Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Osaatko analysoida mikä noissa saumoissa meni vikaan kun ei kestanyt?
Vaatiiko rakenne tollasessa kääntyväpuomisessa vain niin paljon enemmän vai kuin?

Jori sivusikin tätä muistaakseni aiemmin. Tekemällä suoran putken sijaan mutka keskiöstä poispäin tulee saumoihin todella suuret voimat, käytännössä kaikki vääntö mitä kuskista lähtee.

Ehkä niitä voimiakin jonkin verran on mutta suurempi ongelma näissä kahdessa murtumassa oli huono toteutus. Tein mutkan rälläköimällä melkein putken poikki, taittamalla ja sitten hitsaamalla. Ilmeisesti sauma on tehty liian hätäisesti ja vähällä lisäaineella, tai liian kuumaksi paistamalla. Kun on semmosta uuden vuoden tinan pintaa. Ja suoraan saumasta molemmat ratkesi.

Nyt on tehty oikea V-avaus saumaan ja rauhassa ajatuksen ja oikean lisäainemäärän kanssa kolvattu takaisin. Näkyy noissa kuvissa lähinnä keskiötä olevassa saumassa.

No niinhän luulin että kestää.

Perjantaina oli kiva ajokeli ja tarkoitus vähän polokasta tempoa. Muutama kilsa ennen lähtöpaikkaa siis kesken lenkin huomasin ylämäessä että keskiö notkuu ja siitä sitten 26 kilsan matka kotio viilenevässä kelissä kävelysykkeillä että pysyy sen verran kasassa ettei tarvis kävellä.

Loput 6 kilsaa ajoin kokonaan ratkenneella saumalla, nyt on vatsalihaksetkin kipeenä. Taisi loppua maantiekausi siihen... kun ei jaksa taas korjata samaa jo kertaalleen kunnolla korjattua saumaa :evil:.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olisiko mitään järkee että juottas sen ja sen jälkeen tekisi vahvisteen hiilikuitunauhalla . :wink:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Osaatko analysoida mikä noissa saumoissa meni vikaan kun ei kestanyt?
Vaatiiko rakenne tollasessa kääntyväpuomisessa vain niin paljon enemmän vai kuin?

Jori sivusikin tätä muistaakseni aiemmin. Tekemällä suoran putken sijaan mutka keskiöstä poispäin tulee saumoihin todella suuret voimat, käytännössä kaikki vääntö mitä kuskista lähtee.

No niinhän luulin että kestää.

kun ei jaksa taas korjata samaa jo kertaalleen kunnolla korjattua saumaa :evil:.

Miksi et tee tuota suorasta putkesta?
Stongasta keskiöön suoraa putkea?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Hirven Noja
Viestit: 105
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 18:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Hirven Noja »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Miksi et tee tuota suorasta putkesta?
Stongasta keskiöön suoraa putkea?

Aiemmin tästä samasta ketjusta :wink: :

mhelander kirjoitti:

Kuva

Puomiin pitää tehdä esikuvansa mukainen mutka alas ennen keskiötä. Tulee tanko liian ylös ja näyttäis että etuvaihtajalle tulee tiukemmat paikat muuten.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo ei sitä voi tehdä suoraksi. Cruzbike myös modasi alun perin suoran putken mutkalle jotta stemmi ja tanko saadaan alemmas. Sama syy minulla.

Nyt on tuo kuiduttaminen ehkä vahvin ehdokas. Inventoin jäämistöt ja materiaalia löytyy riittävästi korjaamiseen. Hitsaan syvillä V-avauksilla molemmat mutkan saumat uusiksi. Sitten viilaan saumat putken tasalle välttäen putken ohentamista. Rälläköin etuvaihtajan kuoren päätyholkin veks.

Sitten hienolla hiomapaperilla kaikki alumiinioksidi alueelta pois ja perään hetimiten epoksilla kyllästetty lasikuitukankaan siivu ja irroituskangas kompressioon. Sitten 6-8 tunnin päästä perään hiilari+nomex kangasta, kuitusukkaa ja päälle jokunen twill-kerros. Lopuksi epoksiholkista vaijerin kuorelle uusi päätyholkki epoksiliimalla kuitukerrosten päälle.

Pitäisi tulla teräsputken veroinen kaikkineen, silti kevyempi ja ei mahdottomasti paksumpi kuin alun perin. Ja nomex pitänee osat yhdessä jos päätyy joskus murtumaan niin pääsee ainakin ajamalla kotio.

Kunhan vielä jaksais, pitää kattoa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tulipa sitten uusi yllätys kun siirsin penkin MP:hen jotta sain eilen ajettua km-kisan viimeisen maantielenkin.

Löytyi nimittäin hiusmurtuma penkin alta missä päärunko taittuu penkin selkänojan mukana ylös. Samoin flätti komposiiteista tehty dampperi oli antautunut. Tarkoittaa että tällä laitteella tuskin enää tien päällä ajetaan. Hitsailen joskus nuo murtumat kuntoon jotta värkillä voi ylläpitää MBB-taitoja harjoitusrullilla.

Ja että sitä voi käyttää mallina jigin tekoon. Pitää vissiin tehdä tukevampi peli ensi kesäksi jalommista materiaaleista... tämä kun eilisen lenkin fiiliksien perusteella on selkeästi nopein maantienojakki.

Viimeksi muokannut mhelander, 23 Syys 2013, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hiukan oudolta vaikuttaa.

<snip>

Kysymyksessä saattaisi olla pyörän keinuminen eteen-taakse polkemisen tahtiin, jolloin resonanssista johtuen etupyörä on saattanut olla keventyneenä juuri polkaisuhetkellä, jolloin hetkellinen renkaan lipsuminen saattaa olla tottakin. Harmi, kun ei ole videokuvaa suorituksestasi, jotta voisi tutkia, onko kyse tuosta, vai jostain muusta.

:) hyvä että pohdit asiaa.

<snip>

Renkaat on siis 19-622 kokoa ja edessä on 8.55 bar (48% painosta) ja takana 9.15 bar (52%). Voin kokeilla myös MP:n semi-aero kiekkoja joissa on Continental GP Attack & Force kumit (edessä 22-622 ja 6.68 bar, takana 24-622 ja 6.18 bar).

Eilen ajoin MP:llä 98-kilsan maantielenkin. Alla oli maastonojakin kiekot joissa päällä edessä 50-559 Schwalbe Furious Fred ja takana sama 50-622 kokoisena. Paineet edessä noin 1.7 bar ja takana 1.85.

Johan oli pomppuinen peli ajaa kun polki yli 90:n kadenssilla ja vähän suuremmilla tehoilla. Vahvistaa sen että mun "power stroke" tuottaa aika ison vääntöpiikin joka ei ole ihan niin paha jäykässä etuvetosessa mutta läskillä löysähköllä renkaalla olevassa takavetosessa kaikki joustot kertautuu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Johan oli pomppuinen peli ajaa kun polki yli 90:n kadenssilla ja vähän suuremmilla tehoilla. Vahvistaa sen että mun "power stroke" tuottaa aika ison vääntöpiikin joka ei ole ihan niin paha jäykässä etuvetosessa mutta läskillä löysähköllä renkaalla olevassa takavetosessa kaikki joustot kertautuu.

Ei kai sentään takavetoinenkin sutinut. :shock: :D

Korkea, lyhytakselivälinen ja nykivä veto yhdistettynä sopivaan jousivoima-massa-suhteeseen nyökkii helposti. Katsopa seuraavan kerran sillä silmällä, kun näet kauhakuormaajan tai traktorikaivurin ajelevan maantietä nopeaa siirtoajoa. Sellaiset nyökkivät paksujen renkaittensa varassa koko ajan, vaikka moottorin vedossa tuskin on paljonkaan nykimistä tuolla alle parin hertsin taajuudella, jolla nyökkivät. Äänestäkin tuon nyökkimätaajuuden kuulee. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Ei kai sentään takavetoinenkin sutinut. :shock: :D

No ei. Ainakaan noilla renkailla.

jori kirjoitti:

Korkea, lyhytakselivälinen ja nykivä veto yhdistettynä sopivaan jousivoima-massa-suhteeseen nyökkii helposti.

