mhelander kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti:Joo, täähän on tosi hieno peli, mutta ekaks nojakiksi varmaan turhan monimutkanen tehä.
Ja ei mulla kyllä tota maastoajoakaan tuu tehtyä, jos ei nyt sitten innostu harrastamaan. Pitkään mietin, että saisinko rakennettua tämän mun tekeleen niin että läskit sais alle ihan heittämällä, mutta päätin viikonloppuna että jos läskinojakille tulee tarvetta tekee sitten rungon erikseen ihan siihen käyttöön.
Ei tarvita välttämättä etäohjausta, kattele Syvärin toteutusta tai muita LWB tai CLWB tyyppisiä malliksi.
Halusin tähän pyörään alaohjauksen ja sitä ei varmaan pysty toteuttamaan ilman etäohjausta..
PW kirjoitti:On aika korkeella penkki, rungon ja lokarin välissä olis kyllä tyhjää tilaa eli runkoa vois laskea. Ja/tai siirtää penkkiä taaksepäin samalla keskiö taaksepäin.
Ketjulinjaa ja istuimen korkeutta mietin kaikista eniten tässä suunnitelmassa. Halusin vetopuolelle rissattoman ketjulinjan ja noilla rataskoilla se ei onnistunut muuten kuin laittamalla istuin tosi ylös. Tietysti tota vois vielä rukata jonkin verran, aika varman päälle oon tuon ketjulinjan piirtäny. Lisäks suunnitelin pyörien painojakauman niin, että 70% tulee takapyörälle, joten tuo rajottaa penkin ja takapyörän siirtämistä.
PW kirjoitti:
Jos penkki vanerista niin pakoputkilemmareilla mie oon sen putkeen kiinnittäny tai hitsaat putkeen kiinnikkeet ja pultilla vanerin läpi kiinni.
Penkin materiaalia en oo ehtiny miettiä vielä yhtään, mut vaneri kuullostaa hyvälle. Ainakin haluun siitä suht kapeen, keveen ja jämäkän, siinä sun etuvetosessa lowracerissa oli musta hyvä penkki. Mites sen penkin tukeminen, täytyykö selkäpuolelle laittaa teräsputki penkin suuntasesti ja tukea se vielä jotenkin runkoon?
irakas kirjoitti:
Jos ohjaustanko on noin, joutuu käsiä pitämään koukussa ja aika ylhäällä. Jos siirrät ohjaustangon runkoputken alle ja eteenpäin ja sellaisen ohjaustangon, jossa kädensijat ovat vaakasuorassa, voivat kädet olla kohtalaisen suorassa ja käsien asento on rento. Jarru- ja vaihdevaijerien asennuskin on silloin paljon helpompaa mikäli käyttää kohtuuhintaisia vaihtajia.
Joo, kädensijat tuli noin koska tuolla ohjeessa muistaakseni sanottiin että ohjainten hyvä etäisyys olkapäistä on etäisyys olkavarresta ranteeseen-10cm. Ja lisäks tota talviajoa ajatellen kädet ei saa olla tiellä, jos joutuu jalalla nopeasti ottamaan tukea. Jos kädet on tosi suorassa tulee mun mielestä se ongelma että käsien säde ei riitä ainakaan kovin jyrkkien käännösten tekemiseen. Tai sitten joutuu käyttämään yhtä kättä. Jonkinlainen kompromissa pitää varmaan löytää tässä...
irakas kirjoitti:Ohjauksen teräsvaijerien kanssa olen sen verran paljon rassaillut, että en suosittele ollenkaan. Kyllä tukivarsilla ja kulmanivelillä saa välillisen ohjauksen hyvin toimimaan.
Joo, varmasti tukivarsilla onnistuu tuon ohjauksen tekeminen. Aattelin vaa, että toi vaijerisysteemi ois helpompi rakentaa, ei tarvi tehä nivelluksia ollenkaan.
Mites nuo rungon materiaalit, Sakarin kanssa puhuttiin että 5cm halk. teräspurki ois hyvä pääputkeks ja sellasen oon tuohon nyt piirtänytkin.