jviirret kirjoitti:Hopea kirjoitti:Millainen valokeila noissa on?
No tuossa mun lampussa on kirkas pyöreä keskellä ja himmeämpi alue ympärillä. Halutessaan saa kyllä häikäistyä, mutta kun suuntaa oikein niin ei ole ketään häirinnyt. Umpio on "karhennettu" valmistajan toimesta, siksi kai 100lumenia himmeämpi kuin samoilla spekseillä olevat peiliumpiolliset. Parempi näin, nyt kirkkaan ja himmeämmän valon raja ei ole ihan niin terävä, luulisin. Yhtään ei haittaa vaikka valokeila olisi leveämpi eikä näyttäisi satojen metrien päähän, siihen toki auttaisi tuollaiset helanderin mainitsemat linssit, mutta olkoot...
Saa niitä linssejä Suomestakin mutta kovemmalla hinnalla tietysti.
Tässä tuolta linkin takaa poimittuja valokuvioita, siis vastaavalla valolla kuin tuo mun 1-ledinen:

Yllä "Magicshine" vakiokeila ilman linssiä...

ja yllä linssin kanssa.
Nuo kuvat on todella viitteellisiä ja kun linssin kanssa vertasin olohuoneen valkoiseen seinään vanhaa 1-ledistä täydellä teholla ja uutta 2:lla ledillä niin edellisen keila oli palkkimainen ja "matala" vaakatasossa mutta uuden oli selkeästi sekä kirkkaampi että laajempi.
Mulla on molemmissa valoissa linssi asennettuna vastoin paikallisen kauppiaan suositusta, eli mulla on kova lasilinssi omalla paikallaan ja tuo patjalinssi sen sisäpuolella sileä puoli lasilinssiä vasten. Uuteen valoon otin hiukka ohuemman linssin tiivisteen vanhasta jotta kehyksen kiristys tiivistää myös rungon tiivisteen.
Samaa kertoi sitten ainoa lenkki jossa uusi valo testeissä, tiet vesikelien jäljiltä aika tummassa jäässä, pinnassa oli vain vähän kuuran tapaista joka kuitenkin söi aika paljon valotehoa. Suuntausta piti vähän hakea kohdalleen mutta nyt tulee valotehoa enemmän sekä lähelle että tuonne 10-30 metrin päähän ja tasaisemmin. Myös yhdellä ledillä on valoa enemmän kuin vanhan lampun matalalla teholla.
Toisaalta valoa karkaa ehkä vähän enemmän ympäristöön pääteltynä lumisista puista ja heijastavista liikennemerkeistä. Yksikään auto ei vilkutellu valoja missään, ei toisaalta niin tehnyt aikaisemminkaan. Ilman linssiä uusi valo antaa valoa pääkeilojen (1..3 lediä käytössä) ulkopuolelle aika reippaasti, taatusti kiusaisi muita tiellä kulkevia.