Niin tekee. Molemmat renkaat on lepsummat kuin sen 23-milliset 6+ bar paineiset maantierenkaat. Etuhaarukka on 29er hiilikuituinen ja sekin joustaa enemmän kuin maantiehaarukka. Sitten rungon jousto ketjulinjan suhteen ja penkin yläkiinnikekin on vähän joustava.

V:ssä on ollu 19-milliset tuubit ja erittäin jäykät kiekot alla. On niissä eroa, kuten myös ajomukavuudessa jos on epätasaisuutta pinnassa.

jori kirjoitti:

Katsopa seuraavan kerran sillä silmällä, kun näet kauhakuormaajan tai traktorikaivurin ajelevan maantietä nopeaa siirtoajoa. Sellaiset nyökkivät paksujen renkaittensa varassa koko ajan, vaikka moottorin vedossa tuskin on paljonkaan nykimistä tuolla alle parin hertsin taajuudella, jolla nyökkivät. Äänestäkin tuon nyökkimätaajuuden kuulee. :)

Niin ne tekee.

Hauska oli verrata samalla kiekkosetillä maantieajossa maastonojakkiin jolla on tullut ajettua enemmän. Sillä kun tuntu että vähän pomppii kun mäkiä asfaltilla kiipeää. Mutta se olikin pientä MP:hen verrattuna.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pieniä kyssäreitä. Ei suoraan tähän pyörään liittyvää. Mutta rupes pätkii ajatukset. Tässä sinun pyörässä on ilmeisesti navasta mitattuna mitat seuraavia . Ajattelin tarkistaa mistä ne on mitattu .Kun kuvassa etukolmio oli 650x650x650 . Itse sain mitat seuraavasti piirustukseen , ohjausakselin 650mm , navasta lähtevä keskiöön 350mm ( minkä mitan saat tähän sun pyörässä ) . Kun tämä ohjaustangolle menevän säärettävän putken pituus olisi 500-600mm. Tässä tätä mittailessa olen vaan ihmetyllyt mitta suhteiden erilaisuutta . Jalkojeni sisämitta on 820mm ja siittä vähentää kampieb 175mm pituuden .Jää penkin ja keskiön väliseksi etäisyyreksi noin 545mm. Pyöräni rengaskoko on 507 ja sen ulkohalkaisia noin 600mm . Niin tuota yhtä 650mm mittaa ihmettelen.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

JOs mittaat jalkojen sisämitan, pitää mitta ottaa tuohon haarojenväliin tulevaan putkeen asti. Tuossa kuvassa on mitattu lähinnä X-seam mitta, joka on siis kuvaan piirrettynä 1100 (sininen viiva).

Liitteet
xseammarie.jpg
xseammarie.jpg (22.44 KiB) Katsottu 3674 kertaa
xseam2.jpg
xseam2.jpg (17.88 KiB) Katsottu 3674 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Löytyi nimittäin hiusmurtuma penkin alta missä päärunko taittuu penkin selkänojan mukana ylös. Samoin flätti komposiiteista tehty dampperi oli antautunut. Tarkoittaa että tällä laitteella tuskin enää tien päällä ajetaan. Hitsailen joskus nuo murtumat kuntoon jotta värkillä voi ylläpitää MBB-taitoja harjoitusrullilla.

Ja että sitä voi käyttää mallina jigin tekoon.

Joo. Sain joululomalla vihdoin tehtyä sovittimen jolla TIG:n vanhaan 150A:n letkustoon saa kiinni uuden 200A:n kahvan. Tänään sitten oli virtaa joten hitsasin molemmat murtuneet putket kuntoon. Pitää laittaa kuvia kunhan tietsikalle eksyn...

