Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

hannu619 kirjoitti:

...Kyselen siksi, kun pyörä on jo keksitty.
Teillä on kokemusta ja tietämystä siitä, mitkä vehkeet kulkee ja mitkä ei.
Kun olen noita sivuja lueskellut (myös ulkomaalaisia) ja kertomuksia arvioinnut, hyvin usein törmää siihen, että on raskas polkea, ei oikein kulje - myydään.

Juurikin tästä syystä olisi hyvä päästä kokeilemaan ennen osto/rakentamispäätöstä. Voi olla turhan ruusuinen kuva virtaviivaisen katteen tuomasta nopeudesta, ja totuus paljastuu viimeistään ylämäessä, kun vauhti putoaa selvästi alle normipyörän. Ai mutta sullahan oli ajatus sähköavusta, sillähän ne ylämäetkin pääsee vauhdilla, tasaisella ja alamäissä mennään sitten kinnerinopeuksissa pelkästään lihas- ja painovoimalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:

Talvella? HMM - tuskin muuta kuin testimielessä ja sitten, kun tiet ovat hyvin auratut ja pakkasta noin 5 astetta, aurinkopaisteessa. Talvella hiihtelen ja kuljen autolla.

Eli, kyllä sen kinnerin pitäisi olla vähintäin kolmanneksen tai puolet nopeampi. Joten tuollaiseen yli 30km/h keskivauhtiin pitäisi päästä. Jousitus pitää olla.

Hyvältä ja realistiselta vaikuttaa, mutta hurja keskinopeus pyörätielle. Maantiellä voisi onnistua.

hannu619 kirjoitti:

Ostaminen: Vähän hiertää niiden hinta. Jotenkin ei mahdu ajatusmaailmaani, että uuden henkilöauton saa halvemmalla kuin hyvän kinnerin.
Työ tietysti maksaa, mutta ei minulle. Minulla on nyt aikaa tehdä vaikka mitä.

Entäpä käytetty Hollannista http://www.ligfiets.net/advertisement
Kyllä osiin ja materiaaleihinkin rahaa palaa jos hi-fi laitteen haluaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

hannu619 kirjoitti:

...Lähetä vastaus vaikkapa email osoitteellani: hannusve@gmail.com
Kiitos.

Spostia lähetetty.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Pastori kirjoitti:

Eiks tää Cone voisi olla nyt aika lähellä? http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 47&p=49546&

Joo. Hieno projekti. Onnittelut sinulle.
Miten Saksan kilpailussa kävi?

Näyttää, että on liian pieni minulle. Tarvitsen enemmän tilaa ympärilläni. Nyt ilman kokeiluja pitäisin parhaana toimintaympäristönä a´la Mangon tapaista laitetta.
Haluaisin, että pää on avotilassa ja siihen olisi mahdollista vetää katto päälle kuin esim. BMWZ3 ja MB KLC.

Eipä tuon suurentaminen nyt niin vaikeaa ole. Keskeltä halki ja kaistale väliin. Rintakehän yläosan kohdalta pala pois jne.
Muutostyöt ja viimeistelyt onnistuu kyllä...
Pitääpä tuumailla jos vaikka päädyn Lowraceriin ja kattaisin sen. Tai tekisin sellaisen rungon rimaepoksin kotelosysteemillä.
Esimerkiksi edm. tavalla tehty mela painaa 490 g, hiilikuituinen alipaineella tehtynä 690 g (jos pituus ja lapa ovat saman kokoisia).

Voi olla, että päädyn enemmän "lentokonemaiseen" ratkaisuun. Puukaaret ja niiden päälle kiristetty kangas. Yeh - tuntuu kiehtovalta.
Sillä tavalla tehtynä voisi olla, että sisämelu olisi hiljaisempi?

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

hannu619 kirjoitti:

Asustelen Varsinais-Suomessa. Turku on kaupunki, jonne matkat pitää tehdä.
Yhtään kinneristiä en ole näillä seutuvilla nähnyt. Nojapyöräilijän noin 5 vuotta sitten.
Pyöräilen nyt kutakuinkin 3000 km/vuodessa, eli istun satulassa noin 200 - 250 tuntia keväästä talven alkuun.

Missä Turun ympäristössä on 29 km:n säteellä neljä huomattavaa mäkeä? Eikös Varsinais-Suomen pitäisi olla aika tasaista? Eh?

Kannattaa todellakin käydä tutustumassa jo olemassa oleviin kinnereihin. Katso täältä kohta kinnerirekisteri, siellä on vapaaehtoisesti ilmoittautuneiden luetteloa. Mutta noin suurinpiirtein läheltä Turkua katsoen taitaa olla:

  • tm Mango Nokialla (tjsp)
  • ajarmala Milan SL Nummelassa (mutta et taida kokosi takia mahtua siihen)
  • tms Strada Veikkolassa
  • velowagon Mango Helsinki?
  • eemeli Mango Hämeenlinna
  • Johan Backman Quest Pietarsaari
  • on vielä muutama muukin, mutta muisti pakenee

Ja kannattaa ehdottomasti käydä siellä Tammisaaressa Velokraftilla ihmettelemässä.

Entäs, jos rakennat katteen vaikka lentokonevanerista triken päälle?
Ajou taas on rakentanut lasikuituisen katteen tadpolensa päälle, kannattaa kysellä häneltäkin kommentteja hankkeesta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:

Voi olla, että päädyn enemmän "lentokonemaiseen" ratkaisuun. Puukaaret ja niiden päälle kiristetty kangas. Yeh - tuntuu kiehtovalta.
Sillä tavalla tehtynä voisi olla, että sisämelu olisi hiljaisempi?

Ihan varmasti. Tässä olisi pitkään tuotannossa ollut malli sellaiselle: http://www.lightningbikes.com/f40/

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

ajarmala kirjoitti:
hannu619 kirjoitti:

Asustelen Varsinais-Suomessa. Turku on kaupunki, jonne matkat pitää tehdä.
Yhtään kinneristiä en ole näillä seutuvilla nähnyt. Nojapyöräilijän noin 5 vuotta sitten.
Pyöräilen nyt kutakuinkin 3000 km/vuodessa, eli istun satulassa noin 200 - 250 tuntia keväästä talven alkuun.

Missä Turun ympäristössä on 29 km:n säteellä neljä huomattavaa mäkeä? Eikös Varsinais-Suomen pitäisi olla aika tasaista? Eh?

Kannattaa todellakin käydä tutustumassa jo olemassa oleviin kinnereihin. Katso täältä kohta kinnerirekisteri, siellä on vapaaehtoisesti ilmoittautuneiden luetteloa. Mutta noin suurinpiirtein läheltä Turkua katsoen taitaa olla:

  • tm Mango Nokialla (tjsp)
  • ajarmala Milan SL Nummelassa (mutta et taida kokosi takia mahtua siihen)
  • tms Strada Veikkolassa
  • velowagon Mango Helsinki?
  • eemeli Mango Hämeenlinna
  • Johan Backman Quest Pietarsaari
  • on vielä muutama muukin, mutta muisti pakenee

Ja kannattaa ehdottomasti käydä siellä Tammisaaressa Velokraftilla ihmettelemässä.

Entäs, jos rakennat katteen vaikka lentokonevanerista triken päälle?
Ajou taas on rakentanut lasikuituisen katteen tadpolensa päälle, kannattaa kysellä häneltäkin kommentteja hankkeesta.

Kiitos listasta. Yritän tavoitella nimimerkkejä.
Kokeilepa joskus suuntaa Kuusistonsalmesta kohti Nauvoa. Kuusistonsalmeen (Kaarina) loppuu tasaisuus, tai alkaa, riippuen siitä mihinkä päin on menossa.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

jviirret kirjoitti:
hannu619 kirjoitti:

Voi olla, että päädyn enemmän "lentokonemaiseen" ratkaisuun. Puukaaret ja niiden päälle kiristetty kangas. Yeh - tuntuu kiehtovalta.
Sillä tavalla tehtynä voisi olla, että sisämelu olisi hiljaisempi?

Ihan varmasti. Tässä olisi pitkään tuotannossa ollut malli sellaiselle: http://www.lightningbikes.com/f40/

Kuva

Jukka

Tätä olen katsonut useamman kerran ja löytyneitä videoita. Hyvältä näyttää. Mutta hieman askarruttaa tuo suuri sivutuuli pinta-ala, vaikuttaisi olevan turhan korkea. Miten käyttäytyy, kun rekka vetää vierestä vastatuuleen rajoittajaa vasten? Heiluttelee varmasti!
Olen katsellut myös M5 sivuja, ja siellä oli nopean näköinen lowracer, jolla olisi voitettu 8 kilpailua. Siinä voisi olla ideaa kattamiseen.

Joka tapauksessa teen katettuun fillariin ns. turvakaaren. Jos kaadun, niin pidän kädet tangossa ja kaari ottaa voimat vastaan. Tuki myös päälle.

Hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

PW kirjoitti:
2013-08-04 14.03.03.jpg

Jos rakentamisen monimutkaisuus ei ole ongelma, suosittelisin tuota "kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä" ketjua. Luulisin ett kolmipyöristä paras myös hiekalla.
Materiaalinhan voi valita mielen mukaan, epäilen kuitenkin puurakenteisen keveyttä verrattuna teräsrunkoiseen.

Petri

Autatko Petri, en saa mistään kiinni tätä projektia tai viestiketjua. Kiitos.
Olen aika onneton tämäntyylisten sivujen käyttäjä.
Olen mm. yrittänyt sivuille liittää kuvaa useamminkin kerran, mutta ei onnistu minulta vieläkään (fillarifoorumi).

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

hannu619 kirjoitti:
PW kirjoitti:
2013-08-04 14.03.03.jpg

Jos rakentamisen monimutkaisuus ei ole ongelma, suosittelisin tuota "kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä" ketjua. Luulisin ett kolmipyöristä paras myös hiekalla.
Materiaalinhan voi valita mielen mukaan, epäilen kuitenkin puurakenteisen keveyttä verrattuna teräsrunkoiseen.

Petri

Autatko Petri, en saa mistään kiinni tätä projektia tai viestiketjua. Kiitos.
Olen aika onneton tämäntyylisten sivujen käyttäjä.
Olen mm. yrittänyt sivuille liittää kuvaa useamminkin kerran, mutta ei onnistu minulta vieläkään (fillarifoorumi).

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3124

Mun mango+ pääsee kyllä testaan, jos Hämeenlinnaan päin eksyt. Kyllä mangoon isompikin mies mahtuu. Suosittelen kyllä kanssa tuota vuokraamista Velocraftista. Käsittääkseni aika edullinen vuokrahintakin vielä. Kyllä pieteri mun sähköposteihin on aina vastannut. Ei mitään pahaa sanottavaa kyseisestä henkilöstä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

Eemeli kerkeskin linkittää tuon kaksiraiteisen kolmipyörän viestiketjun, kiitos. Miullekin vaikeeta, varsinkin kännykällä linkittää.
Ideanahan tuossa on ainakin se ett kolmesta renkaasta kaks kulkee samaa uraa, joten monttuja löytyy tiestä vähempi ja lumen jää vain kaks jälkee - kulkeminen ehkä kevyempää lumessa ja hiekassa.
Lisäksi tuolla runkomallilla on mahdollista tehdä kohtuu kevyt kinneri.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
hannu619 kirjoitti:

Voi olla, että päädyn enemmän "lentokonemaiseen" ratkaisuun. Puukaaret ja niiden päälle kiristetty kangas. Yeh - tuntuu kiehtovalta.
Sillä tavalla tehtynä voisi olla, että sisämelu olisi hiljaisempi?

Ihan varmasti. Tässä olisi pitkään tuotannossa ollut malli sellaiselle: http://www.lightningbikes.com/f40/

Tätä olen katsonut useamman kerran ja löytyneitä videoita. Hyvältä näyttää. Mutta hieman askarruttaa tuo suuri sivutuuli pinta-ala, vaikuttaisi olevan turhan korkea. Miten käyttäytyy, kun rekka vetää vierestä vastatuuleen rajoittajaa vasten? Heiluttelee varmasti!
Olen katsellut myös M5 sivuja, ja siellä oli nopean näköinen lowracer, jolla olisi voitettu 8 kilpailua. Siinä voisi olla ideaa kattamiseen.

Ihan varmasti heiluttaa, mutta muualta luetun perusteella ei ole ihan niin paha ongelma kuin voisi kuvitella. Tietoa ei ole.
Tuo korkeus on "jännä juttu", sillä katettuna näistä ei voi tehdä kovin matalia. Istumakorkeus voi olla matala, mutta muuten katettu on korkeampi kuin kattamaton. Polvet käy polkiessa aika korkealla ja kate pitää nostaa näiden yläpuolelle. Aiheuttaa näkyvyys ongelmia eteenpäin. Kattamattomassa kuljettaja voi katsella jalkojen välistä ja polvien kohdalta silloin kun ne ovat alhalla. Lyhyemmillä kammilla ongelmaa voi lieventää, mutta todennäköisesti selkänoja pitää olla pystympänä kuin katteettomassa.
Korkeampi pyörä on varmastikkin myös helpompi hallita noissa pyörteissä ja sellaisessa jalat saa tukevammin maahan. Aika tärkeää kyytiin meno ja pois nousu vaiheessa. Voit kokeilla tätä menemällä ensin selinmakuulle jollekin 20cm korkealle rakenteelle ja nousta siitä ylös, kuinka paljon vaivalloisempaa se on kuin esim. 60cm korkealta tuolilta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on sellainen muistikuva että suomessa joku on rakentanut täsykatetun Tour Easy-tyyppisen nojapyörän ja siitä on jossakin täälläkin vietiketju. Löytäs vaan...

edit: löyty http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36&p=31046

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

jviirret kirjoitti:

Mulla on sellainen muistikuva että suomessa joku on rakentanut täsykatetun Tour Easy-tyyppisen nojapyörän ja siitä on jossakin täälläkin vietiketju. Löytäs vaan...

edit: löyty http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36&p=31046

Jukka

Suuri kiitos. Olipa mielenkiintoinen projekti. Upeata kehittelyä. Jokohan sillä on ajettu lujaa esim. alamäissä?
Onkohan fillareissa sama homma kuin lentsikossakin, että silmälle kauniit ja yksinkertaiset muodot toimivat hyvin ja menevät kaupaksi?

Hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

hannu619 kirjoitti:

Olen katsellut myös M5 sivuja, ja siellä oli nopean näköinen lowracer, jolla olisi voitettu 8 kilpailua. Siinä voisi olla ideaa kattamiseen.

Mulla on juuri tuo mainittu M5 CrMo lowracer jolla ne 8 ennätystä on ajettu ja johon Bram teki useamman evoluution katteita. Eikös lowrider toissa kesäksi hankkinut sellaisen katteen M5 TiCa lowraceriinsa ?

Joka tapauksessa lowracer ei ole kovin ideaali kattamiselle jos tarkoitus on ajaa sillä vähääkään ihmisten ilmoilla tai normaalissa liikenteessä. Jo mainittu pystympi istuma-asento tarvitaan että näkee ajaessa eteensä. On vaikeampaa jos ei peräti mahdotonta lowracerilla ja sen mataluus meneekin sitten hukkaan.

Muutenhan 451-etupyörällä varustettu lowracer on kyllä ihan liukasliikkeinen laite ja mukava ajaa. Kisalaitteeksi mun makuun liian letku ja painava, kattamattomana sille pärjää helposti highracer-tyyppisellä kuten tänä vuonna Nokialla pistin paremmaksi ajamalla pienemmillä sykkeillä reippaasti kovempaa diy-Vendetta:lla kuin vuosi sitten lowracerilla 6h ja viime vuoden saldon 222 kilsaa.

Kannattaa sitten pohtia sitä pyörän (ei siis triken) kattamista siltäkin kantilta miten pysähtymiset ja liikkeelle lähdöt saa onnistumaan. BROL:ssa ja WISIL:ssä on esitelty Birk Peregrin joka on varmasti nopea ja suurin piirtein kätevä katettu nojapyörä mutta maksanee sikana, on siis kompleksinen saada tehtyä, ja ei sovi kaikille keleille (ristituulille) ajettavaksi yleisille teille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin