Python ja muuta turausta...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

Päivää kaikille tasapuolisesti, pohjustellaan stooria sillä, että keväälä työpaikan metalliromulavalle tuli 2 pyörää. Ruokailun yhteydessä tokasin että joku sitte oikeesti ottaa noi pyörät ja vie pois, muuten saan jonkun "vision" ja niinhän siinä sitte kävi. Siis se visio tuli ja taas on vapaa aika ongelmat ratkottu.

Kuva
Jostain syystä python on saatava, ei muuta kuin tekemistä sitte vaan. Ohjausnivelen laakeri on nopsasta keskiölaakeri uudelleen käytettynä, navassa on 7 pykälää eteen ja jarru taakse. Jotain perus kulma mitoitusta löysin netistä. Tämä pyörä oli melkein valmis ennenkuin löysin tämän sivuston.

Kuva
Kuvien järjestys on hämmentävä mutta sekava, tarkkaavainen huomaa että joko pyörälle on tapahtunut takapakki tai kuva on vanhempi kuin eka ja niin se on. Taustalla näkyy jo kolmas raato ja visiot alkaa olemaan jo niillä leveyksillä että aamuinen vihreäpilleri ei enää riitä.

Kuva
Takalokaria vajaa, tuntuu just sopivalta, joskin en vieläkään pysy pystyssä tällä :roll: Alku harjoittelut meni muutoinkin päin puita ja seiniä, tein aikatarkasti kaiken sen mitä ei pitäisi. Melkonen vempula tai ainakin kuskilla ja pyörällä on täysin eri ajatukset minne ja miten nopeasti ollaan menossa, loivaan ylämäkeen melkein osaan, mutta muutoin homma onkin kesken. Ajatellut jopa jotain ympärikääntyviä apupyöriä että löytäisi sen ajatuksen tai fiiliksen miten tällä mennään, on kovin epäselväasia.

Kuva
Jakkara tuntui fiksulta joten eikun uutta kutia piippuun, nyt tehdään pyörä jota voi ohjatakin tai vaihtoehtosesti osia jäi liianpaljon ylitse edellisestä "visiosta" ota siitä sitte selvää. Pythonissa on pieni kumijousi mutta tämä on täys jäykkis, pidetään homma mahdollisimman yksinkertasena. Harmitus vaan sinänsä että en oikein osaa millään tehdä kevyttä, vaan kaikki on louhoksen kestävää, eli näillä molemmilla voi ihan hyvin polkea kiviä louhoksesta, kestää kyllä.

Kuva
Ensimmäinen penkkiversio, loistava fiasko, taustalla näkyy oikein penkkimuottikin, mutta vaneri ei vaan totellu niinkuin ajattelin. Jakkaran runko on muotoiltu kaarevaksi mutta vaneri ei sitä sitte halunnu seurata, juu ohuempaa ja laminointia.... Oppiminien on tehokkaimmillaan kun päätä kopsottaa vähä pöydänpintaan....

Kuva
Ensitestailut takametsikössä, vaihdevaijeri oli löysällä vaihteet oli hmm hänessä välillä. Jarruvaijeri luisti, tossa kauheesti kyllä jarruja ole vaijerilla tai ilman, penkkiä hienosäädin moneen kertaan, välillä vaan ihan kokeeksi että miten vaikuttaa, penkin kulma tässä on ihan fiasko. Kantapäät ylttyy eturenkaaseen, kuvassa muuten on puythonista rengas lainassa edessä, oli kovin levoton isolla renkaalla. Niin se isompi eturengas, laakerissa välystä milli ihan pesässä, pikanen säätö ja nyt se on pyörässä kun ei vaella tai hae enää. Tässä vielä pitkä selkänoja joka meni poistoon turhana. Tangonkiinitys juttukin käänty takaperin, tulee ehkä vähä liki nyt mutta ei ole miljoonalaatikossa nyt sopivampaakaan "juttua" tilalle.

Kuva
Jakkara uusiksi, pituussäädöt oli jo vanhassakin enemmän kuin riittävät, samoin selkänojan kulma, mutta istuinosan ja selkänojan kulma oli väärä. Uudessa jakkarassa sekin on säädettävissä, nyt saa periaatteessa penkin asentoon jos toiseen, kokeilematta on kovin hankala tietää. Selkänojasta metsuroin pituutta 200mm pois, nyt aluksi. Itse istuinpalanen on jo nyt heti paöljon paremmin kuin vanhassa.

