mhelander kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:Osaatko analysoida mikä noissa saumoissa meni vikaan kun ei kestanyt?
Vaatiiko rakenne tollasessa kääntyväpuomisessa vain niin paljon enemmän vai kuin?Jori sivusikin tätä muistaakseni aiemmin. Tekemällä suoran putken sijaan mutka keskiöstä poispäin tulee saumoihin todella suuret voimat, käytännössä kaikki vääntö mitä kuskista lähtee.
Ehkä niitä voimiakin jonkin verran on mutta suurempi ongelma näissä kahdessa murtumassa oli huono toteutus. Tein mutkan rälläköimällä melkein putken poikki, taittamalla ja sitten hitsaamalla. Ilmeisesti sauma on tehty liian hätäisesti ja vähällä lisäaineella, tai liian kuumaksi paistamalla. Kun on semmosta uuden vuoden tinan pintaa. Ja suoraan saumasta molemmat ratkesi.
Nyt on tehty oikea V-avaus saumaan ja rauhassa ajatuksen ja oikean lisäainemäärän kanssa kolvattu takaisin. Näkyy noissa kuvissa lähinnä keskiötä olevassa saumassa.
No niinhän luulin että kestää.
Perjantaina oli kiva ajokeli ja tarkoitus vähän polokasta tempoa. Muutama kilsa ennen lähtöpaikkaa siis kesken lenkin huomasin ylämäessä että keskiö notkuu ja siitä sitten 26 kilsan matka kotio viilenevässä kelissä kävelysykkeillä että pysyy sen verran kasassa ettei tarvis kävellä.
Loput 6 kilsaa ajoin kokonaan ratkenneella saumalla, nyt on vatsalihaksetkin kipeenä. Taisi loppua maantiekausi siihen... kun ei jaksa taas korjata samaa jo kertaalleen kunnolla korjattua saumaa .