No jatketaan vielä tuosta pitkän ketjun aiheesta kun sellainen on YesCom:ssa ja mun kahdessa maantienojakissa kolmesta.
Vain lowracerissa ketju todella tekee kulmaa taittopyörässä, MP:ssä se kulkee lähes suoraan (kuten myös maastonojakissa). Kaikissa takavetosissa on 10% ovaalit ketjurattaat ja maantiemalleissa 700c takakiekko sekä 172.5mm:n kammet.
Etuvetosessa on (vielä) pyöreät ketjurattaat ja 172.5mm:n kammet (ja maasturissa 170mm:n kammet).
Penkkien kulmat ja keskiön korkeus penkkiin nähden sama maantievehkeissä. Samaa penkkiä on kaikissa käytetty ja samaa pehmustetta. Ajaminen pitäisi siis olla polkemisen suhteen ihan samanlaista, vai mitä ? Mutta ei ole.
Kun ajetaan kevyesti niin no joo, samaltahan ne tuntuu. Kunnes tullaan ensimmäiseen ylämäkeen, tai spurtataan. MP kiihtyy kuin odottaa sopii kilpurilta ja muutenkin liikkuu kevyesti. Lowracer jotenkin panee hanttiin ja vetkuaa, ja senhän näkee kun stemmiä pitkin katsoo miten keskiö tekee sivuttaisliikettä. Runkokin joustanee taittopyörän takia, sitä nyt on vaikea itse ajaessa todeta mutta ihan täysillä polkiessa ja ylämäkiin värkki tuntuu "pehmeältä".
Jos MP tuntuu kilpurilta niin etuveto tuntuu ultimate kisakireältä kilpurilta. Joka polkasu tekee jotakin eteenpäin menon suhteen, ja kevyesti polkemalla se tuntuu liikkuvan ihan itsekseen. Ketjumelut on tässä pienimmät, ehkä osin kaupallisten ketjurattaiden takia, mutta vaihteet toimii huonoimmin kun on ketjua puolet takavetosten suhteen ja molemmat päät liikkuu sivuttaissuunnassa.
Mitä tulee takaperin pyörittämiseen, mulla siihen vaikuttaa eniten mikä vapaaratas ja onko ketjusto puhdas ja milloin voideltu. Maasturissa ja MP:ssä on alla olleet pääosin WTB LaserDisc Lite takanavat ja jos on ketjun voitelun jälkeen ajettu lenkki niin eipä ole eroa noiden välillä, hyvin pyörivät. Lowracerissa ja etuvedossa on alla ollut Hope Pro III napa jossa se maailman äänekkäin (ja ehkä kestävin) vapaaratas, on samalla tahmaisempi kuin WTB. Näissä pyörii takaperin suurin piirtein yhtä hyvin, huolimatta siitä että lowracerissa on omatekoset ovaalit ketjurattaat ja 10-ketju (kaikissa muissa 9-ketju).
Näillä tuntemuksilla en pidä itse ketjua ja varsinaisesti taittopyörää kovin suurena vastusten lisääjänä, jos ovat kohtuu puhtaat ja voitelua jäljellä. Kyllä ne vastukset tulee siitä kun polkeminen ei ole koko kampikierroksella tasaista ja siksi erityisesti takavetonen lowracer hukkaa tehoja ihan selvästi.
Maasturi tuntuu kans vetelältä mutta se tunto tuli lepsuilsta Racing Ralph renkaista asfaltilla. Ne kun vaihto Furious Fred 50-millisiin muuttui maasturikin melkein maantienojakin veroiseksi. Ei kovin kaukana MP:stä vaikka painaakin noin tuplat, suurin ero tulee siitä jos ei saa pidettyä tasaista poljentoa ylämäkiin jolloin jousituksen ja paksumpien renkaiden takia tulee keinumista.
Keväällä ajoin molemmilla maantielenkin samoilla kiekoilla (ja aika kovilla paineilla) joissa Contin TopContact II 50-559 ja 37-622 kitkarenkaat. Lenkkien keskisykkeet ja -nopeudet oli niin lähellä toisiaan että erot oli lähinnä fiilis pohjalla. Alle 30:n vauhtia pääosin jolloin aero-erotkaan eivät pilanneet muuta kuin fiilistä.
Mutta joo, nämä erot olis mahtavaa saada mitattua. Ja pitäisi onnistua jos on käytettävissä vaikkapa Garmin Vector polkimet ja CycleOps PowerTap (taka-) napa joilla tehot mitataan sekä polkijasta että vetävästä pyörästä. Riittävän tarkkuuden saaminen onkin sitten oma lukunsa. Silti tuo testaus pitää tehdä polkemalla, ei missään mittauspenkissä punnuksilla. Kun polkeminen ei ole noin tasaista voiman tuottoa...