Kuva
Tämän hetken tilanne näyttääpi tältä, kummallista etten ole yhtään kuvaa saanu toiselta puolelta, tarkistaa piti ja ei ole. Ketjulla on 2 ohjurirullaa, paluupuolella heti eturattaan takana, väistetään etu haarukka ja ennen takahaarukkaa yksi iso, joka oikeastaan vaan pitää kilinät ja kolinat poissa. Kierrätys osilla mennään vahvasti, mitään hipojuttuja ei löydy. Painoa pyörällä takuulla niin ettei neuvolavaakaa tarvita. Tämä on tarkoituksena säätää kohdilleen ja ehkä jopa maalata, eteen voisi myös harkita jarruvaijeria oikein kaupasta asti hommattuna. Ennen on tullut pystypyörällä ahvenanmaata myöden kierrettyä, jossain välissä meni ranne särki ja pyöräilyt jäi aika tarkasti siihen, pää ei kestä seuraavaa päivää.

Mitäs sitte seuraavaksi, niin :D Nyt olis lähellä näppylöitä 28" maastopyörän raato ja mites siitä sitte saisikaan aikaan. Nyt on niin pitkään tässä kirjottanu etten muista enää mitä piti kysyä siihen liittyen, höh :| kyselen tuonnempana...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tervetuloa foorumille. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Toimivan näköisiä pyöriä olet rakennellut, näkee että on vähän ajatuksia haudottu päässä tai jopa paperilla ennen kuin on talliin sännätty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa minunkin puolestani.
Näytät olevan kätevä käsistäsi. Istuimen koristeleikkaukset ovat suorastaan taiteelliset ja takavetoisen emäputken tukikota on hieno idea. Komeita pyöriä tulee enemmän, kuin kerkiää ajella. :)

Pari huomiota ja ehdotusta. Jos kantapäät ottavat kiinni etupyörään, lyhennä kampia. Ostamalla saa Pyörätohtorilta 15 eurolla 152 mm kammet ja kammet kahdella kiinteällä rattaalla 20 €. Itse lyhentämällä saa mitä ikinä haluaakin pituudeksi, eikä maksa kuin kierretappiparin hinnan ja niitä voi tehdä niin monet, kuin ikinä haluaa. Minulla on 115 mm kammet ja olen erittäin tyytyväinen.

Istuimen selkänojan ja istuinosan (linja kampikeskiölle) kulma on hyvä asettaa noin 130 asteen paikkeille. Sinulla näyttää molemmissa pyörissä olevan jyrkempi kulma. Se aiheuttaa ahdistusta povien nostelusta ainakin meille isomahaisille, eikä ainakaan lompakkoa voi pitää etutaskussa. Taita vain selkänojaa loivemmaksi ja tee lapaluiden kohdalle toinen taitos, jotta näet rintarankaa jännittämättä tielle. Ajosta tulee pidemmän päälle leppoisampaa, eikä puudu takapuoli, vaikka koko päivän ajaisit. Se on toki aluksi vähän oudon tuntuista ja vaatii vähä totuttelua tasapainoaistin, ja muutenkin koordinaation suhteen, mutta kannattaa pidemmän päälle. Ainakaan 45 astetta pystympään ei selkänojaa kannata nojapyörässä asettaa.

Lyhyemmät kammet ja loivempi nojakulma ehdottaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ainakaan 45 astetta pystympään ei selkänojaa kannata nojapyörässä asettaa.

Jos kyseessä olisi joku clwb-tyyppinen kaupunkinojakki jossa kammet penkin tasalla tai alempana niin kannattaa käyttää pystympää kulmaa. Helpompi hallita hitaassa vauhdissa ja näkee ympärilleen ja jopa taakse ilman peiliä. Pythonin opetteluvaiheessakin penkki kannattaa olla aika pystyssä. Mutta tuo 130astetta ns. "lonkkakulmaksi" on hyvä lähtökohta kaikkiin nojapyöriin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

jviirret kirjoitti:

Tervetuloa foorumille. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Toimivan näköisiä pyöriä olet rakennellut, näkee että on vähän ajatuksia haudottu päässä tai jopa paperilla ennen kuin on talliin sännätty.

Jukka

Kiitos, kokonaisuutta ei paperilla ole, mutta pikkuosat on tietämyskoneella, on helpompi minulle. Kokonaisuus on siis pikkuosien summa ja on tähän jälkimmäiseen kä'ytetty mittoja pythonista apuna.

