Pastori kirjoitti:Nyt on pahasti kaksi samanmoista ketjua meneillään. Sama heitto molempiin. Voisiko Jori saada päivitetyn pakoputkipyörän tämänhetkisen evoluutioversion kuvan nähtäville?
Seuraavassa -ei vielä ilmestyneessä- Velovisionissa (Velo Vision Magazine) on juttu Ecotripistä by Markku Lahtinen. Siinä jutussa on pari päivää vanhoja kuvia Pakoputkipyörästäni.
Tässä kuva apumoottoriasennelmasta.

Napamoottorin merkki on ilmeisesti JIAYI.
Se on rakennettu siten, että paikoillaan pysyvällä akselilla on kestomagneeteilla varustettu kehä ja tämän ympärillä levypakkasydäminen käämirengas. Hiilet ovat aksiaaliset ja kiinni ymmärrettävästi kiinteässä akseliosassa ja laappivat käämirenkaassa olevia kommutaattoriliuskoja.
Moottori on luultavasti 36V jännitteelle tarkoitettu, mutta minä käytän sitä 24V jännitteellä kahdella Bilteman 12V akulla.
Se on tarkoitettu vetävään takapyörään, joten siinä on rataspakan kierre ja aika pitkä akseli. Koska minulla se on kiinni taakse asennetussa etuhaarukassa, jouduin hiukan modifioimaan takahaarukkaa, jotta moottori olisi mahtunut väliin. Vaihdoin dropoutit päittäin puolelta toiselle, jolloin tilaa tuli juuri oikea määrä lisää.
Jori