Mikä olisi optimaalinen pyöräkoko velomobiiliin?
Todennäköisesti projektistani tulee nelipyöräinen (traikilla en pystynyt väistelemään märkää hevosen peräpääjätettä vaan sain sitä niskaani)!
Sivuuttaisvoimia pitäisi kestää ja rengas saisi olla kohtuu paksu, sillä hiekkateille himoitsen. Välttälen kaikin mahdollisin keinoin valtateillä kulkemista. Renkaan kiinnitys vain sisäpuolelta.
Minkälaisia kokemuksia on käytettyjen pyörätuolien pyöristä?
Ilman kokemusta laittaisin alle 26" maasturin renkaat. Kovasti valmistajat suosivat vaan noita pienempiä rengaskokoja. Miksi?
Tässä vähän mallia kunnon kokoisista renkaista: http://fatbikes.com Eipä tarvitsisi jousitustakaan rakentaa.
Optimaalinen pyöräkoko?
Optimaalinen pyöräkoko?
terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Tässä olisi pyörän koko halkasijaltaan , varmaan hyvä .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Lähtisin liikkeelle 20"/406 kokoisilla kiekoilla. Isommilla pyörillä laitteesta pyrkii tulemaan helposti iso ja painava. Jos tulee sähköapu niin sitten ei painolla ole niin väliä. Nykyään alkaa kyllä löytyä vanteita jotka kestävät myös kinnerikäytössä.
Nelipyörässä pitää olla joko jousitus tai nivelöity etuakseli. Tämä ihan omiin kokemuksiin perustuen, ilmassa oleva pyörä aiheuttaa aina ongelmia.
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Vielä vähäisen velomobiilikokemuksen perusteella en laittaisi soratiekäyttöön tarkoitettuun värkkiin pienempiä kuin 26-tuumaiset, ainakaan vetäviin pyöriin. Mangon 20-tuumainen takagummi on hiekkatielle turhan pieni, sutii helposti ylämäissä ja kuopat kuljetaan pohjan kautta. Asvaltilla kyllä toimii, toki sielläkin epätasaisuudet tuntuu isoa kiekkoa enemmän (onneksi on jousitus). Pieni kiekko kestää paremmin sivuttaisvoimia ja mahtuu paremmin kääntymään ja korin sisälle kuin iso kiekko.
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Jos tällä pääsi ajamaan etelänavalle, niin ehkä sillä polkisi myös jonkun hiekkatiepätkänkin http://road.cc/content/news/104976-brit ... south-pole Näytti äkkiä katsottuna normitrikeltä, missä on läskipyörän kiekot.
MetaPhrastic 2012
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Pienempiä kiekkoja käytetään keveyden takia, maantiellä ne toimii aika hyvin kuitenkin.
Paksutrenkaat, hiekkatie - tippuuko vauhdit niin alas ett velomobiilistä häviää ajamisen ilo ?
Tärkeempää ku rengaskoko olis vetävän renkaan paino-osuus, hiekalla ajettaessa.
Mutt ehkä 24" kiekko olis optimaalinen, siitä löytyy vissiin läskejäkin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Itse laitan Nazcan Pioneerin alle ensi kesäksi jonkilaiset läskit . Schwalbe Crazy BOB 60-507 , luulen että niillä pystyy ajaan paremmin noita pikkuteitä . Ulkohalkaisia on lähes samassa kuin , entisillä 26". 507 kokoon saa nykyään myös Kojakkia ja kohtuu hintaan . Niillä on taas hyvä päristää asfaltilla , tunnetusti hyvä rengas sinne.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Läskejä on tarjolla enimmäkseen 26", mutta tosiaan joitain 24" nykyisin on, mutta valikoima on hyvin rajallinen niissä.
Ilman vastus on varmaan syy miksi pieniä pyöriä valitaan eteenkin etupyöriksi. Hirveän leveä rengas on meinaa vastukseltaan väkisin isompi ja jos sen meinaa saada rungon reunaan ajokista tulee leveä jos haluaa että sillä voi kääntyä kunnolla. Olisi kyllä mielenkiintoista rakentaa kunnon talvi kinneri jossa mahdollisesti läskit alla.
Tässä vähän kaupallista mallia nelipyöräiseen isorenkaiseen
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Jarcco kirjoitti:Lähtisin liikkeelle 20"/406 kokoisilla kiekoilla. Isommilla pyörillä laitteesta pyrkii tulemaan helposti iso ja painava. Jos tulee sähköapu niin sitten ei painolla ole niin väliä. Nykyään alkaa kyllä löytyä vanteita jotka kestävät myös kinnerikäytössä.
Nelipyörässä pitää olla joko jousitus tai nivelöity etuakseli. Tämä ihan omiin kokemuksiin perustuen, ilmassa oleva pyörä aiheuttaa aina ongelmia.
Sähköapu tulee. Tuon etupyörien nivellöinnin tulen myös tekemään. Jousitusta vielä mietiskelen. Paino pitäisi saada pysymään kurissa.
Minulla pihalta lähtiessä toiseen suuntaan on heti jyrkkä ylämäki. Tapaninpäivänä kokeilin polkiessa tehdä samanaikaisesti soutavaa liikettä käsillä.
Onnistui ihan hyvin. Ja jotenkin tuntui "tyhmältä" istua vaan ja painaa selällä selkänojasta voimaa jaloille. Voisi sitä käsilläkin jotain tehdä, eli avittaa.
Onko tällaista liikkeelle lähtiessä ja ylämäissä avusteista soutupyörää kukaan rakentanut?
Pystypyöristä on sellainen kokemus, että mitä isommat pyörät, sitä sutjakkaammin kulkee.
terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Nojanalle kirjoitti:
Tässä olisi pyörän koko halkasijaltaan , varmaan hyvä .
No olisi varmasti! Eli, onko sinulla käytössä tuollainen? Voisiko sitä tulla kokeilemaan?
Laita vaikkapa viestiä: hannusve@gmail.com
terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Wacky kirjoitti:Tässä vähän kaupallista mallis nelipyöräiseen isorenkaiseen
Tuo on vissiin ihan jäykkä, eli epätasaisella alustalla on aina joku pyörä ilmassa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Tässä vähän kaupallista mallis nelipyöräiseen isorenkaiseen
Tuo on vissiin ihan jäykkä, eli epätasaisella alustalla on aina joku pyörä ilmassa?
Jukka
Niin on, koska sellainen on helpompi tehdä. Lightfootin ATC- mallissa on isot kiekot ja nivelakseli.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Minulla on SH22:ssa 26" kiekot ja olen ollut niihin kovasti tyytyväinen varsinkin nyt talvella.
Olen käyttänyt pyörätuolin pyöriä SH6:ssa eli Komsassa:
SH2:ssa ja pienasuntovaunussa:
Hyvin ovat toimineet.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Kiitos.
Testailin 20" pyöräköön traikilla ajoa kuoppaisella hiekkatiellä.
Koin, että minulle se pyöräkoko on liian pieni. Miten se osaakin jokaisen kuopan pohjalla käydä...
Lisäksi nopeus loppuu kesken alamäissä ja osin tasamaalla. Nyt siinä on vaihteita 3x7
terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optimaalinen pyöräkoko?
Minä ajoin kaksi talvea työmatkaa tällaisella python trikellä:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/hipparion.htm
Lumessa meni kevyemmin kuin 20" tadpole, eikä pidon kanssakaan pahemmin ollut ongelmia vaikka kumeina oli suhteellisen sileät kesäkumit. Epätasaisella alustalla ajosta ei vertailua ollut mahdollisuus suorittaa. Sama ongelma pohjimmiltaan, kolmella renkaalla on mahdoton kaikkea väistellä.
Etukiekko kesti uskomattoman hyvin, vaikka se kantoi arviolta 60% painosta. Ei ollut edes alumiini vanne. Uskoisin että johtui siitä että etupyörä kallistuu ohjatessa. Toinen takakiekko levesi täysin toisen talven lopulla, lyhyen ajan sisällä katksei monta pinnaa.
Syitä pyörän hylkäämiseen oli kaksi: Rengaskoosta huolimatta raskaampi ajaa lumella kuin isopyöräinen kaksipyörä. Toinen syy se, että etupyörästä lensi aina jotakin päälle. Vaatisi kunnon koteloinnin, vieläpä sellaisen ettei sen sisään kertyisi lunta.
Tavalliset 28" pyörän kiekot on tuon kokemuksen mukaan liian heikot trikeen/nelipyörään.
Toinen pidempiaikainen trikekokemus syntyi tällä:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/kinneri.htm
Tuossa oli 24"(507mm) halpis maasturin kiekot ja ehdin ajaa sillä noin 1000km. Nuo eivät mulla olo aikana antaneet merkkejä hajoamisesta ja pyörä on seuraavallakin omistajalla ollut ilmeisesti aika kovassa käytössä, mutta en ole tietoinen onko ongelmia tullut.
Maastokäyttöön tehdyt 26"(559mm) kiekot siis saattaisi olla riittävän kestävä ja jos joskus vielä kinneriä teen niin todennäköisesti rakennan sen näiden ympärille.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...