Mutta tuo 130astetta ns. "lonkkakulmaksi" on hyvä lähtökohta kaikkiin nojapyöriin...

Tiedän lonkan ja kulman mutta en lonkkakulmaa? mistä minne? Nyt on penkissä niin paljon säätöä että melkein taipuu nukkumalaveriksikin.

Pari huomiota ja ehdotusta. Jos kantapäät ottavat kiinni etupyörään, lyhennä kampia. Ostamalla saa Pyörätohtorilta 15 eurolla 152 mm kammet ja kammet kahdella kiinteällä rattaalla 20 €. Itse lyhentämällä saa mitä ikinä haluaakin pituudeksi, eikä maksa kuin kierretappiparin hinnan ja niitä voi tehdä niin monet, kuin ikinä haluaa. Minulla on 115 mm kammet ja olen erittäin tyytyväinen.

Pidän tämän mielessä, nythän tilanne on se että kantapäät ylttyy renkaaseen, mutta jalkajarrua ei ole. Osuma on vältettävissä jos tiukan käännöksen kohdilla varautuu siihen, normaali ajossa ei rengas osu, ainoastaan pihalla ja parkkipaikalla pyöriessä.

Istuimen selkänojan ja istuinosan (linja kampikeskiölle) kulma on hyvä asettaa noin 130 asteen paikkeille.

Lonkkakulma?

Sinulla näyttää molemmissa pyörissä olevan jyrkempi kulma. Se aiheuttaa ahdistusta povien nostelusta ainakin meille isomahaisille, eikä ainakaan lompakkoa voi pitää etutaskussa. Taita vain selkänojaa loivemmaksi ja tee lapaluiden kohdalle toinen taitos, jotta näet rintarankaa jännittämättä tielle. Ajosta tulee pidemmän päälle leppoisampaa, eikä puudu takapuoli, vaikka koko päivän ajaisit. Se on toki aluksi vähän oudon tuntuista ja vaatii vähä totuttelua tasapainoaistin, ja muutenkin koordinaation suhteen, mutta kannattaa pidemmän päälle. Ainakaan 45 astetta pystympään ei selkänojaa kannata nojapyörässä asettaa.

Tuo 45 astetta lienee maanpinnasta mitattu? Tarkistelen tässä, että lähdetään oikeeseen suuntaan ja tästä syystä on hyvä niitä säätöjä löytyäkin. Tosissaan tuon mekaanisemman puolen osaan jotenkin, mutta analogisen eli itseni rötköttämässä pyörän päällä en. Täytynee siis jatkaa penkin kehitystä ja tehdä lisää säätyviä juttuja. Tämän toisenpenkkiversion ideana on jo se että sillä haetaan säädöt kohilleen ja tehdään niillä mitoilla jäykkä versio. Ensimmäinen fiasko opetti jo jotain :roll: Tietty tahtotila olisi kyllä tehdä evo3 kevyemmillä eväillä, pitää miettiä.

...ja tee lapaluiden kohdalle toinen taitos...

Jos selkänoja on lapaluiden välissä, eli kapeampi, onko hyvä vai huono vai merkityksetön juttu. Tarviiko muuten päänojaa jos selkänoja ampasee pystympään lapaluidenkohilta? Varmasti on kyseessä makuasioitakin mutta jos ei aina tarvitse keksiä ruutia uudelleen :wink:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja janx »

Löytyy muuten aika paljon linkkejä Nojapyöräfoorumille, kun etsii Googlella "lonkkakulma". :lol:
Tämmönen kuva löytyi havainnoimaan lonkkakulman merkitystä, jota suositellaan 130 asteen kulmaksi. Eli kyseessä yksinkertaisesti reiden ja yläkropan välinen kulma, joka muodostuu lonkkaan.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

Heh kyselyikä jatkuu, siitä maastopyörästä. Olen itselleni antanut ymmärtää että takapyörällä on parempi pito, eli takaveto jos haluaa edes himpan säilyttää maasto mahdollisuutta. Miten vaikuttaa akseliväli, tuleeko ihan pyyttoni, jos standardi maastopyörän akseliväliä alkaa lyhentään, ohjauskulman pysyessä suunilleen samana?

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

janx kirjoitti:

Löytyy muuten aika paljon linkkejä Nojapyöräfoorumille, kun etsii Googlella "lonkkakulma". :lol:
Tämmönen kuva löytyi havainnoimaan lonkkakulman merkitystä, jota suositellaan 130 asteen kulmaksi. Eli kyseessä yksinkertaisesti reiden ja yläkropan välinen kulma, joka muodostuu lonkkaan.

