Meidän perheessä on yksi auto, jolla ajetaan n. 35 tkm / vuosi. Auto on pääkaupunkiseudun ulkopuolelta Helsingin keskustassa työssä käyvälle välttämätön paha. Autossa istutaan n. 1,5h päivässä työmatkoilla ja se ei todellakaan ole mitään hupia. Jos työmatka ei ajallisesti pitenisi älyttömästi (jo nykyinen on kipurajalla, mutta muun elämän laadun vuoksi sen sietää), istuisin tuon ajan oikein mielelläni bussissa tai junassa.
Tosiasia kuitenkin on, että erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta Helsingissä töissä kulkevalle julkinen liikenne ei ole vaihtoehto ellei asu radan varressa, matkoihin käytetty aika kasvaa kohtuuttomasti, kun toimivaa tiheää pikavuorojärjestelmää tai raideyhteyksiä ei ole päärataa lukuun ottamatta. Syitä on monia:
Useimmilla pikkupaikkakunnille on huono tai olematon syöttöliikenne joukkoliikenteelle, jolloin ennestään pitkä työmatka pitenee entisestään kun pitää siirtyä kävelleen tai pyörällä ensin linja-autoasemalle.
Pikavuorotkaan eivät ole pikavuoroja niinä aikoina kun niitä tarvittaisiin, kun me pakosta työmatkojamme yksityisautoilla ajavat tukkimme väylät busseiltakin. Siis itseään ruokkiva noidankehä.
Jo minun työmatkallani, jos autolla kulkijoita on kaksi aikuista ilman mitään alennuksia, oma auto tulee helvemmaksi kuin linja-auto (tai juna). Tässä ei ole mitään järkeä, mutta niin vain on.
Metro olisi minun tapaani idästä tulevalle todellä kätevä jatkoyhteys, jos metrolinjat menisi läheltäkään pääväyliä niin, että moottoriteiltä tullessa saisi auton muutamassa minuutissa liityntäparkkiin jossain laitakaupungilla ja voisi vaihtaa metroon. Nyt vaan matkaa sinne parkkiin on motarilta toistakymmentä kilometria katuverkkoa myöten, samassa ajassa ajaa perille asti.
Lisäksi Helsingin kaupungin intresseissä ei ole tehdä ruuhkille mitään, koska ne eivät ole helsinkiläisiä, jotka niissä ruuhkissa joutuvat istumaan.
GPS-veroa pidän täysin rikollisena ehdotuksena. Valtiolle ei ikinä, missään tapauksessa eikä minkään hyvän tarkoituksen varjolla kuulu tieto siitä missä minä päivittäin kuljen niin kauan kuin en ole tehnyt vakavaa rikosta. Ihmiset, jotka väittävät ettei tuollaisen järjestelmän keräämää tietoa käytettäisi ennen pitkää johonkin aivan muuhun kuin siihen mihin se on alunperi pystytetty ovat sinisilmäisiä idiootteja. Uskon ja toivon kuitenkin että ehdotus ei tule menemään läpi, vaan jotain järkevää keksitään tilalle, kunhan nykyisestä ministeristä päästään.
Ruuhkamaksuihin on maailmalla ihan toimivia ratkaisuja, jotka eivät edellytä sitä, että joka iikka ostaa kalliin elektronisen vimpaimen autoonsa. Kuvitelma siitä että GPS-systeemistä saataisiin vientituote on täyttä haihattelua, ei muualla olla yhtä tyhmiä kuin täällä. Meillä on Suomessa jostain syystä tarve keksiä pyörä uudelleen, ja kun keksiminen tehdään komiteatyönä poliittisessa ohjauksessa ministeriöissä niin lopputulosena on yleensä viisikulmio.
Pyöräily vs. autoilu -asiaan minulla ei liity minkään tason ideologiaa, vaan preferoin kätevyyttä ja ajankäytön minimointia kulkemiseen. Jos kävisin töissä n. 15 km säteellä kotoa, kulkisin pyörällä suurimman osana aikaa ihan vaan sen takia että se olisi kivaa ja kasvattaisi kuntoa. Pidemmät matkat ajaisin edelleen autolla, koska se on kätevämpää, nopeamaa ja kahden hengen tapauksessa, pieniruokaisella henkilöautolla myös halvempaa kuin julkisilla, mikä on älytöntä mutta valitettavasti totta.
Ylipäänsä valtion ja ympäristönsuojelijoiden näkökulmasta olen pahimman luokan rikollinen: Asun väljästi vanhassa omakotitalossa, jota ei ole rakennettu ilmatiiviiksi nykysäännösten mukaan ja jota lämmitän osittain puuta polttamalla (mummot kuolee puulämmittäjien pienhiukkaspäästöihin), käyn töissä (välttämättömyyden pakosta) yksityisautolla enkä noudata virallisia ravitsemussuosituksia, joten kuolen luultavasti nuorena kalliin hoitojakson päätteeksi. Luultavasti minulta ja kaltaisiltani pitäisi ottaa äänioikeus pois ja lätkäistä 30% haittaveroa, koska ilmiselvästi kaikesta patistelusta huolimatta elämme väärin.
Meni avautumiseksi, kiitos ja anteeksi 