Ajatus on että kokeilen harjoitusrullilla ajoa ja nythän tässä tulee muutama kuukausi jonka aikana ehkä osa jännityksistä päästyy pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Löytyi nimittäin hiusmurtuma penkin alta missä päärunko taittuu penkin selkänojan mukana ylös. Samoin flätti komposiiteista tehty dampperi oli antautunut. Tarkoittaa että tällä laitteella tuskin enää tien päällä ajetaan. Hitsailen joskus nuo murtumat kuntoon jotta värkillä voi ylläpitää MBB-taitoja harjoitusrullilla.

Ja että sitä voi käyttää mallina jigin tekoon.

Tuossa kun BROL:ssa jälleen väittelevät sekä ajoasennon että nousukyvyn tehokkuudesta nojakin ja pystärin välillä niin tuli samalla pohdittua näitä omia omavalmisteita joilla suurin osa on ajoista tullut. Tässä vehkeessä Nokialla huomasin että tarpeeksi kovilla tehoilla kun polki, korkeasta kadenssista ja rengaspaineesta huolimatta alkoi etupyörä pompottamaan.

Yksi syy tuohon ja ilmeisin tähän penkin alla olevaan hiusmurtumaan on että poljintekniikka on kehittynyt tällä juoksemisen kaltaiseksi, pakarat on lähes irti penkistä ja siitä otetaan tukea ristiselästä hartioihin. On tainnu tulla rasitusta kun kerran hiusmurtuma on juuri putken yläpuolella ja tuo komposiittinen iskunvaimennuslevy on väsähtäny.

Tässäkin alun perin ollut penkki joka sittemmin siirtyi pysyvästi maasturiin särkyi kun kylkiluut pettivät ristiselän tuen kohdalta, syynä sama penkistä tuen otto ja muuten tätä huomioimaton penkin yläkiinnitys.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

...joten hitsasin molemmat murtuneet putket kuntoon. Pitää laittaa kuvia kunhan tietsikalle eksyn...

Tässäpä koko laitos talvisäilytystilassa, ilman penkkiä ja kiekkoja:

Kuva

Ja sitten niihin murtumiin:

KuvaKuva

Kuva

Tuossa siis keskiöpalkin hitsauksen murtuma, nätisti läpi asti. Rälläköin murtuman V:n muotoiseksi ja hitsasin uusiksi.

Kuva

Kuva

Yllä sitten penkin alta rungon murtumat. Nätisti puoleen väliin ja putken päällä joten ei ole tullut renkaiden kautta rasituksesta vaan polkiessa penkistä tukea ottamisesta.

Tämän korjasin viilaamalla uran syvemmäksi, lähes läpi asti, ja sitten ensin pistehitsasin päältä kahdesta kohtaa jonka jälkeen hitsasin sauman läpi niin että varmasti tuli kunnon sauma.

Nyt nämä hitasukset saavat suorittaa jokusen kuukauden erkaumakarkaisua jos sitten edes vähän aikaa kestävät keväämmällä tai talvella rullilla ajoa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässäpä kuvajainen "talvi-Vendetta":sta:

Kuva

Alla on just uudelleen kasattu treenikiekkosetti jossa päällä Schwalbe Marathon Green Guard 25.622 gumekset.

Kävin lauantaina kympin kokeilemassa pyöräteillä ja aika äkkiä hoipertelu muuttu suurin piirtein hallituksi ajamiseksi. Vauhtia oli heti 25 km/h tai enemmän ja pitihän sitä vetästä kylellee S-mutkassa kun ei refleksit olleet ihan oikeat ja kun pito loppuu ura-raapatulla jäisellä lumella niin minkäs teet.

Pitää tätä ajeluttaa pikku pakkaskelillä ja auratulla lumipohjalla. Renkaan pito on about samaa tasoa kuin Schwalbe Road Plus 28-622 gumeksilla joilla ajelin yhden talven MetaPhysic:llä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin