jviirret kirjoitti:Itseasiassa tuossa tuossa Thrust:ssa on kahdella peräkkäisellä erisuuntiin(?) kääntyvillä pyörillä tehty ohjaus, tästä näkee paremmin periaatteen:
Aivot nyrjähtää kun yrittää ajatella tuon toimintaa ohjatessa 
Niin kauan, kun tuollaisessa autossa on suihkumoottori käynnissä ja työntövoimaa siinä, ei takaohjaus ole epävakaa, sillä sivulle kääntäminen kääntää myös suihkua sivulle ja kompensoi keskipakovoiman pienillä ohjauskulmilla. Tuollainenhan toimisi ilman takapyörääkin tai pelkällä ohjaamattomalla casterpyörällä pelkkää suihkua ohjaamalla. -Niinhän perämoottoriveneitäkin ohjataan.
Moottorin sammuttamisen tai sammumisen takia tarvitaan ohjaus, joka toimii myös ilman työntövoimaa. Tässä kahden eri kulmilla kääntyvän takapyörän idea lienee, pitää toisella pyörällä vastaan, kun käänntetään keskitilasta pois, jotta renkaan ja ripustusten joustot olisivat valmiiksi oikein päin, kun keskipakovoima alkaa vaikuttaa. Kääntämistä vastustavan renkaan asento, välykset ja voima ovat valmiina ottamaan vastaan takaohjauksisessa vasta hetki kääntymisen jälkeen kehittyvää keskipakovoimaa. Tämä vastaa peräsimellä varustetun veneen ohjausta. Veneen rungon etu ja takapäät vastustavat vinoasentoa, jota peräsin koittaa tuottaa. Tämä tietysti aiheuttaa lisää vastusta, kuten tuo eri kulmilla (aurauksella) toimivat takapyörätkin.
Takavetoisella kääntymään lähteminen vaatii ohjaavalta takapyörältä ensin voimaa toiseen suuntaan, jotta takapää lähtee kiihtymään sivulle. Kun se sinne lähtee ja liikkuu hetken, tulee hetki, jolloin renkaan joustot ja pyörän ripustukset asettuvat vastakkaiseen asentoon ottamaan vastaan muodostuvan kaarteen aiheuttamaa keskipakovoimaa ja jarruttamaan perän liikettä kaarretta lisäävään suuntaan. Kaarteeseen pääsy edellyttää siis ensin voimaa vastakkaiseen suuntaan ja sitten saman impulssin verran vastakkaiseen suuntaan keskipakovoiman lisäksi. Voiman kannalta täysi heilahdus molempiin suuntiin + keskipakovoima.
Tuo hetki, kun lähdetään kääntymään ja toisaalta tullaan takaisin suoraan ajoon (suoraan ajaminen tavallaan myös) ovat niitä tilanteita, jossa takaohjaus käy epämääräisessä tilassa vaihtaen ohjausvoimien suuntaa. Molempiin suuntiin ovat välykset ja joustot eri päin voimien kanssa. Kun ollaan jo kurvissa, on takaohjaus lähes yhtä vakaa, kuin etuohjauskin, varsinkin, kun ohjaavan pyörän kääntögeometria toteutetaan negatiivisella jätöllä, kuten Tepon pyörässä on tehty virtuaalinivelen avulla.
Etuohjauksessa voiman suunta pysyy koko ajan samana, kunnes kaarto on lopetettu ja ajetaan taas suoraan. Takaohjauksessa käännetään ajoveuvon rungon suhteen samaan suuntaan, mutta ohjaavan pyörän maahan kohdistaman tukivoiman suunta vaihtuu joka kerta, kun lähdetään kaartamaan tai palataan suoraan ajoon. Ensin ohjataan takapäätä vastakkaiseen suuntaan, kuin on tarkoitus kääntyä, runko lähtee kääntymään, muodostuva kaarre aiheuttaa keskipakovoiman, jota taas pitää ottaa vastaan eri puolelta, kuin kääntymään lähdettäessä.
Ajoneuvon takapää on siis joka kerta kääntymisen alussa ja lopussa (suoraan ajossa käytännössä koko ajan) värähtelijä, jonka massana on ajoneuvon takapää ja jousena takaripustusten joustot maahan asti ja herätteenä ohjauskulmien kautta ajonopeus.