Teuvo kirjoitti:
Mikä on hyvä pyörien kääntökulma tuohon minun kinneriin. Ei ole kiva pistää turhan riittävääkään ettei levenny mahdottomaksi.
Konstruktion laadinnan tässä vaiheessa on tärkeämpää määritellä vaatimukset toiminnallisesta näkökulmasta. Oikeampi kysymys olisi: Mikä on riittävän pieni kääntösäde tai kääntöympyrän halkaisija. Kun tämä tiedetään, voidaan akseliväliä ja kääntökulmaa varioimalla löytää muiden vaatimusten kannlta optimi yhdistelmä. Mitä lyhyempi akseliväli sitä pienemmällä kääntökulmalla se voidaan saavuttaa.
Tärkeä näkökulma on myös peruuttamisen mahdollisuus. Jos kinnerissäsi on peruutusmahdollisuus, kääntösäteen ei tarvitse olla ylen pieni. Kaupallisissa kinnereissä on melko suuret kääntösäteet. Esim. Mangossa kääntöympyrän halkaisija on 8 m, mutta sitä voi peruuttaa potkimalla maasta vauhtia lattiassa olevan reiän läpi. http://www.ligfietsgaragegroningen.nl/indexuk.html.
Jos levennät kinneriä ketteryyden saavuttamiseksi, aiheuttaa se ilmanvastuksen lisääntymisen ohella vaikeuksia tien pientareella ajamisessa. Retkipyörällä tehdään matkaa melko usein autotien pientareella. Tässä liika leveys on turvallisuusriski.
Tuosta näkökulmasta, mikäli kinnerillä on tarkoitus ajaa pitkiä taipaleita maantien vartta, kannattaisi tutkia epäsymmetrisen rungon mahdollisuudet. Kuormaa kantavat pyörät kulkevat kevyesti asfaltilla ja tasapainopyörä tarpeen vaatiessa lähes kaseikossa. Tai toisin päin. Kuormapyörät juuri ja juuri asfaltilla ja tasapainopyörä rekkojen hivottavana.
Tekemällä tälle tasapainopyörälle korkeussäädön voisi pientareen vinouden kompensoida ja parhaassa tapauksessa kallistaa kinneri kurviin tullessa.
Jori