Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mulla olis joutavia varvaskoukkuja/häkkejä jos haluaisi niitä kokeilla noin niinkuin välimuotona.

kissaniitty kirjoitti:

Tietty kandee noita varvaskoukkuja testaa, aluksi vaikka ilman remmejä niin saa jalan maahan tarvittaessa nopeasti.

En ollenkaan ymmärrä, mitä hyötyä noista varvaslenkkien häkeistä olisi nojapyörässä, jossa polkemisliike on joka tapauksessa kantapään suuntaan ja eteen työntäessä kengän korkoa vasten. Voisit Pastori rälläköidä yhdestä koukkuparista yläosan pois ja laittaa häkin alaosan polkimien takapuolelle jalanputoamisenestohyllyksi. Sellaisilla saattaisi olla jotain hyötyä, joskin varsinainen veto tuskin onnistuu pelkän kantakoukun avulla.

On tätä jotkut kokeilleetkin, vaan ei raportoineet tuloksista.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

En ollenkaan ymmärrä, mitä hyötyä noista varvaslenkkien häkeistä olisi nojapyörässä,

Itse totesin ne ainakin kikottimessa hyviksi, niin hyviksi että niistä saatujen kokemusten perusteella uskalsin kikottimeen sijoittaa "oikeat" lukot...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:
jori kirjoitti:

En ollenkaan ymmärrä, mitä hyötyä noista varvaslenkkien häkeistä olisi nojapyörässä,

Itse totesin ne ainakin kikottimessa hyviksi, niin hyviksi että niistä saatujen kokemusten perusteella uskalsin kikottimeen sijoittaa "oikeat" lukot...

Tuota juuri tarkoitin. Melkein kuin lukot, paitsi vaikeammat irrottaa, eivätkä pidä kantapään suuntaan, jonne nojapyörällä nimenomaan pitäisi yrittää polkea.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
jori kirjoitti:

En ollenkaan ymmärrä, mitä hyötyä noista varvaslenkkien häkeistä olisi nojapyörässä,

Itse totesin ne ainakin kikottimessa hyviksi, niin hyviksi että niistä saatujen kokemusten perusteella uskalsin kikottimeen sijoittaa "oikeat" lukot...

Tuota juuri tarkoitin. Melkein kuin lukot, paitsi vaikeammat irrottaa.

Nuo kikottimessa olleet muovi häkit päästi jalan helpommin pois polkimelta kuin mitä nuo biltsun lukot,
kuin on jäykät lonkat ja nilkat niin jalan kiertäminen lukossa ei olekkaan niin helppoa kuin luulisi...

Itse en saa lukkoja auki kuin toiseen suuntaa, toiseen ei jalka taivu tarpeeksi vaikka lukot on tosi löysällä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Nuo kikottimessa olleet muovi häkit päästi jalan helpommin pois polkimelta kuin mitä nuo biltsun lukot,
kuin on jäykät lonkat ja nilkat niin jalan kiertäminen lukossa ei olekkaan niin helppoa kuin luulisi...

Itse en saa lukkoja auki kuin toiseen suuntaa, toiseen ei jalka taivu tarpeeksi vaikka lukot on tosi löysällä...

OK!
Olethan muistanut öljytä lukot. Lukitseminen ja aukeaminen muuttuu paljon helpommaksi, kun ei tarvitse tapella hiekka-teräs kitkakertoimen (0,7), vaan vain öljyttyteräs <0,1 kanssa. Löysälle säädetty hyvin öljytty lukko lähtee kyllä ainakin minulla irti suoraakin vetämällä. Kuiva ja hiekkainen takeltelee, eikä irtoa kunnolla edes tvistimestarilta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

kissaniitty kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:

Azub nipussa ja hakenut säätöjä kohdilleen...toisella polkaisulla mentiin ja pystyssä pysyttiin marathonit alla jääpolanteisella pyörätiellä?!
Helppo hallita ainakin yläohjauksella.
Ajatko/teko lukkokengillä talvella..tuntuis kaipaavan, jännittän jalkojen pysymistä ehkä myös kokemattomuutta?

