http://fleettrikes.com/index.htm
asiallinen sivusto, paljon vihjeitä ja ohjeita...
http://fleettrikes.com/index.htm
asiallinen sivusto, paljon vihjeitä ja ohjeita...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Tänne voisi kasata muitakin linkkejä rakennusohjeisiin. Tässä kenties parhaat verkosta löytyvät SWB:n rakennusohjeet:
http://www.hpvshop.dk/download.php?list.3
Keskimmäinen pdf sisältää hurricane kloonin ohjeet. Paljon hyviä kuvia detaljeista joita aloittelevat rakentajat varmasti joutuvat mietiskelemään.
No ohoh hoh. Paljo menee googlella sivu suun ku ei osaa kuin englantia. Tuo puoli jää tosiaan omissa kertomuksissa huomioimatta, kuvia on kyllä, mutta vasta hitsauksen jälkeen. Aloittelijaa auttaisi kuvat ennen hitsausta, varsinkin jos meinaa hitsaus työn teettää ulkopuolisilla.
Etupuomin säädön kiristys on tuossa mun mielestä tehty vähän monimutkaisesti. Itse hitsaisin 8mm reiällä(12x2) olevan 25mm putkenpätkän etupuomin kylkeen kiinni kokonaisena. Vasta hitsauksen jälkeen tekisin halkion ja samalla katkaisisin tämän kiristys pultin putken. Lopuksi reikää voi vielä avartaa porakoneella.
Vaijerin kiinnikkeet olen myös hyödyntänyt romupyöristä. Ei kannata yrittääkkään irroittaa niitä rungosta, vaan leikkaa katkaisu laikalla mahdollisimman pienen palan runkoa mukaan. Tämän voi hitsata suoraan kiinni tai hivasta sen rungon palasen pois siitä nippelistä ennen hitsausta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:No ohoh hoh. Paljo menee googlella sivu suun ku ei osaa kuin englantia. Tuo puoli jää tosiaan omissa kertomuksissa huomioimatta, kuvia on kyllä, mutta vasta hitsauksen jälkeen. Aloittelijaa auttaisi kuvat ennen hitsausta, varsinkin jos meinaa hitsaus työn teettää ulkopuolisilla.
Mitähän kaveri tuumaisi, jos suomentaisimme tuon. Mainio opus kansalaisopistojen nojakkikursseille. Olisikohan alun perin tehty johonkin vastaavaan tarkoitukseen.
jviirret kirjoitti:Etupuomin säädön kiristys on tuossa mun mielestä tehty vähän monimutkaisesti. Itse hitsaisin 8mm reiällä(12x2) olevan 25mm putkenpätkän etupuomin kylkeen kiinni kokonaisena. Vasta hitsauksen jälkeen tekisin halkion ja samalla katkaisisin tämän kiristys pultin putken. Lopuksi reikää voi vielä avartaa porakoneella.
Minäkin tein noin, mutta oivalsin jotain tästä ohjeesta. Tässä oli siis ideana hitsata pulttikorvake kahdessa palassa siten, että putkien väliin pannaan tukipala ja kiristetään putkipari ruuvilla tukipalan läpi yhdeksi pötköksi.
Kahdessa palassa hitsaamisessa on se hyvä puoli, että valmistuvat korvakkeet tulevat hiukan lähemmäs runkoputkea. Vielä kun käyttäisi vähän ylileveää välipalaa, saisi pikkuputket sellaiseen linjaan, että pultti menisi runkoputken pintaa hipoen. Ruuvi siis vetää runkoputken kylkeä suppuun mahdollisimman läheltä vaippaa. Mitä matalammat korvakkeet, sitä vähemmän pultin kiristäminen taivuttaa pulttilinjaa, pultti voidaan valita pienemmäksi ja silti saadaan tukeva kiinnnitys. Parhaimmillaan palat voivat olla niin kaukana toisistaan, että pultin pinta hipoo säätöpuomin ulkopintaa.
Jori
Tuo tanskanmaan sivusto ei ollut männätalvena muistaakseni olleskaan helppo löytää. Näin aloittelevana rakennusmiehenä ilahduin ensin tuosta dokkarista - mutta myöhemmällä tutkimisella ehkä enemmän iloa voisikin olla tuosta lastenpyörän suunnitelmasta.
Tässä online Cad piirustelusofta jolla voi tutkia erilaisia nojapyörän ominai(tui)suuksia: http://www.bikeforest.com/CAD/recumbentCAD.html
Tuosta saa tallennettua toimivan DXF dokkarin itselleen.
jori kirjoitti:Mitähän kaveri tuumaisi, jos suomentaisimme tuon.
Jep. Ja dokkarista voisi tehdä template pohjan, johon erilaisten vehkeiden rakentajat voisivat laittaa innovaationsa standardinomaisella tavalla.
Ja koota sitten matskut yhdeksi kirjastoksi webiin.
Editoinnin voi tehdä vaikka googlen editorilla - jolloin tekijöiden ei tarvitse hankkia edes softaa itsellensä.
Tietynlainen dokumenttirunko ja aiheiden jako siitä sitten täyttämään ne kohdat joista on itsekullakin annettavaa.
Vauvva pythonin teko-ohjeet: http://dirkb.dnsalias.net/pythonbuilding.html
Samanlaisen nivelen voi tehdä myös takaa jousitettuun nojakkiin, joskin kannattanee tehdä pidempi? Laakereiksi sopii myös 6201, löytyy biltemasta 1,69e/kpl.
Sivulla myös taka dropouttien kuva. Ennen ku rakentaa ohjeen mukaan kannattaa lukea loppuun asti, muutamia parannuksia ilmennyt...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
alta löytyy kinnerin tekoon kuvia ja noja pyörien rakennus kuvia...
mielen kiintoista matskua...
http://www.liegerad-online.de/
ilmeisesti sakemanni tämä kaveri joka nuita harrastelee... aika ammattimaista osien "suunnittelua"
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
http://velorizontal.bbfr.net/le-coin-du ... -t6856.htm
mielenkiintoinen topickki etuveto pyörästä kuvineen ja mittoineen.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
http://jllaine.chez.com/MINIBI.htm
etuveto highracer tai jotain
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Hiilikuitu työskentelyä Zockra:n hengessä:
http://malricsworld.blogspot.com/2006/1 ... ction.html
High Racerin tekoa.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:High Racerin tekoa.
Oho. Aika simppelin kätevä jigi, tosin semmoisesta olis ollu ehkä enemmän iloa jossa saa ne osat juotettua kiinni.
Penkinteko ohjeet metalli runkoiseen putki penkkiin.
http://www.recycledrecumbent.com/home.htm
Ja selkänojan verkon tekoon.
http://www.recycledrecumbent.com/new_page_4.htm
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/