Laitanpa minäkin omat lyhyen aikavälin kokemukseni tänne. Minähän olen uusi / aloitteleva kinneristi, joka ei ole ajanut "normaalilla" nojapyörällä metriäkään. Vaihto tapahtui Canondale-maatiepyörästä, paino n.8 kg, Mango Sport kinneriin, paino n.30 kg. Alkuviikosta täyttyi ensimmäinen 1000 km kinnerillä.
Aluksi Mangon ohjaus tuntui aivan liian herkältä. Nopeuden noustessa esim. alamäessä yli 38 km/h tuntui, että ei edes koko kaistan leveys riitä kun Mango heittelehti sivuttain. Tämä 38 km/h tuntui olevan jonkunlainen "rajanopeus", koska siinä kinnerin käyttäytyminen muuttui todella radikaalisti. Valittelin tätä ominaisuutta Pieterillekin, joka sanoi sen olevan normaalia tottumattomuutta ja yleistä kaikille kinnereille. Täytyy myöntää, että Pieter oli ainakin osittain oikeassa. Nyt kinneri ei tunnu niin epävakaalta ajettavalta kovemmissakaan nopeuksissa, vaatii siis totuttelua. Ero pystypyörään on kuitenkin todella iso, koska niissä tuntuu, että mitä kovempaa ajaa sitä vakaammaksi meno muuttuu.
Vakauteen tuntuu vaikuttavan todella paljon tuuliolosuhteet, puuskittainen sivutuuli on tietenkin pahin, sekä tienpinnan kunto ja kallistus. Kinneri heiluu ja kallistelee, mikä aluksi häiritsee silmää ja tasapainoaistia, jolloin ilmeisesti tulee tehtyä turhia / vääriä ohjausliikkeitä, mikä vain lisää epavakautta. Tähän tuntuu ONNEKSI kuitenkin tottuvan ajokilomerkien karttuessa.
Täysin erilainen penkki ja ajoasento vaativat myös totuttelua. Suorituskykyni on vieläkin kinnerillä heikompaa kuin maatiepyörällä. Samalla reitillä, samoilla sykkeillä, häviän kinnerillä noin 2-3 km/h keskinopeudessa. Tässä pitää huomioida myös se, että tämä ajo tapahtuu täysin pyörätiellä, joka ei ole kinnerille se paras / nopein paikka ajaa. Tässä lisäpaino tekee myös ison vaikutuksen.
Reidet ja alaselkä olivat aluksi todella ihmeissään lisääntyneestä rasituksesta, nyt pikkuhiljaa alkavat tottua.
Suurinpana ongelmana minulla on ollut oikean lonkkanivelen ärtyminen. On rajoittanut jopa hieman harjoittelua / ajelua, kun yritän antaa sille aikaa rauhoittua. Sen ärsyyntymiseen en keksi mitään muuta selitystä kun penkin ja ajoasennon muuttuminen. Aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia tuntemuksia lonkissa. Polville kinneri taas näyttäisi sopivan paremmin kuin odotin, lisäpainosta huolimatta. Tässäkin taas TOTUTTELUA vaatii.
Kaiken kaikkiaan kinneri on kyllä " MAGEE" peli. Sillä on kiva ajella kovaa, mutta ehkä kaikista mageinta on ajella rauhallisesti ihmisten ihmetellessä 
Timo