosettiin talveksi niin voi tytär MP:llä ajella.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Kun älysin tehdä saippuavesiliuosta ja sitä renkaan reunaan niin johan menee helposti vanteelle. Ilman saippuaakin Durano nousi vanteen reunoille kunhan sisuriin vähän painetta saa sisään.

Minä käytän tavallista nestesaippuaa maalipensselillä levitettynä. - Toimii.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

terässiipi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Huhti 2013, 16:57
Paikkakunta: Tsadi

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja terässiipi »

Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?

Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terässiipi kirjoitti:

Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?

Joskus nähnyt moisesta tehdyn kompuran, ja kyllä se taisi jonkun 6-7 bar takoa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terässiipi kirjoitti:

Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?

Väitän että tavallinen jalkapumppu on nopeampi ja varmatoimisempi, vaikka maksaisi saman kympin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terässiipi kirjoitti:

Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?

Väitän että tavallinen jalkapumppu on nopeampi ja varmatoimisempi, vaikka maksaisi saman kympin.

Jukka

Minulla auton mukana tuli kompura joka ottaa virran tupakansytyttimestä, näyttää aika heppoiselta laitokselta ja vertautuu varmaan kympin kompuraan mutta saa sillä 8 bar paineet vaikka mittarissa asteikko on 6 bariin saakka. Jalkapumppu on kuitenkin varmempi ja pitkäikäisempi ratkaisu.

Sen jälkeen kun osti kohtuu hyvän jalkapumpun niin harmitteli miksi vuosia rassasi hermojaan huonoilla pumpuilla :) kun pumpatessa ei tule hiki niin kynnys tarkistaa paineet on paljon matalampi...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja samuel »

tavasti kirjoitti:
terässiipi kirjoitti:

Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?

Joskus nähnyt moisesta tehdyn kompuran, ja kyllä se taisi jonkun 6-7 bar takoa.

Tässä yhden propelihatun tuotos. Mukavaa pikkusurinaa pitää. Painetta tulee 25baaria. Säiliönä on autojen ilmastointilaitteiden huoltokoneen säiliö. Tuotto ei ole iso, mutta jos säiliö on hiukka järeempi ja iso letku niin kyllähän sieltä paljon ilmaa ulos tulee.

IMG_20130826_101759-1.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Mites nuo Schwalben Furious Fredit toimii tiellä? Näyttäisi kelvollisen sileältä keskeltä?
http://www.bike-components.de/products/ ... 2013-.html

Mulla on keskarit 30:n pinnassa FF:illä. Hyvin toimii ei-UST vanteilla (DT-Swiss XR-400 edessä ja XM-490 takana) Stans-tubelessina ja vielä paremmin maastossakin WTB:n "koukkuvanteilla".

<snip>

Koska sain jopa tuon ei-tubeless suositellun WTB:n vanteen pelittämään Stans:n teipeillä ja olikohan Mavic:n tubeless-venttiileillä, niillä mennään jatkossa. Sanoisin että jos ei ihan maantiellä pidä kisaamaan alkaa niin tubeless Furious Fred on erittäin hyvä vaihtoehto. Se on sekä mukava (matalat paineet) että pitävä ja rullaava.

Ajelin eilen paikallisella "08"-lenkillä näillä renkailla. Kaikilla muilla oli maantiefillarit, ei mitään ongelmia pysyä mukana. Huolimatta siitä että myöhästyin alusta pari kolme minuuttia ja jouduin ajamaan kaverin kanssa kiinni 4-5 kilsaa, ja toisesta oman rakkotauon takia suoritetusta 6 kilsan temposta. Keskisyke 133 ja ajoa 103 kilsaa, 31.3 keskari eli ihan oikea väline oli tuonne.

Ajoin keväällä MP:llä yhden lenkin ja keskisyke oli alle 120 joten turha lähteä noita ajamaan maantienojakilla...

FF:t tubelessina tuntui ihan yhtä rullaavilta maastonojakissa kuin muiden maantiefillarit slikseineen. Vielä kun saan tilatun 11-28 pakan nykyisen 11-32 9-vaihteisen tilalle niin on maantie nopeuksissa sopivampaa vaihdetta silmässä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sain tässä hyvän tarjouksen renkaista ja kysyisin mielipidettä . Renkaat ovat Missukan 19/622 ja jos laittaisin ne 14mm leveille vanteille. Niin tarkoitus ei ole ajaa kuin asvaltilla . Renkaat ovat kuulemma nelikankaiset korkeapaine sellaisia. Ajattelin laittaa ne rakenteilla olevaan kallistuvarunkoiseen. Tierän että pirun kovat ovat, mutta vierintävastus on varmasti aika pieni. Puhumattakaan painosta. :wink:
Mutta olisivat aika holjan näköset alla ainakin. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Sain tässä hyvän tarjouksen renkaista ja kysyisin mielipidettä .

Pitäs kuulla tarkempi malli ja hinta ;) Onko ne pyörän vai kelauspyörän kumit? Michelinin kumeja(622) näytti BC:ssä olevan hintahaarukassa 13-54euroa, mutta yhtään 19mm kumia ei ollut. Suurimmassa osassa ohuin vaihtoehto on 23mm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tarkemmin en viellä tierä, ovat kuitenkin 19mm leveät . Ei kelaukseen , vaan ihan kilpapyörän alle. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

vaan ihan kilpapyörän alle. :wink:

Eli tuubi kumit? Rullaavat varmasti perinteisiä paremmin, mutta puhkeavat herkästi ja paineet ovat sellaiset ettei "tavallisilla pumpuilla" tai kompressoreilla saa täyteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin