Jarrupäivitystä pukkaa, tiedä sitten parempaan vai huonompaan suuntaan...
Kun keräilin tämän tekoon osia niin tuli hommattua pari Hayes HFX-9 hydraulisia jarruja. Niistä takajarruna ollut ylsi letkun puolesta nippa-nappa etujarruksi joten taakse piti kierrättää MP:n talvivarustuksesta BB7 MTB-malli.
Nyt sitten pikkuhiljaa on tullu tilausten kylkiäisinä hankittua Goodridgen panssariputkea 2m ja sopivat nipat tälle jarrutyypille. Eilen sitten ryhdyin toimeen ja säätämään ensimmäistä kertaa pyörän hydraulisia jarruja, tuo etunen kun on pelittänyt ilman mitään kohta 4000 kilsaa.
Täytyy sanoa että helppo homma oli. Puuilosta puoli litraa DOT-4 jarrunestettä, lääkevarastoista kahmin kaikki lääkeruiskut ja sitten talliin touhuamaan. Lukemalla Goodridgen ohjeen oli nippelien asennus helppo nakki. Tein spray-pullon pillistä ja ohuesta lääkeruiskusta kahvaan sopivan "mittarin" johon läpi puristettu jarruneste tulee. Paksulla putkella olevalla lääkeruiskulla puristin satulan nipasta uudet nesteet sisälle kunnes kuplien tulo kahvassa loppui.
Siinäpä oli kaikki ja heti toimii jarru täydellisesti.
Siinä satulaa vaihtaessa huomasin että jostakin syystä takahaarukkaa hitsatessa oli satulan korvakko päätynyt kallelleen jarrulevyyn nähden. Ehkä asiaa vaikeutti alussa käytetyt paskat Quandon navat... kun piti kesällä siirtää pulttien alta prikat korvakon ja satulan väliin. BB7:n satulan säätöpultit ja prikat mahdollistaa tuollaisen korjaamisen mutta Hayes ei lainkaan.
Jätin kiekon paikalleen mutta irroitin jarrulevyn ja isolla jakoavaimella taittelin korvakkoa kunnes satula tuli kutakuinkin suoraan jarrulevyyn nähden. Prikkakin joutaa sinne mihin kuuluu.
Jarrun tuntuma kahvasta on aivan eri luokkaa kuin aikaisemmalla. Jopa parempi kuin etujarrulla, jostakin syystä. Jarrutehoa ei ole ehkä ihan yhtä paljon kuin aikaisemmin mutta pistin satulaan uudet palat. Vinkuvat myös märkänä.
Ja noitahan ei tarvi säätää eikä levy hinkkaa ellei mene mutkille.