Kuva

Siis, kuvasta tiivistettynä kampikeskiöstä selkänojan kulmankautta selkänojaan ja se on sitte se lonkkakulma, nytkö tajusin :?: Itse istuinosa ei tähän liity mitenkään :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

james_III kirjoitti:

?: Itse istuinosa ei tähän liity mitenkään :?:

Joo, ei, istuinosa "suunnataan' aavistus kampia ylemmäs.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

james_III kirjoitti:

Jos selkänoja on lapaluiden välissä, eli kapeampi, onko hyvä vai huono vai merkityksetön juttu. Tarviiko muuten päänojaa jos selkänoja ampasee pystympään lapaluidenkohilta? Varmasti on kyseessä makuasioitakin mutta jos ei aina tarvitse keksiä ruutia uudelleen :wink:

Moiks ja tervetuloa...

Itse koitin ensimmäisessä noin kapeaa penkkiä mutta se oli kauhea,nykysessä on 30cm leveä selkämys...

Päänojan tarve riippuu ajajan fysiikasta sekä penkin kaltevuudesta, voi olla vaikka selkänoja on pystymmässä etä siihen kaipaa ainakin pehmustetta lisäksi...

Kokeile, sitten kun siihen voi kuvitella nukahtavansa se on hyvä :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

jviirret kirjoitti:
james_III kirjoitti:

?: Itse istuinosa ei tähän liity mitenkään :?:

Joo, ei, istuinosa "suunnataan' aavistus kampia ylemmäs.

Jukka

Tämä harvinaisen selvä :D

Mustasudenkorento kirjoitti:

Moiks ja tervetuloa...

Itse koitin ensimmäisessä noin kapeaa penkkiä mutta se oli kauhea,nykysessä on 30cm leveä selkämys...

Päänojan tarve riippuu ajajan fysiikasta sekä penkin kaltevuudesta, voi olla vaikka selkänoja on pystymmässä etä siihen kaipaa ainakin pehmustetta lisäksi...

Kokeile, sitten kun siihen voi kuvitella nukahtavansa se on hyvä :lol:

Moikka!
Sitte pitääkin lyhentää ja leventää selkämystä ja asentaa lisämutka katkasukohtaan. Kuulostaa siltä kun leegoista kasais, no juu, nyt on vaan harmituksena kun pyörä on työpaikalla varastoituna, ei pääse pajottaan nyt heti just. Maastopyörän tuossa juuri purin, että mahtuu auton takalaatikkoon. Sen voisikin kokeilla oikein mallintaa, josko jo tieto ja taito piisaisi kokonaisuuteen asti. Ensin toki penkki kuntoon, niin saa siitä lähtökohtaa taas edetä. Ehkäpä jopa voisi kokeilla oikein kunnon lenkkiäkin ajaa, edellisestä kerrasta onkin jo hmm vuosia :wink:

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Python ja muuta turausta...

Viesti Kirjoittaja james_III »

Pomps! 8)
Eriäisistä vastusteluista huolimatta säädettävä lisämutka penkkiin asennettu onnistuneesti. (kuvasta poiketen himpan vahvemmin kuin kuvassa näkyvillä peltisoiroilla, idea sama)
Kuva

Nyt olis istuimessa säätöjä niin että pitäs riittää, tämän jyrkemmin ei taivu eteenpäin ja taakse menee renkaaseen asti :)
Kuva

Tällähetkellä oltaisiin tässä vaiheessa taas, selkänöja on jossain 125 asteen hujakoilla, kääntynee loivempaan, kunhan joudan hieromaan säätöjä enempi. Selvästi mukavampi kuin edellinen evoluutio penkistä, oikea suunta lienee siis kyseessä.
Kuva

Metalliroskikseta löytyi tämmönen pikkunen, vaihteitakin lienee jokunen ja jalkajarrutin. Mietin siinä taas sitte hetikohta saisiko tästä matkailuauton telineeseen nojakin, tuo iso kun on melko iso ja öh painava! niin jos tuosta isosta soppelit päämitat vaan sellasenaan tuohon pienempään ja se olis sitte siinä. Lisänä kyllä joku pomppujousi taakse, pienemmät renkaat takuulla löytää kaiken mitä tvh tarjoaa muutenkin.
Kuva

Vastaa Viestiin