Kiitos! Välillä onnistuu kun oikein keskittyy, mutta kyllä useinmiten tulee aikamoista sontaa. Enemmän hitsannut puikolla, mutta kyllä pikkuhiljaa alkaa tottua lankakoneeseenkin.
jori kirjoitti:
Täytelankamiggikö?
Mikä tuo salaluukku tuossa etupuomin päällä on?
Esabin inventerimiggi 0,6 ydintäytelangalla... Joskus kyllä pitäisi päästä kokeileen ihan kaasun kanssa. Aika ärsyttävää välillä toi roiskiminen. Salaluukun kohdalla oli alkuun keskiö. Suunnitelmat vain muuttuu vauhdissa niin joutuu korjaileen.
Paljon on näköjään keretty . Tuo takahaarukan taaksepäin avattu haarukanpää ei ole niitä turvallisimpia ratkaisuja. Siihen kannattas kehittää jonkilainen lukitus prikka .
Täytyy seurata tuota sitten ajossa, että liikkuuko. Tulee tuohon vielä kuitenkin rullajarrun kiinnike pitämään kiekkoa paikoillaan.
Tämä taitaa olla yksi osa illassa projekti. Ei ole muuten tarvinnut vielä käyttää tähän projektiin euroakaan tämän kuun palkasta. Tarvittavat osat joko varastettu tai sitten ostettu vuosia sitten.
Tarttee kyllä varmaan jostain hankkia tähän penkki. Kuvassa oleva lainassa maantiekiitäjästä. Olen mä kyllä miettinyt josko tekis kunnollisen muotin vaneripenkkiä varten. Kattoo nyt jaksaako/osaako...
Tähän pitäisi mahtua molempiin päihin samankokoiset renkaat. Varmaan kannattaisi laittaa myös levyjarrun kiinnike takahaarukkaankin.
No eipä ollutkaan vielä runko ihan valmis. Ketjun ohjaimen kiinnike mutteri puuttuu. Onko tuolla mitään merkitystä, että rulla olisi pari senttiä nivelen takapuolella? Saisi ohjaukselle hieman enemmän tilaa...
No eipä ollutkaan vielä runko ihan valmis. Ketjun ohjaimen kiinnike mutteri puuttuu. Onko tuolla mitään merkitystä, että rulla olisi pari senttiä nivelen takapuolella? Saisi ohjaukselle hieman enemmän tilaa...
Ei sillä paljon ole merkitystä, koska tuolla joustovaralla ketjun linja ei tuon takapoikkeaman takia siirry pystysuunnassa, kuin ehkä sentin. Tässä tapauksessa on hyväkin siirtää taittopyörä taaemmas, jotta saat ketjulinjan riittävän ylös. Ketjun oikea linja on nimittäin hiukan nivelpisteen yläpuolella, jotta renkaan vedon aiheuttama perän nosto kumoutuu. Se, kuinka paljon ylempänä sen täytyy olla, riippuu takakiekon ja vetovuorossa olevan takarattaan kokosuhteista ja haarukkanivelen korkeudesta maasta. Ilman parempaa kuvaa arvaisin n. 40-50 mm haarukkanivelen yläpuolelle, eli niin lähelle penkkiä, kuin suinkin. Ei tule paljon taittoa vetävään ketjuun. Kuormittamattomana menee suoraan ja sisäänjoustoissa vähän taittaa.
Liitteet
E4.png (411.34 KiB) Katsottu 3242 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuohon mä sen porasin ja porauksen jälkeen rupesin miettimään, että meniköhän oikein. No taidan laittaa vielä isomman rissan kun kerran tilaa tuntuu olevan. Alkuperäinen idea oli laittaa kiristäjä tuohon nivelen kohdalla, mutta eihän "vaihtaja" siinä toiminut. No olkoon tuolla paskaa keräämässä. Paluupuolen aattelin pärjätä pelkällä putkella. Voi olla kyllä, että laitan varmuuden vuoksi paikan rissalle.
Pyörä ekaa kertaa omilla pyörillään. Vielä ylettää jotenkuten jalat maahan. Vähän rupesi epäilyttää toi alaohjaus. No tehdään nyt ensin oikeanlainen ohjaustanko ja katotaan sen jälkeen uudestaan.
Laakeroitu... Kaksi putkea sisäkkäin. Päällimmäinen 30x2 ja sisempi 25x1,5. Sisemmän halkasin ja levitin sen verran, että menee tarkasti sisälle. Pari reikää pääliputkeen ja siitä sitten hitsaten kiinni. Pultti tais olla kymppimillinen...
Koitin hahmotella ohjaustankoa. Vaikeata on... Tuli aika leveä 76cm. No joo muutaman sentin varmaan vois olla kapeampi. Oliskos mahdollista saada kuvia ja mittoja tehdastekosista? Ei tarttis turhaan tehdä montaa mallia.
Yleensä tuo ongelma taklataan asettamalla ohjaustangon nivelpiste lantion paksuimman kohdan alapuolelle. Akseli perseen alle, jolloin ohjaustangon taakse kiertyvä pää mahtuu takapuolen takana lähemmäs keskilinjaa ja eteen kiertyvää voi jyrkimmissä käännöksissä väistää polvella. Kaikenlainen heiluri haittaa radikaalisti ohjausta ja rajoittaa ohjauskulmaa -tai vaatii älyttömän leveän ohjaustangon.
Kädet ja ohjaustangon päät on hyvä olla mahdollisimman tarkasti ohjaustankonivelen kanssa samalla linjalla kaikki kolme = ei heiluria. Sinulla noin onkin, mutta kirjoitin tähän tulevia alaohjauksen kanssa painivia varten.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yleensä tuo ongelma taklataan asettamalla ohjaustangon nivelpiste lantion paksuimman kohdan alapuolelle. Akseli perseen alle, jolloin ohjaustangon taakse kiertyvä pää mahtuu takapuolen takana lähemmäs keskilinjaa ja eteen kiertyvää voi jyrkimmissä käännöksissä väistää polvella. Kaikenlainen heiluri haittaa radikaalisti ohjausta ja rajoittaa ohjauskulmaa -tai vaatii älyttömän leveän ohjaustangon.
Kädet ja ohjaustangon päät on hyvä olla mahdollisimman tarkasti ohjaustankonivelen kanssa samalla linjalla kaikki kolme = ei heiluria. Sinulla noin onkin, mutta kirjoitin tähän tulevia alaohjauksen kanssa painivia varten.
Juuri noin oli tuossa mun maastonojakin esikuvassa:
Tiedä onko tuo nyt hyvin tehty vai ei, mutta omistaja on todennut että ohjaus on huono. Itseäni epäilyttäis lähteä ilman lätkähanskoja ajamaan metsään tuollaisella ohjauksella. Toisaalta jalat saa nopsasti pyörän päältä pois mutta sitten on tuo tanko haittana alla/sivulla. Mun ajolla olis tanko ja kahvat tosi lujilla...
Tänään eka testiajo... Perhana kun toi alaohjaus tuntui jostain syystä hankalalta. En oikeastaan päässyt liikkeelle ollenkaan. Kauhea hinku oli kuitenkin päästä ajamaan, joten laitan Tw bentsin tangon tähän pyörää. Johan alkoi sujua... Täytyy kai harjoitella vain lisää.