Muuttamalla ohjaustangon muotoilua ja kulmaa voi suoraa alaohjausta asentaa monenlaiseen asentoon, jos se ei heti ensi laukauksella osuisikaan kohdalleen.
Meillä oli puhetta tuossa illalla opistolla, jos laittaisit tällaisen takahaarukan etuosan:
Mielestäni se sopisi erinomaisesti suunnitelmaasi ja nojakistasi tulisi aika tyylikäs!
Viikonloppuna tuli taas mietittyä nojakkia eteenpäin. Etenkin penkin ja keskiön säädöt oli nyt pohdinnan alla ja nyt on mielessä taas valtavasti kysymyksiä. Ensinnäkin liittyen talviajoon, minkälaista penkkikulmaa kannattaa käyttää? Ilmeisesti vähän jyrkempi olis parempi tasapainon pitämisen kannalta, vai pärjääkö loivemmallakin penkkikulmalla? Toiseksi, vaikuttaako penkin kulma myös optimietäisyyteen keskiöstä? Eli jos muuttaa penkin kulmaa vaikka 20:stä 40 asteeseen pitääkö keskiötä viedä jonkin verran kauemmas penkistä?
Keskiön liikuttelusta eteen, taakse, ylös tai alas mulla tulee ongelmia ketjulinjan kanssa. Tietysti jos laittaa pylpyrän vetopuolelle ongelmat katoaa, mutta halusin rakentaa tämän pyörän niin että vetopuoli olisi pylpyrätön. Tämän takia oon vähän vastahakonen keskiön säätöjen suhteen, ja mieluummin rakentaisin penkkiin jonkinlaisen etäisyyssäädön, jos etäisyyssäätö on täysin välttämätön. Ajatuksia tästä?
Viikonloppuna tuli taas mietittyä nojakkia eteenpäin. Etenkin penkin ja keskiön säädöt oli nyt pohdinnan alla ja nyt on mielessä taas valtavasti kysymyksiä. Ensinnäkin liittyen talviajoon, minkälaista penkkikulmaa kannattaa käyttää? Ilmeisesti vähän jyrkempi olis parempi tasapainon pitämisen kannalta, vai pärjääkö loivemmallakin penkkikulmalla? Toiseksi, vaikuttaako penkin kulma myös optimietäisyyteen keskiöstä? Eli jos muuttaa penkin kulmaa vaikka 20:stä 40 asteeseen pitääkö keskiötä viedä jonkin verran kauemmas penkistä?
Keskiön liikuttelusta eteen, taakse, ylös tai alas mulla tulee ongelmia ketjulinjan kanssa. Tietysti jos laittaa pylpyrän vetopuolelle ongelmat katoaa, mutta halusin rakentaa tämän pyörän niin että vetopuoli olisi pylpyrätön. Tämän takia oon vähän vastahakonen keskiön säätöjen suhteen, ja mieluummin rakentaisin penkkiin jonkinlaisen etäisyyssäädön, jos etäisyyssäätö on täysin välttämätön. Ajatuksia tästä?
Korkeampi pään asento on periaatteessa talvella parempi, mutta vielä tärkeämpi on, ettei sylikulma muutu liian pieneksi. Talvivaatteissa ajamisesta tulee ahdistavaa, jos sylikulma pienenee paljon 130 astetta pienemmäksi. Sylikulmakeskustelu oli täällä jossain, mutten heti löytänyt. Olikohan tuo nimityskään sylikulma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Keskiötä tarvii yleensä liikutella niin vähän, ettei se juuri aiheuta ongelmia ketjulinjan kanssa. Minun mielestä se on kuitenkin tärkeä etäisyyden hienosäädön vuoksi. On paljon työläämpää siirtää istuinta kuin keskiötä. Usein ei tarvi ketjunkaan pituutta muuttaa.
Jos vaan mahdollista istuimen nojakulman säätö kannattaa laittaa (kesä/talvi-ajo). Minun kokemuksen mukaan kaikki säädöt, jotka voi tehdä, kannattaa tehdä sekä itseä että muita käyttäjiä varten. Myyntitilanteessakin se on suuri etu.
Säädettävän istuimen kiinnityksessä on kätevä käyttää pakoputken klemmaria:
Tässähän on aika lähellä sinun suunnitelmaasi oleva nojakki:
Kuvan saa näkymään kokonaan klikkaamalla kakkospainiketta ja sieltä Avaa uudessa ikkunassa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Jos penkkiä nostaa pystympään, keskiö pitää olla hiukan lähempänä miun ymmärryksen mukaan. Pieni nojakulman muutos tuskin vaikuttaa. Jos muutos on suuri, penkkikin pitäs olla erimallinen.
Jos itse penkissä ei ole ristiseläntukea niin ei tartte siirtää penkkiä vaan kuski liukuu penkissä oikeaan kohtaan. Ristiseläntuki voi olla irtonainen tyyny.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jokohan tällä suunnitelmalla päästäs ens viikolla hitsailemaan runkoa!? Meinasin rakentaa tuohon penkin ja keskiön säädöt niinkun oli aikasemmin puhetta. Pitää varmasti vähän myöhemmin kattoa tarkemmin noita juttuja.
Meinasin alottaa takahaarukan tekemisestä ens viikolla kun tuo hitsaaminenkin alkaa auttavasti onnistua. Minkälaista tavaraa oot Sakari käyttäny tuossa haarukan sisäpuolella?
Tuo alaohjauksen sijoittelu on vähän outo. Tuuppa katsoo minun pyörää , niin saat selvyyren . Puh.0404864886 . Samalla takahaarukan putkien paksuuksia.
Hyvältä näyttää. Ohjaustangon asentoa ja paikkaa voi monella tavalla säätää, kun muut osat ovat paikallaan. Olen käyttänyt 1 mm teräslevyä takahaarukan sisäpinnassa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kiitoksia nojanallelle nazcan koeajelusta! Pääsi taas näkemään vähän erilaista alaohjaustoteutusta.
irakas kirjoitti:
Ohjaustangon asentoa ja paikkaa voi monella tavalla säätää, kun muut osat ovat paikallaan.
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
20 asteen nojakulmalla on aika vaikea ajella talvella. Itsekkin muutan oman penkin n. 30 asteeseen talveksi.
Minä ajan jopa 60-70asteella, mutta tuohan hoituu säätämällä ja vielä paremmin penkkiä vaihtamalla.
Jukka
Juu, noita istuinkulmia ja ohjaustangon asentoja pitää kokeilla sitten tarkemmin kun pyörä on siinä vaiheessa. Ajattelin, että vähintään 40 asteeseen voisi talveksi nostaa tuon penkin.
Tässä ois muutamien mutkien jälkeen väliaikakuva rungosta. Aika hidasta tuntuu olevan rakentelu, mutta ehkä nyt kun on saanu vähän hitsaamisen kanssa itseluottamusta hommat alkaa luistamaan nopeemmin. Jätin tohon takahaarukkaan suunnitelmista poiketen läskeille tilaa jos sellasille tulee myöhemmin tarvetta.