Renkaista katselin että mad mike/ rollspeed winter ollut kombona Mr. Kissaniityllä onko toiminut? Mites nastarenkaat onko kokemusta
esim. nokian sellaisista ja mahtuuko edes pyörimään lokasuojien kanssa? Saa suositella....mitä vaan kiitos ja kumarrus.

Joo, ilman lukkoja ajan. Jalat eivät ole mulla ainakaan kertaakaan tippuneet polkimilta, ihan rentona voi pitää. Flattipolkimet toimivat oikein hyvin. Täällä tolkuton valikoima:

http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... edals.html

Tietty kandee noita varvaskoukkuja testaa, aluksi vaikka ilman remmejä niin saa jalan maahan tarvittaessa nopeasti.
Renkaista: ostin just Biltemasta uuden eturenkaan Innova-merkkinen BMX-rengas (hurjat 5,99€!), 54-406 kooltaan. Ton kokoinen mahtuu eteen, takana on 47-millinen melkeinpä maksimi. Eturenkaassa täytyy olla mahdollisimman iso kuvio, millään semislicksillä ei talvella pärjää. Nastarenkaitakin olen kokeillut, mutta varsinaisia nastakelejä on enintään viikko talvessa. Jos oikein liukasta on, poljen suosiolla maastopyörällä. Takarenkaaksi käy melkein mikä vaan maasto/trekkingrengas, kunhan siinä on jonkunlainen kuvio.
Viime kesänä sain uuden rungon Azubiin, ja ovat menneet pilaamaan hyvän talvipyörän: kuski istuu noin 5cm:ä edempänä, mikä tarkoittaa sitä että takarenkaalla ei ole tarpeeksi painoa ja eturengas lähtee herkemmin alta. Kesäkäytössä eroa ei juuri huomaa, mutta talvella kyllä. Ehdin jo yhdet lipat vetäseen mustalla jäällä pari viikkoa sitten. Tuloksena repeytyneet housut ja polvi auki :oops: Toivon mukaan toimii lumella vähän ennakoitavammin...

No perhana tietsikkamotissa ollut...marathoneilla lipsuteltu talvikumit tulossa sakuista. Uraisella ja pettävällä lumella vaikeaa..tuli tuossa mieleen tuo penkin asento oisko se parempi ihan takapäässä säätöään
noin talviajoa ajatellen olen 177 pitkä ja kekiasennossa nyt pitänyt. Luulen että täytyy vaan vaihtaa pitävämmät kengat pohjastaan tuntuu ne vähän turhan helposti lipsuvan pedaaleilta.
Kiitos vastauksista KAIKILLE opettelua tää homma on mutta hauskaa kuin mikä!

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

kissaniitty kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:

Azub nipussa ja hakenut säätöjä kohdilleen...toisella polkaisulla mentiin ja pystyssä pysyttiin marathonit alla jääpolanteisella pyörätiellä?!
Helppo hallita ainakin yläohjauksella.
Ajatko/teko lukkokengillä talvella..tuntuis kaipaavan, jännittän jalkojen pysymistä ehkä myös kokemattomuutta?

Renkaista katselin että mad mike/ rollspeed winter ollut kombona Mr. Kissaniityllä onko toiminut? Mites nastarenkaat onko kokemusta
esim. nokian sellaisista ja mahtuuko edes pyörimään lokasuojien kanssa? Saa suositella....mitä vaan kiitos ja kumarrus.

Joo, ilman lukkoja ajan. Jalat eivät ole mulla ainakaan kertaakaan tippuneet polkimilta, ihan rentona voi pitää. Flattipolkimet toimivat oikein hyvin. Täällä tolkuton valikoima:

http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... edals.html

Tietty kandee noita varvaskoukkuja testaa, aluksi vaikka ilman remmejä niin saa jalan maahan tarvittaessa nopeasti.
Renkaista: ostin just Biltemasta uuden eturenkaan Innova-merkkinen BMX-rengas (hurjat 5,99€!), 54-406 kooltaan. Ton kokoinen mahtuu eteen, takana on 47-millinen melkeinpä maksimi. Eturenkaassa täytyy olla mahdollisimman iso kuvio, millään semislicksillä ei talvella pärjää. Nastarenkaitakin olen kokeillut, mutta varsinaisia nastakelejä on enintään viikko talvessa. Jos oikein liukasta on, poljen suosiolla maastopyörällä. Takarenkaaksi käy melkein mikä vaan maasto/trekkingrengas, kunhan siinä on jonkunlainen kuvio.
Viime kesänä sain uuden rungon Azubiin, ja ovat menneet pilaamaan hyvän talvipyörän: kuski istuu noin 5cm:ä edempänä, mikä tarkoittaa sitä että takarenkaalla ei ole tarpeeksi painoa ja eturengas lähtee herkemmin alta. Kesäkäytössä eroa ei juuri huomaa, mutta talvella kyllä. Ehdin jo yhdet lipat vetäseen mustalla jäällä pari viikkoa sitten. Tuloksena repeytyneet housut ja polvi auki :oops: Toivon mukaan toimii lumella vähän ennakoitavammin...

Täytyy vähän korjata aikaisempaa: uusi runko toimii ihan yhtä hyvin kuin vanha talviajossa, edellyttäen että edessä on pitävä rengas ja tarakalla jonkun verran lastia. Parin päivän kokemuksella toi Biltsun halpiskumi on pitävin 20" nakki mitä on ikinä ollu. Pyörä kulkee kuin kiskolla! Kääntöpuolena on se, että on huonoiten rullaava rengas koskaan. Mad Mike rullaa paremmin, mutta ei ole läheskään yhtä pitävä. X-Caliber on ihan ok, mutta kuluu yhdessä talvessa loppuun. Kuvassa Schwalben Mad Mike, Rubenan X-Caliber ja oikealla Innova.

talvirenkaat.jpg
talvirenkaat.jpg (353.81 KiB) Katsottu 3042 kertaa

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voisiko siis vetää sellaisen yhteenvedon että mitä harvempi kuvio sitä parempi pito, mutta huonompi rullaavuus?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

jviirret kirjoitti:

Voisiko siis vetää sellaisen yhteenvedon että mitä harvempi kuvio sitä parempi pito, mutta huonompi rullaavuus?

Jukka

Ilmeisesti aika pitkälle näin. Tossa Innovassa vaikuttaa sekin, että noi kaikkein reunimmaisetkin kuviot ottaa tiehen kun maksimipaine renkaan kyljessä on 2,5 bar ja rengas painuu kasaan. Eli halvalla saa pitävää mutta ei rullaavaa :roll:

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kissaniitty kirjoitti:

Tossa Innovassa vaikuttaa sekin, että noi kaikkein reunimmaisetkin kuviot ottaa tiehen kun maksimipaine renkaan kyljessä on 2,5 bar ja rengas painuu kasaan.

Joo, noissa markettien halpakumeissa, varsinkin lastenpyörä-kokoluokassa, on ihan naurettavia nuo paineenkestot. Nauru loppuu kun tajuaa ettei ne oikeastikkaan kestä juuri enempää :(
Kyllä ne saman 10-20% ylityksen kestää kuin kalliit kumitkin, mutta 10% 2,5barista on vain 0,25bar kun taas 10% 6barista on 0,6bar.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kovasti kuvioidun renkaan rullavuus paranee jos keskellä rengasta on tihempää kuviointia, kuten näissä:

Kuva

Ostin vaimolle takarenkaaksi eikä maksanut kuin 7,90€

http://www.bike-discount.de/shop/k645/a ... -wire.html

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Kovasti kuvioidun renkaan rullavuus paranee jos keskellä rengasta on tihempää kuviointia, kuten näissä:

Ostin vaimolle takarenkaaksi eikä maksanut kuin 7,90€

http://www.bike-discount.de/shop/k645/a ... -wire.html

Noissahan pointti on paineella säätää sitä pitoa. Jos pitää paljon painetta niin rengas on jämäkkä ja kovalla alustalla kulkee noilla tasaisilla nappuloilla. Jos sitten ajaa pehmeään hiekkaan tai hankeen niin reunanappulat tulee mukaan.

Jäällä tai luikkalla savella ajaessa pitää sitten paineita laskea että rengas painuu tarpeeksi jotta myös reunanappulat saadaan mukaan.

Muuten pito riippuu pitkälti renkaan rungon rakenteesta ja käytetystä kumiseoksesta. Nuo Schwalben maastosliksit ja ISP-nastarenkaat on kyllä yllättäeet tubelessina. Pitoa löytyy, paineet voi olla "ideaaliset" (15% painuma) ja silti rullaa aivan pirun hyvin. Paitsi -20 tai kylmemmässä jossa ei kyllä näköjään mikään normaali rengas enää rullaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

kissaniitty kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Voisiko siis vetää sellaisen yhteenvedon että mitä harvempi kuvio sitä parempi pito, mutta huonompi rullaavuus?

Jukka

Ilmeisesti aika pitkälle näin. Tossa Innovassa vaikuttaa sekin, että noi kaikkein reunimmaisetkin kuviot ottaa tiehen kun maksimipaine renkaan kyljessä on 2,5 bar ja rengas painuu kasaan. Eli halvalla saa pitävää mutta ei rullaavaa :roll:

Jep on kyllä mad mike hyvä kumi ihan tiukalla lumipinnalla, vaikea ajaa heti jos pikkusenkin irtolunta, mahdoton sohjossa.
Haen tuon biltsun kumin alle mulla oli samantyyppinen hybridissä ja toimi tosi hyvin.
Kilsoja tullut hyvin vaikka oli tulipalopakkasta ,joulukuu 500 ja nyt ekan viikon jälkeen jo sata.
Oikein pelottaa mitä on vuoden lopussa. Laite toimii kuin unelma.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Baskeri kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Voisiko siis vetää sellaisen yhteenvedon että mitä harvempi kuvio sitä parempi pito, mutta huonompi rullaavuus?

Jukka

Ilmeisesti aika pitkälle näin. Tossa Innovassa vaikuttaa sekin, että noi kaikkein reunimmaisetkin kuviot ottaa tiehen kun maksimipaine renkaan kyljessä on 2,5 bar ja rengas painuu kasaan. Eli halvalla saa pitävää mutta ei rullaavaa :roll:

Jep on kyllä mad mike hyvä kumi ihan tiukalla lumipinnalla, vaikea ajaa heti jos pikkusenkin irtolunta, mahdoton sohjossa.
Haen tuon biltsun kumin alle mulla oli samantyyppinen hybridissä ja toimi tosi hyvin.
Kilsoja tullut hyvin vaikka oli tulipalopakkasta ,joulukuu 500 ja nyt ekan viikon jälkeen jo sata.
Oikein pelottaa mitä on vuoden lopussa. Laite toimii kuin unelma.

Korjaus Tammikuu 500 ja Helmikuu eka viikko 200 kirjanpidon mukaan.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mr. Kissaniittylle kyssäriä saa muutkin vastata...

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Baskeri kirjoitti:

Jep on kyllä mad mike hyvä kumi ihan tiukalla lumipinnalla, vaikea ajaa heti jos pikkusenkin irtolunta, mahdoton sohjossa.
Haen tuon biltsun kumin alle mulla oli samantyyppinen hybridissä ja toimi tosi hyvin.
Kilsoja tullut hyvin vaikka oli tulipalopakkasta ,joulukuu 500 ja nyt ekan viikon jälkeen jo sata.
Oikein pelottaa mitä on vuoden lopussa. Laite toimii kuin unelma.

Hienoa että pyörä pelittää! Sen verran ajajan pyörä tuo on, että vie mennessään...kilometrejä kertyy huomaamatta koko ajan enemmän.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Vastaa Viestiin