Juuri näin. Paitsi että kun kammet lyhenee niin toivottavasti myös kadenssi nousee jolloin "raskaus" lienee samalla tasolla.
Itse en oikein ole huomannut että voima vähenisi kampien lyhenemisestä (Lyhin kokeiltu taisi olla 120mm) . Toki se vääntövarsi lyhenee, mutta kyseessä on kokonaisuus. Samalla polvikulma pienenee, ja liike tulee alueelle jossa voimaa on enemmän käytetävissä. Ainakin mun mielestä, ja mikä mun fiilis on.
Esim jalkakyykyssä, isoilla painoilla voi tehdä lyhyttä kyykkyä, mutta kun pudotetaan alas, polviin 90 asteen kulma, niin ei enää niin isoilla mene.
Minä pitäisin samat hammaskoot kampien lyhentymisestä huolimatta. Toki kampien lyhentäminen nostaa maksimikadenssia, joten pelivaraa on pienentämisellekkin jos kokee että siihen on tarvetta.
Juuh, tosin tarkoitin ensisijaisesti sitä että kun hampaita on vähemmän niin nykyisiin rattaisiin verrattuna on jatkuvasti "isompi" vaihde päällä, ellei takavaihtajalla sitä kompensoi.
Ehkä ymmärsin väärin, mutta varmistetaan kuitenkin. Edessä isompi ratas tarkoittaa isompaa välitystä ja takana pienempää. Jos eturattaat pienenevät ja takarattat säilyvät samoina, vaiheteiston välitysalue siirtyy pienemmäksi = jokaisella poljinkierroksella kuljetaan lyhyempi matka.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pääsin viimeinkin lukemaan lehtiartikkelin joka minusta oli tehty. Sain huokaista helpotuksesta ja asiat olivat aika samalla tavalla siinä kuin olin selittänytkin. Yhdelle kohdalle kuitenkin repesin enkä osaa eritellä miksi.
"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."
Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"
Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.
Töissä on rauhallista joten kerkesin lukea aiheesta "vaikuttaako renkaan koko pinnojen rasitukseen?"
Nettikirjoittelujen perusteella koko ei vaikuta paitsi töyssyihin ajaessa. Sen sijaan maksimirengaspaineet auttavat puristamaan vannetta muotoonsa ja täten vähentää pinnojen rasitusta. Lähde.
Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.
"Harvinaisia näistä on tehnyt se, että yhä näitä tuotetaan pieniä eriä, Turunen sanoo."
Osaisiko tuon täsmällisemmin sanoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ilmeisesti koski kaksipyöräisiä? Kolmipyörissä hyvinkin suuri merkitys. Koska rengas ei kallistu kurveissa joutuu se ottamaan muitakin kuin kehää vasten kohtisuoraan tulevia voimia.
Jukka
Jep, kaksipyöräisiä pystypyöriä koski. Kolmipyöräisissä vissiin tuo pinnan pituus vaikuttaisi paljonkin rasitukseen (pidempi->isompi vipuvarsi) vai oletinko nyt ihan oikein? Niissähän on ne renkaat kuitenkin vähän kallellaan vähentämässä rasitusta.