päivämäärä: 21.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1877
Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 25.09.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1900 (107,1)
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 01.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1905 (106,3)
Tulin siihen tulokseen kahden euron ja kuuden euron (Motip cycling chain oil dry sport 250) ohuita öljyjä nyt neljä kuukautta kokeilleena että ihan sama kumpaa pistää, sama lopputulos.
Quest Carbon -2015
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Tulin siihen tulokseen kahden euron ja kuuden euron (Motip cycling chain oil dry sport 250) ohuita öljyjä nyt neljä kuukautta kokeilleena että ihan sama kumpaa pistää, sama lopputulos.
Tähän joku "huppupyöräilijä" sanoisi että miehessä vika jos ei kykene erottamaan Halpahallin öljyä Motip cycling chain oil dry sport 250:sta
Itsehän käytän vaihdelaatikko öljyä kesällä ja synteettistä moottoriöljyä talvella. Ei tarvi erikseen ostella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Tulin siihen tulokseen kahden euron ja kuuden euron (Motip cycling chain oil dry sport 250) ohuita öljyjä nyt neljä kuukautta kokeilleena että ihan sama kumpaa pistää, sama lopputulos.
Tähän joku "huppupyöräilijä" sanoisi että miehessä vika jos ei kykene erottamaan Halpahallin öljyä Motip cycling chain oil dry sport 250:sta
Itsehän käytän vaihdelaatikko öljyä kesällä ja synteettistä moottoriöljyä talvella. Ei tarvi erikseen ostella.Jukka
Ainakin litrahinnan pitäisi olla kohdallaan jos ostaa isommissa erissä Liekö sitten että ne erot tulevat paremmin esille laadukkaammissa ketjuissa, mene ja tiedä. Itsellä on KMC X9:t ja pidän niitä aika perusketjuina.
Quest Carbon -2015
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Liekö sitten että ne erot tulevat paremmin esille laadukkaammissa ketjuissa, mene ja tiedä.
Kyllähän öljyissä eroja on. Pintapaineen kesto pitäisi vaihdelaatikkoöljyissä olla hyvä, kun taas moottoriöljyt kestää paremmin kuumaa ja säilyttävät voiteluominaisuutensa vähän likaisenakin. Polkupyörän ketjuöljyissä vaan ei taida olla mitään laatuluokituksia/numeerisia ominaisuuksia, pelkkiä mainoslauseita. Liekö nuo edes eri valmistuserien välillä samaa tavaraa vaikka etiketti sama olisikin?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Noin periaatteessa, vaihdelaatikkoöljy on parempaa EP- (korkean pintapaineen) lisäaineistuksen ja korkean viskositeetin takia. Rullaketjussa ketjun lenkkien akselien ja lenkin poskilevyjen ja rullan ja ketjupyörän hampaan kylkien väliset kontaktit ovat niin hitaita ja kovapaineisia, että voitelutilanne perustuu aina vähintäänkin osittain mekaaniseen kosketukseen öljykalvon läpi. Mitä jäykempi öljy, sitä suuremman osan kantaa öljykalvo. Öljykalvon läpi tulevaa mekaanista kosketusta varten on kehitetty näitä EP-lisäaineita, jotka muodostavat metallisille pinnoille kalvon, joka leikkautuu helposti ja toimii näin voiteluaineena estäen kontaktipintojen metalliosia kulumasta ja pienentää metallisen kontaktin kitkakerrointa. EP-lisäaineita käytetään enemmän vaihteistoöljyissä, mutta lisätään niitä nykyään moottoriöljyihinkin. Kuumankestävyydestä ei polkupyöräkäytössä ole paljon hyötyä.
Paksu vaihteistoöljy olisi siis oikein hyvä muuten, mutta kun se kerää pölyä ja alkaa tahmata. Ohut vaihteistoöljy olisi tahmaamisen kannalta parempi, oljyvoitelun kannalta vastaavasti heikompi, mutta varmaan kokonaisuutena parempi, kunhan siinä on kunnon määrä näitä EP-lisäaineita. Luultavasti rullaketjuöljyt ovat juuri tällaisia. Jukan vaihteistoöljy / moottoriöljy systeemi on paras tapa ketjujen ja rattaiden kannalta - ja halpa, mutta vaatii ajoittain ketjujen puhdistusta ja muutenkin tahmaisten ketjujen sietämistä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 03.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1915 (105,2)
Tuossa tulikin mukavasti lisää taukoluettavaa öljyistä, kiitoksia työpäivän piristyksestä!
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 07.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1969 (104,4)
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 17.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1994 (102,7)
Kaveri koeajoi pyörän eilen. Pakko saada tuo kaksi tonnia täyteen ennen ensilumia.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Noh, 1994:ään jäi kilometrit ja paino putosi tätä kirjoittaessa tänä vuonna 16 kiloa. Pudotus jatkuu.
Kokeilin netissä olevan artikkelin ohjeiden mukaan laittaa Lakesteriin nippusidepatenttia renkaisiin lisätäkseni pitoa talvikelillä. Tuntui että pito parani menosuunnassa mutta siteet lähtevät irti heti jos on vähänkin kovempi alusta tai kosketusta asfalttiin. Ei ollut kallis kokeilu. Tiedättepähän nyt ettette haaskaa kuutta euroa
Linkki itselle muistiin jos fatti-o:n pito ei riitä.
Quest Carbon -2015
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Aja viikonloppuna se 2k täyteen kun tulee lämpimät kelit ja lumi sulaa.
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Pastori kirjoitti:Aja viikonloppuna se 2k täyteen kun tulee lämpimät kelit ja lumi sulaa.
Pitänee tehdä silleen, sopivasti pitääkin käydä postissa silloin
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 25.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2000
Hyvät autoliitto, onneksi ei ole yhtenäinen linjaus! Linkki
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 26.10.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 2023
Paristot vaihdettu lamppuun.
Quest Carbon -2015