Tuossa toisessa aiheessa sivuttiin näytä ketjyöljyjä... itse olen ollut tyytyväinen Finish Line Teflon "kuivaöljyyn" maantiekäytössä ja saman valmistajan "Wet" öljyyn syksy-talvi-kevät keleillä jolloin on joko kosteaa tai sitten lunta.
Näissä on kuitenkin sellainen ongelma että jos ajaa märässä maastossa tai sateessa niin teflon häipyy ketjusta hyvin nopeesti, pahimmillaan joutuu joka lenkin (tai sen jälkeisen pesun) jälkeen voitelemaan uusiksi. Ja wet on aivan mahdoton keräämään kaiken pölyn ja lian ketjuun ja voimansiirtoon muilla kuin märillä keleillä.
Kun kmb kertoi että on tyytyväinen Squirtlube ketjuöljyyn joka on siis vesiohenteinen vahapohjainen öljyämisemenetelmä piti sitä vähän googlailla ja mtbr:n foorumilta löytyi aika ylistävää lausuntoa nimen omaan maastokäytössä ja vaihtelevilla keleillä. Ja kun kerran tavaraa saa bike-discount kaupasta niin pitihän sitä kaveriksi teflon-pullolle tilata.

Ensimmäistä kertaa otin maasturista Campy Record C9 -ketjut katkaisemalla pois (niissä kun ei ole/tarvita pikalukkoja) ja bensiinillä 2L:n Lasol-pullossa hölskyttelemällä irrottelin kaiken lian pois, lopuksi ihan puhtosella bensalla kunnes likaa ei siihen enää irronnut. Tämä ei ollut isokaan homma kun olin tuon edellisen wet-voitelun jäljiltä ajanut ketjun aikalailla kuivaksi ja pyyhkäsin WD-40 rätillä enimmät pinnasta ennen irroitusta.
Yön yli kuivuttuaan putsasin pakan, ketjurattaat ja taittopyörät ja laittelin ketjun takaisin. Tippa per ketjun nivel voitelin ekan kerran, pyörittelin tovin jotta aine leviää ja noin puolen kokonaisen tunnin päästä kävin toistamassa käsittelyn. Kuivuttuaan pintaan tuli silti hieman likaa mutta sehän poistunee kunhan ajamaan pääsee ja foorumien mukaan voi joutua vielä kolmannen rasvauksen tekemään.

Tämmöseltä se näytti kun öljy oli levitetty ennen kunnolla kuivumistaan.
Itse rasvaus oli itse asiassa helpompaa, nopeampaa ja siistimpää kuin kummallakaan Finish Line öljytyypillä. Ketjua en pyyhkinyt lainkaan ja tuo vaha näyttää kovettuvan mihin sitä enemmän jää ja kuulemma varisee veks ajaessa. Ketjun ei pitäisi kerätä likaa ja tämä öljytyyppi kuitenkin kuulemma voitelee vaikka märissäkin olosuhteissa ajaisi.
Kunhan flunssa hellittää niin pitää käydä rymyämässä tavanomainen lenkki niin selviää paljonko oli myyntipuhetta. Jo se että sotkun putsaus helpottuu ja rasvaus on näinkin helppoa on iso apu maastoajokissa...