20/20 CLWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

20/20 CLWB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

HUOM, kotisivupalvelimen siirtymisen vuoksi ketjun kuvat ja linkit ei välttämättä toimi, uusi osoite http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm

Sutasimpa minäkin paperille oman CLWB suunnitelmani:

Kuva

Akseliväli 130cm, kokonaispituus 180cm, 160 ilman etupyörää, eli helppo kuljettaa pyöräkoukuissa. Istuma ja kampikorkeus reilu 60cm. 20" renkaat, rumpuvaihde ja jalkajarru. Eli mistään huippunopeus pyörästä ei ole kyse, mutta korkeus pyritään pitämään mahdollisiman alhaisena, jousituksen ja pituuden puitteissa.
Ilmeisesti rungon voi tehdä sitä ohuemmasta materiaalista mitä taemmas iskarin laittaa? Riittäisikö jopa 40mm putki ja haarukaksi 30x15x1.5. Penkin tukien kohdalla takana kaksi runkoputkea, tämä mahdollistaa renkaan joustamisen syvempään. Haarukan kiinnityspiste ei välttämättä ole tuo, pitää se kahtoa sitten kohdilleen kun saa kammet kiinni.
Vapaata keskustelua aiheesta...

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 23 Tammi 2014, 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tulipa heti parannus mieleen :) Jos jatkaisi takahaarukka putkia pidemmälle eteenpäin ja kiinnittäisi kampikeskiön näihin haarukkaputkien toisiin päihin. Tällöinhän ketju pysyisi joustosta huolimatta samalla kireydellä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Olet nähtävästi aikeissa käyttää vakio penkkiäsi, koska tarvitset penkille tuet. Olethan huomannut, että kahdessa 20 mm neliöputkessa on materiaalia = painoa saman verran kuin yhdessä 40 mm putkessa. 40 mm putki kestäisi ilman tukea, jolloin voisit jättää istuimen takapuolisen osan pois kokonaan.

Jos kiinnität takahaarukan ja kampikeskiön samaan osaan, täytynee kammet siirtää emäputken takapuolelle. Toinen vaihtoehto on kiinnittää myös emäputki tähän settiin ja nivelöidä pelkkä istuinheiluri tähän. Tulos olisi saman tapainen, kuin jos sinun LWB pyörääsi olisi lisätty pitkällä heilurilla ja jousi-iskunvaimenninsetillä varustettu istuin.

Painopiste on melko takana, joten voisit laittaa myös tähän auton pyörän. Auton pyörä rullaisi hyvin kuorman alla ja etupäätä olisi helppo keulia rotvallin yli. Ainakin rengasrikkojen määrä vähenisi ratkaisevasti.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Olet nähtävästi aikeissa käyttää vakio penkkiäsi, koska tarvitset penkille tuet. Olethan huomannut, että kahdessa 20 mm neliöputkessa on materiaalia = painoa saman verran kuin yhdessä 40 mm putkessa. 40 mm putki kestäisi ilman tukea, jolloin voisit jättää istuimen takapuolisen osan pois kokonaan.

"vakiopenkit" on nykyisin yhdestä 20x30 putkesta tehtyjä. Varmasti kestää vaikka kiinnittää ilman tukia, mutta säädettävyys helpompi tehdä tukien avulla. Lisäksi noihin takana oleviin putkiin voi kiinnittää esim. sivulaukut.
Se kahdesta 20x20 putkesta tehty penkki meni lowracerin mukana.

jori kirjoitti:

Jos kiinnität takahaarukan ja kampikeskiön samaan osaan, täytynee kammet siirtää emäputken takapuolelle.

Ei välttämättä, pitäisi vähän mittailla. Oletan että haarukkaputket mahtuisivat menemään emäputken ohi ottamatta kuitenkaan hammasrattaaseen kiinni. Takahaarukka vain pitäisi ehkä kiinnittä sitten ennen etuhaarukkaa, tai, no, voisi mahtua kun kääntää ohjauksen poikittain.

jori kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on kiinnittää myös emäputki tähän settiin ja nivelöidä pelkkä istuinheiluri tähän.

Sitten vain ohjaustangon korkeus ja etäisyys muuttuisi jousituksen liikkeiden mukaan :?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuva

Tätä piirtäessä oli tullut tuohon väliin 3 asiaa koskevaa Jukan ja Jorin viestiä, jotka luin vasta, kun olin tuon piirroksen laittanut tähän.

Haarukkaputket 2x20x40 voisivat tosiaan mennä keskiöön saakka ohjausakseliputken molemmilta puolilta. Jukan kaipaaman tavaratelineen voisi tehdä kevyemmästä materiaalista liitettynä istuimen runkoon.

Kuva on piirretty Jukan piirroksen pohjalta. Huomasin, että istuimen mittasuhteet ovat päin prinkkalaa, mutta eihän sillä ole tässä vaiheessa väliä.

Jukan peruslähtökohta on kovasti mielenkiintoinen 8) ja aion piirtää siitä vielä tarkemman kuvan oikeassa mittakaavassa. Siinä on helppo muuttaa mittasuhteita ja aineksia hyväksi yksinkertaiseksi perustyypiksi, joka sopisi esim. koulujen teknisen työn oppilastyöksi. :wink:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Tätä piirtäessä oli tullut tuohon väliin 3 asiaa koskevaa Jukan ja Jorin viestiä, jotka luin vasta, kun olin tuon piirroksen laittanut tähän.

Haarukkaputket 2x20x40 voisivat tosiaan mennä keskiöön saakka ohjausakseliputken molemmilta puolilta.

Itse ajattelin kuitenkin että polkimet ja takapyörä olisivat samaa osaa, joka olisi saranoitu toiseen rungon osaan jossa olisi penkki ja etuhaarukka. Näin istuimen ja ohjaustangon etäisyys pysyisi vakiona joustosta huolimatta. Kun liitossarana olisi mahdollisimman lähellä emäputkea, niin jouston vaikutus poljinkeskiön liikkeeseen olisi mahdollisimman pieni.
Tuossa sakarin kuvassa 10cm jousto penkissä siirtää ohjaustankoa kuljettajasta 10cm kauemmas, kohtalokasta jos esim. ajaa yhdellä kädellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Itse ajattelin kuitenkin että polkimet ja takapyörä olisivat samaa osaa, joka olisi saranoitu toiseen rungon osaan jossa olisi penkki ja etuhaarukka.

Eikös tuosta seuraa se, että polkeminen kääntää ohjausta? Ehkä se ei ole niin iso vaikutus kuin äkkiä kuvittelee. Tuo on vielä eri päin kuin pythoneissa. Ensimmäinen ajokokeilu sitten videolle!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tätä piirtäessä oli tullut tuohon väliin 3 asiaa koskevaa Jukan ja Jorin viestiä, jotka luin vasta, kun olin tuon piirroksen laittanut tähän.

Haarukkaputket 2x20x40 voisivat tosiaan mennä keskiöön saakka ohjausakseliputken molemmilta puolilta.

Itse ajattelin kuitenkin että polkimet ja takapyörä olisivat samaa osaa, joka olisi saranoitu toiseen rungon osaan jossa olisi penkki ja etuhaarukka. Näin istuimen ja ohjaustangon etäisyys pysyisi vakiona joustosta huolimatta. Kun liitossarana olisi mahdollisimman lähellä emäputkea, niin jouston vaikutus poljinkeskiön liikkeeseen olisi mahdollisimman pieni.
Tuossa sakarin kuvassa 10cm jousto penkissä siirtää ohjaustankoa kuljettajasta 10cm kauemmas, kohtalokasta jos esim. ajaa yhdellä kädellä.

Jukka

Varmaan tärkeä pointti! Mutta voihan tuossa minun kuvassa ajatella, että keskiö ja istuin ovat samaa osaa, johon takahaarukka nivelöityy. Kun nivel on keskiön ja takapyörän akselin linjalla, ei polkemiseen juuri vaikuta tien kuoppaisuus.

Mielellään laittaisin alaohjauksen, mutta tässä tapauksessa se vaatisi sauvat ja nivelet.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 20 Syys 2008, 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Itse ajattelin kuitenkin että polkimet ja takapyörä olisivat samaa osaa, joka olisi saranoitu toiseen rungon osaan jossa olisi penkki ja etuhaarukka.

Eikös tuosta seuraa se, että polkeminen kääntää ohjausta? Ehkä se ei ole niin iso vaikutus kuin äkkiä kuvittelee. Tuo on vielä eri päin kuin pythoneissa. Ensimmäinen ajokokeilu sitten videolle!

Öö, nyt en ymmärrä. Siis sarana/nivelpiste kuten eka kuvassa, mutta takahaarukka jatkuu eteenpäin ja polkimet kiinnittyy takahaarukan etupäähän. Ohjaus ja etuhaarukka niinku muissakin pyörissä. En ymmärrä miten polkeminen voisi ohjaukseen vaikuttaa. Eihän se polkeminen vaikuta ohjaukseen takajousitetuissa maastopyörissäkään joissa polkimet ovat kiinni takahaarukassa?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 20 Syys 2008, 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Varmaan tärkeä pointti! Mutta voihan tuossa minun kuvassa ajatella, että keskiö ja istuin ovat samaa osaa, johon haarukka nivelöityy. Kun nivel on keskiön ja takapyörän akselin linjalla, ei polkemiseen juuri vaikuta tien kuoppaisuus.

Ei polkemiseen, mutta ohjaustangon etäisyyteen. Miten voi ohjata tarkasti jos tangon etäisyys/korkeus kuljettajaan nähden vaihtuu koko ajan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Itse ajattelin kuitenkin että polkimet ja takapyörä olisivat samaa osaa, joka olisi saranoitu toiseen rungon osaan jossa olisi penkki ja etuhaarukka.

Eikös tuosta seuraa se, että polkeminen kääntää ohjausta? Ehkä se ei ole niin iso vaikutus kuin äkkiä kuvittelee. Tuo on vielä eri päin kuin pythoneissa. Ensimmäinen ajokokeilu sitten videolle!

Öö, nyt en ymmärrä. Siis sarana/nivelpiste kuten eka kuvassa, mutta takahaarukka jatkuu eteenpäin ja polkimet kiinnittyy takahaarukan etupäähän. Ohjaus ja etuhaarukka niinku muissakin pyörissä. En ymmärrä miten polkeminen voisi ohjaukseen vaikuttaa. Eihän se polkeminen vaikuta ohjaukseen takajousitetuissa maastopyörissäkään joissa polkimet ovat kiinni takahaarukassa?

Jukka

Nyt kyllä meni sekavaksi. :twisted:

Jukka, jos polkimet/keskiö kiinnittyy takahaarukkaan, mihin ohjaus/etuhaarukka kiinnittyy. Jos se myös kiinnittyy takahaarukkaan, silloinhan asia olisi juuri niin kuin minun piirroksessani on.

Ei minunkaan mielestäni missään vaihtoehdossa polkeminen vaikuta ohjaukseen.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Jukka, jos polkimet/keskiö kiinnittyy takahaarukkaan, mihin ohjaus/etuhaarukka kiinnittyy. Jos se myös kiinnittyy takahaarukkaan, silloinhan asia olisi juuri niin kuin minun piirroksessani on.

Sinun kuvassasi kaksi osaa, toisessa etuhaarukka, kammet ja takahaarukka. Ja penkki yksinään muodostaa toisen osan
Minun suunnitelmassani kammet ja takahaarukka on samaa osaa.Penkki ja etuhaarukka on se toinen osa. Ja nämä osat on ristissä niinku sakset.
Yritänpä äkkiä piirtää kuvan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jukka, jos polkimet/keskiö kiinnittyy takahaarukkaan, mihin ohjaus/etuhaarukka kiinnittyy. Jos se myös kiinnittyy takahaarukkaan, silloinhan asia olisi juuri niin kuin minun piirroksessani on.

Sinun kuvassasi kaksi osaa, toisessa etuhaarukka, kammet ja takahaarukka. Ja penkki yksinään muodostaa toisen osan
Minun suunnitelmassani kammet ja takahaarukka on samaa osaa.Penkki ja etuhaarukka on se toinen osa. Ja nämä osat on ristissä niinku sakset.
Yritänpä äkkiä piirtää kuvan...

Jukka

Mutta eikö sinun kuvassa kampien ja takahaarukan välissä ole nivel. Eiväthän ne silloin ole samaa osaa vai missä kammet ovat kiinni?

Minun kuvan voi lukea myös niin, että etuhaarukka, kammet ja istuin ovat samaa osaa, johon takahaarukka nivelöityy.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Öö, nyt en ymmärrä.

Joo, ajattelin asiaa liian vaikeasti ja menin suoraa tietä metsään. Ei se tietty vaikuta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa periaatekuva:

Kuva

Punainen on siis toinen kappale runkoa ja musta toinen. Nivel merkitty pisteellä punaiselle. Ei mittakaavassa, eikä mikään muukaan niinkuin pitäisi, kunhan selventää